Skip to main content

Hallo, hier ben ik weer eens, dit keer met een ander probleem. Ik kijk veel Itvonline met ondertiteling, maar die is niet meer om aan te zien. De hele tijd zie ik ik heb het niet meer voorbij komen, sterven komt bijna in iedere zin voor, slechte vertaling dus. Geen idee wat er veranderd is, maar veel dove en slechthorenden, waaronder ik, zijn hier vast niet blij mee. Ik heb sterk het gevoel of er een buitenlander de vertaling regelt, Of een slecht vertaal apparaat. Als er moet staan we gaan aan de slag, dan staat er we gaan aan de slakken en nog veel meer onzin.. Graag jullie mening hierover.

 

Groetjes Sonja

Hoi @Sonjason . Wat vervelend dat het niet lijkt te kloppen.

Bij wat voor uitzendingen zie je dit? Ik kan me voorstellen dat het bij live uitzendingen nog wel eens niet helemaal kan kloppen, Maar programma's die van tevoren zijn opgenomen zouden goede ondertitels moeten hebben.

Kun je een voorbeeld noemen van een programma?


Ondertiteling voor doven en slechthorende is geen vertaling. Het is de oorspronkelijk gesproken Nederlandse audio in geschreven tekst. Soms wat samengevat, dat wel.

Gisteren nog gebruikt (gebruik het ook op de mobiel ivm kleine scherm en kleine mono-speakertje) en dat ging prima. Was via NPO 1.


Sorry Erwin, ik kon even het forum niet meer vinden, Maar de programma's waar er vreemd wordt ondertiteld zijn RTL4 en sbs6 Op 4 eigenhuis entuin en op6 VTwonen, Nederlandse programma's dus.

Momenteel zijn het herhalingen. 

 

Peter ik versta de tv niet vandaar dat ik de ondertiteling op de laptop bij KPN aan kan zetten.


Wat ik te zien krijg op bovenvermelde programma,s is geen normaal Nederlands Peter, ik kijk er iedere week naar, maar de laatste 2 weken is de ondertiteling echt heel vreemd.


@Sonjason : heb je tijdstip en dag van uitzending voor mij van één van die uitzendingen? Liefst dat ik het nog terug kan kijken. Dan kan ik dat als voorbeeld doorsturen.


Hi Erwin, eigenhuis en tuin op zaterdag 18.06 uur en Vt wonen op zondag 19.30 uur .VT wonen is de ergste. Bedankt alvast. :wink:

 

Groetjes Sonja


Ik heb net even gekeken op NP1 zelfde ellende.


Ik heb net het nieuws gezien op NPO 1 met die ondertiteling aan (via tv.kpn.com laptop) en zie en zag er niks vreemds aan. Kun je eens een foto maken van wat je bedoeld? Qua raar woordgebruik enzo.


@Sonjason : Ik heb de uitzending van vt wonen van afgelopen zondag opgezocht en opgestart. De ondertiteling lijkt hier in orde. Ik heb niet de tijd om het hele programma te bekijken maar het zou fijn zijn als ik wat concrete voorbeelden heb. Liefst met tijd indicaties. 


Ik ga mijn best doen, morgen is het zaterdag, tot zover bedankt Erwin, ik meld me als ik iets kan bewijzen. 

Groetjes Sonja, en fijne avond gewenst.


Prima! Ik lees het wel. Fijne avond :-)


Hallo,

Ik kom nog even terug op de ondertiteling, op mijn tablet is het normaal, dus is er in mn pc iets veranderd. Het ligt dus niet aan KPN.

 Antwoorden is niet nodig.

 

Groetjes Sonja


Na werkzaamheden aan de app tvonline, is de ondertiteling weer normaal. Het lag dus toch aan de app. Jammer van de verspilde moeite, mn hele pc doorgespit, van alles geprobeerd, niets gevonden. Maar ik ben nu wel blij dat het in orde is.

 

Groetjes Sonja