Skip to main content

Mede vanwege de goede ervaringen van familie en vrienden met de TV van KPN, ben ik m’n (oer)oude Telfort internetabonnement aan het husselen gegaan en TV erbij.

Nadat ik dinsdag de ontvangers ontving en gisteren nieuwe switches, heb ik gistermiddag de ontvanger in de slaapkamer geïnstalleerd. Hoewel het husselen vandaag ingegaan zou zijn, deed de ontvanger (na het ophalen van software, aanmelden en opnieuw software ophalen) het direct. Leuk was, dat ik herkend werd. Met ‘Welkom terug bij Interactive TV werd ik begroet.

Het beeld op de televisie is loepzuiver, haarscherp en kleurrijk, zoals dat hoort te zijn.

Vol verwachting is vanmiddag is de ontvanger in de woonkamer geïnstalleerd maar het beeld… dat is tot nu toe, een deceptie. Het beeld is onscherp, wazig en flets. De ontvanger opnieuw opstarten, een frisse start geprobeerd gaf geen verbetering. Het wisselen van de ontvanger met die in de slaapkamer ook niet: beide geven op de televisie in de slaapkamer een perfect beeld, in de woonkamer beide onscherp en flets.

Ik heb de bijgeleverde HDMI kabel gebruikt, de HDMI kabel van de satellietontvanger, de Blu-Ray speler en eentje van de SoLow en zelfs (met een verloop) de Scart (dat dat in november 2021 nog geproduceerd wordt verbaast me: deed me terugdenken aan Mine in 2005: old habits never dies). 

De ontvanger rechtstreeks met de bijgeleverde ethernetkabels aangesloten op de Experiabox, de Experiabox V10 herstart (you never know), de switches gewisseld, de ontvanger op alle HDMI-ingangen, de televisie terug naar de fabrieksinstellingen, de beeldinstellingen in de ontvanger gewijzigd, het beeld blijft teleurstellend.

Ik heb veel geprobeerd en ben zo’n beetje door de mogelijkheden heen, maar (hopelijk) heeft iemand nog iemand een tip, truc of de oplossing.

Ter illustratie: het beeld van de satelliet ontvanger (VU+) en de Arris. Voor een goed vergelijk: beide photo’s zijn van BBC2: de dame komt via de kpn binnen, meneer via de satelliet: beide met dezelfde HDMI-kabel en op dezelfde HDMI-poort, met zowel op de TV, VU+ als de Arris de instellingen op ‘auto’.

Edit: Waarom de foto’s bovenaan bericht komen te staan? Geen idee.

Apparatuur: ontvangers: Arris VIP 2952 V2 (2x); Switch: Netgear GS105E (2x), Ethernetbekabeling: Cat. 5e, Televisie: Samsung UHD Serie 6

 

 

 

Hoi @Berteman ,

Zoals wellicht bij jou bekend ben ik ook TV-kijker via de satelliet. De HD-zenders via de satelliet zien er natuurlijk perfect uit.  Wij zijn daar maar wat verwend mee.   

KPN-TV wordt met de resolutie 1080i weergegeven wat betreft de HD-zenders. Je zou de resolutie op 1080i kunnen zetten in jouw TV beneden. Zet verder eventuele beeldverbeteraars uit. Sowieso moet je de oplossing in jouw TV beneden zoeken, tenslotte heb je boven wel een perfect beeld.   

Ik hoop dat je de VU+ wel aangesloten laat staan. Het aanbod via de diverse satellieten is de moeite waard. Veel mooie zenders zien we niet terug bij KPN TV, maar dat weet jij natuurlijk ook.  

 


@Berteman , kijk in de instellingen van de KPN tv ontvanger en kijk, zoals Noordzee aangeeft, of deze wel op 1080i staat.

 

Verder inderdaad in de TV de beeldverbeteraars uitzetten of zo laag mogelijk en ook scherpte laag zetten.

 

Heb je glasvezel?

Zo ja, dan heb je de eerste 10 kanalen op 661-670 in de originele stream (12,5 MB) en dat beeld is nog mooier.


@Noordzee:

Met de schotel is inderdaad niet alleen het aanbod overweldigend, maar ook beeld in uitstekende kwaliteit en loepzuiver geluid. Ik houd de schotel zeker aan, maar omdat er steeds meer zenders ‘achter de decoder gaan’, en programma’s verhuizen naar abonnementszenders, toch maar gekozen voor extra aanbod via - in dit geval KPN.

@joop2011:

Ik woon weliswaar in de stad van de techniek, kennis en innovatie, maar glasvezel? Nee. In diverse wijken zijn twee partijen net begonnen met de aanleg, een derde heeft zich gemeld. Bij alle drie staat deze wijk helaas ook niet op de planning, zal (commercieel gezien) niet interessant genoeg zijn: is een oude stadswijk, waar al zo lang als ik hier woon, herstructureringsplannen voor worden ontwikkeld maar vanwege het versnipperde bezit en de gecompliceerde eigendomsrechten, maar niet van de grond komen en daardoor ook de aanleg van glasvezel bemoeilijkt wordt. 

Maar goed: ik duik vanmiddag nog eens in de instellingen van de ontvanger en televisie om tot een beter beeld te komen. Ik laat het weten.


Vanavond ben ik eens met de instellingen van de televisie en ontvanger gedoken.

Met het aanpassen van de beeld instellingen in de televisie, is het beeld beter geworden.

So far, so good? Wanneer ik van de Arris naar een andere bron (VU+, Blu-Rayspeler of Apple TV) schakel, dan vergaan me letterlijk het horen en zien: het beeld dat dan de kamer in knalt doet zeer aan de ogen. Het geluid van de Arris in (dolby mode) is erg zacht. In de praktijk betekent dit dus, dat na wisselen tussen de Arris en andere bron, de beeld instellingen gewijzigd moeten worden. Of een naar een onscherp en flets beeld kijken.

Af en toe, lijkt de Arris wat instabiel. De ene keer lijkt het zappen wat trager dan anders. En ook bij Menu → Films → Pluspakket duurt het soms even dat de juiste informatie bij de afbeelding staat, staat door de vorige heen. Soms lijkt het alsof de instructie van de afstandsbediening niet goed of vertraagd ontvangen is: bij het indrukken van een toets, lijkt er niets te gebeuren totdat plotseling de Arris in een versnelling schiet.

Morgen verder.


Mooi @Berteman dat het aanpassen van de instellingen in jouw TV inderdaad heeft geholpen. 
 
Dat het resultaat achterblijft bij de VU+-ontvanger, dat geloof ik meteen. Wij zijn als hobbyisten natuurlijk verwend met die prachtige ontvangers waarvoor wij flink in de buidel hebben getast. 
 

Voor de gemiddelde consument zijn de KPN-ontvangers prima, zeker als er gebruik wordt gemaakt van de tien “glaszenders”. Volgens testen van gebruikers op Sat4All benaderen die glaszenders de kwaliteit die wij gewend zijn op de satelliet. (De HD-zenders zoals bv het door jou aangehaalde BBC 2 HD.) 


@Berteman had je ook op de KPN tv decoder (ARRIS 2952) naar de instellingen gekeken?

 

En jammer dat je geen glasvezel hebt, want de eerste 10 kanalen (helaas nog steeds op 661-670) hebben de originele stream van 12,5 MB en dat beeld is goed. 

 

KPN comprimeert de andere HD kanalen en de HD kanalen op 1-10 naar 7 MB en dat beeld is wel mooi, maar veel minder dan de HD glaskanalen met de originele stream. 


@Noordzee

Aanpassen van de instellingen van de TV zorgt dan wel voor een beter beeld, maar het is op deze manier verre van ideaal om telkens het menu van de TV in te duiken om instellingen aan te passen. En vooral niet vergeten het geluid zachter te zetten.

Voor wat betreft de schotelantenne: ik ben geen hobbyist in die zin dat ik tot diep in nacht de satellieten afspeur naar nieuwe zenders of beams. De schotel is een achterlaatsel van mijn ex amico Italiano. Een antenna parabolica was destijds de enige manier om de Italiaanse televisie te ontvangen. En omdat hij zo lief was een extra lnb te plaatsen, kon ik weer naar ‘Auntie Bee’ en de ‘Independent’ kijken, zoals de British de BBC en de ITV liefkozend noemen. Ik heb namelijk lang in Engeland gewoond. 

Ik ben misschien wel een hobbyist, in die zin dat ik de mogelijkheden die bijvoorbeeld m’n tv biedt, ook ten volle wil gebruiken. En daarom kocht ik ook een VU+ ontvanger. Ze lijken misschien duur, maar ze hebben een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding, gaan lang mee, uitstekende service, support en aftersales en daarom is ‘duur’ eigenlijk maar betrekkelijk. Je koopt tenslotte ook geen Rolls Royce om die met een bromfietsmotor uit te rusten. 

Back on topic: KPN draagt uit een premium provider te zijn en of men dan als klant met het ‘gemiddelde’ genoegen moet nemen, is een vraag die ieder voor zich moet beantwoorden maar mijn klantbeleving is anders. Van een premium provider verwacht ik meer dan het gemiddelde, de prijs is daar ook naar.

Heb jij trouwens een abonnement bij Canal Digitaal?
 

@joop2011: ik heb ook in de instellingen van de Arris gekeken. De beeldscherm resolutie staat ingesteld op 1080i. De geluidsinstelling op stereo. Uiteraard zou dolby beter moeten zijn maar die is heel zacht en geeft een hinderlijk klikje bij gebruik van de remote: alsof de klikgeluidjes van de afstandsbediening versterkt worden. De Arris is al geen snelheidsmonster en het lijkt alsof die bij gebruik van dolby nog trager wordt.

Ik heb geen glasvezel en dat komt voorlopig ook niet. Mijn zus wel en die heeft inderdaad een verbluffend scherp beeld (op een oudere HD Ready TV) Vrienden van mij overigens ook (op koper) en hun ervaringen deden mij ook de stap naar KPN TV maken, maar vooralsnog valt de beeldkwaliteit toch wat tegen. En de pop-up die af en toe verschijnt dat ik de bron instellingen moet aanpassen vanwege te lage resolutie is natuurlijk ook irritant.

Morgen ga ik eens met de Smart TV App aan de slag. Misschien biedt dat nog perspectief.

 


@Berteman

Ik snap dat je na mijn tips wel een beter beeld krijgt, maar dat het nog niet ideaal is in combinatie met andere apparaten. Dan ga ik jou een advies op maat geven, omdat jij (voor mij heel herkenbaar) meer eisen hebt dan de gemiddelde consument. 

Overigens bedoel ik met hobbyist niet het zoeken naar feeds etc., maar meer het optimaal gebruik maken van de vele mogelijkheden die een VU+-ontvanger biedt. Zelf ben ik al een jaar geen klant meer van van Canal Digitaal. Ik ben nu al vele jaren een vrije kijker, de NPO-zenders via DVB-T2 en daarnaast vele honderden zenders via de satelliet. 

Aangezien jij nog geen glasvezel hebt en dus ook geen glaszenders, adviseer ik jou het volgende: 

Voor boven gewoon KPN-TV houden, dat werkt daar prima. Beneden zou je kunnen kiezen voor een combinatie DVB-T2 en satelliet. Dan hoop ik wel dat jij in een omgeving woont waar je Digitenne kunt ontvangen. Zelf heb ik dus ook deze combinatie. Het voordeel is een werkelijk perfect beeld. Satelliet-TV is bij jou bekend, Digitenne wordt uitgezonden in 1080P en dat is het beste wat er momenteel is, los van enkele 4K-zenders. Ik zit zelf met smart te wachten op het CI+-module wat ergens in 2022 beschikbaar komt. Tot die tijd red ik me prima met mijn huidige zenders. De RTL- en SBS-zenders missen wij niet. Wel zenders als Eurosport en Discovery die al een paar jaar niet meer via de satelliet te ontvangen zijn, maar wel via Digitenne. Een bijkomend voordeel voor jou is dat je de KPN-TV van beneden kosteloos kunt omruilen voor Digitenne. Zolang je boven KPN-TV aanhoudt, kun je Digitenne huren voor 5 euro per maand. Mocht je ooit beneden een zender willen kijken die niet via Digitenne of de satelliet te ontvangen is, dan kun je altijd nog de KPN-app gebruiken die op jouw TV zit. Ik hoop wel dat jouw VU+-ontvanger klaar is voor ontvangst via DVB-T2, dat wil zeggen de mogelijkheid heeft om een DVB-T2-tuner in te laten bouwen.  

Ik heb nog twee topics voor jou als leesvoer: 

 

 

 

 


Allereerst een opmerking van algemene aard:

Als vragensteller zou ik een ander antwoord als het beste antwoord gemarkeerd hebben. Hierbij aansluitend, vind ik eigenlijk dat alleen de vragensteller/topicstarter een antwoord als beste zou moeten kunnen markeren. Niet alleen siert bescheidenheid de mens: in het dagelijks leven is het ook gebruikelijk dat bijvoorbeeld de rijexaminator (de vraagsteller) bepaald of de kandidaat geslaagd is en niet een (willekeurige) voorbijganger of de kandidaat zelf.

Dit gezegd hebbende: voor nu is het op een mooie manier opgelost. Ik heb een Arris VIP5202 4K ontvangen. Wat is namelijk het geval:

Tot mijn niet geringe verbazing ontving ik zondag een mail van KPN. Een scherpe deal voor KPN Internet (en TV). Omdat KPN erg blij met mij als trouwe klant is. Nieuwsgierig geworden las ik door, want een scherpe deal wekt natuurlijk altijd interesse. Ik bekijk het aanbod en helemaal onderdaan: dit krijg je thuis: KPN BOX 12 en 1 x 4K tv-ontvanger. 

Maar, ik had dus 6 dagen daarvóór al uit eigen beweging na (12 jaar Telfort Internet en mobiel) al gehusseld naar KPN (en ik kan me ook niet herinneren, hiervoor ooit een scherp aanbod gekregen te hebben). 

Ik besloot gisterochtend meteen maar eens te bellen. Ik legde uit dat ik per mail een aanbod voor Internet en TV had gekregen, maar dat ik een paar dagen eerder mijn voormalig Telfort abonnement op eigen initiatief had gehusseld naar KPN. Met TV erbij. Ik vulde aan dat ik begreep dat dat abonnement niet na 6 dagen opgezegd kan worden om vervolgens van het gedane aanbod gebruik te maken, hoe jammer dat ook is, maar dat ik wel graag één TV-ontvanger geruild wilde hebben naar een nieuwe, omdat het beeld zeer onscherp, flets en dus tegenvallend is. 

De - overigens zeer vriendelijk en behulpzame - medewerkster wist me te vertellen dat, terwijl ze mijn gegevens opzocht, standaard aan alle nieuwe TV-abonnees de nieuwe ontvangers worden verstrekt. Waarom ik die dan niet had gekregen kon ze niet duidelijk zeggen, maar ik heb zo mijn vermoedens. 

Maar: eind goed, al goed. Inmiddels is de nieuwe ontvanger aangesloten. En het resultaat mag er zijn! Scherp, loepzuiver en kleurrijk.

Voorlopig laat ik het zo. Wanneer het in de nabije toekomst, mogelijk wordt, Digitenne via de VU+ (met CI+ module), te ontvangen, dan ga ik voor die oplossing van @Noordzee. Het is namelijk kinderlijk eenvoudig, de VU+ geschikt te maken voor de ontvangst van DVB-T2. Kwestie van een tuner inprikken en dat is net zo gemakkelijk als het aansluiten van TV van KPN (maar dat weet Noordzee natuurlijk ook). Het is ook een kwestie van persoonlijke voorkeur: één apparaat met één afstandsbediening houd het overzichtelijk en opgeruimd. Geen stapel kastjes met een onontwarbare snoeren- en kabelbrij achter of onder de televisie. En groen: al de kastjes vragen toch stroom hoe zuinig ze ook mogen zijn.

Tot slot nog een vraag voor een moderator: wil je het beste antwoord ongedaan maken? Dan kies ik zelf het juiste antwoord. Alvast bedankt.

Edit: hoe zit het eigenlijk met de (wettelijke) bedenktermijn van veertien dagen nadat het abonnement gehusseld is? 


@Berteman

Ik heb dus precies deze tuner in mijn VU+-ontvanger draaien. Nu nog alleen voor de NPO-zenders en twee regionale omroepen. 

En fijn dat de nieuwe ontvanger beter werkt… :thumbsup_tone4:

(En het Beste Antwoord is bepaald door een moderator.) 


@Berteman het is inderdaad zo dat alleen de topicstarter of moderators het beste antwoord kunnen markeren. In sommige gevallen doen we dat als we zien dat een topic wat langer stil ligt of als er een antwoord is dat oplossing geeft aan de vraag en herbruikbaar is. Uiteraard zijn dit soort dingen altijd te veranderen als de situatie daar naar is. Ik heb het beste antwoord aangepast naar je reactie van 4 januari omdat ik er vanuit wil gaan dat op dit moment dit het beste antwoord is. Mocht je dat toch willen veranderen kan je dat altijd hier laten weten. Het was uiteraard niet mijn bedoeling met dat beste antwoord het doen over te laten komen alsof dat het dan maar is en daarmee basta. :wink: Ben in ieder geval blij dat je nu weer op goede kwaliteit tv kan kijken en zal de inhoud van je bericht in m'n achterhoofd houden om er een lering uit te trekken. 


@Bram_

Bedankt Bram voor de terugkoppeling. 

Ik kreeg een bericht dat dit topic was beantwoord door @Noordzee. Dat leidde waarschijnlijk tot enige verwarring mijnerzijds omdat ik in de veronderstelling was, zelf al een beste antwoord gemarkeerd te hebben.

Het antwoord wat ik als ‘beste antwoord’ zie is het advies, het bericht van @Noordzeeover de combi satelliet/digitenne. Dat is dus de post van @Noordzee, direct boven dat, die nu als beste antwoord gemarkeerd is.

 


Fijn @Berteman ,

Dat je dit zo terugkoppelt! 👍


Is vanzelfsprekend toch? Ik vind het een prima alternatief en zou er zelf niet opgekomen zijn. Wellicht is de terugkoppeling niet zo snel, maar ik moet ook wel eens wat anders doen. Iets dat men, geloof ik, werken noemt en een, je verzint het niet, een digitale dryjan vrijmibo. 😷


@Berteman ,Even over dit stukje;

Nadat ik dinsdag de ontvangers ontving en gisteren nieuwe switches, heb ik gistermiddag de ontvanger in de slaapkamer geïnstalleerd. Hoewel het husselen vandaag ingegaan zou zijn, deed de ontvanger (na het ophalen van software, aanmelden en opnieuw software ophalen) het direct. Leuk was, dat ik herkend werd. Met ‘Welkom terug bij Interactive TV werd ik begroet.

Heb je geen TV nummer en pincode hoeven in te vullen of is dat het “aanmelden” geweest?


Uiteraard werd om het abonneenummer en pincode gevraagd. 


Allereerst een opmerking van algemene aard:

Als vragensteller zou ik een ander antwoord als het beste antwoord gemarkeerd hebben. Hierbij aansluitend, vind ik eigenlijk dat alleen de vragensteller/topicstarter een antwoord als beste zou moeten kunnen markeren. Niet alleen siert bescheidenheid de mens: in het dagelijks leven is het ook gebruikelijk dat bijvoorbeeld de rijexaminator (de vraagsteller) bepaald of de kandidaat geslaagd is en niet een (willekeurige) voorbijganger of de kandidaat zelf.

Dit gezegd hebbende: voor nu is het op een mooie manier opgelost. Ik heb een Arris VIP5202 4K ontvangen. Wat is namelijk het geval:

Tot mijn niet geringe verbazing ontving ik zondag een mail van KPN. Een scherpe deal voor KPN Internet (en TV). Omdat KPN erg blij met mij als trouwe klant is. Nieuwsgierig geworden las ik door, want een scherpe deal wekt natuurlijk altijd interesse. Ik bekijk het aanbod en helemaal onderdaan: dit krijg je thuis: KPN BOX 12 en 1 x 4K tv-ontvanger. 

Maar, ik had dus 6 dagen daarvóór al uit eigen beweging na (12 jaar Telfort Internet en mobiel) al gehusseld naar KPN (en ik kan me ook niet herinneren, hiervoor ooit een scherp aanbod gekregen te hebben). 

Ik besloot gisterochtend meteen maar eens te bellen. Ik legde uit dat ik per mail een aanbod voor Internet en TV had gekregen, maar dat ik een paar dagen eerder mijn voormalig Telfort abonnement op eigen initiatief had gehusseld naar KPN. Met TV erbij. Ik vulde aan dat ik begreep dat dat abonnement niet na 6 dagen opgezegd kan worden om vervolgens van het gedane aanbod gebruik te maken, hoe jammer dat ook is, maar dat ik wel graag één TV-ontvanger geruild wilde hebben naar een nieuwe, omdat het beeld zeer onscherp, flets en dus tegenvallend is. 

De - overigens zeer vriendelijk en behulpzame - medewerkster wist me te vertellen dat, terwijl ze mijn gegevens opzocht, standaard aan alle nieuwe TV-abonnees de nieuwe ontvangers worden verstrekt. Waarom ik die dan niet had gekregen kon ze niet duidelijk zeggen, maar ik heb zo mijn vermoedens. 

Maar: eind goed, al goed. Inmiddels is de nieuwe ontvanger aangesloten. En het resultaat mag er zijn! Scherp, loepzuiver en kleurrijk.

Voorlopig laat ik het zo. Wanneer het in de nabije toekomst, mogelijk wordt, Digitenne via de VU+ (met CI+ module), te ontvangen, dan ga ik voor die oplossing van @Noordzee. Het is namelijk kinderlijk eenvoudig, de VU+ geschikt te maken voor de ontvangst van DVB-T2. Kwestie van een tuner inprikken en dat is net zo gemakkelijk als het aansluiten van TV van KPN (maar dat weet Noordzee natuurlijk ook). Het is ook een kwestie van persoonlijke voorkeur: één apparaat met één afstandsbediening houd het overzichtelijk en opgeruimd. Geen stapel kastjes met een onontwarbare snoeren- en kabelbrij achter of onder de televisie. En groen: al de kastjes vragen toch stroom hoe zuinig ze ook mogen zijn.

Tot slot nog een vraag voor een moderator: wil je het beste antwoord ongedaan maken? Dan kies ik zelf het juiste antwoord. Alvast bedankt.

Edit: hoe zit het eigenlijk met de (wettelijke) bedenktermijn van veertien dagen nadat het abonnement gehusseld is? 

@Berteman ik begreep dat je een nieuwe 4k arris 5202 ontvanger hebt ontvangen waardoor je nu beter beeld hebt. Heb je dan ook een 4k abonnement ?  En zou een hogere Internet snelheid een nog beter beeld geven?  Ik heb zelf de arris 2952 ontvanger met 50mb Internet snelheid en vind mijn beeld ook niet scherp.


@Edwin555

Om er zeker van te zijn dat de Arris 5202 ontvangen zou worden, is er inderdaad een 4K abonnement afgesloten. Omdat nieuwe abonnees de Arris 5202 behoren te ontvangen en waarom ik oudere kreeg is niet meer te achterhalen. De kosten voor het half jaar 4K abonnement, zijn in één keer gerestitueerd. Netjes geregeld dus. 

Zie ook dit topic: 

Ik denk niet dat een hogere internet snelheid nodig is voor een beter beeld. Ik heb namelijk ook een 50MB abonnement en ook wanneer op beide televisies, gelijktijdig wordt gekeken, is het beeld op beide televisies prima.