Skip to main content

[Opgelost] Storing TV+: Traag zappen, zwart beeld of geen audio

• September 4, 2025
  • 138 reacties
  • 3124 keer bekeken
Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

[Storing] TV+ Box en Soundbox - Traag zappen, zwart beeld of geen audio

Sinds eind vorige week ervaar je mogelijk op de TV+ Box of Soundbox dat het zappen traag gaat, het beeld wat langer zwart blijft of dat de audio achterblijft. Het issue is bekend en wordt onderzocht!

Update 11-09-2025: Het technische team heeft de oorzaak gevonden en het probleem verholpen. Ervaar je toch nog problemen? Maak dan de tv-box even stroomloos voor een herstart. Je kunt de tv-box ook opnieuw opstarten via de KPN-knop op de afstandsbediening. Houd deze ingedrukt tot je de vraag krijgt te herstarten.

De workaround hieronder is dus niet langer nodig. De tv-box kan weer op multicast gezet worden.

Update 09-09-2025: Het technische team heeft op dit moment een workaround geïmplementeerd waarmee de impact opgelost moet zijn. Mocht je toch nog merken dat het bij jou niet opgelost is, ga dan via het menu van jouw ontvanger naar:

• Instellingen
  • Beeld
  • Videomodus → Unicast. 

Update 09-09-2025: Gisteren laat in de middag is er een aanpassing doorgevoerd die een positief effect moet hebben op de problemen. Dit zou voor verbetering moeten zorgen. We monitoren het en zetten, indien nodig, verdere acties uit. 

Update 08-09-2025: De afgelopen dagen blijkt dat de issues met traagheid bij zappen en zwart beeld nog niet (helemaal) opgelost zijn.
Het tijdelijk spanningsloos maken van de TV-ontvanger en het uitvoeren van een fabrieksreset kan een tijdelijke oplossing zijn. Het onderzoek naar de oorzaak gaat onverminderd verder. We houden je op de hoogte en updaten dit topic zodra er nieuws is.

Update 04-09-2025:
Goed nieuws! Vannacht is er versneld een firmware update uitgerold. Daarmee zou het probleem dat na het zappen de stream terugvalt op unicast verholpen moeten zijn. Als je dit toch nog merkt, start dan even de TV+ box opnieuw op door de standby knop wat langer ingedrukt te houden. 

Tip: Vaak helpt het om de TV+ Box of Soundbox opnieuw op te starten

Heb jij ook last van deze storing, probeer deze tip en laat je ons weten of het heeft geholpen?

Zodra we een update hebben zullen we dit topic updaten. Onze excuses voor het ongemak.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

138 reacties

Forum|alt.badge.img+1

Ik weet niet wat er met deze update is gebeurd maar al mijn ontvangers hebben nu dezelfde problemen.  Beeldkwaliteit is op de duitse zenders bedroevend. Zappen of schakelen naar deze duitse zenders gaat tergend langzaam [ca.2 a 3 sec]!. Op alle zenders beeld sync hikups  in mindere mate. Het geluid is al niet veel beter en valt regelmatig weg voor enkele tellen, alleen wisselen van zender verhelpt het probleem.

Zachte en harde reset verhelpen de problemen helaas niet.

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • September 1, 2025

Sinds enkele weken de Soundbox perfect beeld  ,zappen staat op snel echter NPO 1,2,3 gaat goed soms ook niet maar het probleem begint bij andere zenders bij zappen krijg ik eerst zwart beeld dan zender en dan beeld lijkt wel of het signaal te zwak is, Soundbox gereset dan is alles even normaal en begint het weer, modem gereset geen verbetering heb ook af en toe last van compleet grijs beeld bij veranderen van zender, diverse hdmi kabels geprobeerd ook die van KPN andere hdmi poort op TV uitgeprobeerd geen verandering. .Had bij de TV KPN ontvanger dit probleem niet 

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • September 2, 2025

Waarom gaat het zappen naar een tijdje traag Soundbox .

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • September 2, 2025

Het valt me op dat het zappen weer heel lang duurt sinds er nieuwe update. Gaan jullie hiermee aan de gang?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 2, 2025

Bèta versie 08.76.07 (144) ?

Heb net wat zitten zappen met de p+ en p- knoppen. En 1 seconde vind ik gewoon snel. 

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • September 3, 2025

Probeer is van NPO 1 naar ARD (van 1 naar 45) Dat ging bij mij ook snel maar nu duurt het zeker 4 secondes. 
(Philips 65Oled804)

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hi allen, ik heb jullie reacties hier naartoe verplaatst. Sinds eind vorige week ervaar je mogelijk op de TV+ Box of Soundbox dat het zappen traag gaat, het beeld wat langer zwart blijft of dat de audio achterblijft. Het issue is bekend en wordt onderzocht!

Proberen jullie de tip uit het startbericht bovenin uit: het herstarten van de TV+ Box, en laat je ons weten of het verschil maakt? Verder werken we dit topic bij zo gauw er meer bekend is.

JanD
Superuser
  • September 4, 2025

Ik had hier van de week ook een keer last van, na herstarten decoder was het weer opgelost.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • September 4, 2025

@Alexandra van KPN, wil KPN ook weten of er “LIVE” (hoofdletters, ofwel: multicast) of “Live” (unicast) getoond wordt in de zapbanner, en/of voor welke zenders het langzaam gaat?

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Het gaat hier puur om het traag zappen, tijdelijk zwart beeld en achterblijvend geluid ​@Arjan van B. We zijn benieuwd of herstarten helpt, mocht je dit opmerken. En als er dingen opvallen, als het je bijvoorbeeld op bepaalde zenders (meer) opvalt, dan horen we dat ook graag!

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • September 4, 2025

Bij mij heeft geholpen op advies van de KPN om in instellingen dan naar beeld van multicast naar unicast te gaan heb nu geen last meer.Hoop toch op een update van KPN dat ook multicast perfect gaat werken op se Soundbox 

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • September 4, 2025

Het gaat hier puur om het traag zappen, tijdelijk zwart beeld en achterblijvend geluid ​@Arjan van B. We zijn benieuwd of herstarten helpt, mocht je dit opmerken. En als er dingen opvallen, als het je bijvoorbeeld op bepaalde zenders (meer) opvalt, dan horen we dat ook graag!

NPO 1,2 en 3 had ik geen probleem , maar van NPO 3 naar RTL 4 en de rest van de zenders waren er problemen met zappen. De fout zit multicast op unicast dusver geen echte problemen .

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • September 4, 2025

Het gaat hier puur om het traag zappen, tijdelijk zwart beeld en achterblijvend geluid

Ja. Maar het ging bij eerder traag zappen ook vaak om multicast dat niet werkte, waarna (pas) na een paar tellen omgeschakeld werd naar unicast. Bijvoorbeeld:

De gewaardeerde wjb schreef ooit:

Bij abonnees waar het zappen traag gaat is het vrijwel altijd zo dat de TV+ Box in multicast mode ingesteld staat maar dat het niet lukt om een multicast verbinding op te zetten. Bij elke keer dat er van zender gewisseld wordt zal er in die situatie geprobeerd worden om een multicast verbinding op te zetten en na een time-out zal er dan teruggeschakeld worden naar unicast. Het is die time-out die het zappen dan zo traag maakt.

Ook al werkt een herstart, ik kan me toch voorstellen dat KPN wil weten wat er vóór die herstart aan de hand was. Maar misschien ook niet.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 4, 2025

Oh... ik heb het in de app getest, zie ik.

Maar dit topic gaat dan weer over de tv+ boxen.

Maar ook daarin gaat het goed. Als je 45 intoetst wacht ie natuurlijk even of je meer intoetst ​@Wibo02 . De Duitse zenders heb ik nooit aan overigens. 

Maar zodra het boven in beeld verdwijnt is de zender er met 1 seconde. 

En al was het 4 seconden.... Wat mis je dan. (?)

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Dank voor het delen van jullie bevindingen! Als er nog anderen aansluiten die dit ervaren: probeer of herstarten helpt, we lezen graag of het verschil maakt.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 4, 2025

Ik herstart de box wekelijks wel een keertje. Kennelijk helpt dat, want ik heb het issue nog niet bemerkt. Box staat op 'snel starten' stand-by. 

De Arris herstartte ik ook zeker 1 x per maand. Sinds eco gebeurde dat al elke keer met uit- en aanzetten. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 4, 2025

Goed nieuws! Vannacht is er versneld een firmware update uitgerold. Daarmee zou het probleem dat na het zappen de stream terugvalt op unicast verholpen moeten zijn. Als je dit toch nog merkt, start dan even de TV+ box opnieuw op door de standby knop wat langer ingedrukt te houden. 

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • September 4, 2025

Hoe zit het dan als je op multicast problemen hebben met zappen en op unicast niet .

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 4, 2025

Als je de TV+ box op unicast hebt ingesteld, kan ie bij het zappen gelijk doorschakelen naar het volgende unicast kanaal. Dan is er geen vertraging. Bij de storing (en de box ingesteld op Multicast) probeerde de box eerste de multicast stream te vinden en schakelde daarna pas door naar unicast. Vandaar de vertraging. 

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • September 4, 2025

Heb nu gezet op multi cast en werkt goed bij zappen . .

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • September 4, 2025

Heb nu gezet op multi cast

Trouwens, dan wil je ook “Automatisch beste kwaliteit” weer aanzetten. Voor zover ik weet gaat dat niet vanzelf als je de videomodus zelf aanpast (maar misschien is dat inmiddels veranderd).

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Oud Moderator
  • September 4, 2025

Super om te horen, ​@JDD!

JanD
Superuser
  • September 4, 2025

Is dat een onderhuidse update ​@Arjan van KPN ? Ik zie nergens een hoger firmwarenummer.

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • September 4, 2025

Staat ook op automatisch beste beeld kwaliteit. 

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • September 4, 2025

Staat ook op automatisch beste beeld kwaliteit. 

Nieuwsgierig: moest je dat zelf aanzetten?