Skip to main content

Omdat beeld en/geluid regelmatig wegvielen op de settopbox HMB2260 (van XS4ALL) werd bij de melding ervan voorgesteld een nieuwe settopbox te sturen.

Opvallend is, dat ik in dit forum al geruime tijd opmerkingen lees over de oplopende temperatuur van deze box. Verbazingwekkend is het dan ook, dat, ondanks deze negatieve geluiden, ik toch weer een nieuwe HMB2260 krijg toegestuurd.

En wat blijkt? Als deze box even aan staat, dan valt weer beeld en geluid op zwart. Ik heb de temperaturen gemeten.

In StandBy meet ik 35ºC en als de box een tijdje aan staat (en gaat storen) dan is de temperatuur opgelopen tot boven de 45ºC. En dat is gemeten op het kastje. Kun je nagaan wat de elektronica binnen in het kastje te verduren krijgt.

Het lijkt me goed deze settopbox niet meer te verstrekken.

En ik hoop dat ik zsm een ander type box krijg.

In de tussentijd kan ik me redden met NLziet en KPN iTV. Want kijken via internet en GoogleChromecast gaat uitstekend.

Bel morgen de klantenservice 0800-0402.  Dat is het snelste.  Overigens is dat niet bij iedere ontvanger zo. Die van mij heeft het niet.


De buitenkant is waarschijnlijk het koelelement voor de printplaat. De chips op de printplaat die heet worden zitten waarschijnlijk tegen de buitenkant aan geplakt. Met koelpasta er tussen. Zo word de warmte meteen afgevoerd. 

Chips worden soms makkelijk 50 - 60 graden. Dat is helemaal niet erg, daar zijn ze voor gemaakt. Als je je dat bedenkt, dan is 45 graden aan de buitenkant helemaal niet vreemd. 


45 graden is aan de buitenkant veel te heet, dan is of er geen goede afvoer of er is iets mis, aangezien die dingen al wat ouder worden lijkt het mij ouderdom.


Nick83: Waarschijnlijk…….? Een dunne plaat, mantel van het kastje, als koelelement?

Ik ken daar wel andere/betere vormen voor!

Opvallend is uiteraard, dat het storen gaat optreden als de temperatuur oploopt…..


Dat geloof ik zeker niet, veel electronica uit elkaar gehaald en nog nooit gezien dat de bovenkant als geleiding voor koeling word gebruikt, koeling zit dan een element op de zaken die koeling nodig hebben.

En deze kleine kastjes gaan snel heet worden als er iets mis is, weinig ruimte dus snel warm.


Nick83: Waarschijnlijk…….? Een dunne plaat, mantel van het kastje, als koelelement?

Ik ken daar wel andere/betere vormen voor!

Ja, een ventilator. Maar ja ... dat maakt herrie. 


@magro  Vraag bij de HD om een Arris VIP5202. Deze is kleiner en tevens geschikt voor 4K. Één nadeel, deze mist het klokje.


@magro  Vraag bij de HD om een Arris VIP5202. Deze is kleiner en tevens geschikt voor 4K. Één nadeel, deze mist het klokje.

Deze ga je alleen krijgen als je ook 4k voor 2.50 euro per maand afneemt. Je snelheid moet dan wel voldoende zijn om dit pakket te kunnen nemen. Normaliter krijg je een vervangend zelfde type model.


@Jeroen Ruiter O, ik dacht dat de HMB2260 uitgefaseerd werd. Heb zelf ook een Arris VIP5202 van XS4ALL als vervanging gekregen omdat de AB van de HMB2260 niet meer te koppelen bleek aan mijn nieuwe OLED tv.  


Inmiddels KPN gebeld. Na een wachttijd van > 10 minuten komt iemand mij vertellen, dat ik, als ex-klant van XS4ALL, wordt doorverbonden naar XS4ALL. Wachttijd opnieuw 15 minuten. Daar niet op gewacht en direct XS4ALL gebeld; wachttijd: > 1 minuut……..

Aangeboden oplossing, zoals Egbert M hierboven al opmerkte: de HMB2260 wordt omgeruild voor een Arris VIP5202.


@magro Kijk, toch nog een voordeeltje voor XS4ALL' ers.

XS4ALL'ers ALTIJD bellen met 020 398 76 66. XS klanten hebben 4K standaard in hun pakket en dus 'recht' op de Arris bij vervanging.  


@Jeroen Ruiter O, ik dacht dat de HMB2260 uitgefaseerd werd. Heb zelf ook een Arris VIP5202 van XS4ALL als vervanging gekregen omdat de AB van de HMB2260 niet meer te koppelen bleek aan mijn nieuwe OLED tv.  

Daar weet ik niet van. Regelmatig klanten die een arris willen ivm de Bluetooth functie. Die krijgen ze niet met de redenen omtrent duurzaamheid en ga zo maar door. Zou dus kunnen betekenen als klanten nu een wissel gaan doen het wel krijgen. Het gaat natuurlijk om duizenden kastjes.

Ik ben sindsckort over naar NLZiet met een NVIDEA. Helaas net te laat.


Hoi @Jeroen Ruiter, Mijn HMB2260 in de woonkamer deed het nog prima. Bij een nieuw gekochte LG Oled tv bleek het onmogelijk de AB van de HMB2260 ontvanger te koppelen aan de nieuwe TV, enkel omdat de code niet herkend werd. De HD van XS gaf klaarheid: de AB van deze ontvanger is te oud voor uw nieuwe tv., u krijgt de Arris VIP5202. Deze liet zich moeiteloos koppelen en omdat deze AB met bluetooth werkt kan de ontvanger uit het zicht geplaatst worden. Alleen maar ++++


We zijn nu 2 weken verder, maar de Arris VIP5202 is nog steeds niet geleverd.

Wordt de belofte nog waargemaakt? Inmiddels dus al meer dan 2 weken geen settopbox in huis (maar daar wel voor betalen…...) 😒


Even bellen met het nummer van xs4all, @magro . De administratie loopt nog steeds via hen. 

De KPN moderators hier kunnen je hiermee helaas niet helpen.Â