Skip to main content

TV hapert af en toe - op aanraden van KPN zijn we al overgestapt van stroomadapter naar (draadloos) superwifi.

Vanochtend TV kastje gereset.

Daarna werd het superwifi punt oranje en begon het beeld eventjes te haperen.

Op dat moment keek ik ook even in KPN thuis app en zag dat niet alleen dat ene superwifi punt oranje werd, maar ook het tweede punt. Dit lijkt erop dat de verbinding dan minder is of dat dit overstapt op 2.4 gHz. 

De overstap naar superwifi is juist ingezet omdat het bereik goed zou zijn en het bedraad met modem verbinden niet mogelijk is. Heeft iemand tips hoe ik dit evt zou kunnen verbeteren?

 

Hallo @Nielskpn (je naam voldoet niet helemaal aan de forumregels, maar goed), 

Heel officieel wordt tv kijken via SuperWiFi niet ondersteund en is het geen officiële manier om hiermee tv te kijken.  Als het werkt is het mooi meegenomen.

Wat je is kan doen in het geval dat je ze met een box 12 of v10a draadloos hebt gekoppeld, je één punt kan bedraden en de andere op een andere plek te zetten waar het bereik wel voldoende is. Anders wordt het wel lastiger om dit werkende te gaan krijgen. 

 


Het vervelende is dat eerst het internet niet goed werkte, waardoor de monteur de experiabox vanuit de woonkamer in de kelder heeft geplaatst (zo dicht mogelijk waar het signaal het huis binnenkomt).

Daarna is het dus eerst met stroomadapter geprobeerd en vervolgens nu met Superwifi.

Het maakt het lastig om vanuit de kelder een kabel te trekken.


Ah op die manier, maar als je het primaire punt dichterbij het modem plaatst en het andere punt op een plek waar die nog wel prima signaal opvangt. Zou het dan niet lukken het laatste stukje met een langere kabel te overbruggen? 


Ik kan het superwifi punt naast de tv wel verplaatsen voor een beter bereik.

Ik vond het alleen verdacht dat op hetzelfde moment allebei de wifipunten oranje waren.

Dus vandaar dat ik me afvroeg of ik dit zou kunnen optimaliseren (naast de punten zelf verplaatsen)?


Dus vandaar dat ik me afvroeg of ik dit zou kunnen optimaliseren (naast de punten zelf verplaatsen)?

Is heel lastig, gezien met het oranje lampje aangegeven wordt dat het bereik naar het modem toe matig is.  Hoever staat het primaire punt af van het modem en met wat voor muren hebben we het hier over? 


@NielsNiels er zijn op dit moment meer klanten die problemen hebben met de SuperWifi. Dit komt door een update. Het wordt verergerd als je ook gebruik maakt van een DVS. Is dit het geval? We zijn bezig om dit voor je op te lossen. Zodra we het hebben opgelost laten we dit via een update op het forum weten. 

Mocht het niet gaan om een probleem door de update, doe dan de stappen voor een schone installatie van de SuperWifi. Dit lost in vrijwel alle gevallen deze problemen op. 


Dank, ja er is een tweede tv die gebruikt de DVS (die wordt niet vaak gebruikt en heb ik nu even uit stopcontact gehaald). De tv die problemen geeft heb ik weer aangesloten op een dvs ipv superwifi. Dat gaat nu goed en is stabiel, dus voor nu laat ik het even zo.

 

Een tijdje terug is er een KPN monteur langsgeweest toen het beeld ook soms haperde. Toen ben ik juist van DVS naar superwifi overgestapt, om dit proces te verbeteren. Dus ik hoor graag wanneer er een update is en wat nou de voorkeur geniet voor tv kijken: DVS of superwifi. Een andere optie, bekabeld van experiabox naar tv-ontvanger, is voor mij niet mogelijk.


Hallo @NielsNiels ,

De DVS zou nu beter moeten werken als je ze een minuutje van de stroom afgehaald hebt. 

Wat betreft de SuperWiFi: Er is nu een topic vol met nuttige tips :

Stap 1: Herstarten

Herstart je SuperWifi door de stekker uit het stopcontact te halen. Laat hem ongeveer 20 seconden eruit en steek hem dan weer in het stopcontact.

In de meeste gevallen is dit voldoende. Nadat de SuperWifi weer stroom heeft zou alles na een paar minuten weer moeten werken.

Als dit toch niet zo is, kijk hieronder wat er bij jou aan de hand is, en volg de stappen.

 

Rood lampje of groen knipperend lampje

  1. Maak de SuperWifi stroomloos.
  2. Sluit hem rechtstreeks bekabeld aan op je modem
  3. Zet hem weer aan en wacht ongeveer 5 minuten.
    De SuperWIfi zal achter elkaar eerst groen knipperen, dan blauw knipperen en vervolgens eindigen met continu groen.
  4. Zodra hij continu groen brand, koppel de SuperWifi los van je modem en zet hem terug op de plek waar hij stond.

 

Rood lampje of groen knipperend lampje en de stappen hierboven hielpen niet

  1. Is de SuperWifi bekabeld aangesloten op je modem? Haal dan de kabel uit de SuperWifi
  2. Druk 10-12 seconden op het resetknopje achterop de SuperWifi tot hij 5x rood knippert
  3. De SuperWifi start nu opnieuw op en zal groen gaan knipperen. Zet dan de Superwifi uit met de aan/uitknop
  4. Sluit de SuperWifi (weer) rechtstreeks bekabeld aan op je modem.
  5. Zet hem weer aan en wacht ongeveer 5 minuten
    De SuperWifi zal achter elkaar eerst groen knipperen, paars branden, groen knipperen, dan blauw knipperen en vervolgens eindigen met continu groen
  6. Hierna is de SuperWifi weer werkzaam en kan, als je dat wilt, weer losgemaakt worden van het modem om ergens anders in huis neergezet te worden

Hallo @Noordzee,

 

De DVS gaf ook haperingen, ik heb de tv weer aangesloten via Superwifi.

Hierbij heb ik bovengenoemde (stap 1) uitgevoerd en het lijkt het vooralsnog goed te werken.

Ik hoop dat het zo blijft en dat de haperingen iets tijdelijks was.

 

 


Verbinding tussen tv-ontvanger en modem verbreekt nog steeds (stb-nmc-400).

KPN gebeld, ze zeiden dat ik te maken had met een verouderde tv-ontvanger.

Ze gaan mij nu een nieuwe sturen, ben benieuwd of dit het probleem gaat oplossen.