Skip to main content

Open discussie over ervaringen met DIW7022 (ook wel KPN tv+ box genoemd)

• September 14, 2026
  • 62 reacties
  • 1296 keer bekeken

Toon eerste bericht

62 reacties

Len B
Slimmerik
  • Slimmerik
  • September 20, 2026

Wat is dit nu weer, tot nog toe is alles on topic. Zelfs de reactie van Len B. 

Geheel mijzelf daarbuiten gelaten ;

Len B
Slimmerik
  • Slimmerik
  • September 22, 2026

Waar waren we ook al weer gebleven voordat we geïnterrumpeerd werden . . . . . ?

O-ja , het functióneren van het TV+ systeem ! 

@Rowi. had het over het overstappen van infrarood naar WIFI dat blijkbaar niet alle apparaten daarmee bediend kunnen worden en ​@ivo46 of de DIW7022 niet te vroeg op de markt is gezet.

Vroeger was er op de Opel-academie een instructeur en die man had het altijd over KD² tijdens zijn uitleg over hoe en wat te doen bij een reparatie van b.v. mieuwe modellen.

Met KD² bedoelde hij , K= eerst kijken , D= daarover nadenken en D= dan pas DOEN , wat en hoe een reparatie aangepakt diende te worden.

Tegenwoordig lijkt de werkwijze eerder van , niet alleen bij de KPN , van DKD ! 

Ze DOEN eerst iets [maken/ontwikkelen] en als het dan niet goed functioneert gaan ze er naar 𝐊𝐈𝐉𝐊𝗘𝗡 en daarna gaan ze er eens over [na]𝗗𝗘𝗡𝐊𝐄𝗡 hoe het probleem moet worden opgelost.

Alles in 1 keer 100 % goed functionerend maken is ook niet altijd mogelijk maar update na update na update lijkt mij niet écht logisch als je een nieuw product op de markt zet.

Daarnaast is het ook nog zo dat de ene persoon de TV+ totaal anders gebruikt dan de ander , Pietje kijkt alleen TV , Klaasje kijk TV en wil alles opnemen én terugkijken en Gerritje wil alle voorgaande + nog eens alle streaming diensten gebruiken.  -Arie maakt het helemaal bont , die wil ook daarnaast nog het hele alfabet aan letters/cijfers bij ,,Instellingen’’ om zijn TV te kunnen instellen.   -Dus is het systeem voor iedereen 100% geschikt maken is niet eenvoudig maar van alle haperingen/storingen etc etc behoort de klant niet de dupe te zijn of zelf ?? handelingen te dienen te verrichten om TV te kunnen kijken.

Gelukkig zijn ze met de versie 1.239.1 op de goede weg !  -Kleine kanttekening daarbij , dat had ik ook toen bij mij voortijdig versie 1.226.0 erop was gezet tót de volgende update kwam !

Maar 🙏🏼 dat het zo [⬆︎] door blijft gaan , de tiet zal’t lere hé.

• September 22, 2026

Ik had het meer over Bluetooth en dat dit met universele afstandsbedieningen lastig is met de diw7022. Ik kan het niet meer vinden maar ik heb ooit iets voorbij zien komen over een adapter.

Mijn Samsung tv en sounbar kan ik inderdaad nagenoeg volledig via Smart things bedienen niet dat ik dat gebruik. En meerdere systemen lijk je bijna alleen nog via een app te kunnen bedienen.

Dat Bluetooth begrijp ik wel dan kan je het kastje uit het zicht plaatsen, echter vraag ik mij dan af waarom nog via een kastje kijken als je die niet wil zien.

Het stukje over het gebruik vat het wel goed samen en sluit en bij mijn ervaring en problemen die ik hier op de community lees. Net als Pietje kijk ik bijna alleen lineaire tv dus opstarten op het laatst gekeken kanaal eventueel via de afstandsbediening ander kanaal invoeren verder niks. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 22, 2026

@Rowi. had het over het overstappen van infrarood naar WIFI dat blijkbaar niet alle apparaten daarmee bediend kunnen worden en ​@ivo46 of de DIW7022 niet te vroeg op de markt is gezet.

Ik ga ervan uit dat je Bleutooth bedoelt.

Een afstandsbediening op WIFI? Misschien bestaan ze, ik heb ze nog niet gezien.

Maar ook Ziggo, etc. werken tegenwoordig met een ab op bluetooth.

(onze LG Oled tv uit 2021 heeft ook een Bluetooth ab)

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 22, 2026

Ze DOEN eerst iets [maken/ontwikkelen] en als het dan niet goed functioneert gaan ze er naar 𝐊𝐈𝐉𝐊𝗘𝗡 en daarna gaan ze er eens over [na]𝗗𝗘𝗡𝐊𝐄𝗡 hoe het probleem moet worden opgelost.

Alles in 1 keer 100 % goed functionerend maken is ook niet altijd mogelijk maar update na update na update lijkt mij niet écht logisch als je een nieuw product op de markt zet.

Updates zijn er niet vooral om bugs en fouten eruit te halen, maar meer om verdere innovatie toe te passen en het product verder te optimaliseren. Daarom zijn updates volgens ons dus wel steeds nodig. Het is belangrijk om mee te gaan met de tijd en om te luisteren naar de feedback van klanten wat zij graag willen zien. 

Het is meer wat de TV+ box nu doet met het Dolby-audiospoor (downmixen naar stereo) waarschijnlijk een noodzakelijke oplossing is. Omdat dit in de software te ingewikkeld is om de andere stereo audio-spoor te laten kiezen van de TV zender(s). (?)

[deel van de quote verwijderd]

Het mooiste is dus dat je bij de TV zenders zelf kan kiezen of je het Dolby audio-spoor wilt of het stereo-audiospoor. Dit kan door middel van een extra knop in de infobalk of dat je dit centraal in het KPN menu zelf aan kan passen.

Als deze optie dus aanwezig is, kun je dus bij de algemene geluidsinstellingen hem op 'Automatisch’ of 'Passthrough' laten staan. De apps op de TV+ box zoals o.a. Netflix hoor je dan wel met Dolby audio.

Dus een lang verhaal kort, implementeer deze optie in de software en je maakt mij hier in ieder geval blij mee.

Ik ben het met je eens dat het één van de voordelen is van de VIP2952 of VIP5202 dat je zelf het gewenste audio-spoor kunt kiezen, maar dit is helaas niet mogelijk op de TV+ ontvanger en is ook niet iets waar we aan kunnen werken. Hoe het nu werkt is dus inderdaad een noodzakelijkheid zoals je aangeeft. 

Wel gaan we kijken in de toekomst kijken of het veranderen van de audiokwaliteit voorkomen kan worden wanneer de HDMI-link vervalt. Vooral interessant voor de groep radioluisteraars die zonder de tv aan naar muziek/audio willen luisteren. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 22, 2026

@Arjan van KPN 

Vraagje:

Kan dit wel als de upgrade naar Android TV versie 14 er op staat?

En weet je ook wanneer deze upgrade gaat komen?

In Totaal Tv stond in een bericht van mei 2025 dat KPN deze erop ging zetten.

Persoonlijk verwacht ik dat na de upgrade naar Android TV versie 14, het aantal positieve reacties wel eens zou kunnen toenemen.

O.a. door de automatisch beeldverversing die dan goed staat als hij wijzigt. 

Len B
Slimmerik
  • Slimmerik
  • September 22, 2026

Updates zijn er niet vooral om bugs en fouten eruit te halen, maar meer om verdere innovatie toe te passen en het product verder te optimaliseren. Daarom zijn updates volgens ons dus wel steeds nodig. Het is belangrijk om mee te gaan met de tijd en om te luisteren naar de feedback van klanten wat zij graag willen zien. 

Innovatie en optimaliseren zijn natuurlijk nodig ​@Arjan van KPN en ook het dilemma niet.

Ik schreef er bij ,,Kleine kanttekening daarbij , dat had ik ook toen bij mij voortijdig versie 1.226.0 erop was gezet tót de volgende update kwam’’ !  -[Sommige dezelfde en/of nieuwe storingen/haperingen staken weer de kop op]. 

En dat maak , althans ik , ook nu weer mee met versie 1.239.0 , inzien van EPG bij 7 dagen vooruit deze terug springt naar 00u00 en dan muurvast staat wat voorheen niet het geval was , programma’s met hetzelfde seizoens- en serienummers van s’morgens en s’avonds door elkaar worden opgenomen wat voorheen was verholpen , plannen van een serie die soms programma’s ‘’vergeet’’ op te nemen.

Dan moet er ergens in of tijdens een ontwikkeling niet goed gekeken zijn of nagedacht zijn wat de gevolgen kunnen zijn van een verandering , een daar refereerde ik aan met dat KD².

Ik heb niet voor niets ook geschreven , ,,Gelukkig zijn ze met de versie 1.239.1 op de goede weg’’ dus nu even voor de 1.239.0 versie al is het er eentje van een kuikentje . . . . . . 😉 ;

• September 22, 2026

Ik ga ervan uit dat je Bleutooth bedoelt.

Een afstandsbediening op WIFI? Misschien bestaan ze, ik heb ze nog niet gezien.

Maar ook Ziggo, etc. werken tegenwoordig met een ab op bluetooth.

(onze LG Oled tv uit 2021 heeft ook een Bluetooth ab)

Die reactie heeft geen betrekking op een afstandsbediening die via wifi werkt. Maar de trend dat veel apparaten alleen nog via een app zijn te bedienen, omdat een smartfoon of tablet doorgaans via wifi werken eventjes simpel verwoord.

Ik bedoelde inderdaad Bluetooth.

Omdat wifi en Bluetooth in hetzelfde frequentie gebied werken is dat wezenlijk geen slimme keuze.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 22, 2026

@Arjan van KPN 

Vraagje:

Kan dit wel als de upgrade naar Android TV versie 14 er op staat?

En weet je ook wanneer deze upgrade gaat komen?

In Totaal Tv stond in een bericht van mei 2025 dat KPN deze erop ging zetten.

Persoonlijk verwacht ik dat na de upgrade naar Android TV versie 14, het aantal positieve reacties wel eens zou kunnen toenemen.

O.a. door de automatisch beeldverversing die dan goed staat als hij wijzigt. 

Android TV 14 moet ook weer niet als de heilige graal worden gezien, maar er zit zeker leuke verbeteringen in die de kijkervaring gaan verbeteren. Maar wanneer die update komt, kan ik helaas nog niets over zeggen. 

En de verwachting is niet dat met A14 de stream wel twee audiotracks bevat of dat we Stereo naast Dolby gaan aanbieden. 

Len B
Slimmerik
  • Slimmerik
  • September 22, 2026

Ik bedoelde inderdaad Bluetooth.

Omdat wifi en Bluetooth in hetzelfde frequentie gebied werken is dat wezenlijk geen slimme keuze.

Ook blijkt een magnetron op die frequentie te werken , dan wordt het wel heel druk in en om de apparaten.

Bedankt voor de info , dit kan ook wel eens de oorzaak zijn waarom mijn draadloze koptelefoon er mee stopt als ik te dicht bij m’n werkende magnetron kom.

• September 22, 2026

Android TV 14 moet ook weer niet als de heilige graal worden gezien, maar er zit zeker leuke verbeteringen in die de kijkervaring gaan verbeteren. Maar wanneer die update komt, kan ik helaas nog niets over zeggen. 

En de verwachting is niet dat met A14 de stream wel twee audiotracks bevat of dat we Stereo naast Dolby gaan aanbieden. 

Dit dus mogelijk wordt er iets te veel verwacht van Android14. En die stream moet inderdaad beide sporen bevatten. Net als films met de originele taal en bijvoorbeeld Nederlands. Dus zodanig vanuit het TV platform worden aangeleverd anders blijven de huidige 'problemen' met de audio bestaan.

En als de huidige HDR instellingen op de KPN laag niet veranderen zal daar ook geen verbetering optreden.

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • September 22, 2026

Dus een lang verhaal kort, implementeer deze optie in de software en je maakt mij hier in ieder geval blij mee.

Ik ben het met je eens dat het één van de voordelen is van de VIP2952 of VIP5202 dat je zelf het gewenste audio-spoor kunt kiezen, maar dit is helaas niet mogelijk op de TV+ ontvanger en is ook niet iets waar we aan kunnen werken. Hoe het nu werkt is dus inderdaad een noodzakelijkheid zoals je aangeeft. 

Volgens mij is dit wel mogelijk door middel van een extra knop in de infobalk om een andere stream op te vragen van de zender waar wel stereo in zit. Dit gebeurd nu toch ook bij ESPN UHD? 

Op het moment dat je op 'ESPN in UHD' klikt pakt hij toch ook een andere stream van ESPN? Dan is het hier wel met een andere beeldkwaliteit, maar moet dit ook mogelijk zijn met het geluid.

En in het verleden kon dit ook met NPO 1 UHD.

Dus ik geloof niet dat dit niet mogelijk is. Het is eigenlijk gewoon wachten totdat er een keer een grote storing komt in het Dolby geluid van de zenders. Dan kan je met de TV+ box (als gewone klant) helemaal niks. Dan moet je uitwijken naar de app of streamingsdienst wat niet iedereen kan.