Skip to main content

Op 1 juli heeft KPN een upgrade doorgevoerd (zenderwisseling/ander format) en vervolgens bleef 1 van de TV ontvangers “hangen” bij een bepaalde zender. Alleen door de knop achterop aan/uit te schakelen (opnieuw opstarten) was ontvanger weer enige tijd functioneel. Kastje na contact met KPN vervangen door nieuwste ARRIS VIP 5202. 

Sinds een week geeft andere TV ontvanger (witte uitvoering, ca. 2 jaar oud) exact diezelfde problemen, blijft na enige tijd hangen op zelfde zender. Na contact met KPN, nieuwe software installatie, terug naar fabrieksinstellingen etc. is probleem blijven bestaan.

Oplossing lijkt simpel, namelijk kastje eveneens vervangen maar de nieuwe KPN ARRIS kastjes hebben enkel HDMI aansluiting waardoor mijn “oude” tuner/versterker (met tulp/pin-aansluiting) niet meer rechtstreeks voor radio-ontvangst aangesloten kan worden. De aangedragen “oplossing” door (overigens vriendelijke) KPN medewerker om het voorlopig even aan te zien daar het om een groter sofware probleem gaat bij KPN centraal, is m.i. niet adequaat. Het regelmatig aan/uitzetten van TV ontvanger (+ opstarten) om enkel van zender te kunnen wisselen is niet echt prettig, irritant zelfs. 

Heeft KPN nog goed-functionerende TV-ontvangers waarop mijn “oude” tuner/versterker eveneens welkom is middels een ouderwetse aansluiting, niet zijnde HDMI?

Alle ontvangers tót de 5202 hadden nog een analoge audio-uitgang. Vanaf de 5202 is er naast HDMI enkel nog de optische aansluiting. Meestal krijg je bij omruil bij problemen aan een ontvanger een ontvanger van hetzelfde type terug, maar dat is ook weer niet altijd het geval.

Het lijkt er een beetje op dat KPN zich vooral richt op tv en radio een beetje links laat liggen, zoals nu met het ontbreken van een analoge audio aansluiting op de 5202, waarop ook al het display ontbreekt. zodat je - zonder de tv aan te zetten - ook niet meer kunt zien op welke (radio)zender je hebt afgestemd. Verder ontbreken de radiozenders in de diverse apps. Ik denk dat dit een teken aan de wand is en dat we ermee zullen moeten leren leven.

Ik heb gelukkig nog een 8001 (met display) en een soundbar met optische aansluiting, zodat radio luisteren nog prima verloopt, maar ik vrees het moment dat de 8001 een keer stuk gaat op een moment dat KPN ze helemaal niet meer op voorraad heeft.


Hallo @alias-007. Van harte welkom hier. Als ik het goed begrijp kan je tweede tv-ontvanger dus ook worden omgeruild, maar zie je dit niet zitten, omdat je je versterker dan niet kunt aansluiten. Klopt dat? Zoals @Henk2304 al uitlegt heeft de Arris VIP5202 alleen een optische ingang. Wel zie ik dat er al meerdere topics zijn waarin alternatieven worden besproken. Zie bijvoorbeeld dit topic:

“De Vip5202 heeft een optische uitgang. Die kan je met een speciale kabel (toslink) aansluiten op een audio omvormer (DAC) . De DAC sluit je met analoge tulpstekkers aan op je apparatuur.”

En wellicht vind je ook nog tips in dit topic


Dank voor de reactie, als ik het dus goed begrijp zijn bij mij na een “upgrade” door KPN  - 2 op zich prima functionerende kastjes van ca. 2 jaar oud - onbruikbaar geworden en als ik mijn huidige apparatuur weer zou willen invoegen in het abonnement dien ik zelf een omvormer/kabel te fixen.

Zo ken ik de service weer van KPN!


Jammer dat je dit zo opvat, @alias-007. Ik snap dat het enorm frustrerend is dat je andere tv-ontvangers niet meer functioneren zoals voorheen naar aanleiding van een update. Als ik je abonnement erbij pak, dan zie ik dat je een 4K abonnement hebt. Als je 4K hebt, dan krijg je de Arris VIP5202 tv-ontvangers. Daar kan ik helaas niets aan veranderen. Mocht 4K niet belangrijk voor je zijn, dan zou ik nog kunnen kijken of er iets te regelen valt. Zou je in dat geval je postcode/huisnummer, klantnummer en de naam van de contracthouder nog toe kunnen voegen aan je profiel? Geef me een seintje als je dit hebt gedaan.


Vat het niet persoonlijk op, jij moet het immers ook doen met de instrumenten zoals aangereikt. KPN is nu eenmaal een recht-toe-recht-aan moloch waar intelligent maatwerk beredeneerd vanuit de klant buiten de lijntjes valt (ervaringsdeskundige). 

4K Abonnement heb ik afgesloten om beste beeldkwaliteit voor Netflix te ontvangen en wens dit dan ook te behouden (speciaal daartoe de 2 wit uitgevoerde TV-ontvangers verkregen). Oplossing is in zoverre nabij dat ik in de loop van a.s. november ga verhuizen en dus een mooi moment om het inmiddels levenslange abonnement van KPN te herijken.


De witte ZTE ZXV8001 tv-ontvangers worden helaas niet meer geleverd. Als je dus een 4K abonnement hebt, dan ontvang je de Arris VIP5202 tv-ontvangers. Ik heb dan ook geen andere oplossing voor je dan de eerder aangedragen oplossing om een omvormer aan te schaffen. Als je mij daarvan het betaalbewijs toe kunt sturen, dan ga ik voor je kijken of ik de omvormer kan vergoeden uit coulance.


Hallo @alias-007. Ik zie dat je niet meer hebt gereageerd. Ik hoop dat dit betekent dat het probleem (via een andere weg) is opgelost. Mocht je toch graag van mijn aanbod om de omvormer eventueel te vergoeden gebruikmaken, laat het me dan weten. 


Op “coulance” zit ik niet te wachten, als ik simpelweg de radio niet meer kan beluisteren anders dan met extra randapparatuur en speciale kabels is het einde oefening wat mij betreft. Ik heb mijn 4K-abonnement inmiddels geannuleerd en ingewisseld voor een “gewone”, misschien dat dit nog enige soelaas biedt?

Probleem onbedienbare TV-ontvanger is in elk geval nog steeds daar.


Oké, @alias-007. Die keuze is natuurlijk aan jou. Ik begrijp dat je je 4K abonnement hebt opgezegd. Dit betekent dat je nu een Arris VIP5202 tv-ontvanger en een ZTE ZXV8001 tv-ontvanger in huis hebt. Deze laatste werkt nog steeds niet naar behoren. De Arris tv-ontvanger werkt wel, maar heeft enkel een optische ingang, waardoor je je oude versterker niet zonder omvormer kunt aansluiten. Klopt dit zo?

Ik heb overlegd met een achterliggende afdeling en kan helaas je Arris VIP5202 niet laten vervangen voor een andere tv-ontvanger. De ZTE ZXV8001 kan ik, indien nodig, wel vervangen. Daar krijg je dan een “gewone” HD tv-ontvanger voor in de plaats. Als ik dat voor je in gang moet zetten, dan lees ik het graag. 


Betekent dit automatisch dat mijn beeldkwaliteit van zenders + Netflix daarmee een stap teruggaan van UHD naar HD?


Betekent dit automatisch dat mijn beeldkwaliteit van zenders + Netflix daarmee een stap teruggaan van UHD naar HD?


Gezien je het 4K-abonnement hebt opgezegd, kijk je nu ook geen TV in 4K. Ten opzichte van hoe het nu is, verandert er dus niets aan de beeldkwaliteit. 


Dacht dat 4K weer een stapje hoger is dan UHD, vandaar de vraag.

Wat je in voorafgaand relaas feitelijk zelf aangeeft betekent voorstel vervangen ZTE-ontvanger voor een “nieuw-oud” HD kastje/ontvanger geen echte oplossing. Met aanstaande verhuizing (naar verwachting over enkele maanden) verstandiger dan maar te blijven aanmodderen met huidige ZTE-ZXV8001 ontvanger, zo lang als duurt. Ene ergernis in te ruilen voor de andere schiet niet op. 


Andere oplossingen dan de oplossingen die ik nu heb aangedragen heb ik niet, @alias-007. Ik heb m'n best gedaan om met je mee te denken. Ik begrijp namelijk dat je flink baalt dat de ZTE-ZXV8001 tv-ontvangers niet meer goed functioneren door een update, maar die worden nou eenmaal niet meer geleverd. Als je je bedenkt of andere vragen hebt, laat het dan gerust weten. 


Reageer