Skip to main content

Van KPN moest ik de TV ontvanger omruilen, er staat nu de nieuwe maar deze heeft niet meer de mogelijkheid om de radio aan te sluiten met de twee 1-pins pluggen rood en wit. Er kan alleen een optische kabel in, maar mijn radio is blijkbaar te oud daarvoor, er is geen mogelijkheid voor een optische kabelaansluiting. Bestaat er een kabel met aan één kant een optische kabelaansluiting die in de TV ontvanger gaat en aan de andere kant de twee pluggen rood en wit, die achter in de tuner gaan?

Of weet iemand een andere oplossing om de aansluiting mogelijk te maken?

 

Je kunt een DA Converter kopen (optisch naar tulp) Even zoeken in Google.


Hoi Johan, wat lastig dat je de radio niet aangesloten krijgt. Hopelijk ben je verder gekomen met de tip van Dirck. Laat het me anders weten, dan ga ik op zoek naar een andere oplossing.


Je kunt een DA Converter kopen (optisch naar tulp) Even zoeken in Google.

Dirck, zeer bedankt. Dat is de oplossing! Daar kunnen ze van het chat personeel nog wat van leren. Ik had hem dit vorige week donderdag ook voorgelegd maar ik kreeg toen alleen te horen dat ik maar een optische kabel moest kopen, dat terwijl ik duidelijk vertelde dat ik deze niet op mijn oude tuner kon aansluiten. Deze converter kocht ik en sloot hem aan. Het werkt. Nogmaals bedankt!


Hoi Johan, wat lastig dat je de radio niet aangesloten krijgt. Hopelijk ben je verder gekomen met de tip van Dirck. Laat het me anders weten, dan ga ik op zoek naar een andere oplossing.

Bedankt voor je attente reactie, maar het is inderdaad dankzij Dirck goed gekomen. 


Fijn dat het allemaal is gelukt Johan! Mocht je in de toekomst weer eens tegen vragen aanlopen, je weet ons forum te vinden :wink:


Helaas helaas, na een weekje goed gewerkt te hebben, krijg ik geen geluid meer via de radio. Het lijkt er op dat de DA Converter het gewoon niet meer doet. Alles een keer uit en aangezet, maar het werkt niet meer. Erg vreemd, gisteren nog niets aan de hand, maar bij het aanzetten vanmorgen deed hij het zomaar niet meer. Jammer.


Ai nee toch, en het leek net zo mooi te gaan. Opmerkelijk dat het ineens niet meer werkt. Vermoedelijk heb je het al gecheckt, maar voor de zekerheid vraag ik het toch even. Kijk nog of de radio wel op de juiste ingang staat. Dit zal waarschijnlijk aux zijn. In het menu van de ontvanger onder instellingen heb je daarnaast nog de optie geluid waar je hem op optical of hdmi kunt zetten. Verder heb ik nog gratis een andere type audio kabel naar je toegestuurd. Hopelijk lukt het daar wel mee om hem zonder al teveel gedoe aan te sluiten.


Beste Robin,

Alle aansluitingen en instellingen zijn gelijk gebleven. Ik had nog eens opnieuw de aansluitingen extra aangeduwt; alles uit en aan gezet; de modem gereset. Maar misschien doet de converter het spontaan niet meer. Hoewel dat ding in een open kast staat en niet verplaatst was. Het is me een raadsel. 

Dat je me gratis een andere kabel toestuurt is erg sympathiek, maar of ik die aan kan sluiten? Ik heb op de tuner geen ingang voor een optische kabel hè, daarom moest ik een da converter kopen. 

Ben benieuwd, alvast bedankt!


Als ik me niet vergis, heeft de ontvanger een één pin tulp aansluiting naast de hdmi poort. Ik heb je dan ook een audiokabel gestuurd met aan de ene kant één pin en de andere kant twee. Vermoedelijk zit die vandaag of anders uiterlijk morgen bij de post. Ik ben dan ook benieuwd of het zo goed is gekomen.


Ok bedankt alvast!


Als ik me niet vergis, heeft de ontvanger een één pin tulp aansluiting naast de hdmi poort. Ik heb je dan ook een audiokabel gestuurd met aan de ene kant één pin en de andere kant twee. Vermoedelijk zit die vandaag of anders uiterlijk morgen bij de post. Ik ben dan ook benieuwd of het zo goed is gekomen.

Hoi Robin,

Gisteren het kabeltje in goede orde ontvangen, zo te zien was dat ook een goede oplossing geweest en is het dan niet nodig een converter te kopen. 

Maar ja, een ander dingetje: mijn versterker staat ingebouwd op een plaats in de kamer ca. 9 meter van het TV-kastje, ik heb destijds door de kruipruimte een lange audiokabel getrokken om te verbinden en de kabel die jij toestuurde is geschikt voor als de apparaten bij elkaar staan.

Het was mijn bedoeling om, dank zij jouw kabel e.e.a. in de huiskamer te verplaatsen om de apparaten met elkaar te kunnen verbinden, maar de praktijk is weerbarstig. Ik moet dan ook de CD wisselaar en de pick-up verplaatsen en daar is allemaal geen ruimte voor in de buurt van het TV kastje.

Intussen heb ik ook de leverancier van de converter ingelicht, want het kan goed zijn dat die converter het begeven heeft binnen een paar dagen. 

Ze stuurden kosteloos een nieuwe converter op, die sloot ik aan en warempel : het werkt weer.

Nu maar even afwachten hoe lang dit blijft werken, de vorige keer juichte ik ook te vroeg, dus duimen maar. Misschien is het nu gewoon voor jaren weer in orde.

Mocht dit niet zo zijn dan ga ik op zoek naar zo'n kabel als jij stuurde (ik heb er nu een voorbeeld van), maar dan ongeveer 13 meter lang.

Jij in ieder geval ontzettend bedankt voor het meedenken en voor je service!

 

Groeten,

Johan van Breda

 

 

 

 


Als ik me niet vergis, heeft de ontvanger een één pin tulp aansluiting naast de hdmi poort. Ik heb je dan ook een audiokabel gestuurd met aan de ene kant één pin en de andere kant twee. Vermoedelijk zit die vandaag of anders uiterlijk morgen bij de post. Ik ben dan ook benieuwd of het zo goed is gekomen.

Hoi Robin,

Gisteren het kabeltje in goede orde ontvangen, zo te zien was dat ook een goede oplossing geweest en is het dan niet nodig een converter te kopen.

@Johan van Breda Omdat je dit zei (er staat nu de nieuwe maar deze heeft niet meer de mogelijkheid om de radio aan te sluiten met de twee 1-pins pluggen rood en wit. Er kan alleen een optische kabel in) ging ik er vanuit dat je de Arris 5202 bedoelde, deze ontvanger heeft geen jack aansluiting meer maar alleen optisch, vandaar mijn advies voor de converter. Maar toch fijn dat het weer werkt met een nieuwe converter. Wat betreft die lange kabel, er bestaan ook Tulp verlengkabels, die hebben aan de ene kant twee female aansluitingen en aan de andere kant twee male aansluitingen.

Even nog een tip: vermeld altijd even het typenr. van de ontvanger bij een vraag.

 


Om het door Robin opgestuurde kabeltje te verbinden met je 9 meter verlengkabel gewoon 2 rca koppelstukjes à € 0,80 per stuk, dus 1,60, aanschaffen.

Dat was goedkoper geweest dan de DAC. Maar ja, als je niet vermeld welk type ontvanger je hebt en je zegt “kan radio niet meer aansluiten op nieuwe ontvanger” gaat iedereen op dit forum uit van de Arris 5202 met alleen een optische uitgang.

De overigen hebben nog analoog ook. Twee zelfs. Want je kunt van mini jack naar rood/wit maar ook van scart naar rood/wit audio verbinden.