Skip to main content

Ik weet dat er verschillende topics lopen maar graag wil ik hier graag nog apart en uitgebreid mijn verslag (beklag?) doen over de ervaringen met KPN TV+.

De problemen zijn erg en soms minder erg, dat wisselt letterlijk per update van de firmware en app. Wellicht dat iemand van KPN ons nog kan voorzien van tips aan de hand van mijn (hopelijk voldoende gedetailleerd omschreven) opstelling :)

Opstelling:

  • TV: Sony KD-55XF9005 (verbonden met hoge kwaliteit 8K HDMI kabel naar TV+ box)
  • Surround: Sony BDV-N7200W (optische kabel verbonden gehad maar werkte niet goed dus geluid via HDMI)
  • KPN TV+ box (KPN TV+ app 1.107.4 / KPN TV+ firmware 0.20.8)
  • KPN Box 12 (geen WiFi actief)
  • 1GB glasvezel
  • 3x TP-Link Deco x20 (t.b.v. WiFi)
  • KPN TV+ box loopt (nogmaals, voor de zekerheid; bekabeld) via x20 satelliet waar een kabel aan hangt. Deze fungeert als switch (bekabeld) en draadloos AP (ook  zonder succes geprobeerd met directe kabel tussen KPN Box 12 en KPN TV+ box)
  • IGMP op de Deco is ingeschakeld
  • Klant sinds de KPN TV+ box beschikbaar is gekomen voor het grote publiek (begin januari 2023)
  • Ik onderbreek elke nacht de stroom om 03:30 middels een Philips Hue stekker de KPN TV+ box in een poging de rest van het gezin te ontzien bij het gebruik van het ding. Doe ik dat niet dan treden er al vrij snel problemen op wanneer de TV+ box in de ochtend gebruikt wordt. Ik heb geen problemen met updates, die komen overdag vaak binnenrollen (en anders controleer ik handmatig)

Problemen:

  • Lipsync op sommige kanalen (vooral NatGeo lijkt hier last van te hebben)
  • Sporadisch geen geluid bij gebruik van Netflix (starten serie). Vaak nadat de Box tijdje aan heeft gestaan.
  • Sporadisch geen geluid bij gebruik van Disney+ (starten serie). Vaak nadat de Box tijdje aan heeft gestaan.
  • Geluid start soms nog steeds veel later dan er beeld is (is wel sterk verbeterd - je moet niet teveel of te snel willen "zappen")
  • Box loopt heel soms vast (gelukkig hangt er een Hue stekker tussen)
  • Soms er er ook geen geluid bij het live TV kijken
  • Ondertiteling start soms niet of loopt niet in sync
  • Volumes wisselen soms sterk

Ik heb al heel veel topics op het forum gelezen en ook al veel instellingen geprobeerd. Soms juist specifieke dingen ingeschakeld (en dan is het weer goed) om ze vervolgens weer uit te schakelen omdat een update ogenschijnlijk weer roet in het eten gooit (passthrough instellingen voor geluid bijvoorbeeld).

Al met al zijn wij best teleurgesteld in het geheel. Bewust heb ik nog geen telefonisch contact gezocht omdat de meeste problemen van tijdelijke aard zijn. Als het niet werkt dan haal ik vaak (soms van afstand) stroom van de TV+ Box en dan gaat het wel weer.

Tot slot, mag gezegd worden; als hij wel een periode goed functioneert dan is het zeker een mooi apparaat. Alleen de problemen van het afgelopen half jaar maken dat wij nog niet volop hebben genoten van het kijken van TV en dat vinden we jammer.

Mocht iemand nog specifieke tips hebben met betrekking tot mijn opstelling dan hoor ik het graag! 

Ik weet dat er verschillende topics lopen maar graag wil ik hier graag nog apart en uitgebreid mijn verslag (beklag?) doen over de ervaringen met KPN TV+.

De problemen zijn erg en soms minder erg, dat wisselt letterlijk per update van de firmware en app. Wellicht dat iemand van KPN ons nog kan voorzien van tips aan de hand van mijn (hopelijk voldoende gedetailleerd omschreven) opstelling :)

Opstelling:

  • TV: Sony KD-55XF9005 (verbonden met hoge kwaliteit 8K HDMI kabel naar TV+ box)
  • Surround: Sony BDV-N7200W (optische kabel verbonden gehad maar werkte niet goed dus geluid via HDMI)
  • KPN TV+ box (KPN TV+ app 1.107.4 / KPN TV+ firmware 0.20.8)
  • KPN Box 12 (geen WiFi actief)
  • 1GB glasvezel
  • 3x TP-Link Deco x20 (t.b.v. WiFi)
  • KPN TV+ box loopt (nogmaals, voor de zekerheid; bekabeld) via x20 satelliet waar een kabel aan hangt. Deze fungeert als switch (bekabeld) en draadloos AP (ook  zonder succes geprobeerd met directe kabel tussen KPN Box 12 en KPN TV+ box)
  • IGMP op de Deco is ingeschakeld
  • Klant sinds de KPN TV+ box beschikbaar is gekomen voor het grote publiek (begin januari 2023)
  • Ik onderbreek elke nacht de stroom om 03:30 middels een Philips Hue stekker de KPN TV+ box in een poging de rest van het gezin te ontzien bij het gebruik van het ding. Doe ik dat niet dan treden er al vrij snel problemen op wanneer de TV+ box in de ochtend gebruikt wordt. Ik heb geen problemen met updates, die komen overdag vaak binnenrollen (en anders controleer ik handmatig)

Problemen:

  • Lipsync op sommige kanalen (vooral NatGeo lijkt hier last van te hebben)
  • Sporadisch geen geluid bij gebruik van Netflix (starten serie). Vaak nadat de Box tijdje aan heeft gestaan.
  • Sporadisch geen geluid bij gebruik van Disney+ (starten serie). Vaak nadat de Box tijdje aan heeft gestaan.
  • Geluid start soms nog steeds veel later dan er beeld is (is wel sterk verbeterd - je moet niet teveel of te snel willen "zappen")
  • Box loopt heel soms vast (gelukkig hangt er een Hue stekker tussen)
  • Soms er er ook geen geluid bij het live TV kijken
  • Ondertiteling start soms niet of loopt niet in sync
  • Volumes wisselen soms sterk

Ik heb al heel veel topics op het forum gelezen en ook al veel instellingen geprobeerd. Soms juist specifieke dingen ingeschakeld (en dan is het weer goed) om ze vervolgens weer uit te schakelen omdat een update ogenschijnlijk weer roet in het eten gooit (passthrough instellingen voor geluid bijvoorbeeld).

Al met al zijn wij best teleurgesteld in het geheel. Bewust heb ik nog geen telefonisch contact gezocht omdat de meeste problemen van tijdelijke aard zijn. Als het niet werkt dan haal ik vaak (soms van afstand) stroom van de TV+ Box en dan gaat het wel weer.

Tot slot, mag gezegd worden; als hij wel een periode goed functioneert dan is het zeker een mooi apparaat. Alleen de problemen van het afgelopen half jaar maken dat wij nog niet volop hebben genoten van het kijken van TV en dat vinden we jammer.

Mocht iemand nog specifieke tips hebben met betrekking tot mijn opstelling dan hoor ik het graag! 

Beste @Berkenpies 

Ik lees hier een hoop bekende issues om en maar 1 meteen te noemen lipsync dit is een bekend probleem en daar werkt men hopelijk aan.

Wat ik ook lees geluidsproblemen ook daar zijn al wat update’s voor geweest om dit te verbeteren mijn inziens gaat dit steeds beter maar inderdaad nog niet optimaal.

Voor de ondertiteling zit er in de update van deze week een bugfix.

Wat betreft je issues met de streamingdiensten vraag ik mij en dat vraag ik ook regelmatig aan andere forumleden met deze klachten, waarom moet dit perse via de STB gerund worden??

je heb een Sony smart tv die daar speciaal voor is dus waarom niet gewoon via de smartfunctie disney en andere streamers oproepen werkt dan altijd en geen frustratie.

Trouwens de STB van Ziggo geeft de zelfde issues met het runnen van streamingsdiensten.

Dus niet specifiek een KPN verhaal,mijn advies niet gebruiken maar gewoon via de Sony smart functie.

Wat betreft de overige verstoringen snap ik niet zo goed waarom Hue de stroom eraf moet halen om 3.30 uur..

als je stroom wil bespraken zet dan de ECO stand aan van je STB en zeg bv uitschakelen na 4 uur.

Deze oplossing met Hue geeft alleen maar conflicten en collisions mijn advies niet meer gebruiken.

Verder weet ik niet hoe je CEC instellingen staan op je STB en Sony,hierdoor  zou ea wat beter kunnen gaan door de juiste instelling hiermee.

Wat betreft je Deco heb ik geen opmerking zelf heb ik er ook 3 en dat gaat prima wel gebruik ik de Deco niet voor de STB.

Vriendelijke groeten


Beste @Thijs1963 ,

Ik lees hier een hoop bekende issues om en maar 1 meteen te noemen lipsync dit is een bekend probleem en daar werkt men hopelijk aan.

Wat ik ook lees geluidsproblemen ook daar zijn al wat update’s voor geweest om dit te verbeteren mijn inziens gaat dit steeds beter maar inderdaad nog niet optimaal.


Precies, en ik weet dat de meeste van mijn problemen bekend zijn. Ik wilde alleen even gehoord worden omdat ik weet dat KPN klantenservice ook (deels) meeleest. Als ik mijn problemen niet bekend maak, weet men ook niet dat ik ze ervaar. Nu had ik ze het ook kunnen mailen maar wellicht dat er nog mensen specifieke tips hebben met betrekking tot onze opstelling. Vandaar dat ik dit kanaal heb gekozen. 😊
 

Voor de ondertiteling zit er in de update van deze week een bugfix.


Dat zou fijn zijn! 😀
 

Wat betreft je issues met de streamingdiensten vraag ik mij en dat vraag ik ook regelmatig aan andere forumleden met deze klachten, waarom moet dit perse via de STB gerund worden??

je heb een Sony smart tv die daar speciaal voor is dus waarom niet gewoon via de smartfunctie disney en andere streamers oproepen werkt dan altijd en geen frustratie.


Oh, dat valt best eenvoudig te beantwoorden. Er zijn voor ons meerdere redenen om STB te gebruiken:

  • Omdat de functionaliteit er is / geboden wordt. Het mooiste is natuurlijk ook dat je maar 1 apparaat hoeft te gebruiken en alles op 1 plek hebt.
  • Afstandsbediening heeft er mooie knopjes voor en omdat de afstandsbediening van de STB ook aan de TV is gekoppeld, ligt die inmiddels te verstoffen in de kast (andersom is volgens mij ook niet mogelijk, de afstandsbediening van Sony gebruiken voor de STB?).
  • De SoC van de STB is veel nieuwer (en dus ook sneller) dan die van de TV.
  • De software op de STB is nieuwer dan de software op de TV.

Ja, de TV werkt wel stabieler/beter (maar zeker niet sneller en ben niet van plan de TV op korte termijn te upgraden).
 

Trouwens de STB van Ziggo geeft de zelfde issues met het runnen van streamingsdiensten.


Dat hebben wij niet zo ervaren (Next Mini). 😊

 

Wat betreft de overige verstoringen snap ik niet zo goed waarom Hue de stroom eraf moet halen om 3.30 uur..

als je stroom wil bespraken zet dan de ECO stand aan van je STB en zeg bv uitschakelen na 4 uur.

 

Bij voorbaat sorry richting mensen die mensen die daar anders over denken maar ik geef de voorkeur aan snel opstarten in plaats van ECO functies. Die staan dan ook op veel apparaten uitgeschakeld. De stroom haal ik er puur af om de box elke nacht te resetten zodat we de volgende ochtend minder kans hebben op problemen. Vooralsnog is het ("helaas" zou ik bijna willen zeggen) bewezen effectief. Als we het niet doen hebben we eigenlijk altijd problemen met geluid als we beginnen met TV kijken (nieuwsblokje ergens na 06:00).

 

Verder weet ik niet hoe je CEC instellingen staan op je STB en Sony,hierdoor  zou ea wat beter kunnen gaan door de juiste instelling hiermee.

 

Bedankt, ik zal daar nog eens doorheen qua instellingen (voor zover die er zijn). Maar volgens mij kan daar weinig aangepast / geoptimaliseerd worden.

Verder bedankt voor de reactie en een fijne dag gewenst!


Hoi @Berkenpies, bedankt voor het uitgebreid delen van jouw ervaringen. Het meeste wat je ervaart. Herken ik wel en de feedback is daarvan ook meegenomen en zijn te vinden in onze bekende bevindingen. Welke veranderingen er zijn vind je in de Product Updates

Verder is er een wensenlijst. Deze wordt ook up to date gehouden. 

Verder vind je veel informatie in onze kennisbank 

 

Maar je geeft dus aan hem elke nacht van het stroom te halen. Heb je de ontvanger ook al eens een reset gegeven? Hoe gaat het daarna?


Hoi @Berkenpies, bedankt voor het uitgebreid delen van jouw ervaringen. Het meeste wat je ervaart. Herken ik wel en de feedback is daarvan ook meegenomen en zijn te vinden in onze bekende bevindingen. Welke veranderingen er zijn vind je in de Product Updates

Verder is er een wensenlijst. Deze wordt ook up to date gehouden. 

Verder vind je veel informatie in onze kennisbank 

 

Maar je geeft dus aan hem elke nacht van het stroom te halen. Heb je de ontvanger ook al eens een reset gegeven? Hoe gaat het daarna?

@Bart_Z Beste Bart

dit heeft geen zin omdat de decoders iedere dag van het stroom gaan.

Dus die reset is dan al geweest.

Als het zo simpel was -;)


Maar je geeft dus aan hem elke nacht van het stroom te halen. Heb je de ontvanger ook al eens een reset gegeven? Hoe gaat het daarna?

 

Van het stroom is natuurlijk wel minder ingrijpend dan een "factory reset", @Thijs1963. Gelukkig zelfs, anders zou ik elke ochtend de moeite moeten nemen om 't ding opnieuw in te stellen. 😄

@Bart_Z ik heb dit 1 keer na de initiële installatie door de monteur via de interface gedaan (dus niet reset knop). Dat was na ongeveer na 4 maanden en de aankondiging van een update (weet niet meer exact welke) waarvan werd gezegd dat die de grootste problemen met de zaptijd zou verhelpen. Niet dat het super veel werk is (niet zoveel als een telefoon, gelukkig) maar de procedure probeer ik altijd te vermijden omdat je dan die initiële set-up weer door moet. 😊


Maar je geeft dus aan hem elke nacht van het stroom te halen. Heb je de ontvanger ook al eens een reset gegeven? Hoe gaat het daarna?

 

Van het stroom is natuurlijk wel minder ingrijpend dan een "factory reset", @Thijs1963. Gelukkig zelfs, anders zou ik elke ochtend de moeite moeten nemen om 't ding opnieuw in te stellen. 😄

@Bart_Z ik heb dit 1 keer na de initiële installatie door de monteur via de interface gedaan (dus niet reset knop). Dat was na ongeveer na 4 maanden en de aankondiging van een update (weet niet meer exact welke) waarvan werd gezegd dat die de grootste problemen met de zaptijd zou verhelpen. Niet dat het super veel werk is (niet zoveel als een telefoon, gelukkig) maar de procedure probeer ik altijd te vermijden omdat je dan die initiële set-up weer door moet. 😊

Ja dat klopt maar dit soort oplossingen schiet niet echt op als het zo makkelijk was konden we dit forum wel opdoeken.En inderdaad het setup verhaald is niet echt een aanrader.

Uw heeft een storing of het werkt niet lekker even een harde reboot en klaar -nope zo werkt het niet.

Wat betreft je reactie op mijn voorgaande reactie -;)

ik ben het eens wat betreft de functionaliteiten om de KPN ab te gebruiken voor streamingsdiensten echter de combi werkt gewoon niet goed jij heb wel de goede erving met Ziggo ik helaas niet en ik ken ook wel meer voorbeelden die niet goed verliepen.

Mijn inziens gebruik de smartfunctie van je tv,dit  werkt het best maar nogmaals suggestie en mijn mening en ik respecteer ieders menig of idee en ik begrijp je punt.

Wat betreft de software deel ik dit niet de software van de Sony kan je echt niet vergelijken met de STB van KPN dit zijn twee verschillende platforms en ook is de aansturing en interface totaal anders.

Ja en tot slot de ECO stand daarin snap ik ook je punt dat je dat liever niet doet maar hierdoor werkt het wel beter.

Mijn voorkeur heeft ook net als de voorgaande STB aanzetten en tv kijken punt.

maar helaas werkt dit niet optimaal.

Er zullen nog wel een aantal verbeteringen aan moeten komen om van dit product een suc6 te maken.

prima discussie verder en ik wens je een fijn weekend

 


Ik snap zeker dat je een reset wilt vermijden. Alleen helpt dit in sommige gevallen wel. Dit omdat je dan even weer een compleet nieuwe verbinding maakt met het netwerk. Ben toch wel benieuwd hoe dat werkt. 

Snap ook echt wel dat het niet altijd een oplossing is.