Skip to main content
Ik heb sinds kort een abonnement bij KPN en een nieuwe Sony Bravia 4k televisie. Ik heb problemen met de synchronisatie. Eerst dacht ik dat het met de tv te maken had, maar de monteur van de leverancier is al een paar keer langs geweest en heeft zelfs een nieuw moederbord in de tv gezet. Youtube rechtstreeks afspelen op de tv werkt wel goed, waardoor het euvel in de TV-ontvanger moet zitten. Er is al een keer een harde reset gedaan op de TV-ontvanger en dit heeft een week lang geholpen. Nu is dit probleem er weer. De hdmi-kabel zit rechtstreeks vanuit de tv in de ontvanger en verder is er op de tv niets aangesloten.

Hoe is dit te verhelpen, want een nieuwe tv waar niet naar te kijken valt is niets.
Goedemiddag.wel komt op het forum Fiemke wat bedoel je met synchronisatie. Ikzelf heb ook een 4k Sony bravia van dit jaar dus ook gloednieuw.bij ons draait hij prima op de decoder heeft ook Internet aan gesloten op de tv. met vriendelijke groet Cornelis48
Hoi cornelis48, het beeld en geluid loopt niet gelijk. Ik lees op het forum dat een harde reset wel eens wil helpen, maar bij ons komt het probleem dan weer terug.
Goede middag Fiemke bij instellingen decoder kan je het geluid in stellen. Als je dat gedaan hebt op slaan. dus bij geluid instellingen hopelijk komt het dan goed 👍😉
Dat heb ik ook al geprobeerd, maar heeft helaas geen effect.
Goede middag Fiemke. Misschien dat iemand van de webcare mede werkers U hier bij kan helpen. Echt waar ik heb geen last. Wat jammer. wacht even af wat de webcar medewerker wat voor u kunt doen. Met vriendelijke groet Cornelis48🤔😉
Hoi @Fiemke . Wat jammer en vervelend!

Ik begrijp dat beeld en geluid niet gelijk loopt? En dat is bij alle zenders het geval?

Heb je misschien ook een andere (tweede) tuner? Wat gebeurt er als je die aansluit?

Als ik het goed lees is er dus een televisie, die rechtstreeks met een HDMI kabel verbonden is? Zitten er andere HDMI poorten op de tv? Zo ja, heb je die al geprobeerd? Hoe is het itv kastje aangesloten? Met een lange kabel of via een draadloze verbindingset?

Graag zoveel mogelijk info.:-)
Hoi Erwin, de storing is inderdaad op alle zenders. Wat versta jij onder een andere tuner? Er is in ieder geval niets anders aangesloten op de tv dan de tv-ontvanger met een hdmi. Er zitten andere hdmi-poorten maar dit helpt ook niet. De hdmi is niet zo lang, ongeveer 1,5 meter. Er is geen dvs aangesloten.
Dank voor de info, @Fiemke . Veel klanten hebben twee tv ontvangers. Heb jij er ook twee? Zou je in dat geval deze kunnen omruilen en testen? Op die manier kunnen we uitsluiten of het iets met het kastje te maken heeft. Mocht het kastje stuk zijn, krijg je uiteraard een nieuwe.
Hoi Erwin, wij hebben er idd meerdere. Ook dit heb ik geprobeerd, maar dezelfde problemen. Het is denk ik te makkelijk om te zeggen dat het dan niet aan het kastje ligt, het kan ook een structureel probleem van dit kastje zijn in combinatie met een bepaalde tv. Er is in de tv namelijk al een nieuw moederbord geplaatst en dit heeft niets opgelost. Misschien zou een monteur van jullie kunnen kijken voor een permanente oplossing zonder iedere keer een harde reset te hoeven doen.
Ik ga kijken wat ik voor je kan doen. Ik zal daarvoor je gegevens nodig hebben. Kun je je profiel aanvullen en mij een seintje geven?
Hoi Erwin, het meeste van mijn profiel is ingevuld. Modemtype en type tv-ontvanger zal ik vanavond thuis kijken. Alvast bedankt.
Leuk je even gesproken te hebben. We hebben verschillende zaken met elkaar besproken en mijn eerste advies is om de tuner een volledige reset te geven. Dit gaat als volgt:

Menu -> instellingen -> 2 x op de gele knop drukken -> vervolgens zowel software verwijderen als terugzetten naar fabrieksinstellingen op ja zetten en daarna bewaren/toepassen selecteren. Je tuner gaat daarna opnieuw starten en dit duurt wel een tijdje.

Ik hoop dat de storing hierna wegblijft. Zo niet, laat het weten en dan pak ik het weer op.
Hoi Erwin, ik heb nu een paar keer een volledige reset uitgevoerd, maar de problemen blijven terug komen. Als ik de reset heb gedaan is ook de bediening van het menu erg traag. TV rechtstreeks kijken (b.v. youtube via het appmenu van Sony) werkt wel prima. Ik denk dat het toch ligt aan de compabiliteit tussen de tv-ontvanger en de tv. Ik denk dat we dus moeten bekijken om een ander type tv-ontvanger te gaan gebruiken. Verder las ik nog op de site van kpn dat je tv kunt kijken zonder ontvanger, alhoewel er aangegeven staat dat dat vanaf 2017 alleen met een Samsung kan, maar misschien ondertussen ook wel op een Sony.
Hoi @Fiemke . Ik heb je een privébericht gestuurd. Kun je daar op reageren?
Hoi Erwin, ik heb toch te vroeg gejuichd. Hetzelfde probleem is met de nieuwe tuner weer terug. Ik denk dat we toch een monteur langs moeten laten komen want dit gaat zo niet goed.
Ai, ai. Dus een ander type tuner werkt ook niet. Dan wordt het wel een hele lastige kwestie. Ik ben bang dat ik dan geen trucks meer in mijn hoge hoed heb :-(



Kun je nog één keer samenvatten hoe de storing zich kenbaar maakt? Welke zender? En wat gebeurt er nu precies? Wordt het ook erger? Maakt het kanaal nog iets uit?
Hoi Erwin, het probleem is op alle zenders. Als ik rechtstreeks op mijn tv naar youtube of andere apps kijk is er geen probleem, dus aan de tv kan het niet liggen. De nieuwe tuner heeft 3 dagen prima gewerkt, maar toen begon er eerst een krakend geluid en werd het geluid weer a-synchroon. Het wil wel eens werken om de instelling naar SD te zetten ipv HD, maar dit werkt maar een uurtje of zo. De nieuwe tuner die opgestuurd is lijkt me ook hetzelfde type als die we eerst hadden. Misschien dat het type tuner niet werkt op onze tv. Het probleem wordt niet erger, maar is er continu. Als het probleem niet opgelost kan worden ben ik bang dat (hoe spijtig ik het ook vind want voor de rest werkt alles perfect) ik het contract op moet zeggen want er wordt niet geleverd waar ik voor betaal. Is een monteur geen oplossing dan? Als het onze fout is wil ik hier gewoon voor betalen.
Leuk je gesproken te hebben. In ons gesprek kwam naar voren dat de storing meestal optreed één uur nadat de tuner is aangezet. Als je vervolgens de tuner herstart is de storing weer weg. Ik tast nog steeds in het duister maar het is in ieder geval fijn dat we het issue kunnen recreëren. Ik heb voor morgen tussen 10:00 en 12:00 een monteur ingeboekt en ik hoop uiteraard dat hij iets ontdekt wat we kunnen oplossen. 🙂
Heeft het monteurs bezoek de storing opgelost, @Fiemke ?
Hoi Erwin, uiteindelijk heb ik het voor elkaar gekregen om de tv te wisselen voor een Samsung. Hoop dat dit het einde van de lijdensweg is.
Dat hoop ik met jou, @Fiemke . Het zou wel erg zuur zijn als het nu nog terugkeert. Stiekem heb ik goede hoop! 🙂