Skip to main content
Beantwoord

Op de TV+ box krijg ik alleen geluid op NPO zenders, na iets terugspoelen werkt het wel

• November 26, 2025
  • 16 reacties
  • 195 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik heb gisteren een nieuwe tv+ box ontvangen, maar die heeft een vreemd probleem.  Ik krijg geluid op npo 1, 2 en 3, maar niet op andere zenders. Als ik op 1 vd andere zenders 1 tikje achteruit spoel (dus iets van 12 sec), doet het geluid het ineens wel. 
Ik ben een beetje technisch en heb ongeveer alles geprobeerd om het op te lossen (herstart, reset en fabrieks-reset van tv+ box en van modem, en alle manieren van aansluiten, rechtstreeks, via versterker op meerdere manieren, met hdmi, optisch). Ook alle geluidsinstellingen geprobeerd (stereo , dolby, passtrhough e.d.). Niets lost het op. Heeft iemand een idee? Bij voorbaat dank!

Beste antwoord door Denise van KPN

Hallo ​@Anton57, welkom op de KPN Community!

Wat een bijzonder probleem dat je alleen geluid op de NPO zenders hebt tijdens het live televisie kijken. Je hebt al van alles geprobeerd, lees ik:

• andere HDMI poort op de televisie
  • direct op de TV aangesloten, zonder tussenkomst van de versterker
  • herstarten van tv-box, TV en modem
  • reset van de tv-box en het modem
  • zelfs andere manier van aansluiten van de versterker

Helaas heeft niets tot een oplossing geleid. Alleen pauzeren zorgt ervoor dat je op andere zenders televisie met geluid kunt kijken. Ik sluit me aan bij ​@PeterG: ik denk dat je het beste contact met onze klantenservice kan opnemen. Maak een belafspraak of neem contact op via een van onze social media kanalen: Instagram, Facebook, Messenger, Bluesky of X.

16 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 26, 2025

Hmm. Het kan niet in Dolby versus PCM zitten. 

Zowel multicast als, na pauzeren, unicast zijn voorzien van Dolby op de zenders die dat aanbieden. 

Heb je op bijvoorbeeld vrt 1 ook geen geluid zonder pauzeren?

En je hebt 'm nog maar net. Dan is fabrieksreset ook een optie. 

Tandwiel - apparaat - apparaat voorkeuren - over - terugzetten op fabrieksinstellingen 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 26, 2025

Hoi PeterG, dank voor je reactie. Op vrt1 ook geen geluid zonder pauzeren/terugspoelen. Fabrieksreset gedaan, maar hielp helaas niet…

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 26, 2025

Wat is je tv (merk en type)?

Tv ontvanger bekabeld verbonden? Indien ja, geen switch ertussen?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 26, 2025

Sony bravia kd-49x8307c. Bekabeld, geen switch.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 26, 2025

Zo. Waren er 10 jaar geleden al 4k televisies.…

Hij heeft 4 HDMI aansluitingen. Dus probeer eens een andere. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 27, 2025

Haha, nee ik denk het niet, maar het signaal loopt via een versterker die alles opwaardeert naar 4k. Waarom de vraag?

ik zal vanavond nogmaals een andere hdmi proberen, maar volgens mij had ik dat al wel gedaan en die aansluiting lijkt me niet gevoelig voor op welk kanaal de tv staat…

nogmaals dank voor je hulp!

Forum|alt.badge.img
  • Anton57  Bedoel je met versterker bv een Denon avc ? 

• Zijn alle  tv HDMI earc aansluitingen  ?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 27, 2025

Haha, nee ik denk het niet, maar het signaal loopt via een versterker die alles opwaardeert naar 4k. Waarom de vraag?

Sluit de HDMI van de DIW7022 eens direct aan op de televisie. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 27, 2025
  • Anton57  Bedoel je met versterker bv een Denon avc ? 

• Zijn alle  tv HDMI earc aansluitingen  ?

Hoi Koos, het is een yamaha RX-AS710.

1 arc, (earc ken ik niet, of is dat een typo?) rest ‘gewoon’ hdmi.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 27, 2025

Sluit de HDMI van de DIW7022 eens direct aan op de televisie. 

Heb ik gedaan, werkt ook niet 😢

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 27, 2025

Dan lijkt mij de box niet (helemaal) okee.

Omruil lijkt mij opportuun. Daar voor kun je bellen of een terugbelverzoek doen.

Zet voor nu onder Instellingen (tandwiel) - beeld, de videomodus op unicast. Dan zul je wel direct geluid hebben. 

Het gratis nummer van kpn is 0800-0402 ( <- aantikken op mobiel)
Je kunt bellen van maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 18:00 uur
en op zaterdag van 08:00 tot 17:00 uur
Zon- en feestdagen gesloten.
Of plan een terugbelverzoek.
Storingen, blokkeren sim zijn 24/7 te melden.
Je kunt ook contact opnemen via Facebook messengerInstagram en X.com. Ook Bluesky is nu een optie.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 27, 2025

Dan lijkt mij de box niet (helemaal) okee.

Omruil lijkt mij opportuun. Daar voor kun je bellen of een terugbelverzoek doen.

Zet voor nu onder Instellingen (tandwiel) - beeld, de videomodus op unicast. Dan zul je wel direct geluid hebben. 

Het gratis nummer van kpn is 0800-0402 ( <- aantikken op mobiel)
Je kunt bellen van maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 18:00 uur
en op zaterdag van 08:00 tot 17:00 uur
Zon- en feestdagen gesloten.
Of plan een terugbelverzoek.
Storingen, blokkeren sim zijn 24/7 te melden.
Je kunt ook contact opnemen via Facebook messengerInstagram en X.com. Ook Bluesky is nu een optie.

Ok, ik vraag een nieuwe aan. Maar wat is unicast/multicast? Kan ik ‘m niet gewoon op unicast laten staan? Of mis ik dan iets… 

en nogmaals hartelijk dank voor je tijd!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 27, 2025

Unicast en multicast zijn verschillende manieren om streams te transporteren. Multicast is efficiënter. Daardoor kunnen de streams een hogere kwaliteit hebben dan unicast.

Kan ik ‘m niet gewoon op unicast laten staan?

Ja, dat kan. Maar multicast moet het gewoon doen natuurlijk. En in unicast mis je live de iets (...) mooiere kwaliteit. Maar veel scheelt het niet. 

En de unicast streams lopen live ook 12 tot 15 seconden achter op de multicast streams. 

Na dat korte pauzeren kwam je op ook op de unicast stream. Multicast is alleen LIVE mogelijk. 

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Oud Moderator
  • Antwoord
  • November 28, 2025

Wat een bijzonder probleem dat je alleen geluid op de NPO zenders hebt tijdens het live televisie kijken. Je hebt al van alles geprobeerd, lees ik:

Helaas heeft niets tot een oplossing geleid. Alleen pauzeren zorgt ervoor dat je op andere zenders televisie met geluid kunt kijken. Ik sluit me aan bij ​@PeterG: ik denk dat je het beste contact met onze klantenservice kan opnemen. Maak een belafspraak of neem contact op via een van onze social media kanalen: Instagram, Facebook, Messenger, Bluesky of X.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 28, 2025

Hoi Denise , dank voor je reactie. Ik zal (maar weer eens🫩) gaan bellen met je collega’s, die altijd bijzonder vriendelijk en behulpzaam zijn, maar waarbij het nogal eens schort aan adequate opvolging; het in huis krijgen van de tv+ box kostte 4 telefoontjes… Deze keer gaat het vast beter 😀. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • November 28, 2025

@Anton57 Heb je al geprobeerd in TV+box de resolutie te beperken? Niet automatisch maar maximaal 1080p/60p/50p of 2160p/30p/25p.