Skip to main content

Ik vraag me af waarom de ondertiteling zo beperkt is. 

Ik kijk graag naar Al Jazeerah, maar ook wel naar andere zenders, waar Engels toch heel gebruikelijk is, maar geen ondertiteling. Waarom niet ?

Ook de reclame ondertiteling is vaak afwezig ?

Hallo ​@Roloph ,

Dan zal de zender de ondertiteling niet aanleveren aan KPN. En bij live-TV is zoiets al helemaal lastig. 

Kan best zijn dat zender niet levert, maar Google kan toch ook subtitling leveren, en KPN heeft de interface aan Google overgelaten. 

Dat een zender niet levert vind ik raar. Waarom zou een zender een deel van de bevolking van zich vervreemden ? 

Hallo ​@Roloph 

Via de satelliet ontvanger zag ik bij het vorige programma (All Hail The Planet) ook geen ondertiteling op Al Jazeera ook al staat dat wel aan.
Nu onder News Live zie ik wel ondertiteling, wel een beetje hakkelig omdat het live is.

KPN of Google hebben daar sowieso niets mee te maken, dat ligt echt aan de zender zelf.

Waarom zou Google ondertiteling moeten verzorgen, die zouden toch wel gek zijn om dat te gaan doen voor alle zenders.

Ik kan me niet voorstellen dat een zender stelt: slechthorenden hebben geen toegang tot onze programma’s, we willen alleen horenden tot dienst zijn. 
wat Google’s automatische vertaalservice betreft , zie YouTube, betreft: als een zender al gebruik maakt van de hele interface, dan moet het niet zo’n probleem zijn, dit ding in te schakelen. Allicht dat KPN daar iets voor moet betalen, maar dat kun je door desbetreffende gebruikers als optie aanbieden. 

Ik kan me niet voorstellen dat een zender stelt: slechthorenden hebben geen toegang tot onze programma’s, we willen alleen horenden tot dienst zijn. 
wat Google’s automatische vertaalservice betreft , zie YouTube, betreft: als een zender al gebruik maakt van de hele interface, dan moet het niet zo’n probleem zijn, dit ding in te schakelen. Allicht dat KPN daar iets voor moet betalen, maar dat kun je door desbetreffende gebruikers als optie aanbieden. 

@Roloph 

Deze zender wordt door KPN van een satelliet geplukt. Dat signaal is dus de bron van het signaal wat jij op jouw beeldbuis ziet. En na een testje kan ik inderdaad bevestigen wat GeSp hierboven ook al schrijft. Via mijn satellietontvanger kan ik geen ondertiteling instellen voor deze zender.  

Lang niet alle zenders hebben deze service. 

Hallo ​@Roloph ,

Dan zal de zender de ondertiteling niet aanleveren aan KPN. En bij live-TV is zoiets al helemaal lastig. 

Hallo GeSp,

Ik zou  van KPN wel eens willen weten op welke zenders in het Basis pakket wél en welke zenders geen ondertiteling  geeft. 
Neem bv SBS 6
Ik ben slechthorend en vind het een probleem als er op SBS 6 geen ondertiteling is, terwijl dat onder 888 wel het geval was. Dat werd door SBS 6 zelf verzorgd, neem ik aan. Waarom er dan nu geen ondertiteling is, terwijl SBS dat zelf zou verzorgen, is me niet duidelijk. 
Ik wil dat u weet dat het voor mij belangrijk is. Ik zit niet zo maar wat te zeuren of te rellen. 

hart. Gr. 
roel

Dat is altijd afhankelijk van de zender zelf. De belangrijkste Nederlandse zenders hebben dit bij een aantal programma’s. En verder ook bij zenders als BBC First. En er zijn buitenlandse zenders die in hun eigen taal zo’n service hebben. 

@PeterG :Heb jij daar ergens een overzicht van? 

Het is Al Jazeerah hé? Word uitgezonden in een land waar ze slechthorenden denk ik niet zo heel belangrijk vinden. 

Heeft Al Jazeera wel ondertiteling? Bij kpn i.i.g. niet beschikbaar. Niet op TV+ en ook niet op de iTV ontvangers. CNN en BBC NEWS doen het wel. Dus andere zenderkeuze maken.

En bij het nieuws van NOS, RTL, Hart van Nederland, 112 vandaag, Heute, VRT NWS, CNN, BBC NEWS. Genoeg ondertitelt nieuws beschikbaar.

Bij SBS (6) is maar een deel van de programma's ondertiteld. Ik zie het i.i.g. bij Hart en Shownieuws via TV+, DIW7022. De enige programma's die ik van die zender kijk.

Ik heb geen overzicht van dit soort subs ​@Noordzee .

I.i.g. Alle NPO zenders, RTL (deels), Talpa (deel programma's), VRT, ARD, ZDF, ESPN (14 en 221), BBC NEWS op kan. 40, CNN, BBC One en Two (maar wel Engels).

Reageer