Skip to main content
Beantwoord

Problemen met terugkijken opnames via de tv-ontvanger, beeld hapert of blijft zwart

• September 9, 2026
  • 6 reacties
  • 107 keer bekeken

De laatste tijd ondervind ik regelmatig problemen met het terugkijken van opnames en dan vooral het in zo'n opname vooruitspoelen (bijv. om reclames te skippen). Dat doe ik door snel vooruit te spoelen, meestel 8 of 16x de snelheid. Vroeger zag je dan om de seconde of zo een volgend beeld en kon je redelijk bepalen waar je met de opname weer verder wilt gaan, nu zie je soms alleen een zwart beeld, of het laatste beeld vervaagd met in het klein daaroverheen om de 10 seconden of zo een volgend beeld en soms, en dat is m.i. het handigst, om de paar seconden twee opeenvolgende beelden. Kortom: de weergave verschilt en maakt het snel spoelen er niet gemakkelijker op.

Zijn er software updates doorgevoerd waardoor het spoelen nu ineens anders is dan voorheen? En waarom is het spoelen dan soms om de paar tellen twee opeenvolgende beelden full-screen en soms een vage achtergrond van het laatste beeld en dan om de tien seconden of zo één volgend beeld (en in het laatste geval soms ook helemaal geen volgend beeld, zie je alleen de tijd vooruitlopen).

Beste antwoord door PeterG

Hoi ​@Rein S. .

Allereerst. Welke ontvanger heb je: HMB2260, VIP2952, VIP5202, DIW7022?

Er kunnen inderdaad zwarte beelden optreden bij doorspoelen opnames. Ik heb dit vooral bij oudere opnames > 6 maanden. 

Het is bekend bij tv team. 

Echter. Reclameblokken doorspoelen doe ik nooit. Ik sla ze over. Met tijdsprong. 

Bijvoorbeeld 800 intypen en dan > of >> slaat direct 8 minuten 0 seconden over. 

6 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • September 9, 2026

Hoi ​@Rein S. .

Allereerst. Welke ontvanger heb je: HMB2260, VIP2952, VIP5202, DIW7022?

Er kunnen inderdaad zwarte beelden optreden bij doorspoelen opnames. Ik heb dit vooral bij oudere opnames > 6 maanden. 

Het is bekend bij tv team. 

Echter. Reclameblokken doorspoelen doe ik nooit. Ik sla ze over. Met tijdsprong. 

Bijvoorbeeld 800 intypen en dan > of >> slaat direct 8 minuten 0 seconden over. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • September 9, 2026

@Rein S. Als je de tv+ box hebt: Er zit een verbetering aan te komen met deze update:

Len B
Slimmerik
  • Slimmerik
  • September 9, 2026

Probeer het eens op de manier zoals ​PeterG het beschrijft en zeker bij het over willen slaan van reclameblokken.

Het is wel een leerproces , overdag duurt de reclame rond de 5 - 6 minuten , s’avonds rond de 8 minuten en s’nachts komt 4,5 - 5 minuten voor.

Voor s’avonds gebruik , althans ik , bij de reclame blokken 3 x de 7 [8 min. en 17 sec.] en daarna corrigeer ik bij te ver of tekort spoelen door  1 - 2 - 3 x op de 10 sec. op de vooruit of terugspoel-knop te drukken.

! ! -Dit proces werkt alleen in de tijd dat de tijdbalk onder in beeld is te zien , is die tijdbalk weg moet je de handelingen weer opnieuw doen , indien je iets meer tijd neemt bij het indrukken van de zenderknoppen [777] win je iets meer tijd , tis ff wenne.

Succes 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 11, 2026

Ik heb een VIP5202 en inderdaad druk ik ook wel eens op de blauwe toets om in een keer vijf minuten over te slaan en daarna nog even snel door- of terug te spoelen.

Vind het wel gek dat snel doorspoelen bij gepauzeerde live tv anders gaat dan bij opnames. Bij live tv (dat eerst is stopgezet en later via de snelspoelknop wordt doorgespoeld) zie ik steeds kort een beeld verschijnen en kan ik dit proces met een druk op de playknop beëindigen en kan ik meestal weer op het goede moment (dus bijv. na de reclames) verder kijken.

Bij opgenomen programma’s krijg ik nu een verkleind beeld te zien dat eens per 1 a 2 seconden verspringt en dan 1 of 2 beeldjes achter elkaar laat zien. 

Waarom is snelspoelen bij gepauzeerde live tv anders dan bij opgenomen programma's. Of heeft dit mogelijk te maken met het feit dat bij gepauzeerde live tv de beelden in het apparaat zelf bewaard worden (max. 1 uur) en bij opgenomen programma's ergens van een server gehaald moeten worden?

Tot voor enige weken terug was spoelen in beide gevallen overigens hetzelfde (en ging dat in alle gevallen zoals nu nog bij doorspoelen van live tv).

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • September 11, 2026

@Rein S. 

In de KPN tv ontvanger wordt helemaal niet bewaard.

Daar is geen geheugen voor aanwezig.

Bij KPN kan je nog opgenomen programma's doorspoelen.

Bij enkele andere providers kan dat niet meer.

Als ik het goed heb, kan je bij terugkijken wel in het begin spoelen, maar daarna niet meer.

Waarschijnlijk ziet hij dat ook zo bij live pauzeren zo tegenwoordig.

Je hebt de Arris VIP 5202, sinds een paar maanden gaan de opnames via de zelfde server als van KPN tv+.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 11, 2026

@joop2011 Aha, er is dus een server wissel geweest. ik kan overigens van alle opnames ook alles doorspoelen, maar wellicht ligt dat aan mijn abonnement? Alleen bij later kijken via de gids kan ik programma's alleen aan het begin even spoelen en daarna niet meer.

Alleen de manier waarop dat zichtbaar is op het scherm, is dus gewijzigd, maar dat ligt dus blijkbaar aan de andere server.