Skip to main content

Ik heb sinds ruim een maand TV+ van KPN en ik ben er zeer teleurgesteld over. Al zoekende op internet of er meer mensen zijn met klachten, ben ik op dit forum terecht gekomen. Ik heb veel reviews gelezen, maar ben mijn opmerkingen over wat niet deugt, niet in voldoende mate tegengekomen. Vandaar deze opsomming van de vervelende mankementen, die IK ervaar met TV+. Hierbij moet ik opmerken dat ik een beetje doof begin te worden, waardoor ik de ondertiteling van het nederlands gesprokene nodig heb. Woon in een appartement, kan daardoor de tv niet te hard zetten.

 

De ondertiteling is een vreemd iets. Ik heb de indruk dat er twee soorten ondertiteling gebruikt worden: die bij de live-uitzendingen en die bij de terugkijk-uitzendingen. Live-ondertiteling (afkomstig van pagina 888 van teletekst, heb ik het idee) geeft, voor zover ik kan nagaan, geen problemen. De problemen doen zich voor bij het kijken naar de terugkijk-uitzendingen(video's).

- Bij vrijwel elke video blijft de ondertiteling "hangen". Dit kan al na 5 minuten zijn, maar kan ook later plaats vinden. Op een gegeven moment zegt iemand: oh, wat is het koud. De volgende keer dat er gesproken wordt, komt er weer te staan: "oh, wat is het koud", en dat blijft zich steeds weer herhalen.

- Wanneer je de ondertiteling uitzet, en enige tijd later weer aanzet, dan kan het zijn dat het goed ondertiteld wordt, maar ook, dat je nog steeds "Oh, wat is het koud" krijgt.

- De balkjes met ondertiteling blijven zich telkens snel verplaatsen, hetgeen een zeer onrustig beeld geeft. Soms komt de tekst in een balk, die verticaal midden over het beeld loopt. Een smalle streep dus. Meteen daarop kan de tekst zich dan weer naar een horizontale streep verplaatsen, die dan vervolgens weer een andere hoogte horizontaal aanneemt. Regelmatig staat de tekst midden in het beeld. Ook binnen het balkje gaat de tekst vaak een fractie heen en weer. Alles bij elkaar bijzonder vermoeiend voor de ogen. Je bent meer de tekst aan het volgen dan dat je kijkt wat er op tv gebeurt.

- Wanneer ik de ondertiteling aanzet bij het terugkijken, dan komt het regelmatig voor dat er gedurende een bepaalde tijd GEEN ondertiteling is. Na verloop van een wisselend aantal minuten verschijnt ie dan toch opeens.

 

De video houdt soms eventjes op. Meestal gaat ie dan even later weer door. Soms gebeurt het echter ook, dat de video niet meer doorgaat. Je moet er dan uit met de vorige-stap-toets, de video van een paar dagen oud weer opzoeken, en hem opnieuw opstarten. Het programma is dan ook vergeten tot waar je hebt gekeken, dus dan maar weer doorspoelen tot het betreffende punt.

Dit is bij de commerciële zenders dan wel een probleem, omdat je daar niet kunt doorspoelen.

 

Wat betreft het geluid: het geluid bij het terugkijken is een stuk zachter dan bij de live-uitzendingen. Dit is zeer vervelend bij het overschakelen van video naar live. Wanneer je de video erg hard had staan vanwege het ontbreken van de ondertiteling, en je schakelt dan over naar live, dan vergaat de wereld. In een appartement gaat dat problemen opleveren.

 

Ik heb inmiddels twee keer gebeld met een medewerker van KPN. Zij kunnen me op dit moment niet helpen, maar verwijzen naar een update die over circa een week zou moeten komen. Zij weten echter niet of deze klachten dan daarmee opgelost zijn.

 

Ik ben altijd KPN-fan geweest. maar ben wel bang dat dit gaat veranderen als deze zaken niet snel worden opgelost. Eigenlijk wil ik liever mijn oude apparatuur terug.

 

Ik hoop dat dit verhaal gelezen wordt door de IT-ers van KPN en voor hen een handleiding kan zijn voor de aan te brengen verbeteringen.

 

 

Beste @Jaro67, welkom! Fijn dat je de moeite hebt genomen om zo duidelijk uit te leggen wat er aan de hand is. Het klopt inderdaad dat er problemen zijn met de ondertiteling, zie ook onze bekende bevindingen: 

 

 

Daar wordt aan gewerkt, maar ik weet niet of dit met de eerstvolgende update opgelost is. Heb jij jouw TV+ Box bekabeld aangesloten op de Experia Box? Zo niet, zou je dat dan eens willen proberen? En heb je de TV+ Box al eens gereset?

Daarnaast ben ik benieuwd of je het geluid via de tv zelf hebt lopen of dat je een soundbar o.i.d. gekoppeld hebt. Ook qua geluid werken we nog aan bepaalde problemen. Bij jou gaat het echt om het terugkijken via de gids, waar het geluid ineens veel harder is? Terugkijken vanuit de gids of het bekijken van opnames gaat via unicast. Dat houdt onder andere in dat het geluid stereo is. Live geluid kan ook in bijv. Dolby 5.1. Als je het zo instelt dat live tv kijken ook in stereo gaat, zou je niet meer tegen dat geluidsverschil aan moeten lopen. 


Beste Marcia,

 

Bedankt voor je reactie. De antwoorden op de door jou gestelde vragen:

  • Er loopt een internetkabel van mijn modem naar het TV-kastje (ik neem aan dat je dát bedoelt met TV+box) Ik heb overigens geen Experia-box als modem, maar KPN Box12. Daar kan het toch niet mee te maken hebben?
  • Het TV-kastje is al meerdere malen gereset.
  • Het geluid wordt via de TV afgespeeld en niet via een soundbar.
  • Het geluid bij het terugkijken verschilt van dat bij de live-uitzendingen. Dat bij de live-uitzendingen is véééél HARDER dan dat bij het terugkijken. Uit jouw verhaal krijg ik de indruk dat je denkt dat het omgekeerde het geval is. Dit is niet juist.
  • Waar kan ik controleren hoe het geluid via de TV  stereo wordt afgespeeld of Dolby?

Met vriendelijke groeten,

Jan Rossen


  • Er loopt een internetkabel van mijn modem naar het TV-kastje (ik neem aan dat je dát bedoelt met TV+box)

Ja, dat bedoel ik inderdaad. Helemaal top.

  • Ik heb overigens geen Experia-box als modem, maar KPN Box12. Daar kan het toch niet mee te maken hebben?

Een Box 12 is ook helemaal goed!

  • Het geluid bij het terugkijken verschilt van dat bij de live-uitzendingen. Dat bij de live-uitzendingen is véééél HARDER dan dat bij het terugkijken. Uit jouw verhaal krijg ik de indruk dat je denkt dat het omgekeerde het geval is. Dit is niet juist.
  • Waar kan ik controleren hoe het geluid via de TV  stereo wordt afgespeeld of Dolby?

Excuses, ik bedoelde het inderdaad omgekeerd! 

Je kunt het beste de volgende stappen doorlopen om te kijken of je dit ook op Stereo hebt: 

 

Instellingen - Apparaat (open algemene instellingen) - Apparaatvoorkeuren - Weergave en geluid - geavanceerde geluidsinstellingen - indelingen selecteren. Deze kan je dan op Stereo zetten. Ik zou dan graag willen weten of het geluid bij zowel live tv kijken als bij terugkijken/opnames, even hard/zacht is.Â