Skip to main content

Ik weet dat deze post 5 maanden oud is maar wil toch nog een reactie toevoegen!

Ik heb nl hetzelfde probleem met mijn sony tv, als ik de optie cec op de tv+ box aanzet met daarbij de twee opvolgende opties gaat de box uit als ik de tv uitzet, niet wenselijk bij radio gebruik dus. Als ik het vinkje apparatuur "aan/uit met tv" weghaal verandert er niets (box blijft uitspringen). Als ik op mijn tv de functie "apparatuur uit via hdmi" uitschakel dan staat mijn tv regelmatig op de verkeerde input en krijgt hij blijkbaar te laat het "schakel input" signaal door. 

Het uitzetten van de optie "schakel apparatuur met tv" op de tv+ box lijkt dus niet te werken aangezien hij nog steeds reageert op het uit-signaal dat mijn tv verzend!

Wellicht kan iemand hier antwoord/verduidelijking op/over geven.

 

Groet Perry.

@PerryRik ik loop ook nog steeds tegen dit probleem aan. 


Het kan dat je een instelling moet aanpassen op je Sony.

Ik heb alleen kennis van LG maar ik neem aan dat Sony ook een CEC instelling heeft.

Dus daar een vinkje aan of uit.

Wat ook werkt is even testen met welk knopje je de tv aanzet.

Je kan met CEC aan de rechter knop gebruiken maar ook met het knopje tv.

In het geval van LG werkt aanzetten het best met knop tv op de ab.

Wat het best werkt met een Sony moet je even testen.

Dus het is even zoeken en experimenteren.

mvg


Als ik het vinkje apparatuur "aan/uit met tv" weghaal verandert er niets (box blijft uitspringen).

Klopt. Dat vinkje heeft inderdaad geen effect. Zou het wel moeten hebben. Hopelijk geeft @Thomas dat nog even door aan de ontwikkelaars.

Heb normaal gesproken op alle apparaten HDMI CEC uit staan. Kan er niet mee overweg dat apparaten een “eigen leven” lijken te hebben. Liever 3 ab's (tv, box, versterker) dan dat er dingen gebeuren die ik niet wil. Staat los van de kpn box.


Experimenteren is het zeker 😕

Maar het is me tot nu toe nog niet gelukt, helaas. De cec opties op de tv uitzetten lijkt me geen optie, aangezien dan ook andere apparatuur geen signaal meer krijgt, mijn tv heeft helaas geen optie om dit per device aan of uit te zetten.

Het mooiste zou zijn dat de tv+ box doet wat hij zou moeten doen, niet reageren op een uit signaal, het is mij dus een raadsel waarom hij dit wel blijft doen ondanks je het vinkje uit zet...


Experimenteren is het zeker 😕

Maar het is me tot nu toe nog niet gelukt, helaas. De cec opties op de tv uitzetten lijkt me geen optie, aangezien dan ook andere apparatuur geen signaal meer krijgt, mijn tv heeft helaas geen optie om dit per device aan of uit te zetten.

Het mooiste zou zijn dat de tv+ box doet wat hij zou moeten doen, niet reageren op een uit signaal, het is mij dus een raadsel waarom hij dit wel blijft doen ondanks je het vinkje uit zet...

Als je tv het niet ondersteund is dat het antwoord.

Het is een tweerichtingsverkeer dus als 1 van 2 niets terug zegt gebeurd er niets.

Als je aangeef dat jou tv dit niet ondersteund gaat het niet werken ben ik bang.

Maar experimenteren kan geen kwaad -;)

suc6


Experimenteren is het zeker 😕

Maar het is me tot nu toe nog niet gelukt, helaas. De cec opties op de tv uitzetten lijkt me geen optie, aangezien dan ook andere apparatuur geen signaal meer krijgt, mijn tv heeft helaas geen optie om dit per device aan of uit te zetten.

Het mooiste zou zijn dat de tv+ box doet wat hij zou moeten doen, niet reageren op een uit signaal, het is mij dus een raadsel waarom hij dit wel blijft doen ondanks je het vinkje uit zet...

Als je tv het niet ondersteund is dat het antwoord.

Het is een tweerichtingsverkeer dus als 1 van 2 niets terug zegt gebeurd er niets.

Als je aangeef dat jou tv dit niet ondersteund gaat het niet werken ben ik bang.

Maar experimenteren kan geen kwaad -;)

suc6

In principe ondersteunt mijn tv cec volledig, behalve dat je per aangesloten apparaat opties in of uit kunt schakelen, maar feit blijft dat je op de tv+ box iets uitzet waar hij toch op blijft reageren (box volg tv).

 

Voor nu gebruik ik het maar op de "ouderwetse" manier (2 knoppen geen cec), wellicht met een toekomstige update…

 


Als ik het vinkje apparatuur "aan/uit met tv" weghaal verandert er niets (box blijft uitspringen).

Klopt. Dat vinkje heeft inderdaad geen effect. Zou het wel moeten hebben. Hopelijk geeft @Thomas dat nog even door aan de ontwikkelaars.

Heb normaal gesproken op alle apparaten HDMI CEC uit staan. Kan er niet mee overweg dat apparaten een “eigen leven” lijken te hebben. Liever 3 ab's (tv, box, versterker) dan dat er dingen gebeuren die ik niet wil. Staat los van de kpn box.

Volgens mij hoort dit gewoon te werken 🙄


@Thomas maar dat doet het niet, zowel op mijn Samsung als op mijn Philios TV😉


@Thomas maar dat doet het niet, zowel op mijn Samsung als op mijn Philios TV😉

De 32” Philips uit 2012 kan ik niet zeggen of de box aanbleef als ik de tv apart uit zette. Maar de box was volledig te bedienen met de Philips ab. Dito de 32” Sony uit 2018.

Maar de grote tv is de 43” Samsung (oktober 2019) en daar zit de box inmiddels al enige maanden op. En daarbij is de bediening van de box met de Samsung ab zeer beperkt. Eenmaal 2 zenders aangezet en je kunt geen menu meer kiezen. Dus ook niet naar “opgeslagen”.

Verder gaat inderdaad de box uit als je ingesteld hebt dat ie niet de tv moet volgen als dié apart uit gezet wordt. Dus als je radio wilt luisteren met de tv uit gaat dan ook niet.

HDMI CEC na 3 dagen testen dus weer volledig uit. Ook op de tv want de versterker deed ook ongewenste dingen bij bron veranderen van de tv.

Gelukkig heb je bij gebruik van de kpn box alsnog maar één afstandsbediening nodig. Alle apps zitten ook in de box tenslotte. Ben je ook af van die voor dagelijks gebruik onmogelijke One Remote van Samsung.

En de afstandsbediening voor de versterker. Voornamelijk voor het volume daarvan.

 

Conclusie: Samsung was het meest compatibele merk met KPN, want de oude ontvangers zijn prima ermee te bedienen. Dat werkt via Infrarood en niet via cec. Alle IR codes gaan prima. De nieuwe box kent die niet en cec wordt slecht ondersteund met Samsung.

 


Het bedienen van de box (cec) via de tv remote gaat bij mij goed (sony tv 2012), heb ook een tijdje een Raspberry met Kodi gebruikt en dat werkt ook prima via cec (en die is zelfs open source dus gratis).

Dus er zit (mijns inziens, dus kan het ook mis hebben) een bugje in het cec gedeelte van de tv+ box.

Het lijkt een beetje "hit & miss" per merk en type tv. Hopelijk word er door de ontwikkelaars naar gekeken, cec ondersteuning door een kpn device stond vlgns al lang op de wensenlijst dus hopelijk strijken ze dit er snel uit.


Wellicht zit er ook zo’n optie op jouw TV en moet je het daarop uitschakelen? Bij mij werkt CEC i.c.m. m’n LG TV perfect. Wanneer ik het uitschakel (wat ik niet wil) gebeurd er ook niks, dus dat is ook goed. 

CEC betekend letterlijk “Consumers Electronic Control” dus wellicht door het op de Box ingeschakeld te hebben gehad staat het op je TV nog steeds aan. 


Ik heb hier even een nieuw topic voor aangemaakt, ik heb hier niet direct een verklaring of oplossing voor


Wellicht zit er ook zo’n optie op jouw TV en moet je het daarop uitschakelen? Bij mij werkt CEC i.c.m. m’n LG TV perfect. Wanneer ik het uitschakel (wat ik niet wil) gebeurd er ook niks, dus dat is ook goed. 

CEC betekend letterlijk “Consumers Electronic Control” dus wellicht door het op de Box ingeschakeld te hebben gehad staat het op je TV nog steeds aan. 

Als ik op mijn tv de besturing door tv uit zet dan werkt het in principe wel (tv uit box blijft aan) maar als ik dan de box uitzet schakelt mijn tv naar de volgende input (?). Als ik daarna de box weer aanzet schakelt hij niet weer over naar de juiste input. Dus wellicht heeft ook de leeftijd van de tv zeker invloed, mijn tv heeft nl best wel even opstarttijd nodig voor alles gereed is. Daarom is het zoals ik al zei "hit & mis" mis in mijn geval waarin het denk ik aan de traagheid van mijn tv ligt en niet zozeer aan de box. Ik heb geen idee of cec devices ook aan elkaar doorgeven wanneer ze gereed zijn om een commando te ontvangen? Dus dat ze op elkaar wachten voordat ze bepaalde signalen kunnen doorgeven. Zo ja is dit wellicht iets waar de ontwikkelaars naar zouden kunnen kijken en de box ook wat meer backwards compatible (lees oudere tv's) kunnen maken.

Tot die tijd doe ik het gewoon op de ouderwetse manier, ook geen probleem 😉


Er vind zgn handshake plaats, maar stel je je daar niet al te veel van voor. Apparaten wachten niet op elkaar of ze gereed zijn. Het CEC protocol wordt niet verder ontwikkeld, het is zoals het is. Daar zal geen enkele fabrikant meer iets aan veranderen denk ik. 


Cec is idd al wat jaartjes oud, maar softwarematig zijn altijd delays in te bouwen (gaat vaak maar om milliseconden bij microcontrollers) om apparatuur de kans te geven de communicatie te starten. Maar zoals ik al zei dit ligt bij de ontwikkelaars...