Skip to main content
Vraag

Ondertiteling verdwijnt telkens kort, wat heel irritant is

• October 6, 2026
  • 12 reacties
  • 178 keer bekeken

sinds 4 oktober heeft de KPN alle sterreclames ondertiteld. sindsdien heeft de ondertiteling de 'hik’ na anderhalve seconde verdwijnt de ondertiteling en een milliseconde daarna verschijn het weer. Het is buitengewoon irritant. Ik denk dat er een refresh is ingesteld van anderhalve seconde waardoor je naar dezelfde zin zit te kijken en plotseling is die een ogenblik uit en dan verschijnt dezelfde zin weer. ik wordt er hypernerveus van. Hebben meer mensen deze klacht? 

groetjes 

12 reacties

• Deelnemer
  • October 6, 2026

Hier precies hetzelfde. Uitermate irritant. Op 2  oktober is hier aan het netwerk gewerkt. Ik weet niet of het daarmee te maken heeft. 

E. Smit
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • October 6, 2026

Beste ​@Doof59 , ​@Gorfel , ​@PeterG ,

On welke kasjes gaat ,het type kasjes

Arris VIP5202 → dit is een oudere KPN-ontvanger.
Arris VIP2952 → eveneens een oudere ontvanger.

DIW7022 KPN TV+ Box → de nieuwere streamingbox.
KPN TV+ App → weer een andere situatie, bijvoorbeeld rechtstreeks op een smart-tv.

• Deelnemer
  • October 6, 2026

​@E. Smit 

Bij mij gaat het om het KPN TV+ kastje op een Sansung smart TV

Ik kreeg net de factuur van ruim €88 via de mail. Dus ik hoop dat het probleem snel opgelost wordt. Voor dat geld mag je toch wel iets verwachten.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 6, 2026

Die STER reclames (NPO dus) zijn al jaren ondertiteld. Tijd voor een drankje…

Ik vind het bewonderenswaardig dat je de reclames kennelijk echt wilt zien. 

​@Gorfel . Jij hebt dus het TV+ kastje DIW7022. Probeer eens een herstart van de ontvanger. KPN knop ingedrukt houden en kiezen voor opnieuw opstarten. 

• Deelnemer
  • October 7, 2026

Een herstart brengt geen resultaat.

Wat ik wel merk:

Als ik hetzelfde programma's terug kijk is de ondertiteling normaal. Maar “live” ondertiteling gaat niet goed. Kijk ik via de app dan is ondertiteling ook geen probleem.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 7, 2026

Dan gaat het via multicast dus niet helemaal goed. Even kort pauzeren brengt je op de unicast stream. Dat zal wel goed gaan. 

Via instellingen - beeld kun je videomodus ook vast op unicast zetten. 

En het is de reclame maar. 

De gewone uitzendingen gaat toch wel zonder micro stotters in de ondertiteling?

• Deelnemer
  • October 7, 2026

Nee, juist de gewone uitzendingen gaan niet goed. Die ondertiteling bij reclame boeit me niet. Het gaat om gewone uitzendingen van NPO. 

Ik heb geen idee wat je bedoelt met unicast stream? Ik heb het over uitzendingen via het KPN TV+ kastje. Niet over de app.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 7, 2026

Ik heb het ook over het kastje. 

Ga naar het tandwiel en ok. Dan naar Beeld en ok. Vervolgens onder Videomodus de stand unicast kiezen. Dan zal de ondertiteling ook live beter werken.

E. Smit
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • October 7, 2026

Werkt wel goed unicast.

• Deelnemer
  • October 7, 2026

De unicast instelling lijkt inderdaad te werken. Bedankt alvast. We houden het in de gaten.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@Gorfel en ​@Doof59, is natuurlijk super irritant als de ondertiteling haperingen geeft. Dank ook voor het uittesten met het verschil tussen multicast en unicast. Dat is/was een hele goede suggestie van ​@PeterG. 
Op deze manier kan er gericht gekeken worden naar een oplossing door het tv team. 

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • October 9, 2026

Heb in een ander topic al eens eerder gemeld: Hier staat de TV+ box (Soundbox) standaard op unicast, ook vanwege de ondertiteling. Op multicast hapert hier de ondertiteling ook, is niet instelbaar, wat wel wordt gesuggereerd en is veel te groot (bijna schermbreed).