Skip to main content

Open discussie over ervaringen met DIW7022 (ook wel KPN tv+ box genoemd)

• September 14, 2026
  • 18 reacties
  • 387 keer bekeken

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23

Wat vinden jullie van de Sagemcom DIW7022 op dit moment?

(Ook wel KPN tv+ box genoemd)

Zoals bekend is de DIW7022 veel te vroeg op de markt gezet door KPN.

Ze waren al door de testers gewaarschuwd om daarmee te wachten.

In het begin waren er ook zeer veel problemen, ik zelf had hem na 3 maanden en ook ik had toen problemen (zie de eerste topics hierover)

Daarna kwam er om de 2 weken in het begin steeds een update. Nu ongeveer om de maand.

En velen wachten op de echte grote update naar Android TV versie 14

Na de vele updates werkt hij nu aardig goed en stabiel.

Is hij dan nu 100% perfect, nee dat absoluut niet. 

Maar je kan je ook afvragen welke provider een 100% goed werken tv ontvanger heeft.

Op koper werkt hij goed als je hem in combinatie van de Experiabox V10 hebt.

Op Glasvezel kan zowel de Experiabox V10 als de Box12 goed werken.

Wel heb ik ontdekt (zie ook mijn topic daarover) dat als je IPv6 op de KPN modem (router) uitzet, dat de streamingdiensten met minder problemen werken (soms wel af en toe een klein probleempje)

Wat zijn tot nu toe jullie ervaringen.

En heel erg belangrijk, hoe het wel beleeft, netjes, vrolijk en kleineer niet iemand die anders erover denkt.

P.S.

Met de Arris VIP 2952 had ik meer problemen dan met de DIW7022

Ik werk niet bij KPN en ik heb ook nooit bij KPN gewerkt.

Ben ondertussen na 50 jaar werken iets meer dan 6 jaar met pensioen.

18 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 14, 2026

Ik lees nu regelmatig van een paar die heel veel pech hebben dat zij de DIW7022 waardeloos vinden.

Dat mag, maar om dan iemand die er wel tevreden over is continue te beledigen en te kleineren, dat is in mijn ogen niet netjes en ook helemaal niet nodig.

Dus zoals ik al beschreef in mijn startbericht, hou het netjes, beleeft en waardeer elkaar.

Mijn dank is groot.

Joop

P.S.

Verwacht niet dat ik overall op ga reageren.

Ik ga juist zo weinig mogelijk reageren.

Len B
Slimmerik
  • Slimmerik
  • September 14, 2026

Admin: quote(s) verwijderd i.v.m. leesbaarheid

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Community Manager
  • September 14, 2026

Ik heb de quotes uit de reactie van ​@Len B verwijderd i.v.m. de leesbaarheid en het vriendelijke verzoek om hier vooral over de inhoud en de verschillende ervaringen met de TV+ Box te hebben, en niet over elkaar. 

@joop2011 het is ook niet nodig om in het topic zelf regels voor de discussie op te stellen of te benoemen wat wel of niet gewenst is. Daarvoor hebben we onze huisregels en Community voorwaarden. Als Community team modereren wij daarop en grijpen we in wanneer dat nodig. 

Verschillende meningen en ervaringen mogen er dus zijn, positief en negatief. Houd het inhoudelijk, respecteer dat een ander een andere ervaring kan hebben en laat het modereren verder aan ons. Dan kan dit prima een open discussie zijn 👌🏾

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 16, 2026

Ik zie graag jullie meningen tegemoet.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • September 16, 2026

Je schrijft dat je met de Arris Vip 2952 meer problemen had? Apart want daar heb ik zelf geen problemen mee gehad en ook niet met de HBM nog wat.

Ja ik kreeg hier te horen dat die dingen antiek waren en ik beter over kon gaan op de DIW 7022.

Maar wat mij eigenlijk niet  verbaasd is dat dus de test groep dus  aangeven heeft om ding nog niet uit te brengen, maar dat KPN, dat toch gedaan heeft, omdat KPN totaal NIET luistert naar zijn of haar klanten.

Dat is wat ik zelf ondervind met de Box 12 en de SW2 punten , sinds die nieuwe software hebben.

Ergens schijnt toch de drang te liggen om half bakken zooi uit te brengen.

Maar ik heb momenteel hier geen opgemerkte problemen met de DIW 7022, ook met IPv6 aan .

De streamingsdiensten werken goed,  eigenlijk hier beter dan dan die op de LG tv hier staan.

Het viel mij wel op de versie Android tv een oude is,  waarom? omdat het kan??

Len B
Slimmerik
  • Slimmerik
  • September 16, 2026

.Maar wat mij eigenlijk niet  verbaasd is dat dus de test groep dus  aangeven heeft om ding nog niet uit te brengen, maar dat KPN, dat toch gedaan heeft, omdat KPN totaal NIET luistert naar zijn of haar klanten.

Misschien iets met ,,Kwantiteit boven Kwaliteit’’ ​@ivo46 😉!

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • September 16, 2026

Ik heb zins kort de DWI 7022 weer in gebruik omdat ik nu mijn opticon tv adapter weer kan gebruiken ivm mijn doofheid. Ik heb een tijd de kpn soundbox gebruikt maar ik kan daar mijn opticon niet op aansluiten wat jammer is. Verder heb ik nu geen problemen met de DWI 7022 en werkt alles goed van wat ik er van verwacht.👍🏻

• September 16, 2026

Kort en simpel er had nooit voor een Android box gekozen moeten worden de VIP 2952 en de 5202 zijn/ waren echt beter. Eerlijk gezegd verwacht ik geen wonderen van een update naar Android 14 vooral omdat er nog altijd een kpn laag overheen zit.

• September 16, 2026

Ik klink nu als een oude l.. maar ik heb de beste herinneringen aan de ZXV8001, de eerste 4k TV box van KPN.

Hier hadden we toen ook een vip2952 maar die was toen al vreselijk traag tov de 8001. Helaas ging de 8001 eruit want Chinees en is vervangen door de vip5202. Ook prima maar toch net wat trager dan die 8001. 
De laatste tijd zijn er helaas wat meer problemen met de 5202 omdat de boel naar het nieuwe TV platform gaat.

Mijn zoon heeft op zijn kamer een Google TV streamer 4k op AndroidTV 14 en die werkt icm met launcher Projectivy als een zonnetje en zonder enige vorm van Google reclames/aanbevelingen en zonder hickups bij horizontale beeldbewegingen van de diverse streamingdiensten: de beruchte adaptieve frame rates ellende of hoe je het ook wilt noemen waar de KPN TV+ box nog steeds last van heeft met Android 11 (!)
Kortom, ik sla de DIW7022 nog even over zoals ook mijn “signatuur” vermeldt…al een paar jaar…

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • September 16, 2026

Om als een oude L.. te klinken ik weet nog mijn eerste kpn tv ontvanger, was geloof ik een motorola , maar ik weet totaal niet meer type / benaming.

Was een groot wit apparaat , dat weet ik nog wel

Len B
Slimmerik
  • Slimmerik
  • September 16, 2026

Om als een oude L.. te klinken ik weet nog mijn eerste kpn tv ontvanger, was geloof ik een motorola , maar ik weet totaal niet meer type / benaming.

Maar had je met die witte box ook zoveel problemen als nu ? 

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • September 16, 2026

Maar had je met die witte box ook zoveel problemen als nu ? 

Nee , want ik heb  daar totaal geen actieve herinnering meer aan.

Het enige wat ik weet dat ik toentertijd 100 euro voor dat ding moest betalen, later kwam de opvolger een kleiner en sneller model, maar toen wilde kpn die witte terug.

En die hebben ze terug gekregen, maar pas toen ik mijn 100 euro terug had gekregen,  later waren die dingen geloof ik in bruikleen ( tja toen al) ,maar ik had er 100 euro voor  betaald dus ik toen meer eerst gevraagd wat ze er zelf van vonden , voor ik dat ding inleverde .

Ging KPN over op een zwarte ontvanger met een harddisk (PC / Laptop)  erin en ja daar stonden je opnames op  , daarna de opvolger ging het op slaan in de cloud.

Maar goed er zullen hier toch wel meer oude L…. zijn?🤣

• September 16, 2026

Kort en simpel er had nooit voor een Android box gekozen moeten worden de VIP 2952 en de 5202 zijn/ waren echt beter. Eerlijk gezegd verwacht ik geen wonderen van een update naar Android 14 vooral omdat er nog altijd een kpn laag overheen zit.

Even een aanvulling als de DIW7022 meteen op het tv kanaal wordt opgestart en je niks met HDMI CeC doet valt het allemaal wel mee. Ook voor de andere ontvangers was HDMI CeC meer een last dan een gemak en de apps kon je ook maar beter niet gebruiken.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • September 16, 2026

Verkeerde plek gepost

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • September 16, 2026

Ervaringen diw7022:

100% is hij niet. 

Ik heb de afgelopen tijd problemen dat één box soms geen wifi meer heeft en moet hem dan compleet opnieuw opstarten. 

En een tweede box heeft youtube soms zwart beeld, dit ook op te lossen door een herstart.

Over het algemeen ben ik tevreden over deze boxen.

Ik denk wel dat de android update nu echt moet gaan komen. Android 11 begint nu ook trager te worden. En natuurlijk de beeldsynch die 11 niet heeft.

Ik merk wel dat de diw7022 goed werkt met de fritzboxen en repaeters, maar het lijkt erop dat ze soms niet op het juiste punt worden omgezet met storing tot gevolg

Ik heb nu ook vergelijk meerdere providers ondervonden, kpn is echt wel de beste van allemaal, ondanks de achterstand met android.

Forum|alt.badge.img+4

Na 2 jaar tobben, dagelijks herstarten omdat problemen (met name de gids) parten spelen,  hebben we hier eindelijk een systeem ( 2 stuks) waarmee we zeker een week tv kunnen kijken zonder opnieuw op te starten.

Koste wel: verhuizing, opzegging Fritzbox (dat werkte ook niet goed maar achteraf de experiabox ook niet), glasvezel 1Gb, nieuwe abbonement (want dan ook laatste versie van de 7022) en last but not least.... Een UDM. Heel de experiabox is ertussenuit gehaald en zit weer in de doos. Glasvezel gaat rechtstreeks naar de UDM en die regelt alles.

Kost dus een paar centen maar dan heb je na 2 jaar eindelijk een stabiel systeem.

Niet het allerbeste beeld (schijnbaar) vanwege unicast maar stabiel, zappen gaat veel sneller. We zijn hier al blij mee 

Erg frustrerend allemaal geweest. 

Er zijn andere aanbieders maar bv D...a gaan we nooit meer naar toe. En Ziggo kunnen we niet krijgen hier. Maar anders ... Wat een .... traject 🤔

En dat jezelf apparatuur aan moet schaffen om het werkend te krijgen deugt van geen kanten.

Betekent dat er onder water nog steeds flink wat te verbeteren valt.

Cijfer: 7/10 (voor de UDM 3/10) dus die 7 komt door eigen inbreng!

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • September 16, 2026

M.b.t. Android 11 voor tv s , ik ben op dat gebied niet echt thuis, maar kpn gaat op 1-1-2027 stoppen met sw1 ivm veroudering en veiligheid. 

Maar dan het volgende via internet gevonden:

Veel budget-mediaspelers en oudere set-top boxes (zoals de KPN tv box maken of maakten gebruik van Android 11. Inmiddels zijn er al veel nieuwere versies van Android TV/Google TV beschikbaar.

Maar het is slim om te controleren of een apparaat nog beveiligingsupdates ontvangt. 

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • September 16, 2026

Op dit moment ben ik redelijk tevreden met de TV+ box na een hoop updates die de box steeds beter heeft gemaakt.

Ik ben het met je eens dat de TV+ box te snel werd geïntroduceerd voor alle klanten. Vanuit de VIP5202 voelde het toen der tijd alsof je een stapje terug had gezet met beeld/geluid en bedieningsgemak.

Een grote wens vanuit hier is nog steeds dat de TV+ box niet meer zelf het dolby geluid omzet naar stereo van de TV zenders als ik voor stereo kies bij de geluidsinstellingen.

Dat je dus zelf kan kiezen welk aanvoer geluid je pakt van de TV zender. Dolby of stereo. Dit zou softwarematig aangepast moeten worden. Dit is vergeleken met de VIP5202 wel een achteruitgang helaas.