Skip to main content

Mijn vrouw en ik hebben Internet, televisie en sim-only-abonnementen bij KPN

We hebben een nieuw appartement betrokken

Daarin zit een wandmeubel waarin een haard en onze televisie zijn verwerkt

De televisie verdwijnt met een lift naar boven in de wand als hij niet wordt gebruikt

Er is daarom geen ruimte voor veel HDMI-kabels; die zijn te stijf

Daarom kan er maar één HDMI-kabel verbonden worden met de televisie

De televisie is een  LG OLED65C8PLA

 

We gebruiken de televisie met een zwarte ARRIS-box van KPN om TV te ontvangen

Daarnaast worden een blue ray speler, een boxje voor APPLE-TV en een box voor Google Chromecast verbonden met de TV

Om te schakelen tussen die vier apparaten gebruiken we een HDMI-switch: Marmitek Connect 350 UHD - HDMI Auto Switch | 5 in / 1 uit | 3D | UHD

Het schakelen tussen de vier bron apparaten en de TV verloopt onregelmatig

Het probleem is dat na gebruik van één van de drie andere apparaten het terugschakelen naar de KPN-ARRIS box de ene keer wel maar heel vaak of meestal niet mogelijk is

 

Uiteindelijk is het enige wat dan meestal nog werkt alle apparatuur uit en weer aanzetten

De installateur heeft lang gezocht naar een oplossing en ook switches van andere merken geprobeerd

Op verschillende fora wordt aangegeven dat er op de KPN-ARRIS box een beveiliging zit die het gebruik van een switch beïnvloedt

 

We hebben daarom een proefopstelling geprobeerd met een andere provider

Bij gebruik van de HDMI-switch met een ZIGGO aansluiting doet zich dit probleem niet voor

Wij waren tot nu toe tevreden over KPN en willen liever niet van provider te veranderen

Ik heb de vraag ook aan KPN gesteld: geen antwoord

Ze verwijzen naar dit platform

 

Mijn vraag: is er een mogelijkheid om dit probleem te verhelpen ?

Welkom op het forum @TonLee. Allereerst zou ik je willen zeggen dat ik jaloers ben op de opzet. Klinkt echt geweldig! Inhoudelijk zou ik je willen vragen eens naar dit topic over gebruik van HDMI switches te  kijken. Daar lijkt het opgelost. Mocht dit je probleem niet oplossen zou ik je willen vragen dat hier te laten weten. We ondersteunen inderdaad HDMI CEC niet. Ik weet daarom niet zeker of ik wil je wel graag helpen op het moment dat er mogelijkheden zijn. :relaxed:


beste Bram

dank voor de reactie

" gebruik van HDMI switches” heeft me niets opgeleverd. Mijn Marmitek switch wordt netjes met een USB-kabeltje en een aparte voeding gevoed. Het schakelen tussen de verschillende bronnen gebeurt met een aparte afstandsbediening die bij de Marmitek switch hoort

Waarom je over HDMI CEC begint begrijp ik niet. In het verhaal dat ik over mijn vraag heb is toch geen sprake van het gebruik van HDMI CEC ?


@TonLee je hebt gelijk over het HDMI CEC, dat had ik verkeerd gezien. Na overleg lijkt het toch een HDMI handshake probleem. Het nadeel daarvan is dat het lastig is om dit op te lossen. Ik weet dan ook niet zeker of dit mogelijk is met de aanwezige apparatuur. Het risico bestaat dat het probleem zich blijft voordoen ook als alle instellingen juist staan.


hoe lastig ook ik zit niet te wachten om van provider te moeten veranderen.

dus wil ik graag weten wat de oplossing is voor het HDMIhandshake probleem

ik hoop ook dat er sneller dan voorgaande keren een reactie komt