Skip to main content

Ik merk steeds vaker dat programma's die ik heb opgenomen niet (geheel) worden weergegeven omdat het programma later is gestart. Tot voor kort gold dit vnl. de Vlaamse zenders waardoor ik gedeelten van opgenomen series misliep. Ik zorg nu dat ik het erna komende programma ook opneem; onhandig, maar 't is niet anders. De laatste tijd merk ik dit echter ook bij uitzendingen van NPO1 extra en NPO2 extra. Ik kan niet voorspellen wanneer dat gebeurt en kan bezwaarlijk bij alle programma's ook het erop volgende programma opnemen. Vroeger (ik praat over meer dan 10 jaar geleden) moest je zelf codes (stonden in de gids) intoetsen op videorecorders en dan werd de opname aangepast aan de reële uitzending.
Is het in deze tijd van digitale handigheden niet mogelijk om de afstemming van opname op de reële uitzending te regelen?
Wat de Vlaamse zenders betreft: is er niet een afspraak te maken met deze zenders? Dat moet anno 2021 toch mogelijk zijn.

Hi @Lauk Woltring, welkom op ons forum. Het is erg lastig wanneer je programma's opneemt, maar waarbij het einde van het programma niet wordt opgenomen. Het opnemen van programma's doe je vanuit de gids. De omroepen zelf leveren de zenderinformatie aan. Het komt soms voor dat zij op het laatste moment de programmering aanpassen, waardoor dit niet wordt meegenomen in de gids. Hierdoor kan het helaas voorkomen dat het einde van het betreffende programma niet wordt opgenomen. Het kan dan inderdaad helpen om ook het volgende programma op te nemen, maar je kunt er ook voor kiezen om (indien mogelijk), het programma terug te kijken. 

Programma's waarbij in de gids een groen pijltje staan, zijn terug te kijken door op de groene knop van de afstandsbediening te drukken. Hierbij moet ik wel zeggen dat het bij commerciële zenders niet mogelijk is om vooruit te spoelen. Als je nog vragen hebt, stel ze gerust. We helpen je graag verder!


@Lauk Woltring

Heel herkenbaar. Mn onze zuiderburen lopen altijd uit met de programmering. Hoe later het programma, hoe erger. Maar dat is altijd al zo geweest. Ik weet niet beter. 
Enige tip die ik je kan geven, is ook het programma erna inplannen en opnemen. 
Ik weet het, dat lost niet het probleem op. Maar een einde van bv een film loop je zo niet mis. 


Helaas stelt het antwoord mij teleur. Waarom geen afspraken met zenders over codes bij begin en eind van programma's? Dan maakt het niet uit of programma's eerder beginnen, later eindigen of worden uitgesteld. Er is zóveel digitaal te regelen, waarom dit dan niet?