Skip to main content
Beantwoord

Radio luisteren zonder TV aan. Hoe krijg ik dat voor elkaar?

• July 2, 2025
  • 13 reacties
  • 358 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+2

Sinds een paar dagen TV+ box DIW 7022 in gebruik en er zeer tevreden mee. Nu heb ik gelezen dat je radio kan luisteren zonder de tv aan te zetten via een optische  SP/DIF-kabel naar je versterker (Argon Audio SA1 MK2). Maar het lukt mij niet om radio te luisteren zonder de tv aan te zetten.

Via de TV (aangesloten met HDMI kabel) lukt het wel. Wat doe ik nu fout? Ik heb het hele forum al afgestruind, maar vind geen oplossing.

Moet ik soms de HDMI los koppelen?

Beste antwoord door joop2011

Dan moet je CEC in de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) uitzetten.

Dan kan je de tv uitzetten, zonder dat de DIW7022 uitgaat.

Kijk ook of de screensaver en automatisch uitschakelen op een lange tijd staat, anders gaat hij na verloop van tijd alsnog uit.

En de Tosling (fiber audio) op de DIW7022 aanzetten.

Zie ook deze van ​@PeterG Radio luisteren.

1 nadeel, je moet de tv altijd handmatig aanzetten en soms ook op de juiste HDMI ingang. 

13 reacties

• July 2, 2025

Waarschijnlijk gooit HDMI-cec roet in het eten, je zal in je televisie en de diw die functie uit moeten zetten. Elk merk heeft hiervoor een eigen benaming.

Deze functie maakt het mogelijk dat een extern apparaat de tv kan in- of uitschakelen.

Verder moet in het menu van de DIw audio via de optische uitgang worden aangezet.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • July 2, 2025

Dan moet je CEC in de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) uitzetten.

Dan kan je de tv uitzetten, zonder dat de DIW7022 uitgaat.

Kijk ook of de screensaver en automatisch uitschakelen op een lange tijd staat, anders gaat hij na verloop van tijd alsnog uit.

En de Tosling (fiber audio) op de DIW7022 aanzetten.

Zie ook deze van ​@PeterG Radio luisteren.

1 nadeel, je moet de tv altijd handmatig aanzetten en soms ook op de juiste HDMI ingang. 

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • July 2, 2025

Beste ​@JonkyM , moet gewoon kunnen, heb je de S/PDIF poort wel geactiveerd binnen de DIW zoals ​@Rowi. ook schreef.

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • July 2, 2025

Beste ​@JonkyM , moet gewoon kunnen, heb je de S/PDIF poort wel geactiveerd binnen de DIW zoals ​@Rowi. ook schreef.

Dat heb ik gedaan JanD, spiksplinternieuwe S/PDIF kabel gekocht en aangesloten. 

• July 3, 2025

@JonkyM wat is exact het probleem gaat de TV tegelijk met de DIW 7022 aan en uit?

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • July 3, 2025

De TV en de DIW 7022 en de versterker gaan allemaal tegelijk aan met de afstandsbediening van KPN, dat vind ik erg gemakkelijk.

Nu dacht ik dat ik met een S/PDIF kabel naar de radio kon luisteren zonder de TV de hele tijd aan te hebben. Maar met de oplossing van joop2011 moet ik weer de TV handmatig aanzetten.

Dankjewel voor het meedenken

• July 3, 2025

Helder. Gemak heeft soms nadelen.

Maar kan je nu wel radio luisteren via de optische kabel?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 3, 2025

De TV en de DIW 7022 en de versterker gaan allemaal tegelijk aan met de afstandsbediening van KPN, dat vind ik erg gemakkelijk.

Nu dacht ik dat ik met een S/PDIF kabel naar de radio kon luisteren zonder de TV de hele tijd aan te hebben. Maar met de oplossing van joop2011 moet ik weer de TV handmatig aanzetten.

Ik heb het precies zoals jij, ​@JonkyM . 

HIer gaat de tv ook aan bij aanzetten ontvanger. Heb CEC zo staan dat ik daarna de tv weer apart uit kan zetten zonder dat de ontvanger uit gaat.

Het kan gewoon niet anders. Of je moet HDMI CEC helemaal uitzetten. Dan moet je alles apart aan/uit zetten.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • July 3, 2025

Een andere oplossing is radio via de mobiel en losse WIFI box of Soundbar met WIFI en ingebouwde Chromecast.

Dan kan je radio luisteren via casten van de mobiel naar de losse WIFI box(en) of geschikte soundbar.

Maar, uiteraard, is jouw voorkeur via de Argon versterker (kan ik begrijpen) en dan is helaas alleen de opgegeven oplossing een optie.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@JonkyM. Leuk om te lezen dat je tevreden bent met de recent ontvangen KPN TV+ ontvanger. 

Deze tv-ontvanger heeft veel mogelijkheden en ook de optie om 'm met een optische kabel direct op je geluidsapparatuur aan te sluiten. Door te spelen met de instellingen op de tv-ontvanger, tv en versterker kun je meestal wel de gewenste situatie en geluidservaring creëren. Is dat zo gelukt met al het advies en tips in dit topic? Of zit je nog met vragen of problemen die je niet kunt oplossen? Laat het maar weten en dan proberen we je verder te helpen! 

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • July 4, 2025

Voorlopig houd ik het bij de oude situatie. Het lukt mij niet om via een optische kabel radio te luisteren zonder de tv aan te zetten, ondanks alle adviezen hier op het forum.

Allemaal een goed weekend

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • July 20, 2025

Het is opgelost door de lokale winkel waar ik de TV heb gekocht. De monteur heeft e.a. in de TV ingesteld, wat weet ik niet precies het ging nogal snel. Ik kan weer radio luisteren zonder de de TV aan te zetten via de S/PDIF kabel.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Dat is goed om te lezen! Dan ga ik er vanuit dat het vanaf nu naar wens blijft werken. Dank je dat je dit nog even hebt laten weten.