Skip to main content

Hallo,

Welke afdeling zorgt voor de afstelling van de audio volumes van de radiozenders ?

De volume van het geluid van sommige radiozenders komt totaal niet overeen met dat van de TV zenders.

Dit is zeer irritant bij het overschakelen van TV naar radio of andersom, bovendien is het audiosignaal zo hard dat het volledig is vervormd.

En ja ik begrijp dat sommige radiostations luider klinken dan anderen omdat er stevige processing wordt toegepast.

Frans Wouters

Nog even 1 ding, ik krijg dit te zien als ik je link aanklik: 
 

 


Herkansing.

https://filetransfer.kpn.com/download/43b878dc-14bc-4131-b994-c4a933bc4e3a#aTMVvXHAADcP1MHKGmI1G5yeLCxQo8TdqQwrhGaX9sA.


Yes! Die is gelukt. Ik kan vanavond niemand meer bereiken, helaas. Vrijdag ga ik een rondje mensen aanspreken om te kijken hoe dit technisch in elkaar zit, of dit aan ons ligt, en hoe en of we dit kunnen oplossen. 

Ik kom hierop terug. Dank voor de genomen moeite tot dusver. 


O ! oeps, je kunt ‘m maar 1 keer binnenhalen en dat had ik al gedaan, pardon, dat wist ik niet.


@Alex_P Jij ook bedankt voor alle moeite benieuwd of we eruit kunnen komen.


O ! oeps, je kunt ‘m maar 1 keer binnenhalen en dat had ik al gedaan, pardon, dat wist ik niet.

Ja, dat kan ingesteld worden tijdens het uploaden. Ik heb het nu iig binnen. 


Frans, nog een laatste vraag. Hoor je deze vervorming ook op de televisie zelf? Dus wanneer je je eigen installatie even loskoppelt en het geluid via HDMI naar de tv laat gaan.


Alex,

Het geluid van de TV zelf is matig je kunt daar geen vervorming waarnemen.

Voor mij is het belangrijkste dat de niveaus gelijk worden afgesteld zodat er bij omschakelen van TV naar radio VRT 2 of van het ene radiostation naar radio VRT 2 je niet schrikt en het volume 75 % of meer terug moet draaien.


Ik dram nu toch even door, is even belangrijk om te weten. Heeft je tv een hoofdtelefoon uitgang waarin je oordopjes of headphones kunt aansluiten om dit te testen? Hoe meer informatie ik heb, hoe beter. 


Alex,

Om wat te testen.


Alex,

Om wat te testen.

Nou, als je het geluid via de tv laat lopen en als je in de tv een hoofdtelefoon/oordoppen inprikt, of je dan ook de vervorming hoort via die radiozender. 


Alex,

Voor zover ik weet zit op iedere “platte” TV een hoofdtelefoon uitgang maar ik heb geen fatsoenlijke oortjes om zoiets te testen.


Op het filpje zag ik een duidelijk niveau verschil, dat ene station (België ?)  was veel harder, dus of de rest is veel te zacht of die ene veel te hard.

In geval van te hard dan gaat er iets vast lopen, bij digitaal is het dan niet meer vertalen in bitjes omdat er niet meer zijn.

Het scoop beeld voegt niet zo veel toe, of je moet vragen of de zender een test toon uit wil zenden, zoals  vrougah dat wel gebeurde, voor of na de uitzending, een vu meter zou meer info geven.

 

Je kan de audio in een computer stoppen en dan bv audacity gebruiken om op te nemen en niveaus te vergelijken, je kunt dan ook helemaal inzoomen op de golfvorm om te zien of die vastloopt, platte toppen.

 

Maar met zo’n duidelijk niveau verschil is het duidelijk dat er van uit kpn iets niet klopt.


@KeesYagi,

Jij snapt het Kees.

Ik heb langer met de scoop gekeken en het is lastig om te zien maar af en toe loopt het geluid bij VRT 2 gewoon vast en dat is keiharde vervorming maar afhankelijk van de soort muziek is het toch lastig om te horen.

De beelden van de scoop bevestigen alleen wat ik hoor, dat wilde ik alleen op deze manier maar aantonen.

Tegenwoordig wordt het geluid zo opgepompt dat het harder “lijkt te klinken” maar in feite toegevoegde vervorming is van audio processors en limiters.


Zover hoeven we nu niet te gaan. Ik ga eerst kijken hoever ik hiermee kom. 


Zender is bv idd stuk harder dan Q-music. Maar helaas, kan hier geen vervorming constateren. Niet op mijn speakers en ook niet via mijn koptelefoon. Overigens hebben ze geen heel erg mooie geluidsprocessing.

Volumeverschil is wat anders dan vervorming. Net als processing.

Neemt niet weg dat “vervorming” elders toch wel het geval kan zijn. (als apparatuur niet goed overweg kan met de processing bijvoorbeeld)


Frans, het lukt ons niet om dit te reproduceren en ook op jouw account zien we niets geks. 

Dan blijft de optie om een monteur jouw kant op te sturen. Het nadeel is wel dat er kosten in rekening worden gebracht wanneer de monteur ook niets kan vinden. Kortom: als je zeker weet dat dit bij jou speelt, dan kunnen we dit doen. 

Ik hoor graag van je.


@Alex_P 

Ik denk niet dat een monteur kan veranderen wat er uit mijn ontvanger komt.

Ik ga binnenkort met mijn scoop op pad in de buurt om te kijken of andere mensen hetzelfde probleem hebben als ik, misschien komen we dan iets verder.