Skip to main content

Ontdek de KPN TV+ Soundbox: kleine box, groots geluid

• April 22, 2025
  • 278 reacties
  • 17273 keer bekeken
Ontdek de KPN TV+ Soundbox: kleine box, groots geluid
Toon eerste bericht

278 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 29, 2025

Tja, het blijft een Android test door een Apple fan….

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • April 29, 2025

Sylbi schreef: Want waarom moet die box duurder worden? 

@Sylbi . Waarschijnlijk ook duurder voor KPN qua inkoop. Verder is het dus een optie en niet de standaard box. Als klant kan je dus kiezen. En dan zou ik kiezen voor de standaard box en een soundbar. 

Tot ca. € 160 heb je al heel leuke soundbars. Die mogelijk al beter klinken dan de Soundbox.

Maar ik heb al een goeie soundbar hoor😀

Dus het is niet noodzakelijk.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 29, 2025

ik heb al een goeie soundbar

Oh, dan zou ik als ik jou was al helemaal niet over de Soundbox nadenken ​@Sylbi .  Tenzij voor de tv op de slaapkamer. Dan ook voor radio…. ❔

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • April 29, 2025

ik heb al een goeie soundbar

Oh, dan zou ik als ik jou was al helemaal niet over de Soundbox nadenken ​@Sylbi .  Tenzij voor de tv op de slaapkamer. Dan ook voor radio…. ❔

Dat zou misschien wel kunnen idd, maar mijn tv hangt aan de muur. 

Maar kan er misschien iets op verzinnen. Want dit nieuwe kastje is 17x17 en 7 cm hoog. En die ik nu heb is veel smaller en kleiner. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • April 30, 2025

Ik heb de Soundbox besteld en vandaag binnengekregen zodat ik niet meer altijd mijn stereo aan hoef te doen om TV te kijken.

Mijn TV heeft zelf een abobinabel geluid omdat er in zo’n plat apparaat geen grote speakers passen of afdoende ruimte is voor ‘n fatsoenlijke klankkast. En altijd de stereo aanzetten om gewoon TV te kijken is (vind ik) zonde van het stroomgebruik.

Eerste indruk: Goed geluid. Niet scherp of blikkerig, eerder een warme klank met voldoende bas om ook prima muziek mee te luisteren. Het volume is prima. Je gaat er geen feestjes mee kunnen geven, maar voor gewoon gebruik is het meer dan voldoende.

Wat ook opvalt is de goede lipsync. Als ik de TV+ box direct met een optische kabel aan mijn versterker hang loopt het beeld 0.5 seconde achter op het geluid door de beeldverwerking in de TV zelf. Daarom is de TV via een optische kabel met mijn versterker verbonden zodat beeld en geluid door hetzelfde apparaat verwerkt worden. Dat elimineert lipsync issues.

Bij de soundbox lopen beeld en geluid mooi synchroon ondanks dat de Soundbox zelf het geluid verwerkt. 

De snelheid waarmee de Soundbox zapt of instellingen verwerkt is vergelijkbaar met de TV+ box. Ik merk iig weinig of geen verschil.

En toch heb ik een kritiekpuntje: Zoals gezegd hangt mijn TV aan een versterker en zuilspeakers zodat ik bij muziekprogramma’s, films en series een mooi geluid heb. Met de Soundbox kan ik niet kiezen tussen geluid uit de box zelf, of HDMI audio. Daardoor kan ik geen TV geluid meer over de stereo afspelen… Een beetje jammer als je een goede stereo hebt staan.

Een instelling in het menu om te kunnen switchen naar HDMI audio zou ideaal zijn voor mij.

Bij het opstarten van de Soundbox altijd de interne speakers gebruiken, en in het menu een toggle om HDMI audio aan te zetten totdat de box weer uitgezet wordt. Dat zou mij (en anderen die net zo’n setup als ik hebben) een groot plezier doen. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 30, 2025

Een instelling in het menu om te kunnen switchen naar HDMI audio zou ideaal zijn voor mij.

Niet officieel, maar….. KLIK 😉 ​@Richub 

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • May 1, 2025

Niet officieel, maar….. KLIK 😉 ​@Richub 

En dit is dus precies wat ik zocht. Thanks. 😊

• Nieuwkomer
  • May 1, 2025

Wilde vandaag de nieuwe soundbox bestellen maar dat gaat dus mooi niet voor bestaande klanten. Ik heb gebeld en kreeg te horen dat dat alleen kan bij het afsluiten van een nieuwe contract. het contract van mij loopt volgend jaar zomer pas af en vanaf dan is het dus pas te bestellen. Belachelijk. slechte service voor een trouwe klant. 

Admin: quote van startbericht verwijderd i.v.m. leesbaarheid

Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • May 1, 2025

Als je geen KPN TV+ hebt wordt dat moeilijk ja. Maar nogmaals; de Soundbox voldoet prima voor een slaapkamer/kleine ruimte/als je niet te hoge eisen stelt…

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

@Johang het klopt dat het inderdaad niet kan als je nog een ‘oud’ tv-abonnement hebt dat binnen contract zit. Dan zou je echt nog even moeten wachten. Ik kan hier ook weinig anders van maken😓.

Dennis Overbeek
Wijsgeer

Ik heb nog dingen uitgetest, op sommige apps bleef het beeld wat schokkerig:

• SkyShowtime
  • Prime Video

Nu ik deze op “Automatisch” heb staan heb ik geen last meer van deze issue:

Ik heb in ieder geval geen haperingen meer, dus deze instellingen laat ik zo staan.

Ook lees ik veel berichten dat het geluid “blikkerig” klinkt, ook dit heb ik getest.

Ik heb hem standaard op “movie” gezet en deze nummer afgespeeld:

Ik heb hem daarna vrij hard gezet, en de BASS was goed aanwezig. Maar daarna zette ik hem zachter, want ik wil niet dat ie stuk gaat. 😉👍

Mijn conclusie is: “Bij mij werkt ie goed.”

HansBakker
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • May 5, 2025

Ik heb de KPN TV+ Soundbox nu twee dagen in huis en ben erg onder de indruk. Het aansluiten was erg makkelijk en handig ontworpen. De Soundbox is forser dan zijn voorganger maar misstaat absoluut niet. Ik vraag me alleen wel af waarom die dingen altijd zwart van kleur zijn. kPN-groen had m echt een design-achtig hebbedingetje gemaakt. Er is wel kans dat mensen vanwege de kleur afhaken. 

De geluidskwaliteit is verrassend nu al maar er mag meer karakter in wat mij betreft. Er zit nu standaard te veel hoog in de Soundbox. Er moet meer laag in voor mijn oren. De 4K Televisie zenders via deze Soundbox bliezen me echt omver. De kleuren en de scherpte van alle zenders is indrukwekkend en van de 4K KPN TV+ zenders heel erg indrukwekkend. De KPN TV+ Soundbox is spiksplinter nieuw dus er moeten nog veel updates overheen voor het geluid en beeld echt uitgekristaliseerd zijn. Desondanks een enorme aanrader. 

Het enigste probleem dat wij met de KPN TV+ Soundbox hebben is dat onze Sony Koptelefoon (de Sony WH-1000XM5) niet meer met de televisie (Sony Bravia) is te koppelen. Als ik mijj Sony Koptelefoon via Blue Tooth pair met de Sony Bravia dan krijg ik het geluid niet op mijn Sony koptelefoon. Vreemd want als ik het geluid van de koptelefoon verhoog of verlaag zie ik via de Soundbox wel een volumebalkje onder in beeld verschijnen dat mee beweegt maar hoor niets. Als ik vervolgens de afstandsbediening van mijn Sony Bravia TV pak en daarmee het volume van de tv wil aanpassen dan krijg ik de melding “Volume TV gebokkeerd”. Daar moet nog wel even goed naar gekeken worden. Bij de voorganger van de Soundbox had ik deze error niet en kon ik heel snel en makkelijk mijn koptelefoon via Blue Tooth aanhaken bij mijn TV. Dit is een “kinderziekte” hoop ik. 

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • May 5, 2025

Beste ​@HansBakker de SB is ontworpen om het geluid van het tv toestel over te nemen.

Andere geluidsdragers zoals voor hoortoestellen , koptelefoons e.d. werken dan niet of niet goed meer.

Is dat wel een voorwaarde dan is de SB een verkeerde keus en kun je beter de standaard decoder blijven gebruiken.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 5, 2025

Ik vraag me alleen wel af waarom die dingen altijd zwart van kleur zijn. 

Alles is van gerecycled plastic. Die kunnen in alle kleuren als het maar zwart is (Henry Ford over de kleur van de T-Ford). ​@HansBakker .

En zwart is een mooie neutrale kleur. In kpn groen zou ik dat ding niet in het zicht willen hebben. Pal voor m'n tv.

Ik heb ook grijze en witte AV apparaten. Geef mij maar zwart. Helaas kon ik indertijd dié apparaten niet (meer) in zwart krijgen.

• Topper
  • May 9, 2025

Ik heb de Soundbox een paar dagen in huis gehad maar ben niet onder de indruk.  Geluid valt erg tegen en het apparaat reageert erg traag.  Meerdere malen moeten resetten  omdat het beeld vasthangt.  Vandaag maar weer geretourneerd. Jammer

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • May 9, 2025

Ik had een paar dagen terug ook dat de box wat liep te bokken. Rare artifacts in beeld en soms liep het ding ineens vast.

Uiteindelijk heb ik de box een harde reset gegeven door dat verzonken knopje achterop 10 seconden in te drukken. Daarna leek de box wel herboren: Sneller reageren en geen rare dingen meer. 

Ik denk dat er bij de laatste software update iets niet lekker is gegaan.

• Topper
  • May 9, 2025

Ik had een paar dagen terug ook dat de box wat liep te bokken. Rare artifacts in beeld en soms liep het ding ineens vast.

Uiteindelijk heb ik de box een harde reset gegeven door dat verzonken knopje achterop 10 seconden in te drukken. Daarna leek de box wel herboren: Sneller reageren en geen rare dingen meer. 

Ik denk dat er bij de laatste software update iets niet lekker is gegaan.

desalniettemin vind ik het geluid niet best en om daar nou €6 per maand voor te betalen is het mij iig niet waard   

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • May 9, 2025

desalniettemin vind ik het geluid niet best en om daar nou €6 per maand voor te betalen is het mij iig niet waard

Als vervanger van een bestaande soundbar of audioset is de Soundbox ook niet bedoeld,  daarvoor is de geluidskwaliteit niet goed genoeg. Als vervanger voor de interne speakers in een TV wel.

Ik ben er tevreden over: Een beter geluid dan de interne speakers als ik gewoon tv kijk zonder mijn stereo aan te hoeven zetten. Wil ik echt goed geluid dan gaat de versterker met mijn Kef Q550 speakers aan. 😁

Deze box heeft dus Android 12 (vs 11 van de TV+). Wel beter.

Is de interface ook aangepast, geupdate, en wat frisser ogend? (en wellicht wat meer “in lijn” met de meer-gebruiksvriendelijke interface van de Ziggo mini)

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • May 9, 2025

Nope, de interface is hetzelfde, de launcher (app) is ook identiek aan die van de TV+ box. De firmware verschilt wel omdat het een ander apparaat is, natuurlijk. 😉

Nope, de interface is hetzelfde, de launcher (app) is ook identiek aan die van de TV+ box. De firmware verschilt wel omdat het een ander apparaat is, natuurlijk. 😉

Dat is dat wel een beetje jammer helaas...

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 9, 2025

Haha, ik ken de Next Mini niet. 

Maar ik vind de layout bij TV+ wel mooi. Zeker in vergelijking tot het vorige systeem iTV.

Door de afbeeldingen kan je van alles vlot vinden. Zeker ook bij opnames. Gelukkig in de gids geen afbeeldingen. (de oude iTV app had dat wel waardoor de gids heel onoverzichtelijk was).

Aangezien ik de Next Mini niet ken kan ik het niet vergelijken. En dat wil ik ook niet. Verschillende providers; verschillende apparaten; op zichzelf staande producten.

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • May 11, 2025

Heb abonnement KPNTV  ontvanger € 12,50 p mnd ,heb een tweede ontvanger voor € 6,00 per maand nu zat ik er over te denken om de Soundbox aan te schaffen dus gebeld met de KPN de vraag gesteld als ik de extra TV onvanger van € 6,00 p mnd  inruil voor een Soundbox dan blijft het toch €6,00 p mnd want de Soundbox kost € 6,00 p mnd, nee zegd de KPN dan kost het € 12,00 p mnd  voor 1 TV ontvanger en 1 Soundbox en . Dat klopt toch niet.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • May 11, 2025

de soundbox kost 6 euro extra. Dus de eerste tv ontvanger is dan 18,50 en de tweede is 6. 

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • May 11, 2025

De eerste ontvanger kost € 12,50 de extra kost € 6,00 = € 18,50 inruilen extra -€  6,00 = € 12,50 +Soundbox € 6,00 = € 18,50

Dus als ik extra ontvanger voor Soundbox omruil ben ik € 18,50 + € 6,00 = € 24,50 p mnd kwijt dan betaal ik € 12,00 p.mnd voor de Soundbox .