Skip to main content

Beste lezer(s),

Mijn onderstaande vraag gaat over het overzetten van een gemaakte opname van een tv-programma op de harde schijf van mijn pc.

Via online KPN-tv heb ik een opname staan van een programma dat enkele weken geleden op Nieuwjaarsdag is uitgezonden. Ik kan dus via de KPN op mijn pc de opname terugkijken. Deze opname blijft één jaar bewaard en verdwijnt daarna.

Heel graag zou ik dit programma nu op mijn harde schijf van mijn pc willen overzetten zodat ik deze blijvend blijft bestaan, dus ook na een jaar daarna.

Is er ergens op internet een opname programma te vinden die dit mogelijk maakt? Welke is de meest geschikte?

Graag hoor ik van u.

 

Groet,

Johan

Ik zag deze vraag kort na aanmaken, ik liet het even gaan voor anderen, maar ik weet het antwoord wel, opnemen is bijkans onmogelijk, bewust zo gedaan middels de “moderne” systemen.
Dat is ook een vd vele redenen waarom ik zelf  kpn niet gebruik, maar ik heb er wel regelmatig mee van doen als een onbezoldigde 1e lijns hulp ter plaatse, (of op afstand indien mogelijk) bij familie en vrienden ed.

Zelf hebben we een DVB-C aanbieder, via coax, maar komt binnen op glasvezel.

Kun/wil je zeggen welk programma het over gaat, en op welke zender ?
Dan is er misschien nog iets creatiefs te verzinnen.


Interessante vraag, maar ik denk het antwoord nee is.
Ik denk dat als je de tv ontvanger uitleest met een USB stekkertje naar de PC er veel van de bestanden zijn beveiligd of niet zichtbaar zijn of helemaal niks doet. Bij sommige ontvangers wordt dit ook niet meer op de interne HDD opgeslagen maar op de servers van KPN. Je zou op de iTV website het programma kunnen terugkijken en het met een screen recorder software kunnen opnemen moet je wel het volledige programma laten draaien en opnemen en dit vervolgens opslaan.


Volgens mij word er tegenwoordig helemaal niks meer op de ontvangers op geslagen. En als je de ontvanger met een USB kabel aansluit op de pc gebeurt er helemaal niks.


Enige optie die ik kan bedenken is om het programma op de pc af te spelen, en dan een screen-recorder mee te laten lopen. 

Als je even op internet zoekt naar screen recorder dan vind je wel iets. Op mac is een utility beschikbaar.


Er werd mij in dit forum gevraagd naar welk tv-programma ik keek
Wel, dat was het NOS Nieuwjaarsconcert uit Wenen en dit werd uitgezonden op 1 januari op de zender NOS-1 vanaf 11:15 uur met een totale lengte van 2,5 uur.

Zelf heb ik al verschillende screenrecorders geprobeerd. Het resultaat dan:
Opname loopt wel, m.a.w. er wordt wél geluid opgenomen maar er wordt geen beeld vastgelegd wanneer je gaat terugkijken. Bij alle recorders was dit hetzelfde resultaat.

Mogelijk hebben/hadden jullie nog andere oplossingen/opties. Misschien zijn er recorders die het wel beeld en geluid opnemen maar ik heb ze niet gevonden.


Hallo @MijnEigenForum17051951 

 

Hier staan ook wat mogelijkheden, misschien staat er 1 tussen die wel werkt: https://global.techradar.com/nl-nl/how-to/hoe-maak-je-een-opname-van-het-scherm-van-je-pc


Zelf heb ik al verschillende screenrecorders geprobeerd. Het resultaat dan:
Opname loopt wel, m.a.w. er wordt wél geluid opgenomen maar er wordt geen beeld vastgelegd wanneer je gaat terugkijken. Bij alle recorders was dit hetzelfde resultaat.

Dit komt door de DRM beveiliging die de NOS erop zet.

Het is gewoon niet mogelijk om deze opname vanuit de kpn opname over te zetten.

Maar op NLziet staan ze nog tot 5 jaar terug. (van af 2018, langer bestaat NLziet nog niet...)

Dus is de oplossing: NLziet. Of goedkoper alleen NPOplus abonnement. Dat kan ook.

Inloggen (met betaalt account) op NPOstart geeft 'vanzelf’ NPOplus.

Samenvatting: via NPOplus nog jaren beschikbaar.

NPOplus is ook onderdeel van NLziet.


Probeer het eens via de site downloadgemist.nl


Ik heb rond de jaarwisseling een grotere schijf in mijn opnameapparaat gezet, heeeel misschien staat het nieuwjaarsconcert nog op de oude, maar ik vermoed van niet eigenlijk, maar ik zal kijken.


Aanvullend,

Net geprobeerd . Het nieuwjaarsconcert is nog beschikbaar en te downloaden.


@JanBar,

Ben benieuwd hoe je dit voormekaar hebt gekregen.

Ook GemistDownloader en WinX HD-Video downloader werken beide ook niet.

Vandaar mijn nieuwsgierigheidl

 

 


Probeer het eens via de site downloadgemist.nl

En dan dit invullen :

https://www.npostart.nl/nos-nieuwjaarsconcert/01-01-2023/POW_05489616

Dat lijkt te werken voor zo ver ik het heb geprobeerd, ik heb het proces niet helemaal doorlopen.


@JanBar,

De NPO-link heb ik gekopieerd in downloadgemist.nl.  Een klein gedeelte van het concert heb ik bekeken en het is gelukt. Verder neem ik aan dat de gehele opname perfect is.

Duidelijk is me geworden dat je alleen blijvende opnames kunt maken door gebruikmaking van npostart.nl en niet via iTV KPN.com.

Groet,
Johan