Skip to main content

Kijken naar programma’s op het moment dat ze worden uitgezonden verloopt goed. Maar opnames niet: het meest ergerniswekkend is dat beelden gaan stilstaan, soms even, soms zelfs tot 2 minuten; daarnaast hebben we kleine horten en stoten waarin beeld wegvalt, geluid wegvalt. Conform KPN’s advies het aansluitkastje voor de tv uitgezet en opnieuw aangezet; de tv is met een kabel aangesloten op het internet. De tv een hoogwaardige smart tv. De klacht is zo vervelend dat we eigenlijk geen zin hebben om die opnames te bekijken. Het zou erg fijn zijn als ik hierover een tip krijg. KPN klantenservice levert geen antwoord op. 

Klachten over haperingen van beeld en geluid, niet en/of slecht werkende ondertiteling en vastlopen van opgenomen programma’s, het is schering en inslag hierover op het forum. Elke keer de zelfde riedel van medewerkers van de storingsdienst: Is de ontvanger bedraad aangesloten?  Heeft u de ontvanger wel voorzien van de laatste updates? Heeft u de ontvanger al eens gereset en van het stroom gehaald? Gebruikt u de juiste HDMI kabels? Afgelopen week dagelijks storingsdienst aan de lijn gehad, niets geholpen. Vorige week officiële klacht ingediend via KPN klantenservice en, voor de zekerheid ook bij, het Klachtencompas van de Consumentenbond(Dit omdat ik het idee kreeg dat de klachten niet serieus worden genomen). Veel verder ben ik niet gekomen met de ingediende klachten. Medewerkers die hierover contact over opnamen, herhalen de eerder beschreven stappen voor het oplossen van de problemen. Een medewerker presteerde het om de volgende opmerking te plaatsen nadat ik de ontvanger die ik boven heb staan( waar ik precies dezelfde problemen op heb) omwisselde met die in de woonkamer, hem wel even van het stroom moest halen. Natuurlijk is de ontvanger van het stroomnet geweest als ze omwissel. Als laatste, het ligt dus aan mij, want alle problemen waren bij de laatste updates opgelost. Mijn vraag aan haar of ze wel eens keek op het forum, nee dat deed ze niet. Ik heb ondertussen geen vertrouwen meer in dit product en de klantenservice van KPN.


Hi @Basbaa! Welkom op het forum. Ik help je graag ook de opnames weer goed te kunnen kijken. Ik zie dat je een aantal goede stappen al zelf gedaan hebt.

Wel heb ik zoals @Jan Theo M nog een aantal vragen. Niet ieder huishouden is hetzelfde. Het is daarom makkelijk om iets over het hoofd te zien. Daarom stellen we vragen die belangrijk zijn om een goed beeld van de situatie te krijgen en dingen uit te sluiten. 

De belangrijkste vraag die ik voor je heb is of het gaat om de TV+ ontvanger of een ander model. De TV+ ontvanger kent namelijk wat problemen met de terugkijken functie. We zijn hard aan het werk om die op te lossen. Meer hierover staat bij onze bekende bevindingen. In de product updates zie je wanneer deze dingen zijn opgelost. 

Heb je geen TV+ ontvanger, laat dan weten welk type je wel hebt. En of je meerdere tv-ontvangers hebt. Als dit zo is, wissel die dan van plek om te zien of het probleem in de ontvanger blijft zitten of op dezelfde plek op een andere ontvanger voorkomt. 


Beste Bram, in de eerste plaats dank dat je wilt meedenken, dat stel ik op prijs. Op je vraag of wij een TV+-ontvanger hebben: ik ben niet een techneut. In het overzicht van de diensten waarvan ik gebruik maak op de KPN-website staat dat ik afneem “Interactieve TV met 1 tv-ontvanger”. Deze is geleverd door KPN.

Kan je hier wat mee? Indien niet zou het me handig zijn als je iets meer uitlegt wat TV+ inhoudt, zodat ik gericht kan zoeken. Als je wil kan ik je ook fotootjes sturen van de apparatuur die ik nu heb. Ik hoor graag van je. Dank alvast voor je reactie, Bas.


Hi @Basbaa! Voor informatie over de TV+ ontvanger, zie hier: 

Andere ontvangers hebben een witte sticker op de onderkant. Het type begint vaak met de letters “VIP”, gevolgd door 4 cijfers. Of “HMB”, gevolgd door 2260”.


Beste Bram, dank voor je reactie (en je geduld met mijn reactie). Ik heb nagezocht en heb het volgende kenmerk gevonden: VIP 5202 KPN F1371J46500. Kan je hier wat mee? Dank alvast voor je reactie. Groet van Bas


@Basbaa daar kan ik wat mee! 🙂 Stap 1 zou zijn een reset van de tv-ontvanger te doen. Via de link in de vorige zin kom je op een pagina waar de instructies staan. Bij de vraag “Heb je deze knop op je afstandsbediening?” geef je “nee” aan. Vaak zijn na zo'n reset de problemen verholpen.

Komt na het resetten van de ontvanger het wegvallen nog steeds voor? Als dit zo is, geef dan 3 voorbeelden aan. Laat daarbij weten:

  • van welke zender de opname is
  • welk programma je hebt opgenomen
  • het originele tijdstip van de opname
  • rond welk tijdstip deze is vastgelopen

geeft hier de 3 voorbeelden aan. Vul daarbij ook je profiel in. Dan kijk ik in onze systemen wat er te vinden is. 🙂


Beste Bram, dank voor je mail. Je vraagt me precieze gegevens te geven voor de onderbrekingen bij het tv kijken. Het antwoord is eenvoudig: het gebeurt altijd als ik opnames bekijk, het gebeurt altijd als ik tijdens een programma vanaf het begin wil kijken (mbv de groene knop) en het gebeurt altijd als we een programma even stil zetten, bijvoorbeeld om er even met elkaar te kunnen hebben over de documentaire of zo die we aan het bekijken zijn. In praktijk doen we deze acties ook niet meer. Vaak pakken we maar een iPad om NPO Plus te kijken. Het is natuurlijk idioot dat dat nodig is, we betalen immers voor KPN voor tv en we betalen extra voor opnames, maar we kunnen er geen gebruik van maken. Ter info: wat ook vaak gebeurt is dat we de tv aanzetten, je krijgt dan eerst een scherm met aan de onderkant  allerlei apps die we zouden kunnen gebruiken. Normaliter klapt dat overzicht na en paar seconden weg, en kom je bij de tv zelf. Echter: bij ons KPN abonnement blijven de mededelingen staan en kunnen we dan geen gewone tv kijken. We moeten dan de tv uitdoen, en vaak loopt het daarna wel goed, maar ook dat is hoogst irritant. Dit gebeurt 50% van alle keren dat we de tv aanzetten. Ik hoop je niet te overladen en stel je reactie op prijs.


Dat is een duidelijk verhaal en zeker zeer hinderlijk. Kun je jouw profiel van gegevens voorzien. Hoor ik van je als je dat gedaan het, dan kijk ik wat ik hier verder in kan betekenen. 

En kun je vertellen welke mededelingen je ziet?