Skip to main content

Om meer inzicht te krijgen over het gebruik van specifieke aansluitingen op de tv-ontvanger zijn we benieuwd naar de manier waarop jullie de audio apparatuur (AVR/Versterker) hebben aangesloten. Willen jullie ons helpen en de poll invullen? De resultaten nemen we mee in toekomstige productontwikkelingen.

 

Daar zit je dan met je Sonos, of Sony Soundtouch.

(Wifi/netwerk)

Film geluid/radio over Wifi is niet mogelijk?


Heb de 5202 op een Denon AVR direct via de HDMI aangesloten. De Denon is de centrale waar verder o.á.  een Panasonic UHD  player op zit en een Apple TV4 4K.  Vanuit de Denon AVR dan met 1 HDMI naar de HDMI ARC ingang van de tv. Mooi om zoveel mogelijk alles in Dolby Atmos te beluisteren.


grappig ik hoor hier vaak de naam sonos als soundbar, oke als mensen het goed vinden, maar er zijn betere opties. let wel ik ben geen merken gek. zeker niet, haal het uit elkaar dan zie je… hoe je .. ver..

voorbeeldje, van de week overbuurvrouw en dochtertje een setje gegeven een actieve sub woofer en 4 sat,

vermogen 4x 50 en sub 100 watt rms gemaakt van wat ik gratis op marktplaats vond of nog zelf had, bij alli express een print met onderdelen gehaald ad 8,89 bluetooth 5.0. ( gemonteerd kost het 11 euro)het was effe wat zagen voor me en echt noten hout lakken. kosten 45 euro en de sonos staat nu te koop op marktplaats.  75 euro nadeel ---nu ze zelf goed setje hebben zullen ze minder hier film komen kijken:kissing_smiling_eyes: ach ook  bijstand moeders mogen goed geluid hebben denk ik, ze smurfen ook mee op mijn netflix,. noaberschap heet het hier in het noorden


wat ik zelf heb staan een buizen versterker(el 64 12 watt russ versie gaan langer mee ) optisch aangesloten en 7  transistors eindversterkers voor dts dolby ad 250 watt, als ik film kijk.platen alleen via buizen

zoals ik eerder zei hou van goede films en goed geluid


KPN had m.i. beter 2 tulp vrouwtjes-stekkers op hun ontvangers kunnen plaatsen vwb de extra audio via de versterker.

Bijna iedere versterker heeft tulp-ingangen.

(De meeste ouderen hebben geen verstand van een optische kabel).

Dan wordt het audio-signaal gewoon in “ouderwets” stereo weergegeven via hun versterker.

Dat begrijpen de ouderen wel.


KPN had m.i. beter 2 tulp vrouwtjes-stekkers op hun ontvangers kunnen plaatsen vwb de extra audio via de versterker.

Bijna iedere versterker heeft tulp-ingangen.

(De meeste ouderen hebben geen verstand van een optische kabel).

Dan wordt het audio-signaal gewoon in “ouderwets” stereo weergegeven via hun versterker.

Dat begrijpen de ouderen wel.

Daar heb je mooie converters voor zoals bijvoorbeeld deze.


Bedankt!

 


TV Ontvanger gaat naar de HDMI in van de Pioneer (VSX-830) receiver, en de HDMI out daarvan gaat weer naar de HDMI(arc) in van de TV. Ideale daarmee is is dat bij het inschakelen van de TV, de receiver ook automatisch aan gaat.

 

grappig ik hoor hier vaak de naam sonos als soundbar, oke als mensen het goed vinden, maar er zijn betere opties. let wel ik ben geen merken gek. zeker niet, haal het uit elkaar dan zie je… hoe je .. ver..

 

Wat mij betreft, te kort door de bocht… veel te kort door de bocht. De oplossing die je opsomt die werkt wel, maar ten eerste ziet iets wat uit de fabriek komt er vaak een stuk strakker/netter uit dan een zelfbouwprojectje. Ten tweede integreert het niet zo goed met andere zaken (zoals andere sonos apparatuur in je huishouden).

Zelf ben ik ook voornemens om een aantal sonos speakers te plaatsen bij de speakers van de TV. Ik hoef dan de tv niet meer aan te zetten om naar de radio te kunnen luisteren, kan het integreren met de rest van de sonos speakers in huis, en kan het ook heel eenvoudig bedienbaar maken binnen Home Assistant. Dat gaat hem met een zelfbouwproject toch echt niet worden.


Daar zit je dan met je Sonos, of Sony Soundtouch.

(Wifi/netwerk)

Film geluid/radio over Wifi is niet mogelijk?

Wat bedoel je?

 


TV Ontvanger gaat naar de HDMI in van de Pioneer (VSX-830) receiver, en de HDMI out daarvan gaat weer naar de HDMI(arc) in van de TV. Ideale daarmee is is dat bij het inschakelen van de TV, de receiver ook automatisch aan gaat.

 

grappig ik hoor hier vaak de naam sonos als soundbar, oke als mensen het goed vinden, maar er zijn betere opties. let wel ik ben geen merken gek. zeker niet, haal het uit elkaar dan zie je… hoe je .. ver..

 

Wat mij betreft, te kort door de bocht… veel te kort door de bocht. De oplossing die je opsomt die werkt wel, maar ten eerste ziet iets wat uit de fabriek komt er vaak een stuk strakker/netter uit dan een zelfbouwprojectje. Ten tweede integreert het niet zo goed met andere zaken (zoals andere sonos apparatuur in je huishouden).

Zelf ben ik ook voornemens om een aantal sonos speakers te plaatsen bij de speakers van de TV. Ik hoef dan de tv niet meer aan te zetten om naar de radio te kunnen luisteren, kan het integreren met de rest van de sonos speakers in huis, en kan het ook heel eenvoudig bedienbaar maken binnen Home Assistant. Dat gaat hem met een zelfbouwproject toch echt niet worden.

Volledig mee eens. Het is een beetje appels en peren. Ze lijken een beetje op elkaar maar de smaak is wezenlijk anders. Ik heb in het verleden vele merken surround/audio in huis gehad (van goede kwaliteit) en ben een paar jaar geleden overgestapt op Sonos. Over geluidskwaliteit kun je discussiëren, er zijn luidsprekers die vele malen beter klinken, true, maar bij Sonos gaat het zeker ook om gebruikersgemak. Radio, Spotify, tv en alle apps gewoon via Sonos. Zonder gedoe. Sinds kort de Roam erbij en die ‘sjouw’ik gewoon mee naar boven terwijl alles lekker doorspeelt. Ideaal, waarbij gebruikersgemak en prima geluid het bij mij gewonnen heeft van optimale beleving. 

 

On topic maar weer.  


  • HMB2260V2 > Toslink > Receiver (Voor geluid KPN radio en TV)
  • HMB2260V2 > HDMI > TV (Voor beeld TV)
  • TV > Toslink > Receiver > (Voor geluid smart TV)

Aan de receiver hangt verder nog:

  • CD speler (een klassieke)
  • Blu ray speler
  • Cassettedeck (ja ja:yum: uit de uitlooptijd)
  • Draaitafel (het meest klassieke apparaat bij ons)

Voor de duidelijkheid, geluid is onze centrale drijfveer, en ook radio is groot bij ons, en dan komt de TV. De receiver is een Yamaha uit 2017, die nu al weer na-ijlt in de behoefte aan toslink aansluitingen. We hebben dus al weer een switch hiervoor nodig. De Yamaha drijft twee Klipsch speaker zuilen (2.0 dus, voor de muziek). Afgezien van de toslink heel tevreden over die receiver (lees versterker, het receiver gedeelte is bij ons wat onbemind. DAB? Naaahhh.

Nu heb ik ook al weer begrepen dat tegenwoordig naar een aparte HDMI kabel wordt gegrepen voor alleen het geluid, wat mij als regelrechte overkill in de oren klinkt. Misschien toch maar een ATX format voor audio en video apparatuur gaan opzetten, zodat de boel wat meer modulair wordt en makkelijker kan meegroeien. Er wordt al wel mee geëxperimenteerd, maar standaarden zijn er volgens mij nog niet.


Hi Paul, 

Ik ben niet elke maand actief in dit forum. :joy: Maar ik vind jouw vraag echt belangrijk. Ik had bijna geschreven dat ik geen audio apparatuur gebruik omdat ik ernstig gehoorgestoord ben en de rest van mijn gezin andere wegen bewandeld om muziek te ontvangen. Alles boven 599 staat bij ons op verborgen.   

Maar net als die andere ruim 1 miljoen gehoorgestoorden ben ik als het over geluid gaat heel afhankelijk van mijn Senheizer. Het geluid is slechts een surogaat van de werkelijkheid.  Die kan ik alleen aansluiten op het ouderwetse analoge signaal of via een converter op (doe ik omdat wij ook nog een blu ray speler hebben) via de TV op Toslink. Maar dat is minder belangrijk voor de STB. (Hoewel ik in dit forum gemerkt hebt dat het wel belangrijk kan zijn voor degene die geen Toslink uitgang hebben via de TV). Op onze 2e STB de 2260 gaat het over Analoog. die heeft dus ook voordelen. :joy:


raymond en sledgehammer ja iedereen zijn wensen en zelfbouw valt of staat, met de kennis zowel van audio als houtbewerking, het lakken ,keuze van mensen akoestiek enz .Dat is waar, met wat spaanplaat en een decoupeerzaag kom je niet ver. ik/wij laten kasten lasergestuurd zagen en frezen in een meubelfabriek en spuiten door een echte spuiter,lakken meestal is echt hout.net als je zegt het moet wel netjes, als het goed is kijk je er jaren tegenaan:blush: met de technieken van sonos en anderen kun je ook betere drivers aansturen. vind het jammer dat men daar op bezuinigd en compenenten zoals scheidingsfilter…. wat andere drivers erin beter scheidingsfilter , je hebt zelfde techniek , mogelijkheden,..het klinkt alleen beter in wezen upgrade je  systeem.

en uiteraard was ik kort door de bocht, dit is geen hifi forum oid al dagen jullie me wel uit dat het dat wordt.  ik ben ook iemand van gemak, mijn koelkast praat ook, zonnescherm met sensor, van die dingen. zoek maar op mc systems groningen daar werk ik https://www.mc-systems.com  dus valt wel mee met zelfbouw  en uiterlijk.denk ik...

verder over hmdi  , bij ziggo kreeg ik het niet voor elkaar dolby, optisch ook niet tenzij, staat wel op ziggo forum(vandaar de overstap)

voor de lol vermelden, heb een oude buizen radio, wel stereo 1 van de weinige die gemaakt(siemes) zijn en die praat ook met een  opgekrikte sonos (gratis via marktplaats.. en verbetert dus)boven dus alles is mogelijk. wil alleen zeggen er is meer en beter mogelijk dan waar je voor betaald, we verkopen setjes die 2x  of soms half jaar meer dan mijn salaris zijn per maand, wil mensen meegeven dat een stka type4040(transistor eind versterker) in bijv in denon  rotel of yamaha zit maar ook in een welltech/medion van de aldi, dat heet kennis delen, gratis zodat mensen niet teveel betalen


dat is ook zelf bouw


Ik ben niet blij met het geheel.. Ik zou graag met de AB ook mijn Onkyo THNX646 receiver aanzetten. Nu moet ik het met aparte AB doen. Ik wil radio luisteren zonder TV aan. Als ik de radio aanzet en ik schakel mijn TV uit, moet het geluid via Tosslink lopen. Gek genoeg gaat ie eerst een paar keer haperen en geeft ie geen continue geluid. Ik de KPN-ontvanger heb ik Optisch geselecteerd, maar blijkbaar kiest ie toch voor HDMI. Bij uitzetten van de TV moet ik een minuut of vijf wachten voordat ik gewoon (continue) geluid heb. Dan is het wegvallen van het geluid over. Waardeloos dit. Moet nog steeds met meer AB's zitten en dat zou niet nodig moeten zijn. Nu voegt de KPN-AB niets toe.


I’m really disappointed with the receiver because you cannot control the volume independently. You need a device in between to control the volume and then pair it with the remote. I have a nice HDMI switcher which splits sound from the HDMI but the volume is 100% sent from the receiver with no way to adjust it. Now I have to buy another device to control it.


Ik heb de audio-uitgang van het TVkastje niet op mijn apparatuur aangesloten.

Bij mij gaat het signaal van het TVkastje, en een mini-PC via HDMI naar de TV, en dan vanuit de TV gaat het geluid via ‘n optisch kabeltje naar een losse DAC (digitaal naar analoog omzetter) en vandaar via een normaal interlinkje naar mijn versterker.

Ik heb geen surround set, en heb daar ook geen behoefte aan. :relaxed:


De TV heeft een los bekabeld aansluitkastje met 2 tuners, HDMI en Toslink aansluiting. Vandaar gaateen fiber naar een converter die er analoog stereo van maakt. Dat gaat met cinch stekkers naar een stereo motorpotentiometer voor het volume en die is met een afstandsbediening regelbaar. En van daar naar de input van een Quad 303 eindversterker die op 2 Bowers&Wilkins luidsprekers is aangesloten. 

printje met potmeter en AB https://nl.aliexpress.com/item/1005001604553315.html?spm=a2g0o.search0302.0.0.74c63f5fH2fr31&algo_pvid=bbc75bcf-552f-47d8-890f-c28aafe8ada8&algo_expid=bbc75bcf-552f-47d8-890f-c28aafe8ada8-0&btsid=2100bddd16198945591584911e3ca1&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

 


I’m really disappointed with the receiver because you cannot control the volume independently. You need a device in between to control the volume and then pair it with the remote. I have a nice HDMI switcher which splits sound from the HDMI but the volume is 100% sent from the receiver with no way to adjust it. Now I have to buy another device to control it.

See my solution for this ‘problem’ one post up^^^ Modern TV's don't have an analog headphone or line out anymore and variable output. It's HDMI or Toslink, I'm afraid…..

You can copy/paste Dutch text into Google Translate if you like.


thank you @Seer ! That PCB is very cool!

To explain further, I was simply trying to connect the Arris to my computer monitor which didn't have an IR volume control. I saw others online who tried to do this with the same issue, that the volume can't be adjusted from the Arris. The capability to support local volume on the Arris would have been trivial and my previous Ziggo box had it. So I was very frustrated with the limitation.

In the past day I decided to replace my hacked together sound system (if I had a proper audio receiver I wouldn't have this problem), and bought a soundbar since I was planning to buy a proper TV screen. The soundbar is incredible (with Dolby Atmos) and works with my computer monitor, for now ;)


Op de TV heb ik een simpel maar zeer goed klinkend 2.1-setje aangesloten via de hoofdtelefoonuitgang van de TV zelf (analoog). Deze schakelt automatisch uit wanneer er 10 minuten geen signaal binnenkomt.  Op die manier wordt elke inkomende bron goed weergegeven en is het volume goed te regelen. In het uitzonderlijke geval dat ik op die plek alleen muziek wil horen, schakel ik het scherm van de TV uit (makkelijk in te stellen op Sony TV).


Je kan maar één keuze maken. Ik heb er eigenlijk 2 nodig.

→ via de mini-jack aansluiting
→ via de optical out van de televisie

Voor radio is ie analoog (mini jack) aangesloten op de versterker. En het televisietoestel, dus niet de ontvanger, optisch naar de versterker.

:arrow_right: Als de tv uitgezet wordt, en dus het optische signaal naar de versterker uitgaat, schakelt de versterker automatisch naar analoog in via dezelfde bron!

Zo heb ik zonder omswitchen naar andere “ingangskeuze” op de versterker geluid v.d. ontvanger met tv uit. En met tv aan geluid van zenders, én alle apps op de Smart-tv zelf!

Dus:

Ontvanger: alleen mini jack in gebruik
Televisie: optisch naar audio

Hier precies hetzelfde. Het tv kastje is via HDMI met de televisie verbonden. Geluid van televisiesignaal is via optische verbinding met surround versterker aangesloten om geen lip sync issues meer te hebben. Om zonder dat de televisie aan hoeft radio te kunnen luisteren, is het tv kastje ook via de mini Jack direct op de versterker aangesloten.


Wij hebben de HDMI en de Optische kabel beide op de home cinema set aangesloten en van de home cinema set met HDMI kabel naar de tv.werkt goed 


KPN had m.i. beter 2 tulp vrouwtjes-stekkers op hun ontvangers kunnen plaatsen vwb de extra audio via de versterker.

Bijna iedere versterker heeft tulp-ingangen.

(De meeste ouderen hebben geen verstand van een optische kabel).

Dan wordt het audio-signaal gewoon in “ouderwets” stereo weergegeven via hun versterker.

Dat begrijpen de ouderen wel.

Daar heb je mooie converters voor zoals bijvoorbeeld deze.

@wjb 

Nogmaals dank voor je info.

Ik heb de Arris eens goed bekeken, afgezien van de Ethernetkabel, HDMI kabel en van de voeding zie ik nog twee aansluitingspunten: één lijkt op een grote USB poort en de andere is een ronde aansluitpunt waar er een lampje achter brandt, er zit echter een plasticje voor.

Kan je mij svp uitleggen welke optische kabel ik moet kopen en op welke poort ik m moet aansluiten op de Arris Vip 5202?

(ik heb me rot gezocht op google omtrent de Arris 5202, maar kan niks vinden omtrent de aansluitingenspoorten).

Alvast mijn hartelijke dank

D-box


 

Kan je mij svp uitleggen welke optische kabel ik moet kopen en op welke poort ik m moet aansluiten op de Arris Vip 5202?

Een Toslink kabel met standaard connectoren.

Ook op de 5202 zit zo'n aansluitpunt met een klepje waar een lampje achter zit.