Skip to main content

Beste, 

De opnames van mijn HD recorder blijven slechts een jaar beschikbaar. Toch wil een aantal opnames bewaren. Heeft iemand enig idee hoe ik dat kan doen?

Ik hoor graag

Hallo @BdeR 

Een HD recorder?? De iTV ontvangers van KPN hebben geen disk meer. De opnames staan bij KPN op de servers (in de “cloud”). Daar blijven ze inderdaad 1 jaar beschikbaar en dan worden ze gewist. Hier is niets aan te doen. Overzetten op USB kan niet. Het opnemen is bedoeld voor “uitgesteld kijken” en niet “onbeperkt bewaren”.


Dat is onmogelijk. 


In tegenstelling tot vroeger is het nu absoluut onmogelijk gemaakt een opname onbeperkt te bewaren, bijvoorbeeld op een eigen harddisk, een usb-stick of te branden op een dvd. Sommigen zeggen wel dat dat ouderwets is, maar nu ben je volledig afhankelijk geworden van het beleid van de provider en omroepen. Zin om film A te kijken? Helaas: wordt niet uitgezonden. Ook Netflix heeft hem niet. Of een bepaald muziekstuk nog eens horen? Nee, Spotify heeft het niet in de collectie.

Wat, beste KPN, is het probleem als mensen thuis een eigen collectie aan willen leggen? Waarom is dat onmogelijk gemaakt?


Hoi @wdf ,

Ik weet oprecht niet of dit mag, maar dit is een optie:

Download een screenrecorder en installeer die.

Kijk op itv online het programma dat je wilt bewaren en neem je scherm op.

Brand dit filmbestand dan op een DVD, HDD(SSD) of wat je wilt.

Maar nogmaals, ik weet niet of dit mag, maar het is een optie.


Hoi @wdf ,

Ik weet oprecht niet of dit mag, maar dit is een optie:

Download een screenrecorder en installeer die.

Kijk op itv online het programma dat je wilt bewaren en neem je scherm op.

Brand dit filmbestand dan op een DVD, HDD(SSD) of wat je wilt.

Maar nogmaals, ik weet niet of dit mag, maar het is een optie.

Waarschijnlijk is dat beveiligt en kan dat gewoon niet. Als het wel kan zal het slechte kwaliteit zijn vermoed ik.


Waarschijnlijk is dat beveiligt en kan dat gewoon niet. Als het wel kan zal het slechte kwaliteit zijn vermoed ik.

Hoi @Nick83 ,

Ik heb Ifun van IObit net geprobeerd, kan gewoon en prima beeld.Alleen heb je een watermerk rechtboven, maar er zijn vast wel meer programma's en zo erg is dat niet.

Maar of het mag, weet jij dat misschien??


Een Alibabba hdmi screen capture device die de hdmi beveiliging negeert of wellicht full screen afspelen op de pc met een screen recorder. Geen garantie…


Waarschijnlijk is dat beveiligt en kan dat gewoon niet. Als het wel kan zal het slechte kwaliteit zijn vermoed ik.

Hoi @Nick83 ,

Ik heb Ifun van IObit net geprobeerd, kan gewoon en prima beeld.Alleen heb je een watermerk rechtboven, maar er zijn vast wel meer programma's en zo erg is dat niet.

Maar of het mag, weet jij dat misschien??

Dat mag natuurlijk niet ivm auteursrechten, BREIN kan je daar alles over vertellen. Een ander antwoord kan je openbaar niet verwachten, natuurlijk ;-) 

 


Ja, dit mag dus wel, zolang je hem voor eigen gebruik maakt mag je een opname maken van wat er op je TV word uitgezonden, daar betaal je op verschillende media en apparaten ook de copie heffing voor.

Je mag de opname niet openbaar maken, vermenigvuldigen of verkopen, tenzij het heffings vrije media is.

Wat er niet mag is een copieer beveiliging omzeilen, en die zit er niet op TV uitzendingen, alleen de manier van hoe de media in jou huis word getoond maakt het lastig, vroeger was dat met de analoge kabel wat makkelijker.


Het is een rechtenkwestie, daarom worden er ook geen dvd recorders met ingebouwde tuner meer verkocht.

Maar je kunt op je tv wel een hdd aansluiten en wat opnemen en later dan ook alleen weer op die specifieke tv weer afspelen.

 


Ik heb wel een tip nog: wat ik altijd doe, is dat ik de betreffende film/serie ga googlen. Je kunt dan onder ‘film kijken' zien op welke streamingdienst deze beschikbaar is. Thuis wisselen wij nog wel eens af tussen de verschillende diensten, dus dat werkt voor ons prima!

 


Hoi @wdf ,

Ik weet oprecht niet of dit mag, maar dit is een optie:

Download een screenrecorder en installeer die.

Kijk op itv online het programma dat je wilt bewaren en neem je scherm op.

Brand dit filmbestand dan op een DVD, HDD(SSD) of wat je wilt.

Maar nogmaals, ik weet niet of dit mag, maar het is een optie.

 

Ik zie wel een nadeel, de computer moet dan aan tijdens de loop van het gehele programma.

Dat kost onnodig extra veel energie. (volksmond stroom).

 

Als je het programma echt heel veel langer dan een jaar wilt bewaren, dan zijn dat meestal films of series of muziek (denk ik). En die kan je na een jaar meestal heel goedkoop op Blu-Ray kopen. 😉


 

Ik zie wel een nadeel, de computer moet dan aan tijdens de loop van het gehele programma.

Dat kost onnodig extra veel energie. (volksmond stroom).

 

Als je het programma echt heel veel langer dan een jaar wilt bewaren, dan zijn dat meestal films of series of muziek (denk ik). En die kan je na een jaar meestal heel goedkoop op Blu-Ray kopen. 😉

Wat simpelere laptops gebruiken weinig stroom meer.Je kan gewoon je laptop met HDMI of VGA aan je tv koppelen en dan kan je tijdens het opnemen het programma kijken:)Of je doet gewoon wat anders:)


Dat kost onnodig extra veel energie. (volksmond stroom).

:-)

 


Het is een rechtenkwestie, daarom worden er ook geen dvd recorders met ingebouwde tuner meer verkocht.

Maar je kunt op je tv wel een hdd aansluiten en wat opnemen en later dan ook alleen weer op die specifieke tv weer afspelen.

 

Dat die niet meer gemaakt worden is geen rechten kwestie, het enige waarmee je nog zou kunnen opnemen is als je op de kabel of sateliet zit en het gecodeerde sinaal kunt decoderen met een ci modulle of kaart, en die markt is niet meer rendabel, zeker omdat als je wilt kijken naar programma A en B wilt opnemen je twee modulles moet hebben.

Alleen bij de kabel kan het nog wel als je ongecodeerde zenders hebt.

In Nederland mag je nog steeds alles opnemen wat je wil, het word alleen lastig gemaakt door de techniek die gebruikt word door de providers, zij willen er ook extra aan verdienen.

Dus fabrikanten zien er geen brood meer in, kijk ook maar naar het aantal fabrikanten die nog bluray spelers maakt, ook al bijna klaar.


Als Doornekamp33 gelijk heeft is het gewoon een kwestie van onwil. Het kon eerst wel totdat Telfort (waar wij toen bij waren totdat KPN Telfort ophef,) ineens kwam met zgn nieuwe techniek en andere decoders. En die hadden geen HD meer. Waarom niet, geen idee.

Was het er nog wel, hadden we ook geen last van raadselachtig verdwenen opnames, jonger dan een jaar.


Als Doornekamp33 gelijk heeft is het gewoon een kwestie van onwil. Het kon eerst wel totdat Telfort (waar wij toen bij waren totdat KPN Telfort ophef,) ineens kwam met zgn nieuwe techniek en andere decoders. En die hadden geen HD meer. Waarom niet, geen idee.

Was het er nog wel, hadden we ook geen last van raadselachtig verdwenen opnames, jonger dan een jaar.

Met HD bedoelt u Hard Disk?


Kan onwil zijn, maar ook zeker een kostenplaatje, het huidige systeem kost minder en levert het meeste op voor de providers.

Ze blijven zoeken naar besparingen en de mogelijkheid om je als klant vast te houden.

Overigens, cloud opnemen is wel aan rechten onderhevig, prive mag je meer, je betaald ook niet voor niks thuis kopie heffing op allerlei aparaten waar je me kan opnemen.