Skip to main content

Glasvezel.

Voorgeschiedenis, 8 weken geleden een overstap gemaakt naar T-mobile, tientallen euro’s minder per maand. Resultaat; DRAMA!

8 weken (4k abonnement KPN) geleden werkte alles, 4k televisie (tv kastje grote witte platte schijf) bekabeld en tv bekabeld , Netflix 4k films, devolo voor 2 x TV bekabeld en Dome bewakingscamera, 4k bewakingscamera via DVR bekabeld, Xbox bekabeld, deco m9 bekabeld als router! ingesteld (zonder problemen), pc bekabeld, NAS bekabeld, 6 x wifi gsm, 1 x wifi deurbel, 1 x HP printer via wifi, 12 x smart wifi stopcontacten en schakelaars, 3 x wifi Google nest mini en 2 x laptop wifi voor gamen en zoomen in HD.

Ik schrik er zelf van hoeveel maar alles werkte 8 weken geleden, zonder enige haperingen en vaak alles tegelijk! Alles via linkswitch op alle 4 de poorten van experia box 10a -  200 Mbit/s (145 Gbit/s gemeten). Wifi via deco m9. snelheid tussen 500 en 1000 Mbit/s.

Toen de overstap naar T-mobile 1000 Mbit/s. Nadat de monteur de deur uit was duurde het nog geen 1 uur of het internet viel om de paar minuten uit. Ik kwam er achter dat T-mobile geen opnames ondersteund en Netflix kijken moet via app op een smart tv, tv kijken en wifi was een ramp. Tientallen keren alles resetten per dag, zoomen ging niet en dat met 1000 Gbit/s up en down, (600 Gbit/s gemeten).

Lang verhaal kort maken, ik ben opgestapt en ben weer bij KPN.

Ik heb nu een 100 Mbit/s BOX 12 - wifi 6 (kan tientallen apparaten verbinden en 2 x VIP5202 KPN, de nieuwste tv kastjes. Ook weer een uur nadat de monteur de deur uit ging, internet uitval, daardoor wifi uitval en opname tv en terugkijken/spoelen, blauwe knop 5 minuten vooruit) was niet mogelijk.

Na 2 uur forums lezen ben ik aan de slag gegaan.

Alle kabels los, alles resetten naar fabrieksinstellingen en kabel rechtstreeks van modem (poort 4) naar tv ontvanger. Alles werkte, opnames, terugkijken en voorruit spoelen, geen wifi uitval. Google Nest mini via wifi. 

Daarna Deco m9 als router. En daar ging de wifi (kon ik merken want Google nest mini melde dat verbinding weg was, (ik had de wifi van het modem uitgeschakeld) en ik kon geen opname kijken of terugkijken. Ook Deco als acces point werkte niet. Deco weer afgekoppeld.

Daarna Devolo voor de tv boven en de Dome bewakingscamera. Devolo rechtstreeks op het modem. Opname kijken ging wel maar voorruit spoelen en terugkijken niet. Zowel boven als beneden niet. Alles weer naar fabrieksinstellingen maar dat hielp tijdelijk (een kwartier). Wat opviel is dat als de opname begon het stopte na een tiental minuten en niet meer kon worden gestart.

Toen alles, zie geheel bovenstaand, behalve Deco m9 aangesloten. Weer alles gereset naar fabrieksinstellingen. Geen opname kijken of terugkijken en als het soms start dan stopt het na een paar minuten, TV beneden maar ook boven. Nest mini zegt na een tijdje spelen dat er geen verbinding meer is of de muziek stopt, wifi valt dus weg.

Alle kabels liggen zoals 8 weken geleden vreemd dat het met T-mobile geheel mis ging en nu met de nieuwe apparatuur van KPN gedeeltelijk mis gaat. Als ik alles naar fabrieksinstellingen zet werkt alles weer voor even.

Snelheid bekabeld en draadloos is tussen de 90 - 110 Mbit/s down en rond de 60 - 120 Mbit/s up, ook als alles tegelijk in werking is.

Nu zijn mijn vragen;

  • wat is er gebeurt in die 8 weken dat ik weg ben gegaan bij KPN buiten dat ik de allernieuwste apparaten heb gekregen, dus ligt het daaraan?
  • opnames gaan via stream, is daar iets gewijzigd?
  • zijn de problemen weg als ik mijn abonnement verhoog naar 200 of 500 Mbit/s?
  • kan een Fritz!box uitkomst bieden?
  • weet iemand nog iets anders wat de problemen oplost?

Een ding is wel zeker, ik had al grijze haren maar er zijn er in 8 weken een aantal bijgekomen. :disappointed_relieved:

Begin eerst maar met het weghalen van de Devolo's.  Die kunnen het netwerk ernstig verstoren. Ik ben benieuwd wat er dan gebeurt.


Joep, dat geeft geen enkel effect. Dat had ik al geprobeerd. Eigenlijk alles al geprobeerd. 

Mijn vraag is voornamelijk, heeft snelheid verhogen zin en zou een fritz box uitkomst kunnen bieden.

Grootste probleem is, opnames bekijken stopt na een paar minuten en voor-achteruit spoelen is niet mogelijk.


Hoi @John van Wessel, welkom terug. 

Je hebt verschillende vragen begrijp ik. Er is in ieder geval niets veranderd, ik kan verder ook niets bedenken waar het aan kan liggen. Ik verwacht ook niet direct dat een verhoging van snelheid het probleem oplost. Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd hoe jouw netwerk functioneert zonder de externe apparatuur, dus zonder de Deco. Want via die router loopt de WiFi? Als je die eens uit het netwerk haalt, blijft de WiFi dan stabiel? En heb je de tv-ontvanger ook al een reset gegeven? Dat lost vaak problemen op. Want je hebt alleen problemen met de opnames? Krijg je nog iets van een foutmelding te zien?


Dag Bart, bedankt voor je reactie. Deco zijn er tussenuit, er zijn super wifi punten van kpn onderweg.

Devolo is er ook tussenuit. Dus boven even geen tv.

Als ik alleen de tv box rechtsreeks op een poort aansluit dan kan ik opnames bekijken, spoelen en programma's terugkijken. 

Sluit ik meerdere apparaten op de andere poorten van het modem aan dan is dat niet meer mogelijk. Ik kan opnames wel bekijken maar die stoppen automatisch na een paar minuten.

De foutmelding die ik soms krijg is dat de opname niet beschikbaar is.

Tv ontvanger heb ik diverse keren een reset of fabrieksinstelingen gegeven.


Alles is er dus tussenuit, dat is goed om te testen. Maar het gaat nog steeds mis dus met de opnames. Alleen als de ontvanger alleen op het modem aangesloten is gaat het goed, daarna niet meer. Ik wil dan ook graag eens meekijken. Zou je daarvoor jouw Forumprofiel willen voorzien van postcode + huisnummer en naam van de contractant? Ik hoor dan graag van je als je dat gedaan hebt. 


Bart, ik ben mijn gegevens aangevuld. 


Ik heb het probleem gevonden! Ik had dmv een switch, met de pc en een nas, op de poort van het modem bekabeld aangesloten. Ik heb de nas eraf gehaald en alles weer aangesloten, ook de devolo, behalve de deco, die is vervangen door super wifi van KPN.

Ik kan nu opnames en terugkijken ongestoord kijken en spoelen. Dat probleem is nu weg.

Rest mij de volgende vraag, hoe sluit ik die NAS aan? Vraagt die teveel bandbreedte?


De NAS stoorde dus. Fijn dat dat gevonden is. Dus het opnameprobleem is getackeld. Maar ik snap goed dat je je jouw NAS ook graag wilt gebruiken. Heb je nu alles rechtstreeks op het modem? Dus de SuperWiFi  en de devolo? Kun je dan de pc en de NAS achter de switch hangen? Werkt het dan?


Ik had de pc en de Nas achter de switch. Dat moest wel omdat er te weinig poorten zijn. Devolo, super wifi en tv kastje zitten rechtstreeks op het modem.

Xbox, de televisie, bewakingscamera moeten nog aangesloten worden. Ik moet nog een beetje uitproberen hoe ik die aansluit.

Ik ga de Nas resetten en op de switch aansluiten.

Of zijn er andere mogelijkheden?


Hoi @John van Wessel. Ik neem het (tijdelijk) even over van Bart. Je gaf eerder aan dat je de pc en nas had aangesloten op een switch dat verbonden was met jouw Experiabox. Zoals ik het lees wil je dat opnieuw gaan doen of begrijp ik het verkeerd?


Ik sluit deze succesvol af. Alles werkt naar behoren.

Alle randapparatuur heb ik via een switch aangesloten op een poort. Tv box beneden rechtstreeks op het modem. Devolo en super wifi ook rechtstreeks op een poort.

En dat rechtstreeks aansluiten is belangrijk voor het probleemloos terugkijken van programma's.

Ik sluit af met een waardering voor het nieuwe modem van KPN, box 12, en de super wifi punten. Zeer goede dekking in het hele huis, 3 woonlagen inclusief een diepe achtertuin, met 4 super wifi punten. Snelheid 100 is meer dan genoeg, alles werkt probleemloos. 200 of meer zal het alleen tienden van seconden sneller maken. 

Wat heb ik hiervan geleerd. Goedkoop is duurkoop! Bedankt voor uw medewerking. :thumbsup_tone1:


Dat klinkt helemaal top! Bedankt voor de uitgebreide terugkoppeling. Geniet ervan en mocht er nog eens iets zijn, dan zien we je graag weer verschijnen.