Skip to main content

ey Forum,

Ik ben een grote digibeet en snap niet zoveel van apparaten enzo.

Mijn vraag : Ik heb recentelijk de Arris VIP5202 decoder gekregen. ik zou graag het signaal op een externe HDrecorder willen opnemen. Op de Arris zit alleen maar een HDMI. Kan ik die gebruiken om op te nemen op een externe HDrecorder?

Graag jullie expertise in deze !

Hoi @flevoron 
Helaas dat zal niet gaan.
Dat is afgeschermd vanwege rechten.
Als je het opneempakket hebt kun je ze dus zelf opnemen zonder externe apparatuur.
Deze opnames blijven 1 jaar voor je bewaard, maar na 1 jaar heb je de opnames al zo vaak kunnen bekijken, de praktijk leert dat het lang genoeg is in de regel.
Ook zijn er geen recorders in de handel met een HDMI-ingang waarmee je kunt opnemen, niet te verwarren met een HDMI-uitgang.
 


Het tijdperk van zelf op kunnen nemen op VHS, DVD of Blueray is (helaas) voorbij.

Dergelijke recorders zijn ook niet meer te koop, hadden ingebouwde analoge kanalenkiezers, maar analoog bestaat ook bijna niet meer.

 


Er zijn wel HDMI capture apparatuur maar meestal kan je niet opnemen van ‘beveiligde’ bronnen. HDMI heeft een soort van kopieerbeveiliging, feitelijk een signaaltje dat aangeeft of er wel of niet opgenomen mag worden.

Aan de andere kant, via Amazon en Ali Express wordt een hoop zooi aangeboden die de regels wat minder nauw nemen. Echter, garantie tot de deur en je moet je afvragen of je het wil.

 

 


Beste forumleden, bedankt voor jullie antwoorden. Ik wilde opnemen op een HD omdat ik commercials “spaar”. Uiteraard kan ik die op de Arris bewaren, maar uiteindelijk raak ik de opgenomen fragmenten toch kwijt…....


Ik neem juist alles op om geen reclames te hoeven zien :-)

Als het gaat om NPO 1-2-3- dan zou je een DVB-T (digitenne) ontvanger kunnen kopen, dan kun je op een externe (USB) hardeschijf opnemen.

Of kabeltelevisie nemen, dan heb je keus uit vele mooie opname apparaten, althans, Z**gg* is ook hard bezig om dat onmogelijk te maken maar daar weet ik het fijne niet van.

Via de analoge (PAL) uitgang kun je overigens wel opnemen van je KPN kastje alleen is de kwaliteit dan veel minder, maar nog altijd beter dan waar we vele decennia zonder te mopperen naar gekeken hebben.


Dat zit niet op de 5202 @KeesYagi 
Alleen een HDMI-uitgang


O !

Geen scart, maar dan toch wel een 3,5mm jack-je ?


Zoals geschreven, het is een publiek geheim dat veel Chinese HDMI capture apparaten het HDCP signaal gemakshalve negeren. Garanties heb je alleen niet …

Let op: Alleen voor educatieve doeleinden natuurlijk maar daar valt het ‘bestuderen van commercials’ wel onder. :grin:


O !

Geen scart, maar dan toch wel een 3,5mm jack-je ?

Nee alleen een optical en een USB die niet gebruikt wordt


Als KPN nu eens geen opnames zou kwijtraken dan zou ik ook niet op zoek zijn naar een manier om programma’s op te nemen. Helaas gebeurt het te regelmatig dat ineens opgenomen programma’s verdwijnen. (zie elders op dit forum). Ook als ze “jonger” zijn dan 1 jaar.
Daarnaast ben ik het absoluut niet eens met dat je opnames ouder dan 1 jaar nooit terugkijkt. Wij iig wel.

Dat met die rights is ook een grote farce om meerdere keren iets te gelde te maken. Misschien moet ik ook eens copyrights op elk uur dat ik heb gewerkt zetten… Dat met die copyrights is gewoon gelegaliseerde beroving. Kan KPN wel niets aan doen helaas..


Bij ontvangst met een satellietschotel bestaat de mogelijkheid, eigen apparatuur te gebruiken. Daarmee is opnemen mogelijk op een harddisk, USB sticks of de NAS. Die opnamen zijn onbeperkt te bewaren. Maar ik begrijp ook, dat een schotel niet voor iedereen tot de mogelijkheden behoort.