Skip to main content

Ik heb net ontdekt dat er een paar opnames verdwenen zijn, die er gisteren nog opstonden.

Kom ik hier nu te weten dat deze maar een jaar oud mogen zijn? Ik vind het heel jammer dat ik hier niet van wist gezien ik een jaar en 1 maand dus nieuw ben bij KPN. Mijn opnameruimte zat niet vol dus de reden van de verdwenen opnames is dus de ouderdom blijkbaar. 

Ik vraag mij dus eigenlijk af waarom dit automatisch gedaan wordt? Is er een geldige reden waarom ik een opgepakte film maar een jaar kan bekijken? We betalen tenslotte om films en programma’s te kunnen oppakken. Wat maakt het dan uit dat er een opname langer dan een jaar opstaat. Ik bewaar namelijk films die ze niet regelmatig spelen op tv en die ik graag herbekijk. Twee toppers van films zijn blijkbaar, zonder enige waarschuwing vanwege ouderdom weggevaagd. 

Hopelijk een duidelijke en niet commerciële uitleg waarom ik mijn films of series niet kan hamsteren zolang ik wil (als betalende klant)

Er komen namelijk binnenkort weer wat parels in gevaar die ik liever niet verwijderd wil zien! Kan dit ongevraagde wissen uitgeschakeld worden? 

Dank bij voorbaat. 

 

*Admin: afgesplitst en een eigen topic voor vraag aangemaakt

Van elke zender worden de beelden van de afgelopen 365 dagen bewaard in een "masteropname". Elke dag komt er een dag bij en valt de oudste dag er vanaf.

Jouw "opname" is niets anders van een verwijzing naar een tijdslot in die "masteropname".

Er is dus niet een apart bestand die jouw film bevat en dat is dan ook waarom jouw opnames na een jaar komen te vervallen.

 


Veel technische uitleg... concreet is het antwoord nee. Het ongevraagde wissen kan niet uitgeschakeld.

Waarom kan dit “tijdslot” niet aangepast worden? Opnames in België stonden tot 4 jaar op m’n digicorder. Waarom kan het daar wel en hier niet? 

Hartelijk dank,


 


Alles kan natuurlijk maar er is gekozen voor een bewaartermijn van 1 jaar. 


Bij je oude provider in België nam je waarschijnlijk op met een harddiscdrive (HDD) in je ontvanger. Dan blijven je opnamen bewaart totdat je die opzegt of een andere ontvanger krijgt.
Bij KPN (en álle andere providers tegenwoordig) is dat op servers bij de provider. Ze kunnen niet het hele land volbouwen met serverparken. De ruimte is dus '’beperkt'’ tot 1 jaar. Ook bij Ziggo sinds enige maanden met hun nieuwe decoder.

Voordelen:
Je hebt nu véél meer ruimte dan je op de HDD ooit had.
En je kunt meerdere zenders tegelijk opnemen.
Bij omruilen van je ontvanger gaan de je opnamen niet verloren.
Het apparaat is lichter, kleiner en verbruikt minder stroom.

Nadeel:
De bewaartermijn is 1 jaar.


Welkom op het forum, Angel. Je vraagt om een duidelijke en niet-commerciële uitleg. Duidelijk kan ik zeker zijn, maar niet-commercieel gaat hem niet worden. Opnames bij KPN gaan in het netwerk. Zoals wjb al aangeeft: elk programma dat we uitzenden maken we een opname van. Op het moment dat jij een opname instelt op je ontvanger of via de interactieve tv online, dan krijg je toegang tot die opname. Die toegang heb je voor een jaar.

Wij kiezen ervoor om opnames maximaal een jaar beschikbaar te houden. Dit heeft vooral te maken met opslagruimte. Er worden, verspreid over alle zenders die we hebben, zo ontzettend veel programma's uitgezonden dat het niet te doen is om die langer te bewaren. Ook zien we dat het overgrote deel van de klanten hun opnames binnen dat jaar ruimschoots kijken (en ook weer verwijderen). 

Ik denk, zoals Peter benoemt, dat je in België op een harde schijf opnam. Dan is het veel minder relevant voor een provider om die opslagruimte te hoeven managen. En kunnen opnames ook veel langer blijven.