Skip to main content
Vraag

Probleem met DIW7022: radio luisteren via optische uitgang werkt niet goed

• July 31, 2026
  • 4 reacties
  • 103 keer bekeken

Ik heb het volgende brobleem met mijn KPN TV+ box DIW7022

Ik gebruik deze box ook om naar radio te luisteren. Maar elke keer als ik mijn TV uit zet word het geluid gedempt. Waardoor het geluid heel erg zacht is.

De DIW7020 Is met de bijgeleverde  HDMI kabel aangesloten op de TV. En met een toslink optische kabel aan gesloten op mijn home cinema set.

CEC over HDMI is op de DIW7022  en op de TV uitgeschakld.

Ik heb al telefonisch contact gehad met KPN over dit verschijnsel. En zeggen mij dat zij geen problemen kennen betreft het geluid. Maar mijn zoektocht op google verteld mij wat anders . Alleen heb ik nog geen oplossing gevonden voor dit probleem.

Ik heb ondertussen al van alles geprobeerd. Oudio instellingen veranderd, terug gezet naar fabrieksinstellingen. En uitschakelen na een bepaalde tijd, heb ik op nooit gezet.

Waar ik ook achter kwam tijdens het testen. Is dat als de TV ontvanger op een TV zender staat. Dat deze uit gaat naar een paar minuten. als de TV uitgezet word.

Zelf heb ik het idee dat er een bug in de software zit.

Gezien ik soortgelijke klachten zie die al drie jaar uit zijn. heb ik het idee dat kpn er geen prioriteit aan geeft

Ik hoop dat iemand hier nog tips voor mij heeft. 

Mvg. Marco

4 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 31, 2026

Wat dat verschil geluid betreft bij aan- of uitzetten tv

Ik heb 't ook. Hier gaat geluid optical harder als ik de tv aanzet. Scheelt wel zo'n 6 dB. 

Waar ik ook achter kwam tijdens het testen. Is dat als de TV ontvanger op een TV zender staat. Dat deze uit gaat naar een paar minuten. als de TV uitgezet word.

Dit hoort zo. Is onderdeel van Android-TV.  Heb ik ook met m'n niet-KPN kastjes met Android-TV en Google-TV. 

Waarom zou je de tv uitzetten met een TV zender?

Je hebt het over testen. Zit je in een testgroep?

E. Smit
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • August 1, 2026

Beste ​@PeterG ,

Bespaart energie.

Als je luistert naar een radio programma.

Zie link https://www.coolblue.nl/advies/energieverbruik-tv-verlagen.html

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 2, 2026

Hallo @PeterG 

Nee ik zit niet in een speciale test groep. Ik ben nog een oud xs4all klant en mag deze nieuewe tv+ box uit proberen omdat mijn oude arris box niet meer goed werkte. 

Dat het een probeem van android TV is,  ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb hier ook nog een ander kastje met android erop. En daar heb ik deze problemen niet. Nu zou ik daar ook de KPN app op kunnen installeren. Maar het is nog steeds niet mogelijk om via de KPN app radio te luistereen. 

Het moet voor de programmeurs toch een fluitje van een cent wezen om dit probleem op te lossen. Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met een raspbery pi. Hier kon ik dat zelf in de software aanpasse. Dus met een kleine aanpassing  was hier het probleem zo verholpen.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hallo Marco, welkom op de KPN Community. Ik kan niet echt beoordelen of het zoals je aangeeft een kleine aanpassing in de software betreft. Ik kan me voorstellen dat als dit op kernelniveau geregeld moet worden dat dit dan wat complexer ligt. Ik heb je feedback doorgeven maar ik kan niet beloven dat dit op korte termijn zal veranderen. Ik heb in een diep verleden zelf weleens een EDID dongel getest, volgens mij zorgen die voor een constant signaal waardoor de instellingen bewaard blijven.