Skip to main content
Vraag

Overzicht van mijn problemen bij KPN TV en internet

• March 21, 2026
  • 44 reacties
  • 522 keer bekeken

Toon eerste bericht

44 reacties

Robbietobbie
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • March 26, 2026

@joop2011 : tja..

@Alexandra van KPN : zou jij de titel aan willen passen naar: Overzicht van MIJN problemen bij KPN TV en internet? 

Robbietobbie
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • March 30, 2026

Gewoon glasvezel, gigabit. Cat 5E kabel direct naar poort 1 (vanaf kpn box 12 modem) van TL-SG108E switch met IGMP snooping aan (gecontroleerd in switch admin omgeving zelf). Op poort 5 cat 5e kabel naar sagemcom kastje. Probleem blijft gewoon bestaan. Dus dat hele IGMP verhaal maakt niks uit. 

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • March 30, 2026

Ach. Woonkamer de app. Slaapkamer kpn kastje. En hoppatee 😁🤓

Bij mij werkt de DIW7022 zonder genoemde problemen. Al 3 jaar. Wel 1 à 2 keer per maand herstarten. Maar niet voor genoemde problemen.

Waarom moet je die 1 á 2 keer per maand herstarten? Zou het kunnen zijn dat je geen problemen hebt met de DIW7022, juist omdat je die één of twee keer maandelijks herstart? 

Mijn zus heeft ook een paar jaar de DIW7022. Die ervoer er ook problemen mee: vastlopen, haperend geluid, en niet startende apps.

De box is al eens vervangen en ook na monteursbezoek bleef het probleem, maar doordat zij nu eens in de zoveel tijd de box een nachtje van de stroom haalt (op advies van de monteur) blijven de problemen weg. Dat geeft toch aan dat er iets in de DIW7022 niet goed gaat?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 30, 2026

Dat zou best wel eens kunnen. Bij mij loopt af en toe de gids vast; menu blijft dan bovenin staan. Dan doe ik een herstart. 

Robbietobbie
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • March 30, 2026

Ach. Woonkamer de app. Slaapkamer kpn kastje. En hoppatee 😁🤓

Bij mij werkt de DIW7022 zonder genoemde problemen. Al 3 jaar. Wel 1 à 2 keer per maand herstarten. Maar niet voor genoemde problemen.

Waarom moet je die 1 á 2 keer per maand herstarten? Zou het kunnen zijn dat je geen problemen hebt met de DIW7022, juist omdat je die één of twee keer maandelijks herstart? 

Mijn zus heeft ook een paar jaar de DIW7022. Die ervoer er ook problemen mee: vastlopen, haperend geluid, en niet startende apps.

De box is al eens vervangen en ook na monteursbezoek bleef het probleem, maar doordat zij nu eens in de zoveel tijd de box een nachtje van de stroom haalt (op advies van de monteur) blijven de problemen weg. Dat geeft toch aan dat er iets in de DIW7022 niet goed gaat?

Dat geeft toch ook al aan dat die kastjes oude hardware bevatten en gewoon niet goed werken? Dus KPN, neem klachten wat serieuzer en vervang die Android 11 mickey mouse hardware 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • March 30, 2026

Misschien vreemd, maar na het uitzetten van IPv6 heb ik geen problemen meer.

Kan toeval zijn natuurlijk.

En inderdaad, Android TV versie 11 is ondertussen aardig antiek.😉

Robbietobbie
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • March 30, 2026

@joop2011 , waar heb jij dan IPv6 uitgezet? En misschien kan Alexandra vertellen wat het uitzetten van IPv6 dan uit zou kunnen maken? 

@Alexandra van KPN

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • March 30, 2026

@joop2011 , waar heb jij dan IPv6 uitgezet? En misschien kan Alexandra vertellen wat het uitzetten van IPv6 dan uit zou kunnen maken? 

@Alexandra van KPN

Op het KPN modem / router.

Ik had daarna geen problemen meer.

Zie ook hier.

Dus op de Experiabox V10 of Box12 of Box14

lenb
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • March 30, 2026

Bedankt voor je duidelijke overzicht in je topic over een aantal manke , en dan met name ,,Dat het een probleem van de capaciteit van de KPN servers is, staat voor mij wel vast’’ !

Weten doe ik het niet maar daar zou best wel eens een kern van waarheid in kunnen zitten gezien de dagelijkse problemen die ik ook meemaak met het systeem.

👍.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • March 31, 2026

Bedankt voor je duidelijke overzicht in je topic over een aantal manke , en dan met name ,,Dat het een probleem van de capaciteit van de KPN servers is, staat voor mij wel vast’’ !

Weten doe ik het niet maar daar zou best wel eens een kern van waarheid in kunnen zitten gezien de dagelijkse problemen die ik ook meemaak met het systeem.

👍.

Als het klopt wat jij schrijft, dan zou iedereen hier last van moeten hebben. 

En dat is niet zo.

Meeste problemen worden veroorzaakt door het eigen netwerk in je huis.

1. Verkeerde UTP kabel.
  2. 4 aderige UTP kabel i.p.v. 8 aderige UTP kabel
  3. Knik in de UTP kabel
  4. DVS
  5. Switch zonder IGMP snooping
  6. Bij Wifi, te druk wifi verkeer
  7. Onjuiste HDMI kabel
  8. Onjuiste HDMI ingang tv
  9. Onjuiste instellingen van de KPN tv ontvanger
  10. etc.

Als het bij jou niet goed werkt, wil dat niet zeggen dat het bij een ander ook niet goed werkt.

Of andersom.😉

lenb
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • March 31, 2026

👍.

Als het klopt wat jij schrijft, dan zou iedereen hier last van moeten hebben. 

En dat is niet zo.

Meeste problemen worden veroorzaakt door het eigen netwerk in je huis.

1. Verkeerde UTP kabel.
  2. 4 aderige UTP kabel i.p.v. 8 aderige UTP kabel
  3. Knik in de UTP kabel
  4. DVS
  5. Switch zonder IGMP snooping
  6. Bij Wifi, te druk wifi verkeer
  7. Onjuiste HDMI kabel
  8. Onjuiste HDMI ingang tv
  9. Onjuiste instellingen van de KPN tv ontvanger
  10. etc.

Als het bij jou niet goed werkt, wil dat niet zeggen dat het bij een ander ook niet goed werkt.

Of andersom.😉

Dan moeten alle 3 monteurs die al zijn geweest en die overleg hebben gehad met het eindstation een expert-monteur allemaal een pak voor hun broek krijgen dat zij het ook niet weten terwijl al jouw oplossingen zo voor de hand liggen.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Titel aangepast ​@Robbietobbie!

Wat probleem 1 betreft, we zijn steeds bezig om onze apparatuur waaronder SuperWifi verder te verbeteren. Voor het laatste nieuws kan je onze Product Updates volgen, mocht je dat interessant vinden. Zit je al op de laatste versie die ik hiervoor linkte? En hoe zijn je SuperWifi's aangesloten? En wat voor kleur hebben de lampjes van je SuperWifi's (groen, knipperend groen of anders)? 

En probleem 2 wat het geluid betreft bij TV+. Als je het tijdelijk test zonder soundbar, werkt het geluid dan wel goed, of ook niet? 

Vervolgens. Als je het daarna test door het andersom aan te sluiten: Sluit de TV+ Box aan op de tv, en sluit de tv aan op de soundbar, hoe gaat het dan? Oftewel, dus NIET TV+ Box aansluiten op de soundbar, en soundbar op tv.

Ik ben benieuwd naar de bevindingen!

Robbietobbie
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • April 2, 2026

@Alexandra van KPN  : alles laatste versies en alles bedraad aangesloten via moderne switches (managed, TP link welke jullie ook aanbieden met IGMP snooping aan). Dit lost mesh probleem niet op. En het lost wegvallen geluid ook niet op. Iedere andere app (ook via en op jullie sagemcom kastje) vertoont dit gedrag niet. Zelfs niet kpn plus tv app (android) op dat kastje geïnstalleerd. Alleen de kpn tv app bij meerdere zenders vertoont dat gedrag. Volgorde aanpassen aansluiten hardware gaat niet (zie mijn handtekening vwb mijn TV, Samsung voorzien van One-box). 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • April 2, 2026

Titel aangepast ​@Robbietobbie!

Vervolgens. Als je het daarna test door het andersom aan te sluiten: Sluit de TV+ Box aan op de tv, en sluit de tv aan op de soundbar, hoe gaat het dan? Oftewel, dus NIET TV+ Box aansluiten op de soundbar, en soundbar op tv.

Die optie is altijd de beste.

Sgemcom DIW7022 (KPN tv+ box) met goede HDMI kabel naar HDMI 1 ingang op de tv.

Tv HDMI 2 (eARC) naar de Soundbar.

En het probleem als je de Sagemcom DIW7022 naar de soundbar aansluit en dan vanaf de soundbar naar de tv kan inderdaad dit probleem geven.

Want waarschijnlijk is de HDMI doorvoer van de Soundbar te laag en de Sagemcom DIW7022 presteert het beste als hij meteen met de tv (via de HDMI) kan communiceren.

Robbietobbie
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • April 2, 2026

@joop2011 : lees even wat ik aangeef. Als ik de "gewone" android tv plus app installeer op het kastje, treedt het probleem nooit op. Alleen bij de voorgeïnstalleerde TV app op het kastje. En verder, ik heb een Samsung TV met een one connect box. Dus alles zit aangesloten op deze box met dunne kabel naar TV. Earc werkt prima, high end HDMI ook nog. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • April 2, 2026

@Robbietobbie 

Heftige reactie hoor.

Ik reageerde op wat Alexandra schreef en gaf daar een algemene reactie op.

De Samsung tv met een los kastje ken ik.

Dat kastje is in principe de complete tv ontvanger en via het kabeltje naar de tv word alleen de informatie doorgegeven om het beeld te kunnen projecteren.

Voordeel van zo'n systeem is dat als de tv plat op de muur zit, hij er niet steeds af hoeft.

Verdere voordelen zie ik niet.

Verder is het een mooi systeem en een goed beeld.

Robbietobbie
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • April 2, 2026

@joop2011 : ok. 

lenb
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • April 2, 2026

Correctie , al 𝟒 monteurs !

Robbietobbie
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • April 2, 2026

Correctie , al 𝟒 monteurs !

Dan inderdaad hele slechte monteurs. Misschien kunnen ze informatie inwinnen hier, bij de experts...