Het is nu een maand geleden dat ik ben overgestapt van Ziggo naar KPN TV+. Wat een afknapper. Het TV-systeem van Ziggo werkte perfect, had een mooi strak menu, en was eenvoudig/eenduidig te bedienen. Het KPN TV+ menu is veel onrustiger, en ingewikkeld om te bedienen. Wat mij zeer verbaast is dat je een systeem dat evident nog zo volop in ontwikkeling is, vol met kinderziektes, landelijk uitrolt, ook bij nieuwe klanten. Het systeem heeft een hoog nerd-gehalte. Er kan heel veel - behalve gewoon simpel zonder storingen TV kijken. Er zullen bijvoorbeeld 1000 technische redenen zijn om geen exitknop of tvknop aan te bieden, waarmee je uit elk menu terug kan keren naar TV… maar voor een simpele gebruiker is en blijft het lastig. Je moet maar net weten dat je als je in de Gids zit nógmaals op Gids moet drukken om er weer uit te komen.
Met veel internetzoekerij heb ik het systeem inmiddels redelijk werkend, of weet ik voor sommige terugkerende problemen (Netflix) een workaround.
Maar twee structurele problemen lijken onoplosbaar:
- De ondertitels functioneren bijzonder slecht. Vaak komen ze zeer vertraagd. Soms blijft een ondertitel eeuwig staan.
- Een paar keer per avond valt het geluid een fractie van een seconde uit.
Zou m.i. niet mogen gebeuren bij een basis-aanbieder als KPN.
JDZ