Skip to main content
Vraag

Over op de KPN TV+ App of toch de KPN TV+ Box blijven gebruiken?

• December 17, 2025
  • 5 reacties
  • 62 keer bekeken

Beste mensen,

Tot nu toe kijk ik televisie via de KPN TV+ Box, ook als ik naar andere streamingsdiensten kijk.

Nu heb ik een nieuwe televisie aangeschaft (Sony Bravia 8 II 55" QD-OLED) en overweeg om primair gebruik te gaan maken van de KPN TV+ App, omdat ik graag gebruik wil maken van de functionaliteiten van de televisie zelf (o.a. Google TV).

Ik kijk voornamelijk naar andere streamingdiensten (NF, HBO, ViaPlay) en eigenlijk maar af en toe lineair (KPN). Daarnaast heb ik nu maar één LAN aansluiting beschikbaar en zou ik dus een switch moeten plaatsen om de Box en de televisie samen (bekabeld) op het netwerk aan te kunnen sluiten (geen groot probleem, maar als het niet hoeft dan liever niet).

Ik wil natuurlijk wel graag de beste beeldkwaliteit kunnen halen. Nu lees ik dat de App een lagere beeldkwaliteit zou geven dan de Box. Is dit zo? En geldt dit ook voor de andere streamingsdiensten als ik deze niet via de Box maar via de televisie zelf bekijk?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

5 reacties

• December 17, 2025

Ja dat is zo. Bij live tv kijken. Bij terug kijken of opnames maakt het niet uit.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • December 17, 2025

NF, ik gok Netflix. (rare afkorting)

TV kijken is via de Sagemcom DIW7022 (ook wel KPN tv+ box genoemd) altijd beter.

Voor streamingdiensten maakt het niets uit.

Ook terugkijken en opgenomen programma's zijn op de DIW7022 mooier.

4K is er nog heel erg weinig op de tv zenders.

Maar een paar zenders en daar moet je ook extra voor betalen.

Net als in 2008 dat je voor een paar HD zenders extra moest betalen. (2013 werd HD pas standaard)

Meer dan 10 zenders in de originele stream a 14,2 Mb/s

Overige en terugkijken en opname 7,5 Mb/s

Via de app 5,5 Mb/s

Hoe hoger de compressie, hoe minder mooi het beeld.

• December 17, 2025

@MD_ kijk en vergelijk en oordeel puur op jouw eigen kijkervaring.

Alle cijfertjes zijn natuurlijk goed om te noemen. Maar het belangrijkste is hoe goed is de beeldsoftware van jouw televisie. Dat bepaald uiteindelijk wat je ziet. 

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • December 20, 2025

Hi ​@MD_, wat een leuke vraag! 😄 Fijn dat je zoveel reacties hebt gekregen. Heb je inmiddels een keuze kunnen maken? Of ben je nog aan het kijken wat het meest bevalt? 

Geen verkeerde tijd om de beeldkwaliteit te testen en wat leuke kerstfilms aan te zetten. 🎄

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 20, 2025

Lekker de box blijven gebruiken. Via multicast mooier beeld dan de app, waar alles unicast is. Een 55" OLED verdient de gratis 😀 ontvanger. 

Het staat het interactieve gebruik van de tv zélf ook niet in de weg! En je kunt de kpn box volledig bedienen met de Sony afstandsbediening. Als mijn Sony 32" uit 2016 dat kan…

En op mijn 43" Samsung in de woonkamer is het tv kijken via de TV+ box DIW7022. En apps als Netflix,  Viaplay, Videoland, ... via de tv zelf. Niet via de kpn box. 

Één LAN. Je hebt er helemaal geen nodig. Zowel televisie als TV+ kunnen via wifi verbonden worden.