Skip to main content

De optical aansluiting van de tv box arris 2952 geeft geen Signal bij tv , wel als ik muziek

afspeel en de tv uitstaat maar zodra ik de tv aanzet komt het geluid via de hdmi ar, bij de 

instellingen van kpn/geluid op optical zet en dan bewaar klikt gaat de instelling weer terug

naar hdmi ar, hoe kan ik dat instellen?

Mvg Joop

Oh, het geluid komt echt wel van de optical hoor.

Alleen door de hdmi communicatie tussen je tv en je soundbar zal deze naar de ARC aansluiting switchen als de tv aangezet wordt. Als je het goed hebt aangesloten komt daar echter dan ook het geluid van de tv zenders uit.


Hoi Peter, Klopt helemaal , maar toen het nog via een AVR ging kwam wel het geluid 

van de optical aansluiting , maar nu met de soundbar niet wel via de hdmi ar en de 

radio van kpn via de optical , maar ik wil het geluid via de optical kruiden als de

arris op tv staat gr Joop


Dan helemaal geen hdmi kabel van de tv naar de soundbar. Dan blijft de soundbar op de optical ingang staan.


Dat is hem juist, als ik dat doet heb ik geen geluid , op de sounbar is aangesloten de optical

van de arris en de hdmi ar van de tv en als ik de hdmi ar loskoppelt heb ik geen geluid

gr Joop


Maar bedankt voor het mee denken


Als ik het goed begrijp heb je een optische kabel van tv ontvanger naar soundbar en een HDMI van soundbar naar de tv zelf, klopt dat?

Als je de optische kabel nou van ontvanger op tv aansluit? En de HDMI eruit, dan moet het geluid via de optische kabel gaan. 


Hoi Bart, maar dan gaat het geluid naar de tv speakers en niet via de soundbar ?

Mvg, Joop


@Bart_Z schrijft: Als je de optische kabel nou van ontvanger op tv aansluit? En de HDMI eruit, dan moet het geluid via de optische kabel gaan. 

Dat werkt zo niet. Zijn allebei UITgangen.

Aansluitschema:

Ontvanger met HDMI direct aan tv (alle hdmi behalve dan de arc)

Ontvanger met optische kabel naar versterker/soundbar (dan kan je radio luisteren met tv uit; maar ook tv kijken met geluid via de HTS/SB)

Eventueel: TV HDMI (e)ARC naar HTS/SB (e)ARC.


Beste Bart, Heb nu de optische kabel van de kpn ontvanger naar de houdbaar , en de hdmi ar van

de tv naar de soundbar, werkt goed, als de tv uitstaat en ik de radio van kpn heb ik geluid via de 

optische kabel op mijn soundbar , en als ik tv kijkt komt het geluid via de hdmi ar op mijn soudbar

en niet rechtstreek via de optische kabel wat wel zou moeten, ook via instellingen van kpn geluid

klik ik op optical en bewaar , maar springt hij weer naar hdmi , ik zelf denk dat het in tv ontvanger

zit, maar laat het maar zou, bedankt voor het mee denken Mvg, Joop


en als ik tv kijkt komt het geluid via de hdmi ar op mijn soudbar

en niet rechtstreek via de optische kabel wat wel zou moeten

Nogmaals. HDMI ARC krijgt voorrang op optical. Dus als je ook een ARC verbinding van je televisietoestel naar de soundbar hebt zou het juist ARC moeten zijn. En niet optical moeten zijn.

Het klopt dus en werkt zoals de fabrikanten bedoelt hebben.

Wil je het ook met tv kijken via de optical haal dan de hdmi kabel tussen het televisietoestel (arc) en de soundbar weg (arc). 

Dus alleen deze aansluitingen maken:

Ontvanger met HDMI direct aan tv (alle hdmi behalve dan de arc)

Ontvanger met optische kabel naar versterker/soundbar (dan kan je radio luisteren met tv uit; maar ook tv kijken met geluid via de HTS/SB)


Ik was even verkeerd aan het denken. Excuses. 

Maar als het zo werkt is het goed. 

Mocht je nog weer vragen krijgen, laat het dan vooral weten. 


Hoi Bart bedankt voor het mee denken, ik laat het zo

Mvg, Joop


PeterG schreef:

Nogmaals. HDMI ARC krijgt voorrang op optical. Dus als je ook een ARC verbinding van je televisietoestel naar de soundbar hebt zou het juist ARC moeten zijn. En niet optical moeten zijn.

Is dat echt altijd zo?

Mijn TV ontvanger is via de optical kabel aangesloten op mijn Sony BDV-E380 zodat wij radio kunnen luisteren zonder dat de televisie aan hoeft te staan. De BDV-E380 is ook op de hdmi ARC poort van mijn Sony televisie aangesloten maar het geluid blijft ook bij televisie kijken via de optical kabel lopen.


Kennelijk niet altijd, wjb.

Maar ja, die hele ARC verbinding is dan niet nodig.


Maar ja, die hele ARC verbinding is dan niet nodig.

Die is wel nodig immers als ik bijvoorbeeld Netflix via de app op de TV wil kijken dan moet het geluid natuurlijk wel via de hdmi ARC poort naar mijn home cinema set doorgezet worden.


Hoi Peter, klopt helemaal , bedankt voor het meedenken

Mvg,Joop