Skip to main content

Helaas heeft mijn Onkyo tuner versterker geen optische ingang. Heb op advies van dit forum al een mini-jack/tukpkabel gekocht, maar de mini-jack past niet op het KPN-kastje. Vind het maar niks om niet meer gewoon ouderwets radio te kunnen luisteren. Misschien toch maar weer terug naar Ziggo.

 

*Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

Halo @Eddy S ,er bestaat gewoon een kabel tussen jouw tv decoder en tuner.

Maak desnoods even een foto van beide aansluitingen en een onderdelenshop of radiozaak kan je aan een kabel helpen.

 


Hoi @Eddy S . Welke ontvanger heb je van KPN?

Op de ontvangers 2952, 2260 en 1853 is een mini-jack audio uitgang aanwezig. Met dit type kabel kun je dan je versterker met AUX IN of TAPE IN verbinden.

Of heb je de 5202 of 8001? Die hebben alleen een optische audio uitgang. Met een versterker die geen optische ingang heeft heb je dan deze optisch naar analoog adapter nodig. (digitale ingang optisch/coax en analoge uitgang rechts/links en mini-jack)


Bedankt Peter G.

Ik heb al vaak zien langskomen in dit forum. Op jouw advies ook het kabeltje minijack-tulp gekocht. Ik had de schroefgaten van de 5020 aangezien voor koptelefoon gaatjes. De optische oplossing had ik ook al gevonden. Fijn dat je deze oplossing bevestigt. 

Maar het probleem is dat ik graag radio luister, terwijl de rest van het gezin tv kijkt.


Bedankt Peter G.

Ik heb al vaak zien langskomen in dit forum. Op jouw advies ook het kabeltje minijack-tulp gekocht. Ik had de schroefgaten van de 5020 aangezien voor koptelefoon gaatjes. De optische oplossing had ik ook al gevonden. Fijn dat je deze oplossing bevestigt. 

Maar het probleem is dat ik graag radio luister, terwijl de rest van het gezin tv kijkt.

Hallo @Eddy S , wat jij wilt gaat dus niet lukken op deze manier, via de decoder kun je maar 1 ding of tv kijken via 1 zender of naar de radio luisteren via 1 zender.

Heb je niet toevallig nog een coax-aansluiting (Ziggo/UPC) waar nog signaal op zit, dan zou je via dat signaal radio kunnen luisteren?

 


Ja, ik heb het via de coax geprobeerd, maar dan krijg ik alleen nog een paar zenders waar ik niet graag naar luister: 100 % NL, Sublime, etc


Ja, ik heb het via de coax geprobeerd, maar dan krijg ik alleen nog een paar zenders waar ik niet graag naar luister: 100 % NL, Sublime, etc

Dat is vreemd. Of álle FM zenders zijn er of geen enkele. Een tussenweg kan niet. Zoek hier de FM frequenties voor je regio op. (indien je Ziggo-kabel gebied bent).

P.S. Ziggo heeft de uitschakeling van de FM uitgesteld van 31 december 2020 naar 31 december 2021.

Maar het probleem is dat ik graag radio luister, terwijl de rest van het gezin tv kijkt.

Waarom luister je dan geen radio op de (bluetooth)koptelefoon via je smartphone??? Die kan via internet 10.000-en stations krijgen. Thuis via wifi kost dat ook niks van je databundel.


Ik had mijn tuner/versterker rechtstreeks aangesloten op de ziggo (groene) kabel. Misschien werkt het daardoor niet. Moet de verdeler radio/tv er nog tussen?


Ik had mijn tuner/versterker rechtstreeks aangesloten op de ziggo (groene) kabel. Misschien werkt het daardoor niet. Moet de verdeler radio/tv er nog tussen?

Dat zou niet uit mogen maken. Maar een einddoos is wel aan te bevelen.

Heb je mijn laatste tip nog gezien?

Waarom luister je dan geen radio op de (bluetooth)koptelefoon via je smartphone??? Die kan via internet 10.000-en stations krijgen. Thuis via wifi kost dat ook niks van je databundel.

Zelf luister ik ook vaak dmv een op de laptop aangesloten draadloze koptelefoon. Kan ik de hele flat mee door terwijl de laptop blijft staan.

 

Misschien toch maar weer terug naar Ziggo.

Dat is maar een tijdelijke oplossing. Volgend jaar gaan zij de FM, na analoge TV, ook uitzetten.

Coax aansluiting zonder internetpoort

 


Ik ben wat dat betreft wat old school. Als ik Radio 1 en 2 kan luisteren, ben ik al tevreden. En gewoon via mijn oude installatie en mijn oude geluidsboxen. Ik begeef mij morgen maar weer eens in de kruipruimte en bekijk of Ziggo nog een signaal geef. Ik vrees van niet, nu ik het abonnement heb opgezegd.


Voor radio1 ed zijn er mogelijkheden te over.

FM uit de lucht

DAB+

Internet radio

DVB-T (digitenne) koop ontvanger voor alleen de vrije kanalen


Als ik Radio 1 en 2 kan luisteren, ben ik al tevreden. En gewoon via mijn oude installatie

Dat gaat ten einde lopen. FM via Ziggo (ook als er nog wel signaal op staat) gaat er eind 2021 vanaf. FM via de ether loopt (vooralsnog) t/m 2025.

Ik luister al zo’n 10 jaar niet meer via FM (ether / kabel). Maar via m’n digitale ontvanger (eerste Ziggo, nu al jaren KPN) en via m'n laptop en smartphone (meestal via Nederland.fm, een ideale portal ook met NPO radio 1 en 2). En DAB+.


Ik denk dat ik eerst maar eens FM uit de lucht probeer te plukken en voorzichtig ga nadenken over DAB+


Ja, ik heb het via de coax geprobeerd, maar dan krijg ik alleen nog een paar zenders waar ik niet graag naar luister: 100 % NL, Sublime, etc

Dat is vreemd. Of álle FM zenders zijn er of geen enkele. Een tussenweg kan niet. Zoek hier de FM frequenties voor je regio op. (indien je Ziggo-kabel gebied bent).

P.S. Ziggo heeft de uitschakeling van de FM uitgesteld van 31 december 2020 naar 31 december 2021.

Maar het probleem is dat ik graag radio luister, terwijl de rest van het gezin tv kijkt.

Waarom luister je dan geen radio op de (bluetooth)koptelefoon via je smartphone??? Die kan via internet 10.000-en stations krijgen. Thuis via wifi kost dat ook niks van je databundel.

Hallo @PeterG , om radio via de kabel te kunnen ontvangen moet er nog wèl signaal op jouw aansluiting zitten, zoals bij mij het geval is, ik kan zelfs nog tv kijken. Maar als er ergens een ijverige kabelmonteur je letterlijk losgekoppeld heeft in de straatkast lukt zelfs radio luisteren ook niet meer.

 


Ben ik geheel van op de hoogte, @JanD . Maar dat zal je vast niet verbazen.

Hier gebruik ik de kabel ook nog af en toe. I.i.g. Ziggo Sport 14 v.d. Formule 1 (alhoewel ik er nu toch over nadenk dit toch via KPN te gaan nemen i.v.m. online kijken op laptop en smartphone. Heb Formule 1 nu alleen thuis….)

En radio via Ziggo (als backup) ook digitaal en al jaren niet meer FM.