Skip to main content
Beantwoord

Ondertiteling in KPN TV-app valt buiten beeld op LG TV

• December 17, 2025
  • 10 reacties
  • 144 keer bekeken

LG C7V, WebOS 3.5.

Zojuist de KPN app geïnstalleerd om TV te kijken (ook al na veel frustratie, waarom is er een abonnementsnummer én KPNID? Smsjes die niet verstuurd worden, pincode die meermaals niet wordt geaccepteerd, MijnKpn dat aangeeft dat ik geen TV heb nadat ik IN de sectie TV zit). Enfin, hij staat erop.

Ik heb ondertitleling ingeschakeld en deze valt van het scherm. Beeldformaat aanpassen in de LG instellingen maakt niets uit.

Beste antwoord door TV Apps Team

Helder voor wat betreft de probleemomschrijving. Dat de ondertitel omhoogschuift bij de mini-epg is een belangrijke toevoeging, evenals vermelden dat de kanaallogo's van de zenders in  de bovenhoeken zichtbaar zijn en juist plek. Dank daarvoor.

Wat de oorzaak is of een oplossing is helaas niet helder.

Deze app (nog) gebruikt vooral web componenten van de ingebouwde browser van WebOS. In theorie zou het kunnen zijn, dat door een aparte scaling/zoom-instelling in die ingebouwde browser, dit ontstaat. Wellicht dat gepoogd is via de interne app ‘Webbrowser’ (of iets met die naamgeving) een website te bezoeken en ook in te zoomen (150, 200, of 300%) en is die daarop blijven staan. Of diezelfde componeten worden vanuit de LG instellingen voor toegankelijkheid ook aangsproken en is daar iets gewijzigd. Het is het proberen waard hiernaar te kijken. 

Anders is het waardevol als iemand met een vrijwel zelfde LG hetzelfde kan testen, maar indien geen probleem, kijkt men doorgaans niet op een forum uiteraard.. die kans is klein. Of iemand in eigen kenniskring met ook zo'n LG, wellicht hogere kans. 

Tegelijk, na opzoeken LG modelnummer, lijkt dit een TV uit 2017, correct? Daar staat ons wel wat bij dat dit niet lekker gaat met ondertitels gezien de enorm oude software (browser) daarop. Niet dat we direct dit herkennen als een issue, maar we hebben er een aantal jaar geleden wel mee gestoeid herinner ik me om dit zo goed mogelijk te krijgen en zelfs 2017 modellen bijna uit ondersteuning wilden halen hierdoor.  

Dan is dit het helaas wel indien 2017 model. Met wellicht de bovenstaande suggestie van zoom, die een workaround zou kunnen triggeren. Hopelijk lukt dit. 

De vervangende app zal zéér waarschijnlijk geen 2017 modellen ondersteunen.

10 reacties

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • December 22, 2025

Hoi ​@nijmegen88 . Welkom bij de KPN Community. 

Fijn dat het uiteindelijk is gelukt om de app te installeren, al klinkt dat traject inderdaad als onnodig veel gedoe. Dat helpt niemand vooruit, behalve misschien je frustratietolerantie.

Over de ondertiteling: kun je aangeven waar je die precies hebt ingeschakeld? Is dat ondertiteling vanuit de tv zelf, via de instellingen van je LG C7V met WebOS 3.5, of heb je de ondertiteling binnen de KPN TV app aangezet?

Dat verschil is belangrijk, omdat de app en de tv elk hun eigen manier hebben om ondertitels te schalen en te positioneren. Als de ondertiteling via de tv loopt, kan die soms buiten beeld vallen, ongeacht het ingestelde beeldformaat. Bij ondertiteling via de app wordt dit anders afgehandeld.

Met die info kunnen we gerichter meekijken naar een oplossing.

Erwin van KPN
Moderator

Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Zo niet, schroom niet om hier weer te reageren

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 29, 2025

Excuus voor de late reactie. Ik gebruik de ondertitel functie van de KPN app zelf, dus niet van de tv. De ondertiteling is voor 1/4 zichtbaar, de rest valt er onder vanaf. De logo's bovenin staan op een goede plek, wat mij aangeeft dat het beeld verder goed gescaled wordt.

Het valt mij op dat de ondertiteling die al in het programma zit, bijvoorbeeld Engels in Kees van der Spek, vertaald, goed werkt. Maar de extra ondertiteling, dus ook voor hardhorenden (te herkennen aan een beetje grijze/zwarte achtergrond), valt eraf. En die heb ik juist voor mijn slechthorende vader nodig.

Ik probeer een foto te uploaden, hij is 3 MB maar ik krijg een melding dat hij te groot is (groter dan 5MB..). Ik heb hem nu erg bijgesneden en gecomprimeerd. Je ziet dus alleen het stukje waar de ondertiteling van het scherm valt.

Erwin van KPN
Moderator

@TV Apps Team . Hebben jullie tijd om hier over mee te denken?  Is dit een scaling issue? Of is er wat anders aan de hand?

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 2, 2026

Als ik het app menu oproep, dus dat menu met de afspeelbalk etc, zie ik dat de ondertiteling er wél helemaal is, die wordt dan omhoog geduld. Als de afspeelbalk weer weg gaat, zakt de ondertiteling naar onder en weer uit beeld

TV Apps Team
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN TV apps
  • Antwoord
  • January 5, 2026

Helder voor wat betreft de probleemomschrijving. Dat de ondertitel omhoogschuift bij de mini-epg is een belangrijke toevoeging, evenals vermelden dat de kanaallogo's van de zenders in  de bovenhoeken zichtbaar zijn en juist plek. Dank daarvoor.

Wat de oorzaak is of een oplossing is helaas niet helder.

Deze app (nog) gebruikt vooral web componenten van de ingebouwde browser van WebOS. In theorie zou het kunnen zijn, dat door een aparte scaling/zoom-instelling in die ingebouwde browser, dit ontstaat. Wellicht dat gepoogd is via de interne app ‘Webbrowser’ (of iets met die naamgeving) een website te bezoeken en ook in te zoomen (150, 200, of 300%) en is die daarop blijven staan. Of diezelfde componeten worden vanuit de LG instellingen voor toegankelijkheid ook aangsproken en is daar iets gewijzigd. Het is het proberen waard hiernaar te kijken. 

Anders is het waardevol als iemand met een vrijwel zelfde LG hetzelfde kan testen, maar indien geen probleem, kijkt men doorgaans niet op een forum uiteraard.. die kans is klein. Of iemand in eigen kenniskring met ook zo'n LG, wellicht hogere kans. 

Tegelijk, na opzoeken LG modelnummer, lijkt dit een TV uit 2017, correct? Daar staat ons wel wat bij dat dit niet lekker gaat met ondertitels gezien de enorm oude software (browser) daarop. Niet dat we direct dit herkennen als een issue, maar we hebben er een aantal jaar geleden wel mee gestoeid herinner ik me om dit zo goed mogelijk te krijgen en zelfs 2017 modellen bijna uit ondersteuning wilden halen hierdoor.  

Dan is dit het helaas wel indien 2017 model. Met wellicht de bovenstaande suggestie van zoom, die een workaround zou kunnen triggeren. Hopelijk lukt dit. 

De vervangende app zal zéér waarschijnlijk geen 2017 modellen ondersteunen.

Erwin van KPN
Moderator

@nijmegen88  Helaas dus geen pasklare oplossing voor jouw probleem. Hopelijk is er nog iets te doen met zoomen. Iets wat vaak in de instellingen van LG's mogelijk is. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 7, 2026

Kortom. De tv is een 'beetje' oud. Er komt een nieuwe app maar die gaat 9 jaar oude modellen niet ondersteunen. 

Met een 55" zou je qua beeldkwaliteit mijns inziens ook de TV ontvanger moeten willen gebruiken. Echt mooier beeld. Op mijn 43" al.

En over 1 of 2 jaar vervalt de app op je tv.

De nieuwe TV+ box is tevens een Android-TV streamingbox. En moderniseert in één klap je oude tv.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 7, 2026

Het is inderdaad een 'oud' toestel. Jammer dat de software niet meer geupdate wordt (webos, NPO Start, en deze app), maar ook begrijpelijk. Ik zal net Klantenservice bellen voor een KPN box om tv te kijken.

Uiteindelijk komt er een nieuwe tv, deze heeft al iets beeldproblemen, maar voldoet nog. Ik zal dan eens bekijken of de app incl. ondertiteling werkt.

Topic mag gesloten worden, dank voor de reacties

• Nieuwkomer
  • February 9, 2026

Heb zelf ook een 2017 LG TV: probleem herkenbaar.

Daarnaast heb ik een 2024 LG tv: daar is de ondertiteling volledig zichtbaar en speelt het probleem niet.