Skip to main content

Al gezien dat dit een zeer lang lopend topic is maar wellicht is er nu dan wel een oplossing…….

Radio zenders die steeds enkele secondes wegvallen. En dan bedoel ik niet 1 of 2 keer per dag maar zeker om de paar minuten.

Reeds gedaan….

modem resetten, nieuwste software

kabels vervangen, aansluitingen veranderd cq vervangen

ontvangers vervangen 

dit heeft niets geholpen.

Wie heeft hier ook last van en evt de oplossing….?

Werkt TV wel normaal, want technisch gezien is er namelijk geen wezenlijk verschil in doorgifte?


Tv werkt normaal, alle functies werken normaal maar indien ik luister naar de radio valt deze heel vaak weg. Nu tijdens dit antwoord typen al weer 3 keer. 

Zeer irritant !


Ik heb net een half uur of zo Radio 10 op staan via de TV box en ondervind totaal geen haperingen of anders kwa storing.

De TV ontvanger is in dit geval aangesloten met een optische digitale verbinding op de versterker.

Kan je uitleggen hoe je precies luistert en het type ontvanger noemen?


De ontvanger is een arris (KPN) en verbonden met HDMI naar de tv via HDMI arc …. 

nu via de tv … even afwachten …..


Mijn TV heeft geen HDMI ARC vandaar dat ik de extra verbinding heb. Dat heeft als voordeel dat de TV uit kan (blijven).

Aangezien je een Arris ontvanger noemt sluit dit ook meteen Digitenne uit.


Nu een tijdje over de tv laten spelen en dan gaat het goed. Nu is het voor nu wel opgelost alleen waar zit dan het probleem ? ontvanger ..? hdmi ? waar zit het verschil… hoe loopt nu het signaal…?


Wat ik er van weet is dat bij HDMI ARC het signaal eerst naar de TV gaat en van daar weer terug naar de versterker/soundbar wat maar van toepassing is. ARC staat dan ook voor ‘audio return channel' en ik vermoed dat de TV de boosdoener is (als die uit staat?).

Of er een oplossing voor is durf ik niet te zeggen, ik heb hier verder geen ervaring mee.


Voor nu  gaat het dus via de tv goed maar ik ga proberen of het ligt aan welke hdmi aansluiting ik gebruik. wellicht zit daar het probleem


Voor radio met tv uit: gebruik de optische of analoge verbinding van ontvanger naar versterker.

Voor TV geluid is optisch ook prima natuurlijk.

TV geluid kan ook via HDMI ARC naar versterker van af TV. Aansluiten dan:

Ontvanger hdmi uit → TV hdmi in (niet arc)  en van TV (hdmi arc) → versterker (meestal juist de hdmi out / arc in aansluiting)

Radio via de hdmi arc van de tv: tv niet geheel uitzetten.


bedankt voor je aanvulling en uitleg. ik ga dit zeker proberen !

 


De optie om de optische uitgang te gebruiken zoals @PeterG noemt werkt bij mij in elk geval probleemloos. Vandaar ook mijn vermoeden dat het in de ARC zit, met name als de TV uit gaat.


Ik ga de optie zeker proberen en inderdaad staat de tv altijd uit (tv is verborgen in een dressoir met lift vandaar dat luisteren via de tv wat omslagtig is ) . Nu nog een optische kabel vinden en uit proberen..! bedankt !