Skip to main content

Een goede morgen, 

 

ik heb de volgende vraag:

 

Ik heb een witte KPN 4K ontvanger en daarop een optische kabel met een soundbar verbonden. Dit werkt prima Ik heb alleen het idee dat het geluid niet  helemaal synchroon loopt met het beeld. Mijn vraag is waarom kan ik in het menu waar je boven in bij geluid ziet staan: HDMI en Optisch, de optische poort niet blijvend vast leggen. Als ik naar bewaar en sluit ga en daarna weer terug kijk in het menu staat het gewoon weer op HDMI.  Vorige week heeft KPN aan het netwerk gewerkt, en voor die tijd had ik geen probleem met dat het geluid niet synchroon loopt met hert beeld, kan het daar mee te maken hebben ?

 

Alvast bedankt voor de hulp

 

Met vriendelijke groet

 

A.H. Berkhoff

Ha @FreBer, de optie ‘optisch’ zou wel bewaard moeten blijven! Dit ging in het verleden ook wel gewoon goed? Zou je eens via de instellingen van het menu een ‘frisse start’ kunnen doen? Mocht er iets niet helemaal goed gegaan zijn, dan zou dat het op moeten kunnen lossen!


Hallo Marcia bedankt voor de reactie.

 

Ik heb onlangs de 4k ontvanger een frisse start gegeven, maar het blijft zo dat wanneer ik bij de optie "geluid" in het menu, de optie op : "Optisch" zet, en deze bewaar en sluit, de 4k ontvanger dit niet vast houdt. Hij springt constant terug naar HDMI. Maar toch heb ik via de optische uitgang geluid op de soundbar. 

Ik vraag mij dus af waar de optie: "Optisch" voor is. 

Met vr. groet

FreBer

 


Het kan een visuele bug zijn. Wat gebeurt er als je hem via de ontvanger expliciet op HDMI zet, blijf jouw optische verbinding dan werken? Merk je nu ook problemen? Of is het puur het vinkje dat niet op ‘optisch’ staat?


Hallo, ja inderdaad de ontvanger staat op HDMI, en een optische kabel via de ontvanger naar de soundbar, geeft ook gewoon geluid. Mijn vraag is dan ook waarom blijft de ontvanger voor het geluid niet op optisch staan, maar springt steeds terug naar HDMI ?, wat voor nut heeft de optische keuze op de 4k ontvanger dan ? Als ik de optische kabel uit de 4k ontvanger haal heb ik uiteraard geen geluid op de soundbar


Ik durf niet te zeggen waarom ‘ie steeds terugspringt! Ik ga het in ieder geval even intern doorgeven, dus bedankt voor het signaal. Fijn dat het in ieder geval wel gewoon werkt! 


Bedankt voor de reactie...hopelijk kunnen ze hier wat aan doen...Vriendelijke groet FreBer