Skip to main content

De tv ontvanger geeft zowel tv- als radiosignaal. Normaal gesproken moet de tv met een hdmi kabel worden verbonden zodat tv gekeken kan worden en radio geluisterd. Ik wil radio luisteren via mijn soundbar zonder tv aan te zetten. Kan ik dan een optische kabel aansluiten van tv ontvanger naar de soundbar en vervolgens een hdmi kabel van soundbar naar tv?

Goedeavond beste dat zal niet zo makkelijk lukken meestal gaat of de enen aan en de andere uit. Heel raar  maar kan het natuurlijk proberen.😉


Hallo @Fred2008 ik heb vanaf de tv decoder een optische kabel naar de soundbar en een hdmi kabel van de tv decoder naar het tv toestel en dat werkt op die manier perfect.

Als ik radio wil luisteren zet ik alleen de soundbar aan en de tv decoder en op de AB druk ik op de knop radio.

 


Beste Jan, ik vermoedde al dat dit zou werken, maar als de tv aan staat moet dat geluid toch ook naar de soundbar kunnen. Damoet er toch ook een hdmi kabel van tv naar soundbar?


Beste Jan, ik vermoedde al dat dit zou werken, maar als de tv aan staat moet dat geluid toch ook naar de soundbar kunnen. Damoet er toch ook een hdmi kabel van tv naar soundbar?

Hallo @Fred2008 , als je het geluid van de tv via de soundbar wil misschien wel, maar bij tv kijken gebruik ik gewoon de tv luidsprekers.

Als je soundbar Bluetooth heeft kun je je tv daar misschien mee verbinden.

 


Hallo Jan, dank voor je reactie. Ik ga het proberen.


Beste Jan, ik vermoedde al dat dit zou werken, maar als de tv aan staat moet dat geluid toch ook naar de soundbar kunnen. Damoet er toch ook een hdmi kabel van tv naar soundbar?

Als u gewoon tv kijkt via de tv ontvanger van KPN, dan gaat het geluid via de optische kabel naar de soundbar. Op dezelfde manier als bij radio luisteren. 


Beste Nick, een soundbar is eigenlijk bedoeld om het tv geluid te verbeteren. Dit moet met een hdmi arc aansluiting. Dus het zou moet wel mogelijk zijn.


Hoeft niet via de HDMI (e)ARC, je kan het geluid op meerdere manieren bij die soundbar krijgen, naar gelang welke opties er op zitten.

Dus als je de TV box met een toslink (spif) verbind met de soundbar stuurt die ook op die manier het geluid naar de soundbar, enige is dat je dan handmatig het geluid op de TV moet uitzetten.


@Fred2008 : HDMI ARC stuurt het geluid van de televisie naar de soundbar, ongeacht of er televisie- of radiozender op de KPN ontvanger is gekozen.  HDMI ARC werkt natuurlijk alleen, als de televisie aanstaat.

Wanneer je radio wilt luisteren, zonder dat de televisie aan hoeft, dan moet de KPN met een optische kabel met de soundbar worden verbonden. Op de soundbar moet dan waarschijnlijk nog de optische ingang worden gekozen, al zijn er ook die automatisch de bron detecteren.