Skip to main content
Antwoord

Opgezegde KPN tv-ontvanger is niet meer te retourneren

• July 29, 2025
  • 25 reacties
  • 327 keer bekeken

Goedemiddag,

Ik had een extra tv ontvanger voor op de slaapkamer. Deze werd al een jaar niet meer gebruikt en mijn man heeft hem keurig naar de recycling gebracht.  Laatst keek ik op mijn pagina en zag dat ik daar nog steeds voor betaalde. Dus opgezegd. Nu krijg ik dus een doos thuis om hem terug te sturen. Dat gaat niet meer, dus.

met vriendelijke groet W. van Geelen

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@W. van Geelen. Welkom op de KPN Community! Sommigen zijn hier erg stellig over eventuele kosten die in rekening worden gebracht, maar de soep wordt waarschijnlijk niet zo heet gegeten. Het was natuurlijk mooier geweest dat je de tv-ontvanger weer bij ons had ingeleverd, want dan hadden wij 'm weer een tweede leven kunnen geven. Dat past helemaal binnen ons duurzame beleid en scheelt ons ook weer kosten natuurlijk. Je kunt in ieder geval nog één of twee herinneringen verwachten, maar die kun je verder dan negeren. 

Voor een volgende keer weet je nu wat de juiste procedure is, dus het zal je vast niet nog een keer overkomen :) 

25 reacties

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • July 29, 2025

Je had door moeten geven aan KPN dan had je hem kosteloos terug kunnen sturen en was de betaling gestopt . 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 29, 2025

Ach, dat is mijn eigen schuld. Maar het retourneren wordt nu een beetje lastig.

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • July 29, 2025

TV ontvanger(s), modem,  extra  Wifi punten waarvoor je betaald heb je in bruikleen .Als je opzegd dient het teruggestuurd te worden . Neem contact op met KPN 0800 0402 .

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 29, 2025

Hi hi. Het gebeurt best wel vaak.

Maar ja, je gaat spullen van een ander (huur) toch niet wegdoen? Die geef je terug. 

Maar goed. Nog een Arris VIP2952 of Arcadyan hmb2260? Daar kan wel wat geregeld worden. 

Was het een Arris VIP5202 dan had kpn die graag terug gezien. Dat wordt mogelijk vervangingswaarde. 

Best is even bellen. Zeg bijvoorbeeld 'kan ontvanger niet terugsturen'.

Je krijgt vanalles te horen. Na de lange stilte komt een telefonist. 

Er zijn ook andere contact mogelijkheden. 

Het gratis nummer van kpn is 0800-0402 ( <- indien mobiel aantikken om te bellen)
Je kunt bellen van maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 18:00 uur
en op zaterdag van 08:00 tot 17:00 uur
Zon- en feestdagen gesloten.
Of plan een terugbelverzoek.
Je kunt ook contact opnemen via FacebookInstagram en X.com.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • July 29, 2025

Beste ​@W. van Geelen zoals reeds eerder gedeeld, modems en tv-decoders heb je in bruikleen van KPN.

Nu is je gevraagd de decoder terug te sturen, dat lukt dus niet meer.

Je krijgt eerst nog een paar herinneringen en daarna kan/mag KPN je een factuur sturen voor de vervangingswaarde,  overeenkomstig de voorwaarden.

Je kunt ook even contact opnemen met KPN zoals eerder genoemd.

Zomaar op zijn beloop laten is dus niet verstandig.

Succes.

• July 29, 2025

Doe je dat met je lease auto ook zo? Gewoon bij de oud ijzer boer brengen als je hem zat bent?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 29, 2025

Wie zegt dat ik een leaseauto heb?!  Een kastje, dat ik al jaren ergens achter de tv had staan. Gewoon vergeten dat het huur was. Goede vergelijking. 👍

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • July 29, 2025

Ach, dat is mijn eigen schuld. Maar het retourneren wordt nu een beetje lastig.

In dit geval kun je de retourdoos negeren. Je ontvangt vanzelf een rekening voor het kastje, zodat KPN door jou schadeloos wordt gesteld. Als je die betaalt, is de kwestie afgedaan ​@W. van Geelen. Op de achterkant staat ook vermeld dat het kastje eigendom is van KPN samen met het retouradres. Dan weet je dit voor de volgende keer.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • August 1, 2025

Hoi ​@W. van Geelen. Welkom op de KPN Community! Sommigen zijn hier erg stellig over eventuele kosten die in rekening worden gebracht, maar de soep wordt waarschijnlijk niet zo heet gegeten. Het was natuurlijk mooier geweest dat je de tv-ontvanger weer bij ons had ingeleverd, want dan hadden wij 'm weer een tweede leven kunnen geven. Dat past helemaal binnen ons duurzame beleid en scheelt ons ook weer kosten natuurlijk. Je kunt in ieder geval nog één of twee herinneringen verwachten, maar die kun je verder dan negeren. 

Voor een volgende keer weet je nu wat de juiste procedure is, dus het zal je vast niet nog een keer overkomen :) 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 1, 2025

Beste ​@Arjan van KPN nu moet je de boel niet een beetje af gaan zwakken, dat bevordert alleen maar dat mensen er slordig mee om blijven gaan omdat ‘verlies’ toch steeds door de vingers wordt gezien.

Verlies kun je ook lezen als verkocht.

Gewoon bevestigen wat andere forumleden en ik schrijven:

volgens de voorwaarden kan en mag KPN de vervangingswaarde in rekening brengen,

laat de verantwoordelijke afdeling dan beslissen of er wel of niet gefactureerd wordt.

Inderdaad, ik denk nogal rechtlijnig en zwart-wit.

Goed is goed en fout is fout.

Basta.

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • August 1, 2025

KPN kan en mag de vervangingswaarde van niet ingeleverde bruikleen apparatuur in rekening brengen, maar naar mening is het niet aan ons als klanten te beslissen dat dan ook moet, ​@JanD 

Uiteindelijk is het kpn die die afweging maakt. Vrijwel zeker is dat het uit oogpunt van het vermijden van eindeloze discussies over de vervangingswaarde en de kosten (voor zowel kpn als ons als klanten), voordeliger is om het verlies te nemen, dan een heel traject in te zetten van facturatie en bij uitblijven van betaling, herinneringen, aanmaningen en uiteindelijk een incassoprocedure. 

De kosten die daarmee gemoeid zijn, wegen echt niet op tegen de waarde van bijvoorbeeld een tien jaar oud tv ontvangertje dat al lang en dik en dubbel is betaald (huurkosten) en ook al afgeschreven is.

Verder is er nog de reputatie- en imagoschade die kpn zeker zal lijden als er voor een ieder niet geretourneerd apparaat een agressieve bejegening van klanten volgt. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 1, 2025

Ik vind een nota sturen voor een niet geretourneerd apparaat geen agressieve bejegening van klanten, het staat gewoon in de voorwaarden,  de klanten weten het gewoon en beide partijen dienen zich aan de voorwaarden te houden.

Waar schrijf ik dat het moet?? ik schrijf ook over kan en mag.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • August 1, 2025

Arjan is van KPN en spreekt namens KPN. Wij kunnen uitleggen hoe het normaal werkt, maar verder ligt het bij de medewerkers van KPN wat ze doen. Einde discussie lijkt me. ;)

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • August 1, 2025

Ik vind een nota sturen voor een niet geretourneerd apparaat geen agressieve bejegening van klanten, het staat gewoon in de voorwaarden,  de klanten weten het gewoon en beide partijen dienen zich aan de voorwaarden te houden.

Je schrijft weliswaar niet dat het moet, maar het komt er wel op neer.

KPN kan en mag inderdaad een nota sturen voor een niet retour gestuurd apparaat. Maar als het niet betalen van die nota verder geen consequenties heeft dan is het sturen van die nota toch volstrekt zinloos. En daarmee dus een verspilling van tijd en geld.

De keuze van kpn omdat niet te doen zoals verwoord door Arjan van kpn, is daarom best te begrijpen.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 1, 2025

KPN kan en mag inderdaad een nota sturen voor een niet retour gestuurd apparaat. Maar als het niet betalen van die nota verder geen consequenties heeft dan is het sturen van die nota toch volstrekt zinloos?

Als KPN inderdaad een nota stuurt, moet daarop ook gewoon een vervolg komen als er niet betaald wordt d.m.v. aanmaningen, incassobureaus,  deurwaarders e.d., dan

voeg je inderdaad de daad bij het woord en niet dreigen en niets doen

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • August 1, 2025

KPN kan en mag inderdaad een nota sturen voor een niet retour gestuurd apparaat. Maar als het niet betalen van die nota verder geen consequenties heeft dan is het sturen van die nota toch volstrekt zinloos?

Als KPN inderdaad een nota stuurt, moet daarop ook gewoon een vervolg komen als er niet betaald wordt d.m.v. aanmaningen, incassobureaus,  deurwaarders e.d., dan

voeg je inderdaad de daad bij het woord en niet dreigen en niets doen

Enig idee wat zo’n procedure gaat kosten? 

Het bestoken van klanten met herinneringen, aanmaningen en dreigen met incassobureaus en deurwaarders om een paar tientjes binnen te harken, werkt bepaald niet als klantenbinder.

Je kunt veel van kpn vinden maar het zakelijk inzicht wint het in deze van kan en mag.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 2, 2025

De kern van de zaak is en blijft dat in de voorwaarden staat dat KPN kan en mag facturen bij niet ingeleverde eigendommen en dat een moderator dat beleid af gaat zwakken, dat stuit me tegen de borst.

Er worden incassobureaus en deurwaarders ingeschakeld voor bedragen kleiner dan 1 euro, vooral bij de rijks- en gemeentelijke overheid door de geautomatiseerde administratiesystemen, dat kan bij KPN ook zomaar gebeuren,  ook zo goed als volledig geautomatiseerd 😎

Nu stop ik met deze discussie.

Fijn weekend allemaal.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • August 2, 2025

Als kpn niet nota's stuurt voor een niet-teruggestuurde ontvangers, gaan vroeg of laat alle andere klanten daardoor meer betalen in de vorm van een hoger abo-bedrag. Daarom mag kpn wat mij betreft hier flink achteraan zitten. Ik wil immers niet opdraaien voor de slordigheid/nalatigheid van anderen.

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • August 2, 2025

Het versturen van een rekening voor niet ingeleverde apparatuur zullen de kosten niet zijn. Maar nogmaals: als een rekening die niet betaald wordt, zonder verdere consequenties blijft, dan is het versturen daarvan zinloos. 

Het vervolgens starten van een incasso-  en gerechtelijke procedure om een paar tientjes binnen te krijgen, kost veel méér dan het uiteindelijk oplevert. Een incassobureau en de rechterlijke macht, die uiteindelijk een deurwaarder kan inschakelen om een eventueel vonnis ten uitvoer te brengen, doen dat werk echt niet kosteloos, ongeacht of de administratie van kpn of welk bedrijf of instantie dan ook, geautomatiseerd is of niet.

De kosten van die procedures worden uiteindelijk ook door alle abonnees betaald. 

Verder is het ook problematisch om een redelijke vervangingswaarde te bepalen en daarmee een consequent beleid te voeren. Wat is de vervangingswaarde van afgeschreven of defecte apparatuur? Ongetwijfeld gaat dit leiden tot eindeloze discussies en ook tot willekeur: de ene klant die zijn apparatuur niet terugstuurt kan te maken met een incasso- en juridische procedure: een andere niet. Verder zijn hier ook regelmatig berichten te lezen dat geretourneerde apparatuur bij kpn niet altijd correct wordt verwerkt. 

Al met al is de keuze van kpn om de vervangingswaarde niet in rekening te brengen, een verstandige keuze.

Geld en menskracht kunnen imho beter ingezet worden om een systeem te ontwikkelen waarbij niet ingeleverde apparatuur, onbruikbaar wordt gemaakt en daarmee de handel daarin te  ontmoedigen..

• August 2, 2025

Natuurlijk is het onnadenkend om gehuurde apparatuur niet op de juiste wijze in te leveren, maar is dit nog "vrij onschuldig" in vergelijking met het via Marktplaats verhandelen van modems en ontvangers. KPN heeft nu een eerste stap gezet door nieuwe ontvangers al bij levering te voorzien van abo-gegevens. Dat betekent dat ze voor anderen praktisch onbruikbaar zijn geworden, zodat ik hoop dat die "handel" langzamerhand wel zal afnemen. Ik denk dat dat meer zoden aan de dijk zal zetten dan het achtervolgen van (ex-)klanten die uit naïviteit hun ontvangers zelf hebben gerecycled.

Ik hoop dat kpn ook een methode heeft om modems voor anderen dan de oorspronkelijke abonnee onbruikbaar te maken, zodat ook de ongewenste handel daarin zal afnemen. Wat ook zou helpen is dat Marktplaats zou verhinderen dat huurapparatuur van kpn via hun website verhandeld wordt. Maar vooral sinds die club jaren geleden is overgenomen (door Amazon?) telt alleen nog handel, legaal of niet.

• August 2, 2025

Als kpn niet nota's stuurt voor een niet-teruggestuurde ontvangers, gaan vroeg of laat alle andere klanten daardoor meer betalen in de vorm van een hoger abo-bedrag. Daarom mag kpn wat mij betreft hier flink achteraan zitten. Ik wil immers niet opdraaien voor de slordigheid/nalatigheid van anderen.

Na brander: kpn zal ongetwijfeld een keuze maken op basis van kosten. Soms loont het om er "achteraan te zitten", soms kost dat meer dan het oplevert. Eindeloze procedures kosten serieus geld hetgeen vast ook weer verrekend zal worden in de abonnementskosten. E.e.a. strookt wellicht niet met ons rechtvaardigheidsgevoel maar is uiteindelijk voor iedereen goedkoper. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • August 2, 2025

Een incassobureau en de rechterlijke macht, die uiteindelijk een deurwaarder kan inschakelen om een eventueel vonnis ten uitvoer te brengen, doen dat werk echt niet kosteloos,.

De kosten van die procedures worden uiteindelijk ook door alle abonnees betaald. 

Hier hebt je fout. De kosten van incasso-traject (incassobureau en deurwaarder) is opgeteld bij de oorspronklijke schulden. De kosten voor een rechtszaak is voor de verliezer. Dus deze kosten zou nooit bij KPN (en de rest van de klanten) komen. Als de klant deze vordering niet kan betalen (schuldsanering traject), betaalt de belastingsbetaler (dus ook klanten van Odido, Ziggo) en andere berijven (ASML, KLM, ABN Amro..) mee.

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • August 2, 2025

Een incassobureau en de rechterlijke macht, die uiteindelijk een deurwaarder kan inschakelen om een eventueel vonnis ten uitvoer te brengen, doen dat werk echt niet kosteloos,.

Hier hebt je fout. De kosten van incasso-traject (incassobureau en deurwaarder) is opgeteld bij de oorspronklijke schulden. De kosten voor een rechtszaak is voor de verliezer. Dus deze kosten zou nooit bij KPN (en de rest van de klanten) komen.

Dat klopt maar de kans dat een bonafide incassobedrijf voor een bedrag van een paar tientjes tot het uiterste gaat is vrijwel nihil, laat staan dat incassobureaus staan te trappelen om een vordering van een paar tientjes te incasseren. 

Het overdragen van een vordering aan een incassobureau kost altijd geld en een incassobureau mag ook niet alle kosten verhalen op de schuldenaar.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • August 3, 2025

Zie hier.

Verder kan deze topic volgens mij gesloten worden.

Antwoord is allang gegeven. 

De soep wordt niet zo heet gegeten als het opgeschept wordt.

Dus mijn advies, laat het hierbij en laten we niet van een mug een olifant maken.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Het klopt dat in de voorwaarden staat dat we kosten in rekening kunnen brengen als de apparatuur die in bruikleen is niet wordt geretourneerd. Tot op heden gaan we hier coulant mee om en dat wilde ik de topicstarter even meegeven. Ik kon mij namelijk voorstellen dat hij/zij wat kon schrikken van een eventuele nota die op de deurmat zou gaan belanden en daar een nare bijsmaak aan over zou houden. Dat wilde ik voorkomen.

Wel is het zo dat niet vast staat dat we in de toekomst hier niet wat strikter mee om zullen gaan. Dus daarom is het altijd nog beter om wel de apparatuur terug te sturen, want we waarschuwen er inderdaad wel voor. Dus het is beter voor het milieu en voor je portemonnee.