Skip to main content

Hallo,

Welke afdeling zorgt voor de afstelling van de audio volumes van de radiozenders ?

De volume van het geluid van sommige radiozenders komt totaal niet overeen met dat van de TV zenders.

Dit is zeer irritant bij het overschakelen van TV naar radio of andersom, bovendien is het audiosignaal zo hard dat het volledig is vervormd.

En ja ik begrijp dat sommige radiostations luider klinken dan anderen omdat er stevige processing wordt toegepast.

Frans Wouters

Dag Frans, welkom op het forum. 

Een verschil van niveau kan optreden, vervorming echter niet aangezien het geluid versterkt dient te worden door de televisie of een home cinema versterker/receiver. 

Heb jij voor mij een paar voorbeelden van de radiozenders waarbij dit optreedt zodat wij het ook kunnen testen? 

Ik hoor graag van je.


Hallo Alex,

Bedankt dat je de moeite wil nemen om te reageren.

Als voorbeeld gaat het voornamelijk om de Belgische Radio 2, BRT 2 dus.

Voor alle duidelijkheid we luisteren dit dus via TV.

Mijn vrouw is Belgisch en luistert daar dagelijks naar en ik luister mee.

Hopelijk kunnen jullie dit oplossen want wij ergeren ons hier al zeer lang aan.

Frans Wouters


Ik heb deze zender (847) ook nog wel eens aan. En die klinkt prima. Op een best wel flinke geluidsinstallatie via 4 speakers. 4 X 100 Watt. Spatzuiver.

Mijn advies: probeer eens een andere weergever.

Het geluid van platte tv's is vaak dramatisch. En zeker niet geschikt voor muziek danwel muziekzender.

Gezien je beschrijving van het geluid ben ik toch wel benieuwd wat voor TV je gebruikt. En dat je voor ‘radio’ überhaupt dat blikkerige flat-tv geluid verdraagt.

Je vrouw is Belgisch… dan zou je toch moeten weten dat het al járen geen BRT meer is. Maar VRT.


Hallo Peter,

Ik ga liever niet in op beoordeling van geluid maar toch dan even vermelden dat ik mijn geluid vanuit de interactieve TV ontvanger rechtstreeks aansluit op mijn QUAD audio installatie met ESL 63 luidsprekers een installatie van zo’n 15.000 euro.

Het geluid van een TV is altijd al slecht geweest, het rechtstreeks aftakken van de audio deed ik al toen er nog geen Flatscreens waren dus ik weet waar ik het over heb.

Dat het geluid bij jou goed is zegt natuurlijk niets, het zou bijvoorbeeld fout kunnen gaan bij een verdeelpunt voor het doorsturen naar de verschillende regio’s ?

Sorry van de vergissing BRT, daarin heb je gelijk het moet VRT zijn.

Frans Wouters

 


het zou bijvoorbeeld fout kunnen gaan bij een verdeelpunt voor het doorsturen naar de verschillende regio’s ?

Het is één signaal wat landelijk wordt verspreid. Verder zou ik op zo’n dure installatie natuurlijk sowieso geen radio of tv-geluid produceren. Maar uitsluitend CD, SACD en grammafoonplaten. Echt hoogwaardig geluid dus.

Je moet mijns inziens alles wel op elkaar afstemmen. Die geluidsinstallatie is een Bentley terwijl geluid voor tv en radio bedoeld is voor de middenklasser zeg maar. Radio via KPN haalt CD kwaliteit niet eens. Met 256 Kb/s mp2 audio.  Sluit je ‘m optisch aan met je audio dan wordt het v.u. die waarde omgezet naar PCM STEREO. Maar daarmee is het nog geen PCM CD of zelfs SACD kwaliteit.

Met mijn versterker van bijna € 1000 en frontspeakers van € 500 p/st en rear van € 250 p/st. klinkt het i.i.g. prima.

Ik heb VRT radio 2 nu bijna 3 kwartier aan en geen oversturing of vervorming te bespeuren.


@PeterG Misschien eens een duitse stereoplay of audio kopen. Daar kan je zien waar jij staat met je 100 watt speakertjes van €250,- Die Quad ESL kan geluiden weergeven die in jouw installatie verzuipen en ja dan hoor je wel wat afwijking in het radiosignaal. Enerzijds geef je zelf aan dat de radiokwaliteit geen CD of SACD is, wat natuurlijk waar is, maar of dat op jouw spullen tot zijn recht komt (CD resp SACD)??? Overigens ieder zijn/haar meug met spullen, maar veroordeel anderen niet zo vlug die niet over jouw geweldige spullen beschikken.


Ik zijk zo’n topinstallatie niet af noch hemel ik de mijne op.

Als je zo'n installatie aan welke provider dan ook hangt hoor je natuurlijk tekortkomingen. Bij iedere provider. Bij Ziggo is radio digitaal ook 256 Kb/s. Dat zal dan niet beter zijn.

Een vriend van me heeft zo’n topinstallatie. Maar gebruikt die alleen voor CD, SACD en platen. En terecht, vind ik. Voor radio (en tv geluid) heeft ie een met mij vergelijkbare. Alles op elkaar afgestemd dus. Dat is wat ik bedoel.

En ja, er staan dus 2 complete sets bij hem in de kamer. Veel mensen zullen dat wat veel vinden, maar het is het wel waard.


Jongens jongens even terug naar mijn eigenlijke opmerking het volume van het geluid van VRT radio 2 is zoveel harder dan het geluid van andere zenders en het geluid van TV dat het hinderlijk is bij omschakelen.

Dat het geluid van VRT radio 2 daarbij wordt overstuurd en dat niet iedereen dat hoort is een ander punt.

Frans Wouters


Dat het geluid van VRT radio 2 daarbij wordt overstuurd en dat niet iedereen dat hoort is een ander punt.

Inderdaad. Noch oversturing noch “hard” hoor ik bij die zender. Jouw “zoveel harder dan andere radio- en tvzenders” ervaar ik hier dus absoluut niet zo. Het is hier qua volume vrij gemiddeld zelfs. Meerdere radiozenders (als radio538 op 809 en 4upradio op 828 en radio509 op 830) zijn wat minder mooi, en soms behoorlijk harder, dan VRT radio 2. Die laatste heeft, als ik het hier beoordeel, een mooie geluidsbewerking zelfs (voor een radiozender).

Apart probleem. Zou één aanvoer (want dat is het) er in den lande dan verschillend uitkomen? In acht nemend dat het via internet verloopt. Dat is heel wat anders dan via een coax kabel met lokale versterking.

Hoe is je kpn tv-ontvanger op je versterker aangesloten? Via optical of via de analoge uitgang.


Zie mijn eerdere opmerking:

Het zou bijvoorbeeld fout kunnen gaan bij een verdeelpunt voor het doorsturen naar de verschillende regio’s ?

Jouw opmerking:

Hoe is je kpn tv-ontvanger op je versterker aangesloten? Via optical of via de analoge uitgang.

Heeft er niets mee te maken.

Waarom blijf jij hierover bezig terwijl jij volgens mij te weinig kennis hebt van hoe het KPN netwerk in elkaar zit, dit is zeker niet hatelijk bedoeld.

Ik wacht op de tests van KPN.

Frans Wouters


@PeterG ALS, met nadruk op ALS (via internet) de zenders komen, dan komen we bij een discussie die eerder gevoerd is. De zenders die via internet komen, zijn heel vaak MP3 met een belabberde bitrate daar nog eens bovenop (96 of 128 Kb). Dan blijft van “kwaliteit” niets over. Ook sat is niet veilig. De zenders die via Canaal Digitaal komen hebben intussen ook nog maar een bitrate van 160 Kb waarvan ik mij verbeeld dat ook te horen. :grin: . De meeste duitse zenders op sat (vrij te ontvangen) zitten op 320 Kb en ook dat hoor je!


Zeker, beosound. Hoewel ik geen sat ontvangst heb kan ik dat niet ontkennen.

Dat Canal Digitaal de laatste jaren bezuinigd op bitrate (volgens mij ook bij sommige tv zenders) is al langer te lezen op diverse fora op internet. En dat dat zicht- en hoorbaar is.

De distributie van KPN is via internet. Dat kan niet anders. Alleen niet zo maar de standaard stream ván dat internet. Ze krijgen het aangevoerd van de landelijke Mediagateway. Aangezien bij Ziggo alles 1 op 1 gaat en radio daar (ook) 256 Kb/s is neem ik dus aan dat KPN radio ook zo doorgeeft.

De stream via de internetsite van VRT (ook te krijgen via https://www.belgie.fm/ ) zal idd lager zijn. Zo rond de waarden die je noemt. 96 of 128.

 

jij volgens mij te weinig kennis hebt van hoe het KPN netwerk in elkaar zit

Jij wel, Frans? Dan graag wat uitleg. :relieved:


@beosound100 Ik waardeer je kennis enorm, maar even lief doen hier. :relaxed:

Zie mijn eerdere opmerking:

Het zou bijvoorbeeld fout kunnen gaan bij een verdeelpunt voor het doorsturen naar de verschillende regio’s ?

Jouw opmerking:

Hoe is je kpn tv-ontvanger op je versterker aangesloten? Via optical of via de analoge uitgang.

Heeft er niets mee te maken.

Waarom blijf jij hierover bezig terwijl jij volgens mij te weinig kennis hebt van hoe het KPN netwerk in elkaar zit, dit is zeker niet hatelijk bedoeld.

Ik wacht op de tests van KPN.

Frans Wouters

Wat Peter zegt klopt wel. Ik heb hier getest met mijn Onkyo set en iemand van de technische dienst heeft dit ook zojuist gedaan met een iets duurdere samenstelling, hoewel dat in dit opzicht niets uitmaakt. Van vervorming is geen spraken wat het signaal betreft en ook een verdeelpunt is niet de boosdoener. Heb jij toevallig meerdere ontvangers thuis waarop je het zou kunnen testen? 


Hallo Alex,

Dank aan jou en de technische dienst dat je op zaterdag op “mijn verdeelpunt” hebt getest, ik vraag me wel af hoe je dat weet zonder dat ik verdere gegevens bekent heb gemaakt.

Een ontvanger waar alleen kanaal 847 een afwijking heeft en alle andere kanalen inclusief TV goed zijn lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

Het zal wel aan mijn oren liggen.

Frans Wouters


Hallo Alex,

Dank aan jou en de technische dienst dat je op zaterdag op “mijn verdeelpunt” hebt getest, ik vraag me wel af hoe je dat weet zonder dat ik verdere gegevens bekent heb gemaakt.

Een ontvanger waar alleen kanaal 847 een afwijking heeft en alle andere kanalen inclusief TV goed zijn lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

Het zal wel aan mijn oren liggen.

Frans Wouters

Er valt niets te testen, er bestaat niet zoiets als een verdeelpunt voor het geluid van zenders of 1 bepaalde zender. Dit signaal komt overal binnen. Vandaar ook de vraag of je dit op meerdere ontvangers ervaart om het toch uit te sluiten. Ik denk zeker graag mee en ben ook bereid om de ontvanger om te ruilen. 


Hallo Alex,

Ik ben blij dat je het wil oplossen en nogmaals dak daarvoor.

Ik heb 2 ontvangers en heb het 2e exemplaar nu op mijn installatie aangesloten en de resultaten zijn precies hetzelfde als met de andere ontvanger.

Ik zelf wat metingen gedaan en de ontvanger op mijn scoop aangesloten om wat metingen te doen.

Gelukkig !! mijn oren werken nog goed want de metingen geven precies aan wat ik hoor.

Ik heb mijn metingen gefilmd zodat je kunt zien dat mijn verhaal klopt je kunt het bovendien beperkt horen want met een telefoon kun je niet zo’n kwaliteitsopnames maken.

Kan ik dat filmpje, ca 7 MB groot, naar een mailadres sturen zodat je het kunt bekijken/luisteren.

Hopelijk is dit allemaal niet te technisch voor jou en komen we zo een stapje verder.

Frans Wouters


onder meer opties en dan media toevoegen

moet het kunnen dacht ik (heb het nog nooit gebruikt op het kpn forum)


Helaas kun je alleen een URL invullen.


is het dan niet zo dat je het eerst bijvoorbeeld eerst op youtube moet zetten en hier die link plaatsen

ik heb ook geen idee hoe het werkt

maar denk dat het zo moet


@Frans Wouters Upload het anders hier even zodat ik mee kan kijken en luisteren. :relaxed:

Nog even voor mijn duidelijkheid. Dit probleem treedt dus op 2 tv's en 2 ontvangers op waarbij je het geluid via de televisie afspeelt en op 1 televisie en ontvanger ook waarbij je het geluid via een externe set afspeelt. Dit klopt? 


@Alex_P 

Bestand is geupload.

Idd precies zoals je omschreven hebt, getest op 2 ontvangers en het geluid aangesloten op externe set.

Wat je op de scoop ziet is het geluid rechtstreeks gemeten uit de ontvanger.

 


Heb je dan ook een linkje voor me? :wink:


@Alex_P 

Sorry Alex vergeten.

https://filetransfer.kpn.com/bg/card/download/9b3e2d65-8e11-49f6-b8b0-d0523c5a1b17#rzPtBy3y5U-o3YZw5TPHpeEci26bKj8gjwhC_EYK_T4


Geen probleem, ik vergeet ook dingen. Zoals jou vriendelijk vragen om ook even je profiel in te vullen. Dan kan ik technische mensen verzoeken om hier dieper op in te zoomen op jouw account.


Ga ik Doen.