Skip to main content

Ik probeer bepaalde opnames over te zetten naar harde schijf, maar dit lukt niet. Ook niet van RTV Oost, waar mijn hockeyteam af en toe op televisie komt. De omroep heeft totaal geen bezwaar tegen het feit dat ik de wedstrijden opneem en bewaar, maar ‘de cloud’ van KPN denkt daar anders over. In de ‘goede oude tijd’ van digitenne kon ik ook alles tot in de eeuwigheid bewaren. En nog langer geleden (opa vertelt spannende verhalen over de oorlog), kon je met een gewone videorecorder (VHS/Betamax/Philips) programma’s opnemen zoals de WiekentKwis en Stuif es In. Tegenwoordig kan dit niet meer. Alsof we van een Tesla terug zijn gegaan naar een T-Fordje. De techniek is er, alleen kan en mag het niet. Dot Com.

Bij Ziggo kan het, met ingebouwd modem wel. (Tenminste; bij mijn oude moeder die nog van een nog eerdere oorlog komt) Ik denk er aan om over te stappen. 

Ik vraag me af welke belangen hier spelen. Dit werkt piraterij en andere illegale zaken in de hand.

Als het alleen voor je hokeyteam is waarvoor je toestemming hebt om het op te slaan, kan je eens kijken of je via ITV niet gebruik kan maken van Screen capture. Let er wel op, niet alles mag worden opgenomen en het kan worden gezien als illegaal downloaden. (Ik heb dit zelf nooit geprobeerd en heb er ook geen interesse in. Een jaar is al zo lang, zo lang bewaarde ik mijn tapes niet eens). 

Om dit te doen kan je zoeken op Internet naar  “software capture video screen to disk”

Vroeger met analoge TV was veel meer mogelijk. Bij de eerste tv hoefde je zelfs geen zender te kiezen. Je had altijd Nederland 1. :joy:

 


@Bpmo66 Opnames kun je niet op de harde schijf zetten, KPN moet dit beveiligen dat dit niet gekopiëerd kan worden. (DRM) de beelden zijn van die zender, en daar zitten rechten op. Dan zou je eventueel contact kunnen opnemen met RTV Oost, of je deze eventueel op DVD mag hebben/kopen. 

@CorL je had het over die software, ik denk alleen dat dit ook niet werkt. KPN zou dit ook moeten blokkeren. I.V.M. de rechten van de zenders. Maar zeker weten doe ik dat niet, daar kan een KPN moderator beter uitleggen. 😉


Je kan op de pc of laptop fullscreen iTV kijken. En daarbij dan de HDMI kabel op een opname apparaat aansluiten. Bij de TV decoder kan dit niet, want dit is beveiligd. Maar bij de pc of laptop is dit niet beveiligd. (volgens mij niet althans)


Hi B, welkom op het forum. 

Je kan op de pc of laptop fullscreen iTV kijken. En daarbij dan de HDMI kabel op een opname apparaat aansluiten. Bij de TV decoder kan dit niet, want dit is beveiligd. Maar bij de pc of laptop is dit niet beveiligd. (volgens mij niet althans)

Dit is waarschijnlijk de makkelijkste oplossing, misschien dat je dit ook digitaal kunt doen met software. Screen recording. Bij beide methodes is het nadeel wel dat erbij moet zijn en de opname weer stopzetten. 


Maar bij de pc of laptop is dit niet beveiligd. (volgens mij niet althans)

@Alex_P dit zou toch ook beveiligd moeten zijn? Beetje vreemd als dit wel met de TV ontvanger is, (wat ik ook begrijp) maar niet op de PC. :hushed:


Maar bij de pc of laptop is dit niet beveiligd. (volgens mij niet althans)

@Alex_P dit zou toch ook beveiligd moeten zijn? Beetje vreemd als dit wel met de TV ontvanger is, (wat ik ook begrijp) maar niet op de PC. :hushed:

Dennis, Alex was vrijdag actief, dus heeft waarschijnlijk het weekend vrij. Daarom spring ik er even in omdat ik dit weet. 

KPN heeft gewoon geen toegang tot de HDMI  uitgang op jouw PC of op jouw laptop. Bij een SetTopBox  via de fabrikanten hiervan wel. Het enige wat KPN doet is gebruik maken van het operatingsysteem van de PC of laptop zoals dat standaard werkt. Als ze het wel zouden proberen zou elke wel werkende OS zonder meer het gebruik weigeren.  (kwalificeren als hacking)


@CorL , maar als dit zo is dan zou je dus óók wel een DVD of blu-ray kunnen branden van een uitgezonden film of documentaire?

Dat is dan toch ook eigenaardig, want DVD’s / Blu-rays die je legaal koopt zit een beveiliging op, die kun je niet kopiëren, terwijl je daarvoor hebt betaald. Kijk je dan (afgezien van de abonnementskosten) gratis naar een programma, kun je dat wel op een dvd of blu-ray branden……

(Nog even afgezien van de vraag wat je tegenwoordig nog moet met een dvd/blu-ray)


@CorL , maar als dit zo is dan zou je dus óók wel een DVD of blu-ray kunnen branden van een uitgezonden film of documentaire?

Dat is dan toch ook eigenaardig, want DVD’s / Blu-rays die je legaal koopt zit een beveiliging op, die kun je niet kopiëren, terwijl je daarvoor hebt betaald. Kijk je dan (afgezien van de abonnementskosten) gratis naar een programma, kun je dat wel op een dvd of blu-ray branden……

(Nog even afgezien van de vraag wat je tegenwoordig nog moet met een dvd/blu-ray)

We spreken hier over een techniek van Nick en niet van mij. Ik weet ook niet over wat voor opname apparaat hij spreekt dat rechtstreeks HDMI signalen naar een video file kan vertalen.

Ik geef echter aan dat als het kan, KPN dit niet via die HDMI poort kan beveiligen omdat KPN gewoon hier niet bij kan komen.  

In een eerder bericht in dit topic al geschreven dat als iets kan het niet betekent dat iets mag. 

In dit topic wordt geschreven over video naar vaste schijf waar RTV oost toestemming voor heeft gegeven.


Het is allemaal betrekkelijk eenvoudig. Mijn moeder, die twee straten verder woont, heeft Ziggo met ingebouwd modem. Via HDMI kun je alles op een harde schijf bakken. Die informatie blijft bewaard. Geen gez*k over ‘auteursrechtelijke bescherming’. Op de ‘goede oude’ Digitenne kon het ook. Een jaar geleden is het digitale signaal veranderd. Toen kon ik mijn Digitennespeler (met opnamemogelijkheid) inruilen voor een nieuw apparaat (zonder opnamemogelijkheid). Omdat ik toch opnames wilde maken en bewaren heb ik KPN digitaal genomen met een hele grote opnamebuffer. Nu worden al die oude opnames gewist. Heeft niks met auteursrechten te maken; ook niet-commerciële omroepen als de BBC en RTV-Oost kan ik niet kopiëren naar harde schijf. Kan alleen maar opgeslagen in de cloud en na een jaar is het fitsjiefatsiefoetsjie. Mijn schoonzoon deed vorig jaar mee aan Per Seconde Wijzer. Opgenomen. Opname weg. BNN-Vara heeft het nog op internet, maar ook dat wordt binnenkort verwijderd, terwijl ik deze opname voor langere tijd wil bewaren. Leuk om ooit aan de kleinkinderen te laten zien. 

 

Daarnaast betaal ik KPN digitaal bakken vol geld voor deze ZEER SLECHTE dienst. 

 

Ik ga niet tweaken, ik ga geen interfaces plaatsen, ik ga geen andere konijnen uit de hoge hoed toveren.

 

Ik stap over naar Ziggo.


Mijn schoonzoon deed vorig jaar mee aan Per Seconde Wijzer. Opgenomen. Opname weg. BNN-Vara heeft het nog op internet, maar ook dat wordt binnenkort verwijderd, terwijl ik deze opname voor langere tijd wil bewaren. Leuk om ooit aan de kleinkinderen te laten zien. 

Deze opname kun je ook als download bestellen. Dan kun je hem alsnog op DVD zetten

https://zoeken.beeldengeluid.nl/search/program?facet.asset.category@asset=dgtl&limit=10&offset=0&q=per%20seconde%20wijzer&sort=-score,-search.updatedDate&x=false


Maar bij de pc of laptop is dit niet beveiligd. (volgens mij niet althans)

@Alex_P dit zou toch ook beveiligd moeten zijn? Beetje vreemd als dit wel met de TV ontvanger is, (wat ik ook begrijp) maar niet op de PC. :hushed:

Normale computer monitoren ondersteunen geen beveiligingsprotocollen op de HDMI zoals een tv dat wel doet. Probeer maar eens een computermonitor van 100 euro op het tv kastje van KPN aan te sluiten. Gaat als het goed is niet werken.


Dank voor alle uitleg hier, jammer genoeg overbodig voor de topic starter maar misschien interessant voor andere meelezers. :)  


Tja, moderne tijden. Ziggo biedt nu ook in the cloud opnemen met één jaar bewaartijd. Binnenkort stapt ook T-mobile erop over.

Hier zet ik opnamen op een PHILIPS dvd-recorder als ik ze al wil bewaren (dat is steeds minder). Voordeel van een Philips is dat ze dan éénmalig op een dvd gezet kunnen worden. Andere merken recorders (Panasonic, Pioneer, Sony) gaan véél te streng met de kopieerbeveiliging om.

Aansluiting:
decoder via hdmi op tv
decoder via scart op dvd-recorder met harddisc


Hallo,

Ik heb Canal Digitaal erbij. Je kunt alles opnemen en dat voor 19,95 p.m

 

Bij een 2 jarig abonnement krijg je nagenoeg alle apparatuur in bruikleen inclusief een decoder met opname mogelijkheid.