Skip to main content

Na de invoering van het nieuwe menu kan ik niet meer ongestoord de radio beluisteren. Zijn het niet de tv sterren die me aankijken dan zijn het de lichtsalvo's zodra ik overschakel op de radio. Mijn slaapkamer wordt een mini Times Square. Om wakker te blijven goed maar niet in de slaapkamer. Wat valt hier aan te doen? [Andere kritiekpunten op het nieuwe menu herken ik ook]

Hallo @times square, welkom op de KPN Community.

Ik denk dat je bedoelt dat er af en toe het logo van je favoriete tv-station in je beeldscherm verschijnt? Wanneer je alleen de tv-ontvanger op de televisie hebt aangesloten, luister je radio via de speakers van je televisie.
De tv-ontvanger en televisie moeten beiden aan blijven staan.

Tv uitzetten tijdens radio luisteren 

Wil je liever de tv uit wanneer je radio luistert? Als je niet wilt dat de tv ook aan moet blijven tijdens het radio luisteren dan kun je gebruik maken een stereo-installatie of Home Cinema Set. Sluit je apparatuur aan met een RCA of optical (Toslink) kabel. Dan kun je jouw beeldscherm uitzetten en heb je geen last van licht.

Zie voor meer informatie op: Interactieve TV: Luisteren naar de radio


Sommige tv merken, w.o. Philips en Sony, hebben de mogelijkheid het scherm uit te zetten zonder de hele tv uit te zetten. Er is dan alleen nog geluid. Dat kan met de bij de tv behorende afstandsbediening.

Zelf heb ik in de slaapkamer een DAB+ radio.


Inderdaad zou het in de woonkamer waar we een uitgebreide installatie hebben en een Philips tv mogelijk zijn, maar daar slaap ik niet. Ik heb een DAB+ radio maar die heeft geen afstandsbediening, de Samsung tv op de slaapkamer wel. Het lijkt erop uit te draaien dat ik een nieuwe DAB + radio met afstandsbediening moet kopen die zo'n 270 euro kost (amper aanbod in). Met dank aan de KPN. Ik vind deze ingreep van KPN wel ondoordacht. Ook grafisch is er nog wel het een en ander op aan te merken. Dus nog geen tevreden PTT/KPN klant.


Zelfs als kpn "geen beeld” zou meesturen met een radiozender is je scherm nog niet uit. In het donker zie je het dan alsnog oplichten. En dus stroom verbruiken.

Je moet niks en er zijn goedkopere oplossingen. Zoals deze soundbar met afstandsbediening
voor €35,10. Verkoper Fodor via Bol.com.
Mijn DAB+ (wekker)radio staat pal naast m'n bed. Dan is een ab ook niet nodig.

Hier nog een soundbar voor een paar tientjes. Via optical met tv ontvanger te verbinden.


Hallo @times square en @Nadia , ik heb het met een eenvoudige soundbar opgelost die op de digitale S/PDIF-uitgang is aangesloten.

 


Zelfs als kpn "geen beeld” zou meesturen met een radiozender is je scherm nog niet uit. In het donker zie je het dan alsnog oplichten. En dus stroom verbruiken.

Niet als je een OLED scherm hebt, dan blijft het beeld zwart. Overigens wordt ook bij LCD-schermen (i.i.g. die van mij op de slaapkamer) het beeld tussen een wisseling van zenderlogo naar datum/tijd even helemaal zwart. Het kan dus wel en KPN zou een optie moeten bieden om bij radio luisteren het beeld uit te zetten. 


De voorlopige en zeker simpele oplossing is dat we een zwarte badhanddoek over de tv 's avonds leggen.  Mogelijk dat een extra losse box die we bij onze set elders in het huis gebruiken gaan inschakelen. Dit komt enigszins overeen met wat door JanD werd gesuggereerd.