Skip to main content

KPN controleert bij gebruik van iTV of er sprake is van het toepassen van een VPN. Zodra KPN dat constateert, wordt de TV ontvangst geblokkeerd met foutmelding 1001. 
Argument KPN: Omdat met een VPN ook buiten de Nederlandse grenzen het mogelijk zou maken om naar Nederlandse TV uitzendingen te kijken, wordt dat door KPN geblokkeerd vanwege “uitzendrechten”. 

De redenering lijkt juist, maar de controle deugt van geen kant.
Immers, een VPN wordt primair gebruikt voor beveiliging en privacy en NIET om TV in het buitenland te bekijken.
Het is voor KPN technisch een koud kunstje en zonder hoge kosten om na te gaan of de VPN server (het toegewezen VPN IP adres) daadwerkelijk in Nederland staat. 
De VPN server die ik gebruik staat in Amsterdam. 
Dus kijk ik TV IN NEDERLAND en niet in het buitenland. 
En dat doe ik omdat ik in mijn werkkamer via een laptop tussendoor naar het nieuws op TV wil kijken. En niet nog een TV toestel wil aanschaffen.
En op mijn laptop staat mij VPN continu ingeschakeld. 
KPN vergelijkt domweg het door KPN toegewezen IP-adres en het op dat moment voor de buitenwereld zichtbaar IP-adres. Als die niet identiek is wordt ten onrechte geconcludeerd dat je in het buitenland zit. 

Advies: KPN doe hier iets aan. De huidige controle methode is ONTERECHT en ONJUIST.  
 

Zie ook deze topic.

 

Op een forum helpen vooral klanten van KPN elkaar.


Een VPN wordt primair gebruikt voor beveiliging en privacy ,een bedrijf inschakelen die je vervolgens verbindt met een willekeurige server ergens in het land en je moet er ook nog voor betalen,hoe veilig wil je het hebben?

Jezelf afvragen is het zo veilig om een bedrijf en een server tussen te plaatsen en wat is het verdienmodel van zo'n bedrijf die grof geld voor vragen

Een vpn op een ander locatie gebruiken om kpn itv app te gebruiken heeft geen zin,niet alle vpn zal werken met itv app.

Met de duurste vpn zoals express vpn is dat niet mogelijk en met een gratis vpn zoals proton vpn weer wel.

Je eigen vpn thuis creëren is gratis en meest veilige manier om te internetten en het is gratis.


Het gebruik van KPN TV Online of de KPN TV App via VPN is inderdaad niet toegestaan.

Zoals je zelf al zegt, wordt dit geblokkeerd om TV kijken in het buitenland te voorkomen. Maar niet om de reden die jij aangeeft. Het is niet om te voorkomen dat je vanuit Nederland TV kunt kijken in het buitenland, zoals bijvoorbeeld bij Netflix gedaan wordt. Het gaat er juist om dat mensen die in het buitenland op vakantie zijn niet via VPN alsnog online TV kunnen kijken. Sommige zenders hebben ons namelijk geen uitzendrechten gegeven voor het buitenland. In het Zenderoverzicht kan je zien welke zenders je online thuis en onderweg wél kunt bekijken.

Om het concreet te maken met een voorbeeld: De KPN TV app is in heel EU te gebruiken. Je kunt dezelfde zenders bekijken die je onderweg in Nederland ook kunt kijken. Buiten de EU is de KPN TV App niet te gebruiken. Stel jij gaat naar Amerika op vakantie. Daar zet je een VPN verbinding op met een server in Amsterdam. Dan zou je ineens via de KPN TV App kunnen kijken, terwijl je je niet binnen de EU bevindt. Dit is niet toegestaan in verband met de uitzendrechten. 

Omdat het hele idee van een VPN is dat jouw eigen IP-Adres niet getraceerd kan worden, kunnen wij niet controleren waar jij je daadwerkelijk bevindt. Om die reden wordt TV kijken via alle VPN verbindingen geblokkeerd. Ook als je dus gewoon thuis bent en een VPN verbinding gebruikt voor jouw online veiligheid.

Wil je online tv kijken? Dan zal je jouw VPN verbinding moeten uitschakelen.


Admin break: Het is niet de bedoeling om links naar apps te posten die het streamen van betaalde diensten zonder abonnement faciliteren. Zie daarvoor ook onze gebruikersvoorwaarden. Bij deze een waarschuwing.


Dank voor de uitvoerige uitleg. Echter….

Ik vraag mij af
Is het bekijken over de grens, niet hetzelfde alsof je de uitzending heb vastgelegd op bijvoorbeeld een USB stick en die op vakantie meeneemt en dan de uitzending bekijkt?  
Dat is toch geen conflict in relatie tot uitzendrechten? Misschien wel als ik de USB stick aldaar aan een locale TV zender aanbiedt voor uitzending. Of dat ik buiten de grens zelf een TV stream opzet en dan de video via die weg aanbiedt. Of via Youtube… 

Ik kan mij niet herinneren dat bij het aangaan van het KPN abonnement, een lijst heb gezien van TV programma's of films die ik niet via een VPN zou mogen bekijken. Of heb ik het mis?

Oplossing?
Zou KPN aan alle KPN iTV een schriftelijke verklaring kunnen bezorgen, waarin explicitiet staat dat bepaalde uitzendingen niet in buiten de grenzen mogen worden bekeken? 

Zou KPN iTV de inlog zodanig kunnen wijzigen dat gecontroleerd wordt vanaf welk authentiek KPN IP adres wordt ingelogd? Technisch een koud kunstje. Voor de gebruiker misschien een iets langere weg voor het inloggen.

Voor mij blijft de vraag:
Gaan VEILIGHEID en PRIVACY niet voor op uitzend-, NEE KIJKRECHTEN BUITEN DE GRENS? 

En… Hoe gaan KPN/Programma-aanbieders om met bewoners net over de grens die met een simpele TV antenne de uitzendingen kunnen bekijken? 

 


Het antwoord blijft hetzelfde, @BTPGNL. Maar ik zal nog wat toelichting geven op je vragen.

 

Ik vraag mij af
Is het bekijken over de grens, niet hetzelfde alsof je de uitzending heb vastgelegd op bijvoorbeeld een USB stick en die op vakantie meeneemt en dan de uitzending bekijkt?  
Dat is toch geen conflict in relatie tot uitzendrechten? Misschien wel als ik de USB stick aldaar aan een locale TV zender aanbiedt voor uitzending. Of dat ik buiten de grens zelf een TV stream opzet en dan de video via die weg aanbiedt. Of via Youtube… 

Het live televisie kijken over de grens is niet vergelijkbaar met het kijken van een opname op een USB stick. Het gaat ook niet om jouw uitzendrechten. Het gaat om de uitzendrechten van KPN. Wij mogen de zenders niet doorgeven. Dus kan je ze niet bekijken.

 

Ik kan mij niet herinneren dat bij het aangaan van het KPN abonnement, een lijst heb gezien van TV programma's of films die ik niet via een VPN zou mogen bekijken. Of heb ik het mis?

Oplossing?
Zou KPN aan alle KPN iTV een schriftelijke verklaring kunnen bezorgen, waarin explicitiet staat dat bepaalde uitzendingen niet in buiten de grenzen mogen worden bekeken? 

De informatie die jij zoekt met betrekking tot het onderweg televisie kijken vind je allemaal hier: kpn.com/zenders en kpn.com/televisie/online-tv-kijken. Op de eerste pagina staat precies welke zenders je wel en niet onderweg (dus buitenshuis) kunt kijken. Op de tweede pagina kun je lezen in welke landen je online televisie kunt kijken. Daar is ook te lezen dat je buiten de EU geen televisie kunt kijken.

 

Zou KPN iTV de inlog zodanig kunnen wijzigen dat gecontroleerd wordt vanaf welk authentiek KPN IP adres wordt ingelogd? Technisch een koud kunstje. Voor de gebruiker misschien een iets langere weg voor het inloggen.

Nee, dit kan niet. Want dat zou dan weer tegen het hele idee van VPN gebruik in gaan.

 

Voor mij blijft de vraag:
Gaan VEILIGHEID en PRIVACY niet voor op uitzend-, NEE KIJKRECHTEN BUITEN DE GRENS? 

Jij hebt wellicht kijkrecht, maar wij hebben geen uitzendrecht buiten de EU (en overigens maar beperkt binnen de EU). Wij mogen televisie en video's niet doorgeven buiten de EU.

 

En… Hoe gaan KPN/Programma-aanbieders om met bewoners net over de grens die met een simpele TV antenne de uitzendingen kunnen bekijken? 

KPN biedt alleen abonnementen aan in Nederland. Met andere woorden: Alleen klanten met een Nederlands adres kunnen een abonnement bij KPN afsluiten en daarmee ook televisie kijken via KPN. Met mensen die over de grens wonen en via een TV antenne kijken heeft dit dus verder niets te maken.


Ik heb ondertussen de beschikking over meerder PC's om e.e.a. te testen.
Met Windows, 7, Windows 10 en Windows 11. 

Tot mijn verrassing is er ook sprake van onderbrekingen ALS ER GEEN VPN in gebruik is. 

Ook zie ik andere foutcodes verschijnen: 1001, 3016, 6001. 
Voornamelijk op de Windows 11 systemen. 
Een absurde toelichting bij 3016 zou zijn dat ik meerder beeldschermen in gebruik zou hebben, hetgeen niet juist is. 
Maar… zelfs als dat zo zou zijn?? 
Ook wordt soms naar mijn internet verbinding als boosdoener verwezen. 
Ten onrechte: Ik heb een glasvezelverbindin en alles is bekabeld en geen modem/router fouten. 
Bij het testen heb ik af en toe kortstondig beveiligingen en adware uitgezet. 

Ik heb ook ontdekt dat je een poos de KPN controle kunt misleiden. 
Ik ga hier niet vertellen hoe. Maar de “VPN blokkering door KPN” blijft mateloos irritant en m.i. onterecht. Immers het voldoen aan uitzendrechten kan volgens mij ook op een adere manier worden aangestuurd.
 Zou een rechtskundige zich hierover willen buigen?   


De oorzaken van de andere foutcodes kan van alles zijn. Ik raad het volgende aan:

  1. Verwijder de cookies uit jouw browser.
  2. Probeer eens een andere browser. Chrome werkt het beste.
  3. Controleer jouw internetverbinding.
  4. Maak gebruik van de Wifi Manager.
  5. Verlaag de beeldkwaliteit:
    1. Ga in de app naar je profiel.
    2. Klik op ‘Instellingen’.
    3. Kies ‘Beeldkwaliteit’.
    4. Verlaag hier je beeldkwaliteit voor wifi of 3G/4G.

1 t/m 3 sowieso geprobeerd. 

Het betreft hier een kabelverbinding, dus GEEN WIFI manager.
Ook met de beeldresolutie gestoeid. NIET voor WIFI e.d.! 

Geen succes.

Vraag: Waar haalt KPN de ONJUISTE informatie over “meerdere beeldschermen” vandaan??  Of is dat slechts een veronderstelling? 

 

 


Ik moet je eerlijk zeggen dat ik niet weet waarom je die foutmelding krijgt, als je zegt geen meerdere schermen te hebben. Ik weet namelijk niet wat jij op de computer hebt aangesloten.

Ik heb ook navraag gedaan bij mijn collega's en die zeggen het ook niet te weten. Wel schijnen meerdere signalen over deze foutmelding binnen te komen. We willen dit graag verder uitzoeken, maar hebben dan wel meer informatie nodig.

  • Kijk je via tv.kpn.com of maak je gebruik van de KPN TV app?
  • Als je via de KPN TV app kijkt: wat is de versie van de app?
  • Op welk apparaat probeer je te kijken? Besturingssysteem versie graag.
  • Hoeveel schermen gebruik je?
  • Gebruik je de VPN als je de melding krijgt?
  • Zou je je forumprofiel willen aanvullen met je postcode, huisnummer, geboortedatum en klantnummer?

  • tv.kpn.com
  • nvt
  • Windows 11 
  • 1
  • Met en zonder VPN
  • NEE

Momenteel probeer ik na te gaan of KPN eigen apparatuur als “2e scherm ziet”. 

Immers::  in de woonkamer een KPN Arris VIP2952 v2 , in de slaapkamer een KPN Arris VIP2952 v2, beide via Ethernet bekabeling. 
Probleem doet zich voor een PC via Ethernet: GEEN WiFI dus… 

A propos, wat kan het KPN schelen hoeveel beeldschermen op de PC zijn aangesloten?

 Een betere technische verklaring denk ik is: de beeldresolutie. 
Immers, voor mijn 4K beeldscherm (3840x2160) bij 60 frames/s zou volgens mijn informatie een internetsnelheid van 2,99 GBit/sec nodig zijn. Die heb ik, ondanks KPN glasvezel, niet. 
Echter…. Ik heb mijn scherm voor de test op 1080 p gezet bij 60 fps. Daarvoor zou slechts 747 mbps nodig zijn. Maar u raadt het al: ook dat helpt niet. 

Ik vind wel, dat KPN de klant vooraf beter moet voorlichten over eventuale beperkingen.. 

Maar de kijkbeperking als een VPN wordt gebruikt, moet wat mij betreft stoppen. 
 


Momenteel probeer ik na te gaan of KPN eigen apparatuur als “2e scherm ziet”. 

Immers::  in de woonkamer een KPN Arris VIP2952 v2 , in de slaapkamer een KPN Arris VIP2952 v2, beide via Ethernet bekabeling. 
Probleem doet zich voor een PC via Ethernet: GEEN WiFI dus… 

Wat bedoel je hier precies mee? Heb je andere apparatuur aangesloten op jouw pc wat deze melding mogelijk zou kunnen veroorzaken?

En nog een vraag: op hoeveel apparaten probeer je tegelijkertijd via tv.kpn.com te kijken? Er is namelijk een beperking op hoeveel schermen je tegelijkertijd kunt kijken:

Je kunt met 3 mensen tegelijkertijd tv kijken. Dit betekent dat er 3 mensen op hetzelfde moment gebruik kunnen maken van de app of de website tv.kpn.com. De tv-ontvanger telt niet mee.

Bron: kpn.com/televisie/online-tv-kijken

 

A propos, wat kan het KPN schelen hoeveel beeldschermen op de PC zijn aangesloten?

Daar kan ik heel kort in zijn: Om illegale streaming tegen te gaan.

 

Ik vind wel, dat KPN de klant vooraf beter moet voorlichten over eventuale beperkingen.. 
Maar de kijkbeperking als een VPN wordt gebruikt, moet wat mij betreft stoppen. 

Deze informatie is allemaal online te vinden op kpn.com/televisie/online-tv-kijken. We kunnen niet alle informatie per e-mail toesturen of in een telefoongesprek noemen. Daarvoor is het gewoon te veel. We verwachten daarom van klanten ook een stukje eigen verantwoordelijkheid.

Wat betreft de VPN beperking: Deze blijft om de redenen die ik in mijn eerste bericht gaf. Dit gaat niet veranderen.


Er zijn geen apparaten op de betreffende PC aangesloten, die het veschrijnsel kunnen veroorzaken t.w. een laserprinter en een externe drive. En het beeldscherm uiteraard. 

Ofschoon hier sparke is van 1 beeldscherm: ik zie “streamingsprobleem” met bijv. 2 beeldschermen die via een videosplitter zouden zijn aangesloten. Immers, het streamen gebeurt door slechts 1 computer met slechts 1 internet adapter op slechts 1 KPN router en 1 KPN abonnement.
A propos: zijn winkels, wachtkamers, café s enz. in overtreding als ze bijvoorbeeld bij sportwedstrijden de TV uitzendingen aan klanten via talloze beeldschermen laten zien? (Eveneens via zo'n video verdeler)

Een beetje kort door de bocht: alle klanten (ook ouderen dus) moet bij het aangaan van het KPN itv contract (want dat is het) maar ergens anders (o.a. op het internet) moeten gaan snuffelen om er achter te komen wat de regels en beperkingen bij het gebruik van KPN itv zijn.
Nee: zet op zijn minst een weblink bij de plek waar de klant het KPN product itv bestelt. 
Om u in te dekken: “Voor dit product verklaart u zich accoord met de gebruiksregels (weblink) … etc.”. 
Heel wat klantvriendeljker, vindt u zelf ook?

Nog een tip: in plaats van allerlei vage foutcodes, bij het detecteren van een VPN direct de melding ”Deze uitzending mag u niet buiten …. bekijken vanwege beperking  van uitzendrechten”.  Zo duidelijk voor de gewone burger. 
Ofschoon bij het detecteren van een VPN NIET VAST STAAT DAT de gebruiker zich in het buitenland bevindt. 
Huidige directe blokkering door KPN komt overeen met een eventuele actie van de douane op Schiphol om direct ticket en/of paspoort af te nemen van de reiziger met een gezet postuur of dikke kleding, omdat die mogelijk drugs of smokkelwaar bij zich heeft. Als zoiets gebeurt en de media krijgt daar lucht van….. dan is Nederland te klein…..
   



 


In dat geval weet ik niet waarom je die melding hebt gekregen. Zoals ik al eerder zei: er schijnen meer meldingen binnen te komen die vergelijkbaar zijn met de jouwe. Met andere woorden: je bent niet de enige die de melding over meerdere beeldschermen te zien krijgt, zonder dat je meerdere beeldschermen hebt. Dit wordt onderzocht.

 

Alle (belangrijke) informatie met betrekking tot KPN TV staat op onze website. Dit staat niet verborgen, maar staat gewoon op kpn.com/tv. We mogen van onze (potentiële) klanten verwachten dat zij voor het aangaan van een contract uitzoeken of het product dat wij aanbieden past bij hun wensen. Het lijkt mij niet meer dan normaal om van tevoren zelf onderzoek te doen en abonnementen te vergelijken.

Bovendien wordt klanten bij het aangaan van een contract ook gevraagd akkoord te gaan met de (gebruiks)voorwaarden. Als men dan aangeeft hiermee akkoord te zijn, dan gaan wij er ook van uit dat een klant dit gelezen heeft.

 

Ik ben het met je eens dat de foutmeldingen soms wel wat duidelijker kunnen. Maar sommige foutmeldingen hebben meerdere oorzaken. Daarom is dit niet altijd mogelijk. Gelukkig weet je nu wat de foutmelding 1001 inhoudt. Bij een volgende foutmelding kan je deze zoeken op dit forum of op onze website. Mocht je nou echt geen informatie vinden over jouw foutmelding, dan kan je jouw vraag altijd hier stellen of je kan ons bellen op 0800 0402. We denken dan graag met je mee.