Skip to main content

Maar waarom is het op de Chromecast Google TV geblokkeerd als je in het buitenland bent? Wat is er, juridisch gezien, anders dan bij het gebruik van de app op je tablet?

 

Admin: eigen topic voor bericht aangemaakt, per ongeluk volgorde licht in de war

Hallo

Ik krijg ook de melding geen toegang tot dienst. Om gebruik te maken van de app dient je smart tv verbonden te zijn met je vaste KPN internetverbinding. Maar ik snap het niet wat want via de tablet en telefoon doet ie het wel.. 

Krijg de foutmelding via de google chromecast. Staan momenteel ergens op een camping. 


Hallo

Ik krijg ook de melding geen toegang tot dienst. Om gebruik te maken van de app dient je smart tv verbonden te zijn met je vaste KPN internetverbinding. Maar ik snap het niet wat want via de tablet en telefoon doet ie het wel.. 

Krijg de foutmelding via de google chromecast. Staan momenteel ergens op een camping. 

Dit klopt ook, de app op de Chromecast werkt alleen in je thuisnetwerk. Voor de apps op je mobiele apparaten geldt dit niet. 

Je kunt wel vanaf je telefoon of tablet naar je Chromecast casten. 


Ja maar hoe kan mijn tablet het op dit moment het dan wel doen? En hoe kan het dat als we in Oostenrijk zijn we ook gewoon via de app op de tablet of laptop tv kunnen kijken? 


Hallo

Ik krijg ook de melding geen toegang tot dienst. Om gebruik te maken van de app dient je smart tv verbonden te zijn met je vaste KPN internetverbinding. Maar ik snap het niet wat want via de tablet en telefoon doet ie het wel.. 

Krijg de foutmelding via de google chromecast. Staan momenteel ergens op een camping. 

Dit klopt ook, de app op de Chromecast werkt alleen in je thuisnetwerk. Voor de apps op je mobiele apparaten geldt dit niet. 

Je kunt wel vanaf je telefoon of tablet naar je Chromecast casten. 

Ja maar hoe kan mijn tablet het op dit moment het dan wel doen? En hoe kan het dat als we in Oostenrijk zijn we ook gewoon via de app op de tablet of laptop tv kunnen kijken? 


Ja maar hoe kan mijn tablet het op dit moment het dan wel doen? En hoe kan het dat als we in Oostenrijk zijn we ook gewoon via de app op de tablet of laptop tv kunnen kijken? 

Maar niet via de smart-TV app op een Chromecast Google TV. Die is, in tegenstelling tot de iTV app op tablet/telefoon en tv.kpn.com op laptop, namelijk alleen voor gebruik op het thuisnetwerk.


Ja maar hoe kan mijn tablet het op dit moment het dan wel doen? En hoe kan het dat als we in Oostenrijk zijn we ook gewoon via de app op de tablet of laptop tv kunnen kijken? 

Maar niet via de smart-TV app op een Chromecast Google TV. Die is, in tegenstelling tot de iTV app op tablet/telefoon en tv.kpn.com op laptop, namelijk alleen voor gebruik op het thuisnetwerk.

Oke helder. Dan begrijpen we hem nu. Is de enigste optie dan dus streamen? 


Ja maar hoe kan mijn tablet het op dit moment het dan wel doen? En hoe kan het dat als we in Oostenrijk zijn we ook gewoon via de app op de tablet of laptop tv kunnen kijken? 

Maar niet via de smart-TV app op een Chromecast Google TV. Die is, in tegenstelling tot de iTV app op tablet/telefoon en tv.kpn.com op laptop, namelijk alleen voor gebruik op het thuisnetwerk.

Oke helder. Dan begrijpen we hem nu. Is de enigste optie dan dus streamen? 

Zonder VPN verbinding met jouw thuisnetwerk is casten inderdaad de enige optie. Als je thuis een VPN server zou hebben dan zij er andere oplossingen maar er zijn maar weinig mensen die dat hebben.


Maar waarom is het op de Chromecast Google TV geblokkeerd als je in het buitenland bent? Wat is er, juridisch gezien, anders dan bij het gebruik van de app op je tablet?

Goede vraag, toevoeging hieraan: de app op de Google chrome cast doet het ook niet in het binnenland. Terwijl die op de tablet en telefoon het idd wel gewoon doen. 


Goede vraag, toevoeging hieraan: de app op de Google chrome cast doet het ook niet in het binnenland. Terwijl die op de tablet en telefoon het idd wel gewoon doen. 

In NL deed de app het bij mij wel op de Google TV, moest 'm alleen wel eerst in NL er op zetten. Was juist wel handig omdat je met de afstandsbediening nu zenders kan verwisselen. In Frankrijk kon ik niet de app op de Chromecast zetten.


Maar waarom is het op de Chromecast Google TV geblokkeerd als je in het buitenland bent? Wat is er, juridisch gezien, anders dan bij het gebruik van de app op je tablet?

Je gebruikt waarschijnlijk de smart-TV app op jouw Chromecast Google TV en die app is alleen voor gebruik binnen jouw thuisnetwerk. Dus zelfs niet eens voor buiten de deur. Juridisch is daar niets mis mee.

 

In Frankrijk kon ik niet de app op de Chromecast zetten.

Daar zag je de smart-TV app waarschijnlijk helemaal niet in de Google Play Store, klopt dat?


@wjb , ik had wel gelezen dat je het alleen in je thuisnetwerk kan gebruiken maar de vraag is waarom. Als je de app op de Google TV kan zetten waarom zou je deze dan alleen in je thuisnetwerk mogen gebruiken terwijl je daar al een internetbox met tv decoderkastjes hebt? En waarom werkt dezelfde app wel op je tablet in het buitenland (en kan je casten naar de Google TV), ik zie geen verschil in gebruik van de app.

Eigenlijk snijdt KPN zich in de vingers want je hebt dus geen tv decoderkastje meer nodig en dat scheelt weer €4.00 per maand per kastje, voor een gezin met (grotere) kinderen kan dat wel oplopen. Hoewel natuurlijk niet alle zenders te bekijken zijn. Het kan zijn dat de productie van die kastjes, en het onderhoud ervan, duur is voor KPN en dat men er eigenlijk vanaf wil.

Klopt dat de app in Frankrijk niet in de Play Store stond.

 


@wjb , ik had wel gelezen dat je het alleen in je thuisnetwerk kan gebruiken maar de vraag is waarom.

Omdat KPN niet wil dat de smart-TV app buitenshuis gebruikt wordt aangezien dat "contract-sharing" in de hand werkt.

 

En waarom werkt dezelfde app wel op je tablet in het buitenland (en kan je casten naar de Google TV), ik zie geen verschil in gebruik van de app.

Dat is niet dezelfde app. Het wezenlijke verschil in het gebruik van die app is dat je met de smart-TV app de afstandsbediening kunt gebruiken om deze te bedienen terwijl je met de iTV app voor tablet en telefoon moet casten naar een Chromecast of streamen naar een Airplay 2 apparaat om op een groot scherm televisie te kunnen kijken. De gebruiksvriendelijkheid van dat casten/streamen is veel minder en daarmee de kans op "contract-sharing" ook.

 

Eigenlijk snijdt KPN zich in de vingers want je hebt dus geen tv decoderkastje meer nodig en dat scheelt weer €4.00 per maand per kastje, voor een gezin met (grotere) kinderen kan dat wel oplopen.

Dat scheelt jou dan €4,- per maand per kastje en dat is voor KPN dus minder omzet.

Daarbij komt dat de distributiekosten van televisie via die app hoger zijn immers unicast vergt veel meer data dan multicast.


Bij mijn weten zijn extra decoders al een tijdje 5 euro per stuk per maand.

Dat bespaar je door thuis streaming apparaten te gebruiken. Dat kan gewoon met de smart-tv app daarin. 

Buiten je eigen adres werkt dat niet maar kan je naar zo'n apparaat casten vanaf je smartphone of tablet. 

Met de apps en website heb je wel wat lagere (beeld) kwaliteit dan via een kpn ontvanger. 


Wel ondertussen een oplossing gevonden 😉.

Je kan op de Google TV ChromeCast een browser app zetten, Firefof of Chrome dan weer niet maar wel Puffin en TV Bro. Er is ook Quick Search maar die is vervelender in zijn opmaak van het scherm.

Ik heb TV Bro geïnstalleerd en die opent dan een webbrowser op je TV waar je https://www.tv.kpn.com kan openen. Je gebruikt de afstandsbediening van de ChromeCast om de url in te toetsen en voor alle andere dingen die je moet invoeren. Inloggen met je gegevens van KPN en je kan net als op een laptop tv kijken. Gebruik weer de afstandsbediening van de ChromeCast om zenders te wijzigen en zo. De werkwijze is wel iets makkelijker dan met casten vind ik persoonlijk.

Of er een datalimiet op de webbrowser app zit moet ik nog ondervinden.

 


Henk Frankrijk, bedankt voor deze werkende tip! Ook ik liep tegen het probleem aan dat de itv app buitenshuis niet werkt. Op zich slecht van KPN, want streamen vanaf mobiel of tablet kan wel. Waarom dan niet met de app op de Chromecast en inloggen met abb.nummer en pincode?

Door de browser TV Bro te installeren en direct linken naar https://www.tv.kpn.com/ gaf bij mij een foutmelding. Via de zoekfunctie naar de kpn site tv kijken, werkt het na inloggen. Mooi dat TV Bro de laatste site blijft onthouden. Wel lees ik op de site van KPN dat het in het buitenland niet zou werken. Met Norton VPN op mijn mobiel, die dan als hotspot werkt, verwacht ik een werkende oplossing. Of zal ik een VPN op de Chromecast moeten installeren?

Nu is alles via de afstandsbediening van de Chromecast te bedienen en dat is fijner dan streamen.

Over ruim 2 werken ga ik het in het buitenland testen, maar blijf uiteraard hopen dat KPN dit normaal met de iTV app op de Chromecast mogelijk maakt.


Wel lees ik op de site van KPN dat het in het buitenland niet zou werken. Met Norton VPN op mijn mobiel, die dan als hotspot werkt, verwacht ik een werkende oplossing. Of zal ik een VPN op de Chromecast moeten installeren?

Buiten de EU zal je die Chromecast dan via een VPN moeten laten communiceren. Een VPN via een VPN provider is tegenwoordig niet meer voldoende aangezien KPN, net als vele andere providers, het gebruik van VPN verbindingen tegenwoordig lijkt te blokkeren.

Je zult dan een VPN verbinding met jouw eigen thuisnetwerk op moeten zetten en dan kan je net zo goed de smart-TV app op de Chromecast Google TV gebruiken.

 


wjb, dat is me duidelijk. Het gaat mij om gebruik binnen de EU. 

Desondanks begrijp ik dat ook binnen de EU voor kijken dmv een browser en vpn verbinding nodig is 

Mij is nog niet duidelijk of die op de Chromecast moet of op mijn mobiel indien ik een hotspot daarop maak.


Desondanks begrijp ik dat ook binnen de EU voor kijken dmv een browser en vpn verbinding nodig is 

Nee hoor, dat is niet nodig. Waar heb jij gelezen dat dat nodig zou zijn?

 

Mij is nog niet duidelijk of die op de Chromecast moet of op mijn mobiel indien ik een hotspot daarop maak.

Die VPN is voor kijken buiten de EU via de browser alleen op de Chromecast Google TV nodig.


Desondanks begrijp ik dat ook binnen de EU voor kijken dmv een browser en vpn verbinding nodig is

 

Ik gebruik ook geen VPN, dus binnen de EU lijkt het mij niet nodig.


Desondanks begrijp ik dat ook binnen de EU voor kijken dmv een browser en vpn verbinding nodig is

 

Ik gebruik ook geen VPN, dus binnen de EU lijkt het mij niet nodig.

Voor kijken via een browser niet maar voor buitenshuis kijken via de smart-TV app is altijd een VPN verbinding nodig en dan ook nog een naar het eigen thuisnetwerk.

 


Waarom kan dit wel bij Ziggo die app werkt perfect bij mij op de camping

en waarom niet gewoon open zetten en een maximaal aantal apparaten!!!!!

 


Waarom kan dit wel bij Ziggo die app werkt perfect bij mij op de camping

De Ziggo GO app is ook niet buitenshuis op een Android TV te gebruiken.

Alleen op tablet en telefoon kan de Ziggo GO app buitenshuis gebruikt worden.


Maar ik heb het over een chromecast met goole tv daar werkt de ziggo wel


Maar ik heb het over een chromecast met goole tv daar werkt de ziggo wel

Je kunt met de Ziggo GO app op de telefoon of tablet  casten naar zo'n Chromecast met Google TV maar je kunt niet de Ziggo GO app op de Chromecast Google TV zelf buitenshuis gebruiken.

Brom