Skip to main content
Beantwoord

Opnames vallen stil en gaat daarna onscherp verder terwijl live tv goed werkt

• November 25, 2025
  • 13 reacties
  • 93 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Heb al tijd last bij terugkijken van opnames dat het beeld bevriest, 15 seconden stilstaat, en vervolgens verder gaat maar dan onscherp. Dit gebeurd alleen bij opnames. Live tv kijken gaat prima.Zie hier soortelijke items voorbij komen, maar wat is de oorzaak?  Kijk bekabeld, en het is alleen bij opnames.

Beste antwoord door Erwin van KPN

Hmm. Dat is vreemd.   Dan is mijn advies om zowel jouw Experiabox als je ontvanger(s) één minuut spanningsloos te maken.  Als de problemen daarna blijven zit er weinig anders op dan een terugbel afspraak te maken zodat een collega één op één met jou de lijn kan doormeten en proberen te achterhalen of het probleem in ons domein zit.  

Laat je weten hoe het afloopt? 

13 reacties

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@Vanguard . Welkom hier!

Wat een gedoe zeg. Je legt het ook heel duidelijk uit, dat helpt tenminste een beetje in dit soort raadselachtige situaties. Je hebt dus alleen bij opnames last van stilstaand beeld dat daarna weer verder hobbelt en onscherp wordt, terwijl live tv via dezelfde bekabelde lijn gewoon netjes draait?

Omdat live tv prima loopt, klinkt het alsof de route die opnames gebruiken ergens wordt afgeremd. Er zit niet toevallig een extra switch tussen je modem en de tv-ontvanger die misschien geen IGMP ondersteunt? Zulke switches kunnen het multicast verkeer voor opnames in de war schoppen en dan krijg je precies dit soort irritante haperingen.

Als je dat kunt checken, komen we misschien al een stap verder.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 27, 2025

Nee, er zit  geen Switch  tussen. Kabel loopt vanaf modem direct naar de tv ontvanger. En daarvandaan direct  naar de tv. En is eigenijk sinds een paar maanden. Wat ook gebeurd is dat soms het geluid niet synchroon loopt. Maar dat is minder vaak dan dit probleem bij opnames

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • November 28, 2025

Hmm. Dat is vreemd.   Dan is mijn advies om zowel jouw Experiabox als je ontvanger(s) één minuut spanningsloos te maken.  Als de problemen daarna blijven zit er weinig anders op dan een terugbel afspraak te maken zodat een collega één op één met jou de lijn kan doormeten en proberen te achterhalen of het probleem in ons domein zit.  

Laat je weten hoe het afloopt? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 30, 2025

Blijft haperen, met de stroom er af gehaald. Stilstaand beeld, gaat weer even verder, weer stilstaand. Dan verder, onscherp, dan weer even scherp, en weer onscherp..

Erwin van KPN
Moderator

Oef, dat klinkt niet goed. Heb je nog een terugbel afspraak kunnen inplannen? Ik denk dat die lijn eens even doorgemeten moet worden. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • December 13, 2025

Heb even afgewacht wat er zou gebeuren, maar het lijkt erop dat na de stroom onderbreking het is opgelost. Lijkt erop dat de problemen in oude opnames zaten. Na de stroom onderbreking had ik bij oude opnames daarvoor nog dezelfde problemen, maar bij nieuwe opnames niet meer. 

Sinds mijn laatste bericht, geen problemen meer ondervonden, dus ik zou zeggen dat de stroom onderbreking wél heeft geholpen!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 13, 2025

Welke ontvanger heb je? Ik heb in je profiel hier gekeken maar daar heb je het niet ingevuld. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • December 13, 2025

Het is de DIW7022

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 13, 2025

Oh. Verrassend probleem. Maar opgelost dus.😀

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • December 14, 2025

Blijkbaar nog niet...gisteren tijdens live kijken bevriest het beeld, gaat na 20 seconden verder maar onscherp.

Vervolgens maar terug naar live gegaan, en direct weer scherp..Dus rara wat de oorzaak is...

Denn026
Topper
Forum|alt.badge.img+1
  • Topper
  • December 14, 2025

Ik heb een een beetje hetzelfde probleem bij het terug kijken via de gids (geen opnames) van programma`s op mijn Google TV Streamer met de TV+ app. 

Beeld bevriest een aantal tellen, word zwart en gaat vervolgens verder maar niet vanaf het punt waar het bevroor, het springt iets door. 

In mijn geval gebeurd dit op History Channel, ik kan het ook reproduceren, dit gebeurd o.a. bij het programma “The toys that build the world” (S2-A7) van 13-12 om 02.40u, bij 7m 25s bevriest het beeld.

Het gebeurd ook bij Ancient Aliens (S19-A13) van 13-12 om 03.35u, bij 12m 10s bevriest het beeld.

Ik heb dit ook even gecheckt bij KPN TV: Start in de Edge browser en daar bevriest het beeld ook op bovenstaande momenten. Dit bevriezen van het beeld blijft in beide programma`s doorgaan, om de zoveel tijd maar in ieder geval op de punten die ik hier boven aangeef.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • December 14, 2025

Mijn probleem was inderdaad History Channel, maar sinds gisteren dus ook op RTL 4 tijden normale uitzending.

Verschil: Beeld blijft staan, maar gaat daarna wél verder waar hij was gebleven, echter onscherp!

Denn026
Topper
Forum|alt.badge.img+1
  • Topper
  • December 14, 2025

Aangezien je dit nu dan ook bij live tv hebt denk ik, dat het in jouw geval, meer iets met je internet verbinding of router/modem te maken heeft. Klinkt als alsof je een “buffer-underrun” krijgt; de videospeler buffert inkomende streamdata voor een aantal seconden, dat word gedaan om gestotter van beeld te voorkomen, maar als de internet verbinding niet snel genoeg is om die buffer weer aan te vullen gaat je beeld stilstaan tot er weer genoeg binnen komt en loopt ie weer even door tot de buffer weer leeg is, dat blijft zicht dan herhalen.

Zulke dingen vallen heel snel op bij een live tv stream. Je geeft aan dat het 20 seconden duurt voor het beeld verder weer gaat, dat kan heel goed de buffer duur zijn, ook geef je aan dat het beeld dan wazig verder gaat; een videospeler past vaak de beeldkwaliteit naar beneden aan (resolutie) wanneer de internet verbinding niet genoeg data kan aanleveren voor de gevraagde kwaliteit.

Er kunnen best wel wat redenen zijn waarom dit gebeurd, er kan misschien een hoge latency op je verbinding zitten of juist veel packet loss of beiden, dan kan je internet gewoon snel zijn met bijv. een speedtest maar de door de packet loss en/of hoge latency hapert dan toch je live tv stream.

Ik denk dat het goed is als KPN je verbinding even gaat doormeten.