Skip to main content
Vraag

Onverwachte standby en pauzestand bij gebruik van CEC met KPN TV+

• February 16, 2026
  • 4 reacties
  • 33 keer bekeken

Ik heb mijn apparatuur, Philips smart tv, Yamaha receiver en het KPNTV+ kastje aangesloten met CEC alle drie aan. Op zich werkt dat prima, ik kan alles bedienen met de KPN afstandsbediening. Echter, op de meest onverwachte momenten gebeurt er iets geks. Alles gaat zomaar in standby, of in pauze stand. Als ik op de receiver alleen radio aan heb staan gaat die zomaar in standby. En zo nog wat meer zaken. Als ik het KPNTV+ kastje afkoppel werkt alles prima. Alles is voorzien van de laatste updates en ook gereset naar fabrieksinstallingen en opnieuw geinstalleerd. I verdenk het KPNTV+ android kastje. Is dat terecht en wat kan ik nog meer doen?

4 reacties

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • February 19, 2026

Wat onhandig dat dit steeds gebeurt ​@Marinus de 🙁 Heel logisch dat je er even over aan de bel trekt hier!
Als alles goed gaat met een losgekoppeld TV+ kastje, dan snap ik heel goed dat je die verwacht als de boosdoener. Je geeft aan dat alles zomaar in standby gaat, of in de pauze stand. Wanneer gebeurt dat precies? Is dat tijdens het radio luisteren? Of ook als je tv aan het kijken bent?

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 19, 2026

Het gebeurt bij TV kijken, radiio luisteren. En soms gaat ook alles zomaar aan vanuit de standby stand.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 19, 2026

Als het alleen gebeurt als je een tijd niks met de afstandsbediening gedaan hebt: kan het zijn dat je televisie na een tijdje uitgaat als dat ding niet weet dat-ie nog gebruikt wordt?

Dat soort energiebesparing moet standaard verplicht aanstaan. Als je dan bijvoorbeeld lange tijd het volume niet verandert, dan weet je televisie misschien niet dat je er nog bent. En misschien gaat de rest ook uit via HDMI CEC, zodra je televisie vanzelf uitgaat.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • February 20, 2026

Ik vermoed ook dat het in die hoek gezocht moet worden, vooral als je inderdaad steeds voor langere tijd geen ‘teken van leven’ geeft aan de ontvanger 🤔

Zou je eens kunnen testen of het een verschil maakt, als je af en toe het geluid even een tikje zachter en direct weer harder zet ​@Marinus de?