Skip to main content

Sinds we, de Experiabox 12 hebben, gaat het bekijken van meerdere opnames in een sessie niet. Het bekijken van een tweede opname zorgt ervoor dat de boel hangt.

Dit is als je eerst naar opname 1 (willekeurig) kijkt en dan naar opname 2 wil gaan (ook willekeurig). In de opname 2 zie je dan het laatste beeld van opname 1 bevroren, het gebruik van de Exit knop zorgt er niet voor dat opname 2 bekeken kan worden, maar zorgt ervoor dat de boel een aantal seconden hangt, voordat het gebruik van de enige werkende knop werkt, de Home knop, waarmee je dus uit het menu gaat. Als je weer het menu ingaat, en daarbij direct naar opname 2 dan kan je opname 2 alsnog zien.

Dit is enorm omslachtig.

Dit werkte op de oude modem binnen het menu allemaal prima.

Het opnieuw opstarten van de Experiabox helpt niet.

Ik hoopte dat dit snel ontdekt zou worden (dit had bij het testen van de release er makkelijk uitgehaald kunnen worden, betreft een vrij basale test) en dus voor mij “automatisch” zou worden opgelost, maar dit is al weken hetzelfde gedoe. Het lijkt me dat het relatief eenvoudig op te loggen is, er is een reset vergeten en/of een cache refresh of iets dergelijks.

Overigens als je opname 1 bekijkt, eruit gaat, dan opname 1 verwijdert, dan naar opname 2 gaat, dan gaat het goed. Ik stel voor om hetzelfde “reset/refresh” mechanisme te gebruiken...

Kan dit opgelost worden?
En hoe snel gebeurt dat dan (ongeveer)?

Het is KPN Box 12 en niet Experiabox 12. En deze heeft niets met uw probleem te maken. De KPN Box is gewoon een doorgeefluik. Het doet niets met het tv signaal. Het geeft het alleen maar door.

Er zijn de laatste tijd wat problemen met de software die op de tv ontvangers staat. Wat u beschrijft zal daar ook wel bij horen.


Hartelijk dank voor je reactie, echter...

dat het een software issue betreft, hadden wij al begrepen, vandaar de opmerking ‘testen van de release’.

Excuses voor de onduidelijkheid door het benoemen van de ‘KPN Experia Box’ (zo wordt het door KPN in de mail naar ons toe genoemd in 9 november 2020, is dit inmiddels dus aangepast?), dat was echter bedoeld als aanduiding voor het vervangen van alle KPN hardware, dus ook de tv ontvanger, in ons geval de Arris VIP5202, waar de software op staat.

Helaas is onze vraag vooralsnog niet beantwoord n.a.v. je reactie en blijft dus staan...

Ook hebben we nu een extra vraag: wordt deze specifieke issue beschrijving met verzoek tot fix wel doorgespeeld naar het betreffende software team? Het betreft basale niet werkende functionaliteit… Als dat niet via deze weg kan, hoe kunnen we dat dan alsnog doen?


Hoi @edwin kpn, welkom terug op het forum. Dat de vorige opname blijft hangen terwijl je de volgende gaat afspelen is erg bijzonder, die heb nog ik niet gezien. Dat is dus als je direct van opname 1 naar opname 2 gaat, maar als je via live tv gaat lukt het wel? Ik zag een ouder topic van je, waarin je aangaf dat je de Motorola had vervangen door een Arris VIP2952 ontvanger, is dat ook het apparaat waar je het nu mee hebt? 

Is het sinds het aanmaken van het topic ook nog veranderd, of speelt het nog steeds? Heb je de ontvanger al eens opnieuw ingesteld om te kijken of dat een verschil maakt?


Beste Jasper,

Dank je wel voor je reactie.

Inderdaad als ik via live TV ga, dan lukt het bekijken van opname 2 gelukkig weer wel, maar da’s erg omslachtig en duurt ook “lang” omdat de software eventjes hangt.

Zoals ik in mijn vorige reactie al aangaf, hebben we nu de Arris VIP5202 en helaas heeft die andere software, zodat ik de ontvanger niet opnieuw ingesteld krijg met de linkinformatie die je gestuurd hebt. Dit aangezien er blijkbaar opties zijn in het menu van deze software die niet met navigatieopties aangegeven wordt, maar er blijkbaar wel is.

Het is me echter wel gelukt met informatie van xs4all: https://cms-api.xs4all.nl/asset/lbu4p417h088/rmw5fZCiXNkTSXvv6w6xr/c7271ccf3d201333302c76139f70e1db/Televisie_Aansluiten_Arris_VIP_5202_2019_RGB_1_.pdf:

Zet dan de software van de TV-ontvanger terug naar de fabrieksinstellingen. · Klik op de knop · Ga naar Instellingen en druk op OK · Druk 2x op de gele knop (deze gele knop optie staat in de navigatiemogelijkheden dus niet als optie aangeduid) · Ga met de pijltjetoets naar rechts en klik op OK · Ga met de pijltjestoets naar beneden en klik op OK · Ga met de pijltjestoets naar links (Bewaar Instellingen: en klik op OK) · Klik op Ja bij de vraag of u terug wilt naar de fabrieksinstellingen · Druk tot slot op ‘opslaan’ · Herstarten van de TV-ontvanger kan tot 15 minuten duren.

De uitvoering van het terug naar fabrieksinstellingen heeft het issue echter niet opgelost.

Daarna heb ik met diezelfde stappen uitgevoerd maar kies dan niet terug naar fabrieksinstellingen, maar software verwijderen. Deze actie heb ik meerdere keren moet uitvoeren voordat de softwareverwijderactie daadwerkelijk werd uitgevoerd.

Heeft echter ook niet geholpen, waarschijnlijk omdat we dezelfde software terug hebben gekregen als wat we al hadden:

  • UI-versie: 3.90.01
  • Software-versie: 7.7.90_1
  • ViewRight client versie: VRIPTVClient_ULTRA_VMK_4.2.3.3_CI9-arris-vip5202-bt-kpn-candidate_PROD-3.0.0

Ook heeft de 2de Arris VP5202 in huis dezelfde issues, het is dus toch echt een software issue en dient in de software opgelost te worden.

Wordt deze specifieke issuebeschrijving met verzoek tot fix doorgespeeld naar het betreffende software team? Het betreft basale niet werkende functionaliteit… Als dat niet via deze weg kan, hoe kunnen we dat dan alsnog doen?


Je zult inderdaad een andere versie hebben dan er op de site wordt aangegeven, er is een nieuwere versie van de software. Het zou kunnen dat een van de Motorola's nog geregistreerd staat onder het abonnementsnummer, waardoor jouw abonnement nog niet automatisch is overgezet naar de nieuwste versie (8). Zou je jouw forumprofiel volledig kunnen invullen en een seintje geven? Dan kan ik voor je nakijken of er nog een oude ontvanger bij staat, en die verwijderen.

In de komende maand zal je dan automatisch naar versie 8 gezet kunnen worden, als de Motorola al verwijderd is zal dat dan ook gebeuren. Daarna kunnen we kijken of dit probleem dan nog bestaat of niet, voor versie 7 worden geen aanpassingen meer gedaan aangezien alles overgaat naar 8.


Beste Jasper,

Hartelijk dank voor je reactie, ik heb beide klantnummers ingevuld (voor zowel internet/televisie als mobiel) en opgeslagen in het Profiel van dit forum. Ik ga er vanuit dat dat voldoende is om bij onze gegevens te komen en de verouderde data van de Type TV ontvanger(s) te corrigeren.

Is het mogelijk om een seintje te krijgen als de wijziging is doorgevoerd? Dan triggeren we vanuit onze kant (om de zoveel tijd) zelf weer de software update en hopelijk ontvangen we daarmee wel versie 8 (wellicht zit er een vertraging in omdat verschillende systemen nog gegevens moeten uitwisselen?).

Met vriendelijke groet,
Astrid, partner van Edwin


Bedankt voor de gegevens @edwin kpn (en Astrid). De oude Motorola was nog aangemeld bij het abonnement, die is bij deze weg. Wanneer je precies overgezet zult worden weet ik niet, dat wordt automatisch 's nachts in groepjes bijgewerkt. Op een ochtend zullen jullie wakker worden en de nieuwe software zien als jullie de tv aanzetten, wij krijgen ook geen seintje wanneer je overgezet zult worden. 


Beste Jasper,

Heel fijn, dank je wel. We zijn benieuwd en zullen laten weten of het gelukt is (of niet).

Met vriendelijke groet,
Astrid


Beste Jasper,

Meerdere keren de software verwijderd zodat er nieuwe software op de TV ontvanger kwam:

  • UI-versie: 3.90.01 → 3.112.01
  • Software-versie: 7.7.90_1
  • ViewRight client versie: VRIPTVClient_ULTRA_VMK_4.2.3.3_CI9-arris-vip5202-bt-kpn-candidate_PROD-3.0.0

De Software-versie is dus niet van 7 naar 8 gegaan, maar de UI-versie heeft wel een update gehad… dit loste echter het issue niet op (vandaar meerdere keren geprobeerd).

Bij het downloaden van de software kwam echter (van begin af aan eigenlijk al) de fout www.foutcode.tv/307 naar boven, terwijl daarna zonder handmatige actie de software alsnog gedownload werd, dus eerder niets mee gedaan.

Vandaag echter wel en ik heb de stappen van die foutcode pagina opgevolgd: herstarten modem met enkel de noodzakelijk “stekkers” erin, wachten totdat die helemaal terug is, daarna herstarten TV ontvanger door stekker 30 s uit het stopcontact te halen (met www.foutcode.tv/842 meldingen) en daarna alle stekkers weer terug in de modem.

Deze stappen zijn voor alle TV ontvangers nodig, ik heb dit dus 2x moeten doen.

Het software issue is nu opgelost voor beide TV ontvangers!

Enorm bedankt voor de hulp.

Met vriendelijke groet,
Astrid


Beste Jasper,

Helaas, na een keer de tv-ontvanger uit- en aangezet te hebben, waarbij ook de stroom eraf gehaald wordt (stroom met adapter trekt stroom ook al is het apparaat uit), is hetzelfde euvel weer gewoon terug.

Het is geen werkbare optie om elke keer de foutcode-stappen-procedure uit te voeren, voordat er naar opnames gekeken gaat worden...

dus wat nu?

Met vriendelijke groet,
Astrid


Het is niet echt ideaal om dat elke keer te moeten doen voordat je kunt kijken inderdaad! Beide foutmeldingen staan ook los van de softwareversie op de tv-ontvanger, beide geven ze aan dat er geen verbinding is met het modem of het netwerk. Hoe zijn de tv-ontvanger en de Experia Box met elkaar verbonden, is dat met een directe netwerkkabel of zit daar iets tussen, zoals een draadloze verbindingsset? En gebeurt dit alleen bij opnames, of ook bij normaal tv kijken?


Hoi Jasper,

Wel frappant dat de software door die werkwijze wel tijdelijk werkt zoals bedoeld is… wat is dan het verschil met als de stroom er dan af - en weer opgezet is ?!?

Beide tv-ontvangers zijn aangesloten met direct netwerkkabel.
De issues gebeuren enkel bij opnames, gelukkig niet bij normaal tv-kijken.

Extra issue nog niet eerder gemeld, maar was ook al van begin af aan het geval. Geeft misschien ook een indicatie van de oorzaak: bij het gaan naar de opname functionaliteit werkt het mini scherm linksboven, van wat er op tv te zien is, niet. In het begin is dat scherm zwart (en volgens mij ook geen geluid), en soms na wat bekijken staat daar het bevroren beeld in van het bekekene… ik kan m.b.t. dat mini scherm dus eigenlijk al direct zien of het bekijken van een 2de opname succesvol gaat zijn of niet.

Met vriendelijke groet,
Astrid


Gaat de kabel van beide tv-ontvangers direct naar de Experia Box, of zit er nog iets tussen zoals een switch? Het extra issue wat je noemt kan te maken hebben met de foutmeldingen, als de ontvanger dan even geen verbinding heeft zal die ook geen beeld kunnen geven. Heb je dat alleen bij het scherm met de opnames, of ook in de normale programmagids? 

Wel frappant dat de software door die werkwijze wel tijdelijk werkt zoals bedoeld is… wat is dan het verschil met als de stroom er dan af - en weer opgezet is ?!?

Dat is een goede vraag, met het opnieuw installeren van de software wordt de beschikbare versie van de software helemaal opnieuw geïnstalleerd, met uit- en aanzetten gaat de ontvanger verder waar die was gebleven. 


Hoi Jasper,

Beide tv-ontvangers hangen elk enkel aan één kabel, we gebruiken geen switch.

Als ik de procedure gebruik van de 307 error dan wordt de software niet opnieuw geïnstalleerd. Het kastje wordt enkel opnieuw opgestart met reeds geïnstalleerde software en met enkel de relevante kabels voor die tv-ontvanger ingeplugd. Resultaat: geen issue.

Dat eerste is ook het geval, maar het laatste niet, als ik ‘s ochtends weer alles aanzet, dan zitten alle kabels ingeplugd, dus ook die van de andere tv-ontvanger en kabels voor de overige netwerkaansluitingen (5 in totaal). Resultaat; issue.

Overigens als ik de tv-ontvanger start zonder netwerkkabel, wacht op de 842 melding, dan op OK druk, dan het netwerkkabel weer aansluit, dan is het software issue ook verholpen. Dit is makkelijker dan de 307 procedure, maar nog steeds erg raar en niet fijn om elke dag te moeten doen.

Er is dus een hardware technisch verschil, dat blijkbaar impact heeft op de werking (of misschien op het laden) van de software. Dit lijkt mij een bug en dus te fixen. Klopt dat?

 

Extra issue nog niet eerder gemeld, maar was ook al van begin af aan het geval. Geeft misschien ook een indicatie van de oorzaak: bij het gaan naar de opname functionaliteit werkt het mini scherm linksboven, van wat er op tv te zien is, niet. In het begin is dat scherm zwart (en volgens mij ook geen geluid), en soms na wat bekijken staat daar het bevroren beeld in van het bekekene… ik kan m.b.t. dat mini scherm dus eigenlijk al direct zien of het bekijken van een 2de opname succesvol gaat zijn of niet.

Mijn opmerking van hierboven klopt niet altijd trouwens, soms werkt het wel.

Groetjes Astrid


Ik weet niet of het een bug is, het is geen bekende als het er een is. En als het er een is zal er zoals al gezegd niet zoveel meer gedaan worden aan deze versie van de software omdat iedereen nog overgaat naar de nieuwe. Los daarvan doen de foutmeldingen ook vermoeden dat het al voor de tv-ontvanger speelt. Ondanks dat het op beide ontvangers speelt, zou je een van de kabels kunnen vervangen door een nieuwe kabel en kijken hoe het daarmee gaat?


Hoi Jasper,

Het is allemaal reproduceerbaar en werkt dus bij een bepaalde manier van opstarten bij beide kabels op een voorspelbare manier wel of niet. Het zal dus echt niet aan de kabels liggen.

Hoe kan ik dan alsnog versie 8 krijgen? Het kan blijkbaar niet gepusht worden?

Momenteel heb ik de UI-versie wel geupgrade gekregen, maar de Software-versie dus nog niet:

  • UI-versie: 3.112.01
  • Software-versie: 7.7.90_1

Groetjes Astrid


Iedereen die nog op versie 7 zit wordt automatisch overgezet naar 8, de komende tijd. Wanneer precies is niet bekend zoals eerder gezegd. Dat is een kwestie van afwachten voor ons beiden. We kunnen de kabel nog vervangen om te kijken hoe het daarmee gaat.


Beste Jasper,

Vandaag hebben we eindelijk de nieuwe software ontvangen en inderdaad daarmee is het aangemelde issue opgelost.

Hartelijk dank voor alle genomen moeite,

Met vriendelijke groet,
Astrid


Het uitrollen van de update duurde iets langer dan we beide verwacht hadden dus, maar zo te horen was het het wachten waard en werkt het nu gelukkig goed :slight_smile: Graag gedaan, veel (opname) kijkplezier! Als we nog iets voor je kunnen doen weet je ons te vinden.