Skip to main content

Om meer inzicht te krijgen over het gebruik van specifieke aansluitingen op de tv-ontvanger zijn we benieuwd naar de manier waarop jullie de audio apparatuur (AVR/Versterker) hebben aangesloten. Willen jullie ons helpen en de poll invullen? De resultaten nemen we mee in toekomstige productontwikkelingen.

 

Ik heb de ontvanger optisch aangesloten omdat het kan, in de praktijk wordt het apparaat voornamelijk voor TV gebruikt. De DAB+ ontvanger en Spotify Connect in de AVR zijn de hoofdbronnen voor audio.


Je kan maar één keuze maken. Ik heb er eigenlijk 2 nodig.

→ via de mini-jack aansluiting
→ via de optical out van de televisie

Voor radio is ie analoog (mini jack) aangesloten op de versterker. En het televisietoestel, dus niet de ontvanger, optisch naar de versterker.

:arrow_right: Als de tv uitgezet wordt, en dus het optische signaal naar de versterker uitgaat, schakelt de versterker automatisch naar analoog in via dezelfde bron!

Zo heb ik zonder omswitchen naar andere “ingangskeuze” op de versterker geluid v.d. ontvanger met tv uit. En met tv aan geluid van zenders, én alle apps op de Smart-tv zelf!

Dus:

Ontvanger: alleen mini jack in gebruik
Televisie: optisch naar audio


Vorige week heb ik mijn zus geholpen met het aansluiten van TV (Arris 5202) van KPN.

Werkt prima maar wel erg basic, zeker voor het paradepaardje. Wat er door m’n zus gemist wordt:

  • Display. Ze luistert vaak naar de radio. Handig is dan het logo van de gekozen radiozender te zien. Hoeft bij het afstemmen de TV niet aangezet te worden
  • Aansluiten Bluetooth speaker.
  • Aansluiten Bluetooth of USB toetsenbord (zoeken naar titels in bijvoorbeeld Videoland en andere apps).
  • Extra netwerkuitgang (voor de Smart TV of Computer).
  • Zenders op eigen volgorde zetten.

Wij hebben de tv ontvanger (Arris vip 5202) aangesloten via HDMI op een soundbar, en de soundbar is dan weer via HDMI aangesloten op de tv.


Over toekomstige ontwikkelingen gesproken en in het kader van open naar eigen hardware. Graag zou ik een Google TV versie zien van de ITV frontend die gebruik maakt van de multicast streams en iTV features.


Ik zie dat ik verkeerd heb gestemd zie ik, ik wilde kiezen voor de ‘via een Audio-uitgang van de televisie’

Vindt dat gewoon het meest logische, een beetje tv is voorzien van alle aansluitmogelijkheden, waarom moet dit dan alsnog op een tv ontvanger, nu ben ik niet bekend met alle geluidsystemen, maar redelijkerwijs lijkt het mij dat alles bijna wel aansluitbaar is via de tv. Hoe het dan qua bediening voor het geluid zit weet ik niet. Ik heb gewoon Sonos, op de HDMI of de Optical van de tv, en het werkt altijd  :yum:

Introduceer dan een soort van interactieve hdmi tv module met een interweb aansluiting  (géén idee of zoiets kan hoor) prik die in de tv. En weg ontvanger :yum:


Optisch van de ontvanger naar de Sony Homecinema en vandaar uit met HDMI naar de TV en tevens HDMI vanaf de ontvanger naar de TV. 

Zo kan ik radio luisteren via de ontvanger met de TV uit. 


Ik zie dat ik verkeerd heb gestemd zie ik, ik wilde kiezen voor de ‘via een Audio-uitgang van de televisie’

Vindt dat gewoon het meest logische, een beetje tv is voorzien van alle aansluitmogelijkheden, waarom moet dit dan alsnog op een tv ontvanger, nu ben ik niet bekend met alle geluidsystemen, maar redelijkerwijs lijkt het mij dat alles bijna wel aansluitbaar is via de tv. Hoe het dan qua bediening voor het geluid zit weet ik niet. Ik heb gewoon Sonos, op de HDMI of de Optical van de tv, en het werkt altijd  :yum:

Introduceer dan een soort van interactieve hdmi tv module met een interweb aansluiting  (géén idee of zoiets kan hoor) prik die in de tv. En weg ontvanger :yum:

heb je dan vertraging in je geluid t.o.v. het beeld op je tv?


Via HDMI naar mijn soundbar. 
 

Maar ik wil wel aanduiden dat ik t bijzonder positief vind dat KPN zo flexibel is en ook gewoon optische aansluiting ondersteund. 


Ik heb de 8001 zowel via HDMI > tv > HDMI-ARC > soundbar aangesloten voor tv kijken en via Optisch > soundbar voor alleen radio luisteren. Maar er is dus alleen optisch een directe koppeling tussen 8001 en soundbar, dus heb ik dat gestemd.


Antwoorden is lastig maar in principe als volgt. ITV ontvanger via HDMI naar Philips TV en dan HDMI\ARC naar Philips Fidelio of bij gebruik van Radio via itv ontvanger doormiddel van Optical naar Philips Fidelio.


HDMI in de Pioneer VSX 520 en daarvandaan naar de TV,  zitten ook de Blu-Ray speler en Android box op, geheel bedien ik met een Harmony compagnion zodat alle andere AB’s in de kast kunnen blijven liggen, 1 druk en de gewenste apparatuur schakeld in de de Pioneer gaat op de goede ingang.


Thuis heb ik de STB doorgelust naar de receiver via HDMI en vanaf daar wederom via HDMI naar de tv. 

Onderweg heb ik deze bad boy op de schouder. :sunglasses:

 


Onderweg heb ik deze bad boy op de schouder. :sunglasses:

 

😂😅

 


Ik heb de 5202 zowel via HDMI > televisie > HDMI-ARC > home cinema set aangesloten voor televisie kijken en via optisch > home cinema set voor radio luisteren. 

 

Ik heb in de poll maar voor "via de HDMI-aansluiting" gekozen maar eigenlijk hoort de keuze "via de Optical-aansluiting" ook gekozen te worden.


Dank voor alle reacties tot zover! Ik zal voor de context ook de reacties meesturen met de resultaten.:v_tone3:


Ikheb de tv ontvanger (HMB2260) aangesloten via HDMI op een soundbar, de soundbar is dan weer via HDMI aangesloten op de tv.


Ik heb het zo aangesloten:

TV ontvanger (HDMI) → TV toestel → Optical kabel → Soundbar


TV Ontvanger  -»  4K TV  -»  HDMI (ARC)  -»  Sonos. 

De ontvanger gebruik ik alleen voor lineaire tv. 

Radio of muziek luisteren gaat via SONOS en/of Spotify 

Netflix, Disney+ etc gaat via apps op de tv.

Voor mij is een HDMI-uitgang op de ontvanger dan ook voldoende.


Toen ik nog de VIP2952 had staan voordat ik hem doorgaf aan mijn huisgenoten zat mijn iTV-ontvanger enkel met de HDMI op mijn Xbox One, vanuit mijn Xbox One door naar de tv (ivm gebrek aan een derde HDMI-poort), vanuit de TV lekker analoog naar een Edifier R1700BT 2.0-setje welke voor het geld echt heel goed klinken.

 

Tegenwoordig gebruik ik geen iTV meer met een decoder maar kijk ik enkel nog via de website aangezien er toch een PC aan mijn tv hangt. 


Ik heb de Soundbar van Samsung aangesloten via de optische uitgang van de TV.

Reden, Netflix via Smart TV en Blu-Ray speler.

 

Dus de KPN TV ontvanger gaat via een HDMI na de TV.

En van de TV gaat er met een optische kabel het geluid na de Soundbar (incl. Basboks).


goed ik zal uitleggen, ben een film man en van goed geluid ,bouw zelf high end,  buizen versterkers enz had domme fout gemaakt een jaar ziggo te nemen(hbo) en sneller internet, normaal haalde ik maar 14 mb bij kpn nu 60 weges 4 g modem.maar dat terzijde, hun(ziggo) film 1 had geen dolby, in hun forum uitgelegd, hoe je dat wel kan krijgen(hun oplossing een hdmi kabel nemen ...terwijl andere zenders wel in dolby zijn mmm) app aangepast na wat codes van mij. dus ik weet waar ik het over hebben, nu terug bij kpn die nu wel in buiten gebied snelheid kan halen via 4 g modem, nog meer dan beloofd

ik snap prima dat men bleutooth enz gebruikt vanwege de kabels of via foon, het is een kwestie van netjes weg werken, want bekabeling, is altijd beter dan welke draadloos ook, mijn eigen speakers hebben een kabel van 1 cm in doorsnee en dat is ook doorgezet in de speakers zelf, want wat helpt een goldplated aansluiting 1cm kabel in, daarna naar een scheidingsfilter met draad doorsnede van 3 mm, je creeert alleen maar warmte en volle  bas homaar.optisch aansluiten is het beste, niet voor niets legt men glasvezel aan, voor digitale bronnen en geen koper zoals in hdmi word gebruikt.

het is jammer dat men op school natuurkunde uit pakket gooiden, zou heel wat nepnieuws besparen


Bij mij is het zo aangesloten:

TV ontvanger HMB2260 (HDMI) → TV toestel → Optical kabel → Soundbar

Ik luister nooit radio via de KPN ITV ontvanger. Ik maak voor het luisteren naar de radio gebruik van de Sonos app.


Nu hebben we in de woonkamer: TV-ontvanger VIP5202 is met HDMI aangesloten op Samsung-TV en met optische kabel op BOSE 3-2-1.
Toen wij eerder in de woonkamer de VIP2952 hadden, was die met HDMI aangesloten op Samsung-TV en met een mini-jack-kabeltje op BOSE 3-2-1.
In beide situaties konden/kunnen wij radio luisteren zonder dat de tv aan hoefde/hoeft te staan.


Voor geluid tijdens TV kijken: HDMI

Voor geluid bij alleen radio luisteren: Optisch op de versterker