Skip to main content
Vraag

Overzicht van mijn problemen bij KPN TV en internet

• March 21, 2026
  • 44 reacties
  • 522 keer bekeken

Robbietobbie
Helper
Forum|alt.badge.img

Langs deze weg wil ik mogelijke toekomstige klanten van KPN informeren over de huidige status van de problemen die er zijn bij KPN. Ikzelf heb ooit de overstap gemaakt van Odido naar KPN met de hoop dat problemen minder zouden zijn. Helaas is gebleken dat dit na anderhalf jaar, absoluut niet zo is. Ik splits de problemen uit in internet, Wifi netwerk via KPN "super" wifi en TV.

1. Internet: helaas moet ik constateren dat het meerdere keren per maand voorkomt dat de complete internet verbinding wegvalt. Dit heeft dan niets met een geplande update te maken, maar treedt spontaan op. Soms is het voldoende om maar gewoon een kwartier te wachten, maar meestal dien je dan alles (glasvezel kastje, modem en eerste wifi punt) weer opnieuw te starten. Geen oplossing vanuit de kant van KPN.
  2. "Super" wifi van KPN: na vele jaren gebruikt te hebben gemaakt van een Netgear (Orbi) mesh Wifi netwerk (geen Wifi 6 ondersteuning, dus netwerk uit de lucht gehaald) dacht ik er verstandig aan te doen 3 Super Wifi punten aan te schaffen via KPN. Dat bleek een hele grote fout. Deze post wordt te lang als ik alle problemen wil vermelden, dus ik beperk met tot de software (APP of via de browser naar interne router) en het mesh gedeelte. Om te beginnen de software: volgens KPN een "ongoing" situatie om deze software wel goed werkend te krijgen. Dat is al meerdere jaren "ongoing" als je kijkt naar de zeer vele klachten hierover. Zowel de APP als de browser software versie is niet in staat om je te laten zien welke apparaten zijn verbonden via welk wifi punt. De hele topolopgie weergave klopt van geen kanten en is altijd verschillend (beide fout) tussen de mobiele APP en de browser versie.

Als het gaat om het "mesh" gedeelte van deze KPN boxjes, die doen niet waar een mesh netwerk voor is bedoeld, namelijk het ongemerkt schakelen tussen de verschillende access points met het beste signaal op dat moment. Als je oplet, zie je dat en kun je na een paar pogingen je wifi opnieuw verbinden (dan wel naar het meest logische punt vaak, maar ook niet altijd). Let je niet op, dan switched je telefoon naar 5G (of 4G) en loop je kans bij een kleiner data abonnement bij je provider dat je eind van de maand een akelige verrassing krijgt. Gelet op de jaren waarin dit mesh probleem al wordt vermeld, zie ik voorlopig geen oplossing via KPN.
  3. TV (stream) via Sagemcom TV kastjes van KPN: kort en goed, dit is bedroevende hardware klaarblijkelijk. Ook hier weer (zoek maar eens in deze community) stikt het van de vragen over slechte streams (video) en wegvallend geluid (audio). Video: als je bijvoorbeeld denkt om op het kastje je streaming APP's te zetten (Viaplay, Netflix, Disney, en wat al niet meer), dan heb ik een hele goede tip voor je: NIET DOEN. De kwaliteit dan de streams via deze app's op je KPN kastje zijn vele malen SLECHTER dan wanneer je ze (als je goede smart TV hebt) via je TV zelf installeert en laat lopen. Audio: ik val in herhaling maar het is niet anders (zoek wederom maar in deze community), ook dit is zeer slecht. Het doet er niet toe hoe je de audio instelt op het kastje (Doby digital, PCM of pass-through) als je naar een programma kijkt op een tijdstip dat er veel wordt gekeken, dan valt je geluid gewoon af en toe uit voor een paar seconden. Daar kun je zelf helemaal niets aan veranderen. Dat het een probleem van de capaciteit van de KPN servers is, staat voor mij wel vast. Kijk je bijvoorbeeld naar een al eerder uitgezonden programma op dezelfde zender waar je nu live problemen ondervindt, dan zul je zien dat het dan niet optreedt. Dit zal met buffering te maken hebben o.i.d. waar KPN bij live geen gebruik van kan maken.

Tot slot: ik verzoek met klem om alleen op mij direct te reageren als je moderator bent en werkt bij KPN. Ik zit uitrukkelijk niet te wachten op allerlei (goedbedoelde) adviezen over HDMI kabels, herstarten van router en wifi punten, doorgeven van software versies etc. De problemen die ik hier schets hebben daar namelijk niets tot zeer weinig mee van doen. Het mag dan ook duidelijk zijn dat ik zodra mijn abo afloopt en de problemen nog steeds aanwezig zijn, afscheid ga nemen van KPN.

44 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 21, 2026

Tot slot: ik verzoek met klem om alleen op mij direct te reageren als je moderator bent en werkt bij KPN. Ik zit uitrukkelijk niet te wachten op allerlei (goedbedoelde) adviezen over HDMI kabels, herstarten van router en wifi punten, doorgeven van software versies etc. De problemen die ik hier schets hebben daar namelijk niets tot zeer weinig mee van doen. Het mag dan ook duidelijk zijn dat ik zodra mijn abo afloopt en de problemen nog steeds aanwezig zijn, afscheid ga nemen van KPN.

Beste ​@Robbietobbie dit forum is voor klanten en door klanten onder toezicht van een moderatieteam dat waar nodig bijspringt en is dus géén helpdesk van KPN. Er bestaan geen moderatoren bij KPN die niet bij KPN werken.

Wil je hier niet geholpen worden, stel dan je vraag rechtstreeks aan de helpdesk van KPN via de bekende contactmogelijkheden.

Succes bij je nieuwe provider straks.😎

Robbietobbie
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • March 21, 2026

Beste Jan,

Er kijken hier met enige regelmaat KPN medewerkers die wel rechtstreeks contact onderhouden en je proberen te helpen. De helpdesk van KPN was ik nog vergeten te melden bij de zaken die niet goed geregeld zijn. Dank voor die toevoeging en ik zal mijn ervaringen met de helpdesk van KPN ook nog even toevoegen aan de originele post 😑

Robbietobbie
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • March 21, 2026

Met dank aan JanD:

1. Als toevoeging op de oorspronkelijke post: de helpdesk van KPN is ook zo goed als niet bestaand. De BOT die ze gebruiken is niet slimmer dan mijn Senseo. En krijg je iemand te pakken nadat je eerst met die BOT te maken hebt gehad, dan moet je eerst weer het riedeltje opdreunen van de firware versies die in je hardware aanwezig zijn en de versies van de software die je gebruikt. Daarna mag je alle stekkers eruithalen en een kwartier wachten met alles opnieuw op te starten. Waarna je dus na een half uur erachter komt dat dit niets heeft opgelost...

Forum|alt.badge.img+2
  • Topper
  • March 21, 2026

De negatieve ervaringen van Robbietobbie kan ik wel begrijpen. Zelf, en in mijn omgeving, zie ik hetzelfde gebeuren met de standaard hardware, welke KPN meeleverd bij hun abonnementen.

Prive heb ik ook KPN internet, en dit is perfect...Alleen moet je hiervoor wel je eigen hardware regelen..

TV diensten van KPN heb ik gisteren opgezegd, het ITV platform was goed, maar sinds de overgang naar de Android ontvangers alleen maar gezeik, en mindere kwaliteit.

Nu gaat per april het pluspakket ook nog eens verschraald worden (on demand film en series verdwijnen)

Ben nu voor tv weer terug bij Canal Digitaal (Canal+)

Robbietobbie
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • March 21, 2026

Ik heb een sagemcom kastje. Daar heb je haperingen in het geluid op alle ESPN zenders, 24 kitchen, Discovery Channel etc. En beeld via apps op het kastje (bijvoorbeeld Viaplay) is beduidend minder dan de Viaplay app op mijn Samsung Neo Qled. Dus kies maar... 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • March 22, 2026

Ik heb twee tv+ontvangers. Bovenstaande "problemen" zijn er bij mij noot geweest en ik heb ze al sinds de testfase. Eén ontvanger is met een kabel aangesloten op het modem en de andere staat via wifi z'n werk te doen. 

Robbietobbie
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • March 22, 2026

Ik overweeg om de KPN + APP op een Rocktek GX1 te zetten (Google TV box, Android TV 12) die ik nog heb liggen. Dat moet werken lijkt mij? Ik kan de APP ook niet vinden via de Samsung bibliotheek van mijn Qled tv. 

Robbietobbie
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • March 23, 2026

Update: vanmiddag besloten de KPN Plus APP voor Android te installeren (notabene op het KPN kastje zelf). Verbazingwekkend te ervaren dat de App gewoon beter werkt dan het hardware kastje zelf. Wisselen van zenders gaat vele malen sneller, stream start sneller in, geen latency tussen geluid en beeld en geen enkele haperingen in het geluid.

Ik ga mijn eigen Android kastje plaatsen en dan kan het KPN kastje retour. De erotiek zenders kunnen me gestolen worden (niet op de APP) en dat geldt ook voor de paar 4K zenders. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 23, 2026

Pas je tv aan naar "app only". Dat doe je in MijnKPN. Het scheelt echter niets in de prijs. 

Robbietobbie
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • March 23, 2026

Bij mij wel, ik heb twee kastjes. Bovendien heb ik een kwalitatief veel beter Android kastje dan de verouderde sagemcom oplossing. En omdat er geen goede app is voor mijn Samsung Tizen TV (Neo qled uit 2023) heb ik wel een Android/Google TV kastje nodig. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 23, 2026

Oh. Dan misschien maar downsizen naar één ontvanger?

Via de app ook geen radio zenders. 

Robbietobbie
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • March 23, 2026

Doe ik ook. Al is het alleen maar omdat ik weet dat er via de Android App een vertraging optreedt. Nu niet erg, straks met WK wel minder dan. Dat is sowieso een dingetje. Altijd weer afwachten welke buur in de straat de snelste verbinding en/of hardware aanbieder heeft (Odido, KPN, Delta, etc). Radio luister ik alleen in de auto, dan meestal ook Spotify trouwens. De radio hier in de kamer staat sowieso alleen aan (aparte Dab plus ontvanger dan) tijdens de kerst, top 2000. 

Robbietobbie
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • March 23, 2026

Update na 8 uur kijken naar verschillende zenders via de Android App: nul keer verlies van geluid, geen enkele keer vastloper of slechte video stream.

Ik vind het ongelooflijk dat deze app dus beter werkt dan de software op de sagemcom van KPN zelf. Waarom het kastje dan zo gepusht wordt is mij een raadsel. Koop een goede Android speler, installeer de Android TV plus app en geen omkijken naar. Of, als je een Android TV hebt, installeer alleen de APP.

Alleen op de koop toenemen dat KPN geen 4K aanbiedt via de app (via kastje ook maar twee of drie) en dat je geen erotiek zenders krijgt te zien. Dat lijkt me geen probleem... 

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hi ​@Robbietobbie, dank voor je uitgebreide toelichting en het delen van je ervaringen. Ik begrijp goed dat het erg frustrerend is wanneer je op meerdere onderdelen problemen ervaart, zeker als je al langer klant bent en hier geen verbetering in ziet. 

Je geeft aan dat je liever geen reacties vanuit de Community krijgt. Je hebt al eerder topics aangemaakt, dus je weet vast hoe het hier werkt, maar toch voor de duidelijkheid: onze community bestaat voor een groot deel uit andere gebruikers en klanten, die anderen graag op weg helpen. Natuurlijk zijn wij als moderators ook aanwezig om te helpen waar het nodig is. Zodoende sluit ik nu aan.

Ik neem je punten stuk voor stuk serieus mee: de wegvallende internetverbinding, de werking van de SuperWifi, de problemen met de TV+ Box en streams en jouw ervaring met onze klantenservice. Dit zijn zaken waar we graag goed naar kijken.

Wat betreft je opmerking over de aanpak: om je gericht te kunnen helpen en om dit goed te kunnen onderzoeken, hebben we wel meer informatie nodig over je situatie (zoals aangesloten apparatuur, instellingen en wat je al hebt geprobeerd). Ik begrijp dat je niet zit te wachten op standaard adviezen, maar zonder deze informatie kunnen we helaas niet goed achterhalen waar het probleem precies zit.

Als je ervoor openstaat, kijken we graag samen met je naar je situatie. Gezien de verschillende punten is het handig om dit 1 op 1 telefonisch te bespreken. Je kunt zelf een belafspraak inplannen op een moment dat jou uitkomt via onze digitale assistent.

Je kunt dit uiteraard ook via de community blijven bespreken. Houd er wel rekening mee dat de reactietijd hier soms wat langer kan zijn en dat we niet altijd alles direct kunnen oplossen. Wil je sneller en gerichter geholpen worden, dan is een belafspraak vaak de meest effectieve manier.

Daarnaast zie ik dat je verschillende topics hebt lopen. Het lijkt me goed om al je punten hier te verzamelen en niet verspreid over verschillende topics. Alleen op die manier kunnen we je het beste verder helpen en houden we het overzichtelijk.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 24, 2026

Ach. Woonkamer de app. Slaapkamer kpn kastje. En hoppatee 😁🤓

Bij mij werkt de DIW7022 zonder genoemde problemen. Al 3 jaar. Wel 1 à 2 keer per maand herstarten. Maar niet voor genoemde problemen. 

En inderdaad. M'n Nokia streamingbox 8000,  zeker net zo lang in huis, en m'n Chromecast Google-TV 4k heb ik nog niet zo vaak hoeven herstarten. 

In verband met radio én 5.1 set wil ik toch kpn ontvanger in de woonkamer. 

Robbietobbie
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • March 24, 2026

Ik vind het prima om al mijn punten hier te verzamelen. Sommige van mijn topics of vragen zijn al op beantwoord gezet door een collega van je, zonder dat ze dat echt zijn, laat staan dat het probleem is opgelost.

Ik ga hier morgen alles op een rijtje zetten dan. Overigens zijn het problemen waar ik niet alleen tegenaan loop, gelet op de vele meldingen hier. 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

@Robbietobbie, ik heb jouw reacties uit dit topic hierheen verplaatst omdat jij in dat andere topic met jouw issues de originele topic starter volledig overstemt. En dat is niet de bedoeling ;)

Robbietobbie
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • March 25, 2026

@Erik van KPN : ok, ik heb de gebruiker in dat eerdere topic mijn mening gegeven en daar hou ik het dan verder bij.

@PeterG : het doet er niet toe of dat Sagemcom kastje het bij jou wel of niet goed doet. Ik geef aan dat het bij mij al heel lang zorgt voor haperingen in het geluid. Die haperingen zijn er niet als ik gebruik maak van de TV+ app (Android versie uit de Google play store). Geen enkele keer de afgelopen dagen op geen enkele zender ook maar 1 keer een verstoring.

@Alexandra van KPN : ik zal er morgen even goed voor gaan zitten en al mijn bevindingen en issues hieronder weergeven. Dan hoop ik echter ook dat deze worden opgepakt en daar waar mogelijk door KPN worden opgelost?

Robbietobbie
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • March 25, 2026

Test bericht

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

@Alexandra van KPN : ik zal er morgen even goed voor gaan zitten en al mijn bevindingen en issues hieronder weergeven. Dan hoop ik echter ook dat deze worden opgepakt en daar waar mogelijk door KPN worden opgelost?

Dat is prima! Als je zo uitgebreid mogelijk bent over waar je precies tegen aan loopt, welke apparatuur je gebruikt (merk en type etc), hoe alles aangesloten is en wat je al hebt geprobeerd, dan denk ik hier graag met je mee. Let wel op, dat kan ik dus alleen met voldoende informatie, en soms kan reactie via de Community dus even duren, dus houd daar ook rekening mee.

Vind je dat niet ideaal, dan is dat natuurlijk ook goed, dan is een belafspraak een betere oplossing om dingen op te lossen.

Robbietobbie
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • March 26, 2026

@Alexandra van KPN : Dat is prima, zie nu ook mijn "handtekening" met zoveel mogelijk info daar al in.

1. Storingen KPN: gelukkig kan ik melden dat het minder vaak lijkt voor te komen dat er verbindingen (glasvezel aansluiting) wegvallen v.w.b. internet en TV. Geen idee of KPN wat heeft aangepast hier lokaal (wijk?) maar dat doet er niet toe voor mij nu, daarover tevreden.
  2. Probleem 1: Na het helemaal opnieuw opbouwen van mijn (alleen 3 x KPN Super Wifi 2.0 met laatste firmware) mesh netwerk, spelen er 2 problemen. Ten eerste: het overgaan van devices van het ene naar het andere (sterkere) punt gaat slecht. Devices (mobiele telefoons, tablets, laptops) blijven hangen aan het punt waar een eerdere verbinding mee is gemaakt. Wifi stoppen en starten is enige oplossing. Soms zie ik dat een device uiteindelijk (na een paar uur soms) wel spontaan de sprong heeft gewaagd. Dat lijkt toeval. Ik zou dus heel graag van KPN willen weten of aan dit probleem gewerkt wordt. Op dit forum zijn er meerdere meldingen hierover. Probleem 2: nadat ik in een webbrowser eerst een herstart thuisnetwerk heb moeten uitvoeren (info in browser klopte totaal niet met topologie) is de informatie die ik nu krijg in de browser over het thuisnetwerk helemaal juist. Ik zie alle Wifi punten en alle aangesloten devices, bedraad of over wifi. Waar het probleem nu in zit is dat de MijnKPN app (waarin je ook info kunt zien over je netwerk en/of installatiehulp kunt krijgen) mij nu weet te melden dat ik niet ben verbonden met mijn Wifi netwerk. Ook dit is een probleem dat vaker voorkomt lees ik hier, dus ook hiervoor de vraag wat er gedaan gaat worden?
  3. Probleem 2: wegvallend geluid over een DIW7020 KPN TV kastje. Over meerdere zenders valt het geluid soms voor enkele seconden weg. Dat gebeurt op ieder tijdstip van de dag. Het treedt echter nooit op als je een programma terug kijkt of wanneer ik via dit kastje een andere streaming app gebruik. Het kastje zit bedraad aangesloten normaal gesproken via 2 switches terug naar het modem (KPN Box 12). Om zaken uit te sluiten heb ik alle geluidsinstellingen op het kastje wel geprobeerd, maar geen enkele zorgt voor een ander gedrag. Het kastje geeft nu zijn geluid direct door (pass-through) naar mijn Samsung Q70T Dolby Atmos systeem en mijn Samsung 2021 Neo Qled TV. Heel hinderlijk dus dat dan met enige regelmaat het geluid meerdere seconden wegvalt. De soundbar trouwens is via mijn TV verbonden via een high end HDMI (eARC aan) kabel. Om ook uit te sluiten dat de snelheid beperking die KPN op het TV kastje heeft gezet (100Mbit) het niet veroorzaakt, ook het kastje via Wifi aangesloten. Verbinding dan boven de 300Mbit (nog heel laag trouwens, gegeven het feit dat het kast 15 cm van een wifi punt afstaat, maar dat zal met de verouderde hardware in de DIW7020 te maken hebben, of oude android 11 versie?) maar ook dan wegvallend geluid. Uiteindelijk zelfs de standaard KPN TV Plus (Android versie uit de Google Play store) extra op de Sagemcom gezet en tot mijn stomme verbazing, geen enkele keer meer wegvallend geluid als ik daarover dan TV kijk. Dus de Android versie van de KPN TV App werkt beter (?) dan de versie "ingebakken" in de Sagemcom? Dat wil er bij niet in. Omdat de Android app om het zo te zeggen een vertraging heeft van een seconde of 30 op de normale stream via de Sagemcom, wil ik liever het kastje gebruiken. Zeker straks met het WK. De Android versie van de APP heeft verder geen mogelijkheden om aanpassingen te doen aan het geluid, dus vraag aan KPN: hoe kan het dan dat ik dit verschil zie en zou jullie nieuwe (Atmos) kastje een oplossing kunnen zijn en zo ja, kan ik die dan niet mogen uitproberen?

Voor nu lijkt dit me voldoende om mee te beginnen, dus ik zie graag de reacties vanuit KPN hierop. Voor de zekerheid, voor ik die vraag weer krijg, ja met enige regelmaat alles opnieuw gestart en ja alles is (automatisch) voorzien van de laatste fimware versies.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • March 26, 2026

Hier werkt alles gelukkig goed.

Alles is ook met UTP aangesloten.😉

Maar als het bij de één goed werkt, wil dat niet zeggen dat het bij een ander ook goed werkt.

(of andersom)

P.S.

KPN klantenservice (helpdesk zoals jij het noemt) is gratis bereikbaar op 0800-0402

Robbietobbie
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • March 26, 2026

@joop2011 : Dat is heel mooi. Maar daar gaat deze post niet over.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • March 26, 2026

@joop2011 : Dat is heel mooi. Maar daar gaat deze post niet over.

Titel is:

Overzicht van problemen bij KPN TV en internet

Dus eigenlijk indirect toch wel.😉

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • March 26, 2026
  1. Die 2 switsches, hebben die wel IGMP Snooping?
  1. En zit er toevallig ook een DVS tussen? 
  1. Heb je koper of glasvezel?

Sorry, de lappen tekst zijn veel te lang en niet om door te komen.

Dus niet alles gelezen.